2015-09-16, 22:09
Medlem
Skaraborg2s avatar
Engelska.

Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Var det inte kvinnan själv som slutade? Långt innan Lisa började. Hon städade väl där, hade kanske inte språkkunskaperna för att jobba i serveringen och kassan. Så det verkar inte vara samma jobb.

Det var över ett år innan som hon arbetade med städning på caféet innan Lisa började där. De hade inte samma slags arbete.

Ang. dessa tre personer, så kan det omnämnas att de kunde prata någorlunda engelska. Det var detta språk som ofta användes.
2015-09-16, 22:14
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Möjligtvis att Rönnbäck var lite vassare direkt från start av processen. Frågan är om hon verkligen var vassare då eller om det är så enkel psykologi i detta att man uppfattade Inger Rönbäck som vassare endast för att man som läsare upplevde att hon där i början sade mer av substans just pga hennes klient överklagade häktningarna och två av tre misstänkta släpptes. L-G W var i dette skeende knäpptyst han men tog sedan bladet från munnen fram och tillbaka och berättade att misstankarna stärktes mot NB då dom andra två var släppta. Sedermera tog chefsåklagaren Anette Olsson över så Lars-Göran fick sin sommarsemester, AO var dock den pratgladare typen hon. Så under viceåklagarens semester kom en del info fram och efter det har det fortsatt sippra info. Vill dock framhäva att L-G W skött sig med bravur men Annette Olsson och Lars Johansson och då speciellt den sistnämde pratar gärna när media ”ringer upp”. Här någonstans på vägen upplevs Inger tappat skärpan och sin vasshet. Nja tror inte riktigt så jag utan jag tror det är just den enkla psykologi som spökar här. "Vassheten" i advokat IR,s uttalanden har ej avtagit däremot uppfattas det så i denna del av processen då hon inte just här och nu har nåt av substans att säga längre.
Substansen står den "andra sidan" för just nu men det är definitivi inte samma sak som att Inger redan backat för att dra sig tillbaka.

Det är inte bara i "diskussionen" advokaten befinner sig i ett reellt underläge det är under hela processen och vad Inger Rönnbäck kommer att klara av eller hur hon bäst kommer försvara sin klient vet vi inget om ännu för än så länge är hon knappt med i spelet. Därav kan hon ej heller dömas för sina mediala utalanden. Den dag hon få materialet i handen och kan börja läsa ikapp åklagaren då först vet vi om hon är en bra advokat. För att vara en bra advokat och ej upplevas som en smula dum så behöver du inte bara försvara oskyldiga där bevisningen är illa. Tvärtom skarpheten i en advokat kommer destomer fram i brott där uppförsbacken är enorm men trots detta nås resultat som gynnar försvaret och dennes klient.

”Styckdråpet” (fånigt namn) i Boden är väl ett levande bevis på det, åklagaren och polis misslyckades i stora delar sopa igen kryphålen från början till slut men det kan vi inte säga att Tomas Olsson gjorde, misslyckade alltså. Tvärtom han briljerade!

Avslutningsvis, tror vi att Inger Rönnback har en uppförsbacke att vänta? Japp så tror i alla fall jag!

Håller med dig om det mesta. Visst kan en del av intrycket ligga i betraktarens öga och den samlade längden av hennes uttalanden fyller väl inte mer än ett par A4 eller några få minuters videoinspelning.

Jag har inte någon omfattande erfarenhet av att följa rättegångar: Är det din uppfattning att det även i svenska domstolar finns utrymme för en skicklig advokat att "snacka bort" bevisning som egentligen borde räcka till fällande dom mer än väl? Är det inte rätt stor risk att en sån "tillsnackad" friande dom inte står sig i hovrätten?

När det gäller styrkan i bevisningen får jag säga att jag inte är riktigt lika positiv som du. Min misstanke är att utöver DNA finns mest indicier av inte alltför graverande art - även om helheten kommer att visa en rätt övertygande bild. Det kommer således (om jag har rätt) finnas utrymme att argumentera mot bevisningen rätt ordentligt precis som i Boden för advokaten. Även här inne kommer nog halmstråna att räcka till för de alternativteoretiker som så vill. Mest orolig är jag nog för frågan runt den yngre brodern. Att misstankarna mot honom inte räcker högre än skälig misstanke innebär ju inte att de inte kan vara tillräckligt starka för att han ska kunna åberopas som alternativ GM. Om det sen är vad den häktade önskar är en helt annan sak.

Det kommer i varje fall att bli väldigt intressant att följa utvecklingen.
2015-09-16, 22:18
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Hustrun städade, Lisa serverade. Kaféägaren föredrar tydligen unga, vackra flickor till den senare sysslan.

Vilket kan räcka som motiv ifall IB verkligen ville jobba där, om man får spekulera.

På ett år hinner man lära sig svenska hyfsat. kanske hon bespetsat sig på ett jobb som servitris - vad vet vi? Hon var uppenbarligen arbetslös, men boende i Sverige. Har hon läst SFI? Theforeigner kanske har koll på sånt också
Men mest intressant är ändock hur Skaraborgarn kan veta att det inte förhåller sig så. Bara det faktumet, är ju i sig ett slags information. Om inte bs...
2015-09-16, 22:22
Medlem
Arrogantcats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det var över ett år innan som hon arbetade med städning på caféet innan Lisa började där. De hade inte samma slags arbete.

Ang. dessa tre personer, så kan det omnämnas att de kunde prata någorlunda engelska. Det var detta språk som ofta användes.

Precis ! Hon jobbade med städning och långt innan Lisa började där
Och angående mamma som också jobbade där vill bara påminna att Lena och mamma är vänninor
Så Lena kanske ställde upp för mamman av den anledning och inte på grund av mammans ålder eller utseende
2015-09-16, 22:24
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arrogantcat
Och angående mamma som också jobbade där vill bara påminna att Lena och mamma är vänninor
Så Lena kanske ställde upp för mamman av den anledning och inte på grund av mammans ålder eller utseende
Vilken mamma menar du? Har Lisas mamma jobbat på kaféet?
2015-09-16, 22:25
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:

Att litauerna kunde någorlunda englska betvivlar jag inte men vad skulle man fått om man beställt en Napoleonbakelse och två klenäter?
2015-09-16, 22:26
Medlem
Skaraborg2s avatar
Inget bs!

[quote=A1HORNYLAD|54727358]Vilket kan räcka som motiv ifall IB verkligen ville jobba där, om man får spekulera.

På ett år hinner man lära sig svenska hyfsat. kanske hon bespetsat sig på ett jobb som servitris - vad vet vi? Hon var uppenbarligen arbetslös, men boende i Sverige. Har hon läst SFI? Theforeigner kanske har koll på sånt också
Men mest intressant är ändock hur Skaraborgarn kan veta att det inte förhåller sig så. Bara det faktumet, är ju i sig ett slags information. Om inte bs...[/QUOTE]

Nej det är verkligen inte bs! Hur bra svenska hon pratade vet jag inte men det var engelskan som användes vid samtal med henne.

Jag tror inte att hon var så ledsen över att hon fick sluta detta arbete. Hon kom sedan att få ett annat arbete.
2015-09-16, 22:30
Medlem
Arrogantcats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Vilken mamma menar du? Har Lisas mamma jobbat på kaféet?

Ja , men jag tror inte att mamma jobbade på samma café
Kanske ngn annan har bättre koll?
2015-09-16, 22:30
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Vilket kan räcka som motiv ifall IB verkligen ville jobba där, om man får spekulera.

Men mest intressant är ändock hur Skaraborgarn kan veta att det inte förhåller sig så. Bara det faktumet, är ju i sig ett slags information. Om inte bs...

Ja vi talar inte om huvudrollen i Svansjön på Bolsjojteatern precis. Det låter lite långsökt att få för sig att mörda någon som upplevs som konkurrent till ett tidigare städjobb.
2015-09-16, 22:31
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ja jag vet.

Citat:
Ursprungligen postat av Arrogantcat

Ja jag vet.
2015-09-16, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD

Hon grovstädade, byggstädade efter renovering, det är allt.
2015-09-16, 22:33
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
(...)
Jag tror inte att hon var så ledsen över att hon fick sluta detta arbete. Hon kom sedan att få ett annat arbete.

Kan du posta ett anställningsbevis så lägger jag ner denna diskussion för gott

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in