2015-08-31, 20:56
Medlem
Bokmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skadat gods
Att inte ha sitt OS på SSD är osmart, väldigt osmart, speciellt när man kör Windows. Däremot all annan data, som exvis filmer, har man såklart på mer kostnadseffektiva/långsammare lagringsmedia.

Stod ju inte ifall denne hade en ssd hdd redan. Kanske tolkade det lite för fritt.

Men det jag menar var att det inte skiljer i win laddtider med en vanlig ssd eller denna über snabba.

Sen kan man väl tycka att det är värt att ha en snabbare disk om man har ett snabbt fibernät så man kan tanka hem snabbt utan att hdd ska bli överbelastad. Samt packa upp dem snabbt.

Själv har jag enbart ssd nu. Som natt och dag.
Citera
2015-09-02, 22:39
Medlem
MichaelBickles avatar
Ööööhhhh dum fråga här kanske, men hur kopplar man in pcie ssdn utan adapter?
Citera
2015-09-03, 03:01
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MichaelBickle
Ööööhhhh dum fråga här kanske, men hur kopplar man in pcie ssdn utan adapter?
Den kopplas in på rätt plats i kompatibel dator såklart, i PCIe-sloten, könstitt va
Har du köpt SSDn med fel gränssnitt?
Citera
2015-09-06, 03:31
Medlem
Formatering utav windows 10

Hej

Idag formaterade jag om min dator. Köpte den för ca 2 månader sedan och fick något Windows fel så bestämde mig för att omformatera den. När jag fick hem den låg det omformateringsskiva till Windows och även drivrutiner till grafikkort och moderkort. Men jag har ingen diskbrännare. Kör förövrigt Windows 10. Så nu när jag återställde datorn till fabriksåterställningar så vart allting klart och installerat när jag startade upp den. Alltså moderkort och grafikkorts-drivrutiner fanns redan.

När jag fick datorn och startade den för första gången så fanns det lite program i den som jag antar Komplett hade lagt in. Något 3D program och Skype fanns. Även lite olika packs osv hittade jag i installerade program. Men nu när jag återställde datorn fanns inga program kvar alls. Windows funkar ju som det ska men hittar inga program där man avinstallerar programmen. Brukar ju trots allt finnas massa packs osv där.

Undrar bara om allting är som det ska även om man inte ser att packs osv finns där?
Citera
2015-09-06, 08:57
Medlem
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allehej
Hej

Idag formaterade jag om min dator. Köpte den för ca 2 månader sedan och fick något Windows fel så bestämde mig för att omformatera den. När jag fick hem den låg det omformateringsskiva till Windows och även drivrutiner till grafikkort och moderkort. Men jag har ingen diskbrännare. Kör förövrigt Windows 10. Så nu när jag återställde datorn till fabriksåterställningar så vart allting klart och installerat när jag startade upp den. Alltså moderkort och grafikkorts-drivrutiner fanns redan.

När jag fick datorn och startade den för första gången så fanns det lite program i den som jag antar Komplett hade lagt in. Något 3D program och Skype fanns. Även lite olika packs osv hittade jag i installerade program. Men nu när jag återställde datorn fanns inga program kvar alls. Windows funkar ju som det ska men hittar inga program där man avinstallerar programmen. Brukar ju trots allt finnas massa packs osv där.

Undrar bara om allting är som det ska även om man inte ser att packs osv finns där?
Funkar datorn är väl allt fine, svårt att veta vad du menar med packs, men skype och sånt kan du ju installera själv om behovet skulle uppstå, det var väl bara inte med på återställningsskivan gissningsvis.
Citera
2015-09-06, 10:19
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allehej
Hej

Varför omformaterar du när de flesta "Windows fel" brukar fixa sig om man kör en "sfc /scannow" eller "DISM" ?

Omformateringsskiva - vad är det ?

Man ska tryggt kunna förutsätta att fabriksåterställning innehåller allt nödvändigt !...de tidigare programmen var gratis program som Komplett tjänar pengar på att skicka med.
Citera
2015-09-14, 21:02
Medlem
Windows 7 på HDD partition *hjälp*

Jo, såhär är det. Jag installerade Windows 10 på min SSD för inte allt för längesedan. Tyvärr så är det så att vissa program jag använder är för gamla för Windows 10 och fungerar således inte med det operativsystemet. Och skulle därför behöva ha tillgång även till Windows 7(Där dessa program fungerar) som jag använde tidigare och eftersom jag inte är så haj på sånt här så frågar jag någon bättre vetande.
Jag har i dagsläget två stycken mekaniska lagringsdiskar för film, program, spel osv samt en SSD som jag använder som systemdisk. Då utrymmet på min SSD inte är särskilt hög, så undrar jag ifall man kan partitionera en del av utrymmet på en av mina lagringsdiskar och installera Windows 7 på det partitionerade utrymmet utan att behöva formatera hela hårddisken? Det undviker jag ju helst då jag har viktiga saker lagrade på disken.
Och om detta är möjligt, måste jag installera drivrutiner till grafikkort/mus/ljudkort etc på Windows 7 installationen? Eller räcker det med att jag har allt sånt installerat på min SSD som jag har win 10 på?

TL;DR Har Win 10 på en SSD, vill installera Win 7 på en partitionerad lagringsdisk. Går detta och hur?
Citera
2015-09-14, 21:59
Medlem
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nethrim
Jo, såhär är det. Jag installerade Windows 10 på min SSD för inte allt för längesedan. Tyvärr så är det så att vissa program jag använder är för gamla för Windows 10 och fungerar således inte med det operativsystemet. Och skulle därför behöva ha tillgång även till Windows 7(Där dessa program fungerar) som jag använde tidigare och eftersom jag inte är så haj på sånt här så frågar jag någon bättre vetande.
Jag har i dagsläget två stycken mekaniska lagringsdiskar för film, program, spel osv samt en SSD som jag använder som systemdisk. Då utrymmet på min SSD inte är särskilt hög, så undrar jag ifall man kan partitionera en del av utrymmet på en av mina lagringsdiskar och installera Windows 7 på det partitionerade utrymmet utan att behöva formatera hela hårddisken? Det undviker jag ju helst då jag har viktiga saker lagrade på disken.
Och om detta är möjligt, måste jag installera drivrutiner till grafikkort/mus/ljudkort etc på Windows 7 installationen? Eller räcker det med att jag har allt sånt installerat på min SSD som jag har win 10 på?

TL;DR Har Win 10 på en SSD, vill installera Win 7 på en partitionerad lagringsdisk. Går detta och hur?
Att skapa en partition på en disk med redan befintliga partitioner ska gå med partition magic eller liknande program, därefter kan du installera win7.

Installationen kommer med all säkerhet dock att knulla till din MBR så att win10 blir otillgänglig, men det går att installera en bootmeny så du kan välja om du vill köra win7 eller win10, en gång i tiden använde jag nåt som hette easyBCD för att fixa en dualboot med winXP och win7, bör kunna funka med win10 och win7 med.

Du kommer naturligtvis bli tvungen att installera drivisar etc för din nya win7-installation efteråt, annars lär det inte kunna funka speciellt bra.

Edit: partition magic är visst dött sedan ganska länge, men du kanske kan använda (FB) Program för snabbare formating (windows) istället (eller iaf programmet som nämns där)?
Senast redigerad av Proton 2015-09-14 kl. 22:07.
Citera
2015-09-16, 17:42
Medlem
Jag har en W7 Home Premium produktnyckel (den som används atm) och ska köra över datorn med killdisk, men var kan jag ladda ned OS:et? Hittar fan inte :S

Imorgon ska jag köpa ett USB-minne att installera från efteråt, men hur många GB ska man ha på det?

Är det bara att starta datorn (med USB:et man har W7 på) efter man kört killdisk och sedan bara typ klicka sig fram som när man köpt en ny märkesdator eller?
Citera
2015-09-16, 17:55
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwagYolo1337cool
Jag har en W7 Home Premium produktnyckel (den som används atm) och ska köra över datorn med killdisk, men var kan jag ladda ned OS:et? Hittar fan inte :S

Imorgon ska jag köpa ett USB-minne att installera från efteråt, men hur många GB ska man ha på det?

Är det bara att starta datorn (med USB:et man har W7 på) efter man kört killdisk och sedan bara typ klicka sig fram som när man köpt en ny märkesdator eller?

Bör väl finnas på piratbukten, te.x TPB.

Men varför ska du uföra en operation med Killdisk?
Citera
2015-09-16, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Bör väl finnas på piratbukten, te.x TPB.

Men varför ska du uföra en operation med Killdisk?
Vill köra över allt så att inget går att komma åt igen, helt enkelt.
Citera
2015-09-16, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SwagYolo1337cool

testa hämta från microsoft
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows7

tänk på att USB-minnet måste göras bootbart för att installera med
varför killdisk borde räcka med att ta bort den gamle partionen och skapa en ny på samma plats

Med vänlig hälsning
t
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in