2015-09-16, 14:26
Medlem
Nu för tiden räcker det med ett blodprov (kub-test) från mamman för att upptäcka om barnet har Downs.

Från 1177:

Citat:
KUB-undersökningen innebär att man dels lämnar ett blodprov som mäter vissa graviditetshormoner, dels genomgår en särskild ultraljudsundersökning. Blodprovet kan lämnas efter graviditetsvecka 9 och undersökningen med ultraljud ska göras i vecka 11-14.

Med hjälp av blodprovssvaret, ultraljudsundersökningen och hur gammal man är görs en beräkning för sannolikheten att fostret har någon av de kromosomförändringar som går att upptäcka med KUB.

http://www.1177.se/Dalarna/Fakta-och-rad/Undersokningar/KUB---kombinerat-ultraljud-och-blodprov/
Citera
2015-09-16, 14:45
Medlem
Clayton80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freddolino
Nu för tiden räcker det med ett blodprov (kub-test) från mamman för att upptäcka om barnet har Downs.

Från 1177:

http://www.1177.se/Dalarna/Fakta-och-rad/Undersokningar/KUB---kombinerat-ultraljud-och-blodprov/
Det framgår tydligt av sidan du länkade att detta prov bara är ett preliminärt prov som ska visa på sannolikheten för Downs syndrom, inte ge ett klart besked. Man gör alltså detta blodprov först och senare gör man eventuellt ett fostervattenprov för att få ett klart besked.

Observera även tidsaspekten: Om detta blodprov lämnas under vecka 9 och ultraljudet ska genomföras under vecka 11-14 är det knappast troligt att man hinner med en abort innan vecka 12 är över (den gräns som SD vill införa, att jämföra med nuvarande lagstiftnings vecka 18). Kom ihåg att det här är svåra beslut att fatt och mycket man kan behöva prata med sin partner om innan man fattar beslutet - då vill man inte pressa fram ett beslut bara för att tidsgränsen ligger på vecka 12.
Citera
2015-09-16, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clayton80
Det framgår tydligt av sidan du länkade att detta prov bara är ett preliminärt prov som ska visa på sannolikheten för Downs syndrom, inte ge ett klart besked. Man gör alltså detta blodprov först och senare gör man eventuellt ett fostervattenprov för att få ett klart besked.

Observera även tidsaspekten: Om detta blodprov lämnas under vecka 9 och ultraljudet ska genomföras under vecka 11-14 är det knappast troligt att man hinner med en abort innan vecka 12 är över (den gräns som SD vill införa, att jämföra med nuvarande lagstiftnings vecka 18). Kom ihåg att det här är svåra beslut att fatt och mycket man kan behöva prata med sin partner om innan man fattar beslutet - då vill man inte pressa fram ett beslut bara för att tidsgränsen ligger på vecka 12.

Men det är ju enkelt löst genom att man tillåter abort efter v.12 om särskilda skäl finns, ungefär som det idag är tillåtet efter v.18.
Citera
2015-09-16, 17:06
Medlem
Clayton80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freddolino
Men det är ju enkelt löst genom att man tillåter abort efter v.12 om särskilda skäl finns, ungefär som det idag är tillåtet efter v.18.
Som jag nämnde tidigare i tråden är Downs syndrom inte ett tillräckligt medicinskt skäl för abort efter v. 18 och skulle heller inte vara det om gränsen för fri abort sänktes till v. 12.

Tittar man på de motioner som SD har lämnat in till riksdagen i ämnet framgår vidare att partiet vill att färre aborter ska beviljas genom Socialstyrelsen, så att de skulle acceptera abort utifrån att fostret har diagnosticerat Downs syndrom är bara att glömma om SD får sin linje igenom - det går helt emot den uttalade ambitionen att minska antalet aborter.
Citera
2015-09-16, 17:50
Medlem
bolibumpahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sexbrottsling
Vad du svamlar.
Under första världskriget var H en postiljon med furirs grad.

Däremot så förstår inte jag liknelsen mellan en person som beordrade massmord mot en politiker som vill bevara vårt land.
Än mindre förstår jag liknelsen då vi här pratar om abort. Den frågan känns inte som H hade högst upp på sin agenda som postiljon i första världskriget.

Jag svamlar om att liknelsen är att båda två var/är politiker som ville/vill bevara sina länder. Och jag är medveten om att han var en postiljon ja, han var inte den högst uppsatta. Det är inte Jimmy heller nu. Han blir det däremot om han vinner valet lika som H gjorde efter första världskriget. Det var då han blev en insatt politiker och startade andra världskriget.

Det är vad jag svamlar om. Det blir nog mer som första världskriget slutar och andra börjar när nästa val går till SD om man vill se det från ett historiskt perspektiv.

Att ni diskuterar abort är jag fullkomligt medveten om, jag skrev också om det, men du kanske inte la märke till det p.g.a att du vart så väldigt sugen på att diskutera det andra jag skrev också.
Citera
2015-09-16, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero

Hm ja det låter bra det du säger. Samtidigt så har jag läst enormt många personliga berättelser från föräldrar och syskon till grovt handikappade där deras liv har förstörts och dom är enormt deprimerade. Jag tycker att det är bäst att abortlagen är kvar som den är idag, så att föräldrar ska ha bättre möjlighet att slippa få grovt handikappade barn. Absolut ska det finnas mer resurser till det, det vore bra.

Behållen abortlag som det är nu, minskad invandring och mer pengar för handikappade skulle vara bäst, tycker jag.

Citat:
Ursprungligen postat av OneDoesNotSimply

Som tidigare person sa så funkar det ej så tyvärr.

Citat:
Ursprungligen postat av RettaVisan
Hur många barn/foster rör det sig om per år?
50?

Trams

Jag vet inte, men det skulle bli betydligt fler om SD skulle få som dom vill i den här frågan. Jag tycker att det är bäst att färre handikappade människor föds, vilket det gör med nuvarande lagstiftningen.

Citat:
Ursprungligen postat av bolibumpah

Håller med på allting. Röstade på sossarna senast, men det ångrar jag nu. Såg även intervju med Sverigedemokrater (folk som röstar på dom) bara massor med raggare och lågintelligenta bönder där. Men det känns som att fler partier kommer att bli mer negativt inställda till vår nuvarande invandringspolitik, så vi får hoppas att det blir förbättringar.

Citat:
Ursprungligen postat av Sexbrottsling

Synerliga skäl verkar inte gälla för till exempel down syndrom som ändå är ett ganska grovt handikapp.

Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin

Nej men jag skulle våga påstå att det bör vara högre andel än i Sverige då våra kvinnor har längre tid på sig att tänka efter och att göra tester. Varför skulle du vilja minska aborttiden? Ser ingenting bra med det egentligen
Citera
2015-09-16, 19:48
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av building1
Nej men jag skulle våga påstå att det bör vara högre andel än i Sverige då våra kvinnor har längre tid på sig att tänka efter och att göra tester. Varför skulle du vilja minska aborttiden? Ser ingenting bra med det egentligen
Jag vill egentligen inget i den här frågan, jag bara efterlyser vetenskapliga data för att eventuellt kunna bilda mig en uppfattning.
Citera
2015-09-16, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clayton80
Som jag nämnde tidigare i tråden är Downs syndrom inte ett tillräckligt medicinskt skäl för abort efter v. 18 och skulle heller inte vara det om gränsen för fri abort sänktes till v. 12.

Tittar man på de motioner som SD har lämnat in till riksdagen i ämnet framgår vidare att partiet vill att färre aborter ska beviljas genom Socialstyrelsen, så att de skulle acceptera abort utifrån att fostret har diagnosticerat Downs syndrom är bara att glömma om SD får sin linje igenom - det går helt emot den uttalade ambitionen att minska antalet aborter.

Skitsnack, statistiken visar att i princip 100% av alla ansökningar rörande abort efter v.18 där fostret har skador beviljas. Även en stor del aborter beviljas för sociala skäl.
Citera
2016-10-04, 21:35
Medlem
Ördögs avatar
Har inget skett på den här fronten på över ett år? Då är det väl dags nu. Enligt ETC föreslår en grupp SD-kvinnor att gränsen för fri abort ska förkortas från dagens 18 veckor till 12 veckor.

SD-kvinnor vill inskränka aborträtten
http://www.etc.se/inrikes/sd-kvinnor-vill-inskranka-abortratten
Citat:
Samtidigt som massprotester fyller Polens gator, till följd av att regeringspartiet Lag och rättvisa planerar att inskärpa landets redan stränga abortlagar ytterligare, lägger nu Sverigedemokraternas kvinnoförbund (SD-kvinnor) fram en riksdagsmotion om förkortad tidsgräns för abort i Sverige. SD-kvinnorna vill förkorta tidsgränsen under vilken det är möjligt för en kvinna att göra abort från dagens 18 veckor, till 12 veckor.

Lena Marions, docent och överläkare på Södersjukhusets kvinnoklinik i Stockholm, är inte särskilt förvånad över SD-kvinnornas utspel men blir provocerad.

– Det ligger lite i linje med vad partiet har diskuterat tidigare, därför lyfter de fram det här nu när det är en het fråga i andra EU-länder. Det är upprörande, men det finns igen vilja i vare sig samhället eller andra partier att inskränka aborträtten, säger hon.

SD-kvinnorna skriver i motionen att aborten bör ses som en sista akut nödlösning och att de finner det oroande om den alltmer ses som ett alternativ till preventivmedel. Lena Marions tycker formuleringen är djupt problematisk.

– Aborter används inte som preventivmedel. Jag vet inte vart de fått det ifrån. Vi har i dag sjunkande abortsiffror bland unga kvinnor, men det kommer alltid att finnas de som behöver göra abort. Det kan man inte lagstifta bort, säger hon.
Citera
2017-05-31, 12:51
Medlem
Kommer SD:s tokkonservativa och antifeministiska hållning att kosta dem röster?

Eftersom migrationspolitiken, som den ser ut just nu, är fullständigt ohållbar så hade jag i stort sett bestämt mig för att rösta på SD vid nästa val. Men deras senaste utfall och vilja att inskränka aborträtten och deras fientliga inställning till begreppet feminism gör det helt enkelt omöjligt för mig att göra det.

Det finns MASSOR av kvinnor och feminister som är toktrötta på migrationspolitiken idag, (de som är pålästa vet att feminism inte har att göra med invandring överhuvudtaget och att de som skyller på "den feministiska regeringen" nog behöver kolla upp vad feminism egentligen står för). Och som lätt skulle rösta på SD i nästa val. Men deras sorgligt konservativa hållning (som tyvärr mer och mer börjar likna de skenheliga konservativa i USA) gör det helt omöjligt.

Jag vill ha samma rättigheter för män och kvinnor. Och jag vill att kvinnor ska ha rätt att bestämma över sin egen kropp vid t ex abort. Så länge SD har en medeltida inställning till dessa frågor så kommer de att gå miste om röster. Jag kan räkna till åtminstone 20 tjejer i min omgivning som garanterat skulle rösta på SD om det inte var för deras syn på abort och deras negativa inställning till feminism. Och vi är långt ifrån ensamma.

Förra gången jagskrev på FB att det inte är feministernas fel att migrationspolitiken ser ut som den gör och att feminism inte har ett skit att göra med vänsterextremism så fick jag ett stort antal privatmeddelanden där det stod att jag var en äcklig bitter ful feministfitta och att jag behövde kuk eftersom jag antagligen var lesbisk. Om vi kunde undvika det den här gången så vore det jättetrevligt.
Citera
2017-05-31, 13:01
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Att begränsa invandringen är en typisk konservativ åsikt, det är inte konstigt att partiet i det förgångna har attraherats mot konservativa idéer i en rad frågor. Konservatism som idéströmning är raka motsatsen till kulturmarxism där invandring och feminism ingår.

I takt med att opinionen vänder kommer du att se annorlunda även på abort och feminism, precis som du har bytt fot i invandringsfrågan när andra har gjort det. Så du kommer att flyta med strömmen även fortsättningsvis, alltjämt som en passiv och konform följare.
Citera
2017-05-31, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schopenhauerette
Eftersom migrationspolitiken, som den ser ut just nu, är fullständigt ohållbar så hade jag i stort sett bestämt mig för att rösta på SD vid nästa val.

Nej det har du inte tänkt.

Du gör ett genomskinligt försök att trolla.

För att svara på frågan så kvittar alla andra frågor fullständigt i skuggan av invandringen. Och alla andra riksdagspartier har bränt allt förtroende. Feminismen har även den bränt allt förtroende när de galopperar genom staden pga någon staty istället för att demonstrera mot islam.

De före detta feminister som vaknat upp och röstar mot invandring, har lämnat feminismen sedan länge. Feminism idag har inget med kvinnors situation att göra. Feminism idag är en mentalsjukdom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in