2015-09-16, 11:32
  #69445
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Ja, tänk alla dom som tyvärr saknar alibi, singel eller ensam hemma som du nämner, om man är oskyldig. Det där med det ev. kaffedrickandet har en del uttryckt sig med att det ger en mer omöjlighet för MGM att kunna ha begått mordet.

Och lika ofta har frånvaron av alibi uttryckts som argument som skulle tala för i skuldfrågan.

En annan egenhet på mindre orter kan vara att man håller tyst eller gärna inte vill ta upp något som skulle kunna sätta någon man känner eller är bekantmed i dålig dager. Även om man har goda skäl att tro någon gjort något riktigt illa och tycker den personen förtjänar att skaka galler så ser man ofta hellre att det är någon annan som sätter dit personen. När jag och en kompis var kring 9 år var vi en höst ut i skogen var det var gjort ett typ indianläger. På vägen dit mötte vi några äldre killar som cyklade och åkte moped rätt snabbt därifrån. Medan vi var där och lekte kom en arg finne och grep tag i oss, i närheten fanns andra finnar det var bärplockare och en försökte på knagglig svenska förklara att de tror vi hade skurit sönder däcken på bilarna. Min pappa kunde finska så en gubbe och en tant följde med mig och min kompis hem och farsan fick hjälpa att översätta. Jag och min kompis hade inga knivar eller annat på oss som man kan sarga bildäck med. Men vi sa namnen på de vi mött. Dom blev polisanmälda och någon av dem erkände. Men till och med farsan var sur och gnölade över att vi berättade. Gubbjäveln skulle alltså hellre lägga ut några tusen för att några rövhål skulle skyddas från något de faktiskt gjort.
2015-09-16, 11:41
  #69446
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Det ska ändå bli intressant att se om någon av uppgifterna i litauisk media sedan visar sig stämma, trots svårigheter med korrekta översättningar och annat.

Exempel på uppgifter i litauisk media som ej funnits i svensk media:

- Nyckel till caféet förvarades i ladubyggnaden på andra sidan vägen.
- Något från NB har hittats på något med lim (här tänker jag tejp)
- LH mördades för att dölja ett annat brott
- En av de misstänkta har erkänt delaktighet
- En av de misstänkta har tidigare varit misstänkt för människohandel i Litauen
- Polisens spårsäkringar har skett på ett felaktigt sätt

Det där är i stort sett samma uppgifter som åkt runt här i tråden.
Det är nog vi som är källan till det där
2015-09-16, 11:43
  #69447
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Och lika ofta har frånvaron av alibi uttryckts som argument som skulle tala för i skuldfrågan.

En annan egenhet på mindre orter kan vara att man håller tyst eller gärna inte vill ta upp något som skulle kunna sätta någon man känner eller är bekantmed i dålig dager. Även om man har goda skäl att tro någon gjort något riktigt illa och tycker den personen förtjänar att skaka galler så ser man ofta hellre att det är någon annan som sätter dit personen. När jag och en kompis var kring 9 år var vi en höst ut i skogen var det var gjort ett typ indianläger. På vägen dit mötte vi några äldre killar som cyklade och åkte moped rätt snabbt därifrån. Medan vi var där och lekte kom en arg finne och grep tag i oss, i närheten fanns andra finnar det var bärplockare och en försökte på knagglig svenska förklara att de tror vi hade skurit sönder däcken på bilarna. Min pappa kunde finska så en gubbe och en tant följde med mig och min kompis hem och farsan fick hjälpa att översätta. Jag och min kompis hade inga knivar eller annat på oss som man kan sarga bildäck med. Men vi sa namnen på de vi mött. Dom blev polisanmälda och någon av dem erkände. Men till och med farsan var sur och gnölade över att vi berättade. Gubbjäveln skulle alltså hellre lägga ut några tusen för att några rövhål skulle skyddas från något de faktiskt gjort.

Fy farao för att ni blev så anklagade, bra gjort att ni sa namnen på dom! Det finns dom som håller tyst om både det ena eller andra, både vad som kan hända inom familj tex eller runt omkring av människor man känner. Jag förstår mig inte på det, eftersom när man väl blir visste om något så har ett (ofrivilligt) ansvar lagts på en tycker jag och fel att hålla tyst oavsett.
2015-09-16, 11:44
  #69448
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Hur skall någon kunna veta det? Till att börja med har meddelare sk meddelarskydd, varför identiteten hos "läckor" sällan kommer att framgå.

Är det någon som påstått att det måste vara tolken som skvallrat, för övrigt ?

Men faktum kvarstår: Åklagaren bedömer självständigt vad som kan yppas om utredningen och har möjlighet att yttra sig. Utredarna, tolkarna och ombudet (oavsett hur väl denne är inne i loopen) har inte den möjligheten, då yppandeförbud gäller.

Gäller det när tingsrätten fattat beslut?
2015-09-16, 11:49
  #69449
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maya35
Tolk? Tror knappast att de behövde tolk i det fallet. Aspergertolk kanske? Den mördaren har väl ett gäng diagnoser så en stödperson kan ha varit med under förhören.

Det framfördes kritik från en del håll för att så inte va fallet.
2015-09-16, 11:58
  #69450
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AsAc
Tänk att Mats Alm satt häktad i 9 månader innan åtal. Sen fälldes han för brott mot griftefriden och fick ingen ersättning. NB har inte suttit så länge. Det är inte otänkbart att scenariot blir samma här dvs det är bevisat att han har handskas med kroppen, men det finns inga bindande bevis att just han har dödat henne. Det beror lite på vilken historia han har dragit i förhören också. Hur väl den överensstämmer med bevisningen. Det är bortom allt rimligt tvivel som gäller. Lätt att måla in sig i ett hörn. Tror det här kommer att klaras upp.

Har för mig att han dömdes till 18mån fängelse, betyder 1år effektiv tid.
Han va inte alls berättigad till någon ersättning.
2015-09-16, 12:01
  #69451
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maya35
Varför har du fetat att de satt och drack kaffe den 12 juni? Är det intressant?

Citat:
Ursprungligen postat av Maya35
Det var ett rykte att balterna setts sitta och dricka kaffe utanför huset kvällen då Lisa försvann. Om de drack kaffe den 12 juni kan inte vara så intressant såvida inte kaffekopparna var blå.

Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Många tar sin kaffepaus så regelbundet att man nästan skulle kunna ställa klockan efter när de dricker kaffe.

Intressant i den meningen om de vanligtvis eller alltid intog kaffepausen vid samma tidpunkt för jämförelse med brödernas kaffedrickandet söndagen den 7 juni.
2015-09-16, 12:04
  #69452
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Fy farao för att ni blev så anklagade, bra gjort att ni sa namnen på dom! Det finns dom som håller tyst om både det ena eller andra, både vad som kan hända inom familj tex eller runt omkring av människor man känner. Jag förstår mig inte på det, eftersom när man väl blir visste om något så har ett (ofrivilligt) ansvar lagts på en tycker jag och fel att hålla tyst oavsett.

Jag kan i och för sig förstå att det kanske är olustigt att "ange" en jobbarkompis unge. Men ungen var ju ett rövhål. Och vi fick sedan (av han som hade erkänt) veta att några av killarna hade tänkt lura ut oss för att spöa upp oss. Han sade det inte för att hota utan bara att att vi inte skulle gå på vad de hittar på. Han hade väl varit som passiv deltagare i däcksargningen. Men det kan vara lite sådär med vad man gör och säger på mindre orter. Inte av elakhet men mer missriktad välvilja kanske.
2015-09-16, 12:23
  #69453
Medlem
Gusselbys avatar
Ang topsning så sades väl ganska tidigt någonstans, minns inte var, att man topsat flera personer. T ex så topsades väl Qwarts bekant - det var nog inte bara han och de tre litauerna som topsades. Förstår inte att man nödvändigt måste tro så dåligt om det mesta.
2015-09-16, 12:47
  #69454
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maya35
Varför har du fetat att de satt och drack kaffe den 12 juni? Är det intressant?

Därför att det var den dagen dom blev gripna bland annat därför att dom "betett sig märkligt" och "hotande" mot MP, och därför att det har insinuerats att dom hade något för sig angående Lisa's lik på Martorp den dagen.

Den som skrev det var ju med i Missing People den dagen den 12 Juni och såg tydligen bröderna & frun med egna ögon, och jag tycker att det är av intresse att dom verkade lugna och så pass sociala att dom valde att sitta utanför och fika med MP & poliser runt omkring sig.
För mig verkar det inte som någon som har mord på samvetet.

Tycker i övrigt att ALL info ang vad bröderna och frun gjorde i dagarna den 7-12 Juni är av EXTREMT STOR intresse.
2015-09-16, 12:57
  #69455
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Nja, enl fejsbokinlägget var det inte bröderna som fikade; det var AS et al som åkte förbi med kaffekopp i handen


Varför manipulerar/ljuger du???

Visst var det bröderna som drak kaffe :

Hittade detta i dag på en Facebook profil initialer AS. Hen var med MP och söka efter Lisa den 12 Juni.:


June 13 at 1:24am
De är troligtvis litauer som jobbade i ladugården läste ja . O dom satt ute och tittade på bilarna när vi åkte förbi med en kaffekopp i handen. Och vad jag kan se på en av bilderna Aftonbladet lagt ut så är fyndet på samma gård där vi parkerade bilarna i onsdags när vi skulle ut på ett fält intill o leta. O de känns ännu mer sjukt! Ja är helt tagen.
2015-09-16, 12:57
  #69456
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Jag kan i och för sig förstå att det kanske är olustigt att "ange" en jobbarkompis unge. Men ungen var ju ett rövhål. Och vi fick sedan (av han som hade erkänt) veta att några av killarna hade tänkt lura ut oss för att spöa upp oss. Han sade det inte för att hota utan bara att att vi inte skulle gå på vad de hittar på. Han hade väl varit som passiv deltagare i däcksargningen. Men det kan vara lite sådär med vad man gör och säger på mindre orter. Inte av elakhet men mer missriktad välvilja kanske.

Olustig känsla säkert men det är mer hjälpa en stjälpa egentligen, det var väl precis vad den ungen behövde? Sättas på plats. Så kan man hoppas att det hjälpte, tycker man har gjort vad man kunnat då.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in