2015-09-16, 09:26
  #69409
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Då frågar jag dig som jag förgäves har frågat #MrFold, var det en tolk som läckte att Vatchareeyas händer fattades? När läckte en tolk senast?

Hur skall någon kunna veta det? Till att börja med har meddelare sk meddelarskydd, varför identiteten hos "läckor" sällan kommer att framgå.

Är det någon som påstått att det måste vara tolken som skvallrat, för övrigt ?

Men faktum kvarstår: Åklagaren bedömer självständigt vad som kan yppas om utredningen och har möjlighet att yttra sig. Utredarna, tolkarna och ombudet (oavsett hur väl denne är inne i loopen) har inte den möjligheten, då yppandeförbud gäller.
2015-09-16, 09:28
  #69410
Medlem
XeniaOnatopps avatar
GT: Polisen: Jag går inte in i polemik med GW
Citat:
Nu kommenterar kriminalkommissarie Lars Johansson den oro och skepsis som Leif GW Persson har framfört mot utredningen kring mordet på Skövdeflickan Lisa Holm:
– Det är inte mer än några få personer som vet vad utredningen innehåller, säger han – och tillägger att GW inte är en av dem.
Polisprofessorn har tidigare sagt:
– Jag hoppas man har någonting som kan binda den person som sitter häktad direkt till offret och själva gärningen.
2015-09-16, 09:31
  #69411
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spanaren321
Undrar hur många misstänkta som har topsats i Blomberg med omnejd? Skulle inte bli förvånad om det bara är litauernas DNA man letar efter, då de varit huvudmisstänkta. Efter mordet på Ida Johansson i Upplands Väsby topsades cirka 800 personer. Där blev det träff på den sista personen som topsades och det visade sig vara en person som var helt ostraffad tidigare. Det är inte alltid lätt att veta som är mördaren, det syns liksom inte i ansiktet.
Vissa här i tråden hävdar att man på avstånd och utan att känna en person, enbart genom att titta på ett fotografi, på magkänslan kan utesluta personen som brottslig. Angående topsning så har säkert brodern topsats. Min "magkänsla", ta för vad den känslan är värd, (=0) säger att broderns DNA inte har hittats på Lisas tillhörigheter. Hade man gjort det känns det konstigt att han skulle ha fått åka hem till Litauen.
2015-09-16, 09:32
  #69412
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Nej jag vet att det inte ger alibi. Men alibi efter arbetstid är väl svårt för någon som vad det verkar inte umgås mycket med andra än sina närmaste efter arbetstid. Det ska ju liksom vara tur att någon står eller går förbi bostaden i glesbygd och se att personen är hemma.

Människor på landet har väl i större utsträckning mer koll på allt och alla? Av min erfarenhet sen tidigare iallafall. Dock har man tur när det verkligen gäller, om det hade varit ett alibi vill säga.
2015-09-16, 09:33
  #69413
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spanaren321
Undrar hur många misstänkta som har topsats i Blomberg med omnejd? Skulle inte bli förvånad om det bara är litauernas DNA man letar efter, då de varit huvudmisstänkta. Efter mordet på Ida Johansson i Upplands Väsby topsades cirka 800 personer. Där blev det träff på den sista personen som topsades och det visade sig vara en person som var helt ostraffad tidigare. Det är inte alltid lätt att veta som är mördaren, det syns liksom inte i ansiktet.

Hade man hittat Ida förvarad i MGM:s förråd och fått träff direkt hade man nog inte topsat 800 personer, tror du inte det?

Poängen är ju liksom att när man fått träff, så har man fått träff, och att leta runt bland andra blir inte längre meningsfullt. Det är lika litet meningsfullt i Blomberg som i Upplands Väsby - givet, förstås, att det inte framkommer något som pekar i annan riktning.
2015-09-16, 09:35
  #69414
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Hur skall någon kunna veta det? Till att börja med har meddelare sk meddelarskydd, varför identiteten hos "läckor" sällan kommer att framgå.

Är det någon som påstått att det måste vara tolken som skvallrat, för övrigt ?

Men faktum kvarstår: Åklagaren bedömer självständigt vad som kan yppas om utredningen och har möjlighet att yttra sig. Utredarna, tolkarna och ombudet (oavsett hur väl denne är inne i loopen) har inte den möjligheten, då yppandeförbud gäller.

Förr (inte så länge sedan) var det väl ofta poliser som läckte men för ett par år sedan började man väl stävja det i samband med att uppgifter kom ut i något fall vilket kom att störa utredningen och nu går man väl i dessa fall på tjänstefel om sekretessbrott som skadar förundersökningen varför det till meddelarfriheten korresponderande efterforskningsförbudet faller.
2015-09-16, 09:35
  #69415
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
GT: Polisen: Jag går inte in i polemik med GW

Jag tycker bra om GW, men han gör bort sig när han talar om fallet på sättet han gjort/gör, han är inte en av dom som vet.
2015-09-16, 09:41
  #69416
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Jag tycker bra om GW, men han gör bort sig när han talar om fallet på sättet han gjort/gör, han är inte en av dom som vet.
Men det är ju det som är GW. Han rättar aldrig in sig i ledet som en tyst mus tills han får adekvat information.
Och han har inte sagt att mgm inte är skyldig för det kan han ju inte veta.
Sverige skulle må bättre av att ha fler som GW inom olika områden.
2015-09-16, 09:42
  #69417
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Människor på landet har väl i större utsträckning mer koll på allt och alla? Av min erfarenhet sen tidigare iallafall. Dock har man tur när det verkligen gäller, om det hade varit ett alibi vill säga.

Det kan så vara, på gott och på ont. Men frånvaron av alibi är ju ingen egenskap som i sig självständigt styrker viss gärning på viss tid vid viss plats.

När jag passerar husen som ligger efter vägen till och från affären kan jag ju se om grannarna är ute, och kanske vinka. Men vetefasen om jag alltid har koll på exakt vad klockan är när jag gör det
2015-09-16, 09:51
  #69418
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Förr (inte så länge sedan) var det väl ofta poliser som läckte men för ett par år sedan började man väl stävja det i samband med att uppgifter kom ut i något fall vilket kom att störa utredningen och nu går man väl i dessa fall på tjänstefel om sekretessbrott som skadar förundersökningen varför det till meddelarfriheten korresponderande efterforskningsförbudet faller.

Det är korrekt. Evert Bäckström (LGW:s fiktive polis) har ju funnits.
2015-09-16, 09:52
  #69419
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Människor på landet har väl i större utsträckning mer koll på allt och alla? Av min erfarenhet sen tidigare iallafall. Dock har man tur när det verkligen gäller, om det hade varit ett alibi vill säga.
Visst har man koll på varandra, men inte på det viset att man vet vad de gör varenda minut. Tvärtom ger ju livet på landet mycket större frihet att göra saker på gården utan att en granne sitter och stirrar på en hela tiden.
Dock har man ju ändå viss kontakt mellan grannarna och viktigare händelser (som barnafödslar, traktorköp, olyckor mm osv)kommuniceras grannar emellan.
2015-09-16, 09:54
  #69420
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Men det är ju det som är GW. Han rättar aldrig in sig i ledet som en tyst mus tills han får adekvat information.
Och han har inte sagt att mgm inte är skyldig för det kan han ju inte veta.
Sverige skulle må bättre av att ha fler som GW inom olika områden.

Man skulle kunna tänka sig att LGW är lika besviken som många i tråden att inte vara informerad...

Sakligt sett är det ju ändå helt korrekt att påpeka att enbart det som framkommit inte räcker särskilt långt mot en fällande dom.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in