2015-09-16, 02:34
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manprinsen
Någon som vet varför man i det första rikslarmet går ut med att gärningsmännen eventuellt har Ustasjakopplingar? Fanns det någon reell hotbild mot Palme från Ustasja under denna tid?

Ja, olof Palme hade nekat Miro Baresic nåd på sitt straff för mordet på ambassadör Rolovic.
Citera
2015-09-16, 03:55
Medlem
Harfagers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennex
Går ju att beställa både T-data och reg-data genom SVAR - Riksarkivet:
http://sok.riksarkivet.se/fordonsarkiv

Om nu bilen(skrotad och regnr återanvänt enl. Transportstyrelsen) är av vikt för MOP.

Jag testade att söka min bil där nu som blev skrotad 1986 men fick ingen träff. Jag hade anledning att beställa uppgifterna, så tidigare i somras så ringde jag dit och fick bla registrerings och skrotningsintyget mm (det kostade 225 kr) men inte skadedatumet, det fick jag fråga polisen om och de hittade ett diariekort på den parkeringsskadan. Ganska fantastiskt att de hade det kvar efter 29 år.
Citera
2015-09-16, 04:14
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Nåväl mina herrar, och damer? jag vet inte hur ni ser på uppgiften från UD.

Jag kan inte annat än tolka den som en stor fet sågning av "teorin om den ensamme mördaren".

Om man jämför tid och plats som WT-män har iaktagits i förhållande till OPs rörelsemönster under kvällen så bör man från och med nu kunna fastslå att det är OP som övervakas.

Det är nu bekräftat att det fanns poliser ute som sysslade med annat än ordinarie polisarbete.

Skulle det vara så att det är en övning i att övervaka ett objekt på avstånd, i skyddssyfte, där man är en grupp som har objektet i sikte hela tiden och meddelar varandra om objektets position så är det ju fullkomligt osannolikt att de skulle ha missat att en "ensam galning" smyger sig på objektet. Eller att en obehörig står i objektets färdväg och uppenbart inväntar någon. Den iakttagelsen hann IM göra.
Den personen hör mycket mer troligt till den övervakande gruppen.
Det rör ju sig om personer då, som bekräftat är poliser, som troligen inte är några nybörjare.
Nog för att det vore en katastrof om det var en grupp som agerade i syfte att skydda objektet men missade GM, men det är inte troligt.

Mer troligt är att det är en grupp som agerar i syfte att öva på att utföra attentat. det är säkert meningen med övningen men sen blir övning verklighet.

Kan ni fatta vad UDs uppgift egentligen gör?

Det är inget annat än Hans Holmers rökridåer som skingras. Det är ju det här som är anledningen till mörkläggningen. För fan, det är ju bekräftat!

I förlängningen kan detta förklara mycket.

Holmers kryssande och mörkläggning, precis som du skriver.

Och framför allt. Ledningscentralens beteende.

Har läst Inuti Labyrinten ett antal gånger genom åren. Författarnas slutsats, liksom min egen, är att deras bristande agerande inte enbart hade med inkompetens att göra. Man visste att något var i görningen och tog inte larmen på allvar. När det till slut kom fram att det var allvar var det försent och ingen ville ta ansvar.

Många chefspersoner kontaktades inte. Lindström som ett exempel.

Ledande personer som hängde där mordnatten tog inga som helst initiativ eftersom man visste vem som var ansvarig. HH.

Krantz iakttagelser av Piltz och ev. Tell strax efter mordet kanske stämmer.

Holmers ändrande av 2 gärningsmän i rikslarmet på lördagens presskonferens. Sedan nämndes inte Lisbets initiala uppgifter mer. Inte ens av CPs försvarare i rättegångarna.

Men........

I förlängningen måste det ligga mer bakom. Dessa utpekade poliser var förmodligen enbart en enhet i verksamheten. Har mycket svårt att tro att enbart dessa senare kunde begå justitiemordet på Martinger. En direkt följd av Dallas uppgifter om Holmer.

Och min teori, som tidigare är att, några i denna verksamheten eller övningen passade på. Och jag tror inte det var poliserna.

Att Holmer var högste ansvarig på plats denna kvällen förefaller troligt. Men i vems regi.

SB, kuppförsvaret eller militär säkerhetstjänst eller något annat.

En ledtråd kan vara att Holmer blev högste chef för PU. Vilket stred mot alla uppgjorda beredskapsplaner. Vilket fick bl.a Guillou att reagera kraftigt vid tiden. Det gränsade mot att vara olagligt. Flera författare har även tagit upp detta i sina böcker.

En sak är säker. Holmer gick inte in i polishuset och tillsatte sig själv utan att i förväg ha stöd. Formellt av regeringen och IC. Men räcker verkligen det i en vidare mening.
Senast redigerad av andersaanderssona 2015-09-16 kl. 04:49.
Citera
2015-09-16, 09:17
Medlem
Jag vet inte om detta är en ny teori men det är i alla fall vad som slog mig när jag funderade på detta i natt.

OP:s överklagande i Harvardaffären raderades från Stockholms tingsrätt 18:23 den 28 Februari, alltså samma kväll som MOP och det har jag alltid tyckt varit märkligt. Det måste ju finnas ett samband, men ändå inte. Varför skulle detta överklagande ha något med mordet att göra?

Anledningen är just denna: Överklagandet har inget med mordet att göra. Den stals för att lägga ut ett villospår.

MOP var oerhört välplanerat. De som låg bakom mordet hade lagt ut flera olika villospår för att utredningen skulle köra fast. Det mest uppenbara var ju Viktor Gunnarsson som sprang omkring på mordkvällen och berättade för folk hur mycket han hatade Palme och att han kunde skjuta. VG flyttade ju senare till USA där han blev mördad.

Det jag nu är tämligen säker på är att Sigge Cedergren också hade som uppgift att lägga ut villospår. Den som stal Palmes överklagande på tingsrätten var Sigge Cedergrens flickvän Annie Fernberg. Det var en i sig en meningslös handling men många människor har funderat över den genom åren helt i onödan.

Sigge Cedergren var lite grand spindeln i nätet när det gällde att förvilla polisen. Det var han som sa att mördaren såg ut som Ted Gärdestad och det var också han som pekade ut Christer Pettersson.

Varför han gjorde detta kan dels ha varit för att slippa straff och dels kan det ha varit pengar så klart, dessutom ogillade han Palme.
Senast redigerad av climasol 2015-09-16 kl. 09:34. Anledning: Fel
Citera
2015-09-16, 09:33
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
(...) En sak är säker. Holmer gick inte in i polishuset och tillsatte sig själv utan att i förväg ha stöd. Formellt av regeringen och IC. Men räcker verkligen det i en vidare mening.
Jag tror att det är så enkelt att HH, till skillnad från de flesta polischefer, alltid haft en positiv attityd till socialdemokratin. Det gynnade hans karriär och han verkar ha kunnat hoppa från position till position inom polisen och skapat kontaktnät. I varje fall blev han inte stoppad av socialdemokratin.

När Holmér "tog över ansvaret" uppfattades det helt planenligt som något positivt av regeringen, som hade hoppats på att brottet snabbt skulle klaras upp.
Citera
2015-09-16, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jag vet inte om detta är en ny teori men det är i alla fall vad som slog mig när jag funderade på detta i natt.

OP:s överklagande i Harvardaffären raderades från Stockholms tingsrätt 18:23 den 28 Februari, alltså samma kväll som MOP och det har jag alltid tyckt varit märkligt. Det måste ju finnas ett samband, men ändå inte. Varför skulle detta överklagande ha något med mordet att göra?

Anledningen är just denna: Överklagandet har inget med mordet att göra. Den stals för att lägga ut ett villospår.

MOP var oerhört välplanerat. De som låg bakom mordet hade lagt ut flera olika villospår för att utredningen skulle köra fast. Det mest uppenbara var ju Viktor Gunnarsson som sprang omkring på mordkvällen och berättade för folk hur mycket han hatade Palme och att han kunde skjuta. VG flyttade ju senare till USA där han blev mördad.

Det jag nu är tämligen säker på är att Sigge Cedergren också hade som uppgift att lägga ut villospår. Den som stal Palmes överklagande på tingsrätten var Sigge Cedergrens flickvän Annie Fernberg. Det var en meningslös handling men många människor har funderat över den genom åren helt i onödan.

Sigge Cedergren var lite grann spindeln i nätet när det gällde att förvilla polisen. Det var han som sa att mördaren såg ut som Ted Gärdestad och det var också han som pekade ut Christer Pettersson.

Varför han gjorde detta kan dels ha varit för att slippa straff och dels kan det ha varit pengar så klart, dessutom ogillade han Palme.

Frågan som uppstår är denna.

SC som valde polisen

Eller

Polisen som valde Cedergren.

Enligt mig har den mannen lika lite med mordet att göra som CP.

Men passar utmärkt in i en önskad slutlig lösning skisserad Ölvebro och Gotlands Forsberg.

Man var nära. Hade man inte gjort bort sig i samband med Lisbets utpekande av Christer i konfrontationen..............
Citera
2015-09-16, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Jag tror att det är så enkelt att HH, till skillnad från de flesta polischefer, alltid haft en positiv attityd till socialdemokratin. Det gynnade hans karriär och han verkar ha kunnat hoppa från position till position inom polisen och skapat kontaktnät. I varje fall blev han inte stoppad av socialdemokratin.

När Holmér "tog över ansvaret" uppfattades det helt planenligt som något positivt av regeringen, som hade hoppats på att brottet snabbt skulle klaras upp.

Visst.

HH och Ebbe hade sedan många år varit sossarnas praktiska problemlösare och städgummor.

Men.

Denna gången fungerade dock inte syndabockarna.

Och angående Holmer.

Den mannen hade fungerat i alla maktsamhällen oavsett politisk färg. Inte en man som intrigerar och dödar sina välgörare.

Jag har skrivit mängder av inlägg om Holmer.

Varför.

Därför att det är ingen tillfällighet att den mannen åkte runt mordkvällen i city, samtidigt som han senare blev chef för spaningarna. Och belönades efter sitt påstådda misslyckande med en tjänst i Wien.

Enligt mig ligger detta på ett plan som är mycket högre än enskilda namn.
Senast redigerad av andersaanderssona 2015-09-16 kl. 09:58.
Citera
2015-09-16, 09:58
Medlem
Citat:
Frågan som uppstår är denna.

SC som valde polisen

Eller

Polisen som valde Cedergren.

Enligt mig har den mannen lika lite med mordet att göra som CP.

Men passar utmärkt in i en önskad slutlig lösning skisserad Ölvebro och Gotlands Forsberg.

Man var nära. Hade man inte gjort bort sig i samband med Lisbets utpekande av Christer i konfrontationen..............

Jag är ju tämligen säker på att hela operationen orkestrerades av HH. Han härskade i Norrmalms polisdistrikt där allt utspelade sig. Sigge bodde så klart inom samma distrikt och var välkänd av polisen. Jag skulle tro att HH kände honom och visste att han ogillade Palme. Genom att lova honom att han fick vara ifred och att han fick en slant så skulle han hjälpa till att förvilla utredningen, och det kan man säga att han gjorde i allra högsta grad. Det finns ju än idag personer som tror att det var CP. Tyvärr drabbades även Ted Gärdestad som var en ganska känslig person.
Citera
2015-09-16, 10:39
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
I förlängningen kan detta förklara mycket.

Holmers kryssande och mörkläggning, precis som du skriver.

Och framför allt. Ledningscentralens beteende.

Har läst Inuti Labyrinten ett antal gånger genom åren. Författarnas slutsats, liksom min egen, är att deras bristande agerande inte enbart hade med inkompetens att göra. Man visste att något var i görningen och tog inte larmen på allvar. När det till slut kom fram att det var allvar var det försent och ingen ville ta ansvar.

Många chefspersoner kontaktades inte. Lindström som ett exempel.

Ledande personer som hängde där mordnatten tog inga som helst initiativ eftersom man visste vem som var ansvarig. HH.

Krantz iakttagelser av Piltz och ev. Tell strax efter mordet kanske stämmer.

Holmers ändrande av 2 gärningsmän i rikslarmet på lördagens presskonferens. Sedan nämndes inte Lisbets initiala uppgifter mer. Inte ens av CPs försvarare i rättegångarna.

Men........

I förlängningen måste det ligga mer bakom. Dessa utpekade poliser var förmodligen enbart en enhet i verksamheten. Har mycket svårt att tro att enbart dessa senare kunde begå justitiemordet på Martinger. En direkt följd av Dallas uppgifter om Holmer.

Och min teori, som tidigare är att, några i denna verksamheten eller övningen passade på. Och jag tror inte det var poliserna.

Att Holmer var högste ansvarig på plats denna kvällen förefaller troligt. Men i vems regi.

SB, kuppförsvaret eller militär säkerhetstjänst eller något annat.

En ledtråd kan vara att Holmer blev högste chef för PU. Vilket stred mot alla uppgjorda beredskapsplaner. Vilket fick bl.a Guillou att reagera kraftigt vid tiden. Det gränsade mot att vara olagligt. Flera författare har även tagit upp detta i sina böcker.

En sak är säker. Holmer gick inte in i polishuset och tillsatte sig själv utan att i förväg ha stöd. Formellt av regeringen och IC. Men räcker verkligen det i en vidare mening.

Precis som du skriver kan mycket få en förklaring. LC mm mm.
Det ger ju ingen förklaring till några scenarier kring MP, tex om det rör sig om ett möte eller inte. Men det skingrar en del av dimman om vad som rörde sig runt i kvarteret.
Det är ju något man har funderat, och då menar jag verkligen funderat många år på. Det är något som inte stämmer i den officiella versionen.
Jag var 12 år 1986 och hade väl inget större begrepp om MOP då.
Men från mitten på 90 talet har mitt intresse för det funnits.
Jag hade egentligen ingen koll på SB förrän 2012 och du kan ju förstå hur det kändes när man blev varse att det verkligen fanns en organisation som sysslade med sådant som jag i mina tankar under många år har försökt att få in i bilden.
Och nu kommer ju bekräftelse på att, det kan enligt mig inte röra sig om annat än SB, agerat på stan i MPs direkta närhet.

Det är nu, för mig, uppenbart vad det handlar om.
Det pågår en NATO-ledd/influerad, vilket enbart det strider mot neutraliteten, övning med Statsministern som objekt. Mitt i detta mördas landets regeringschef.
Det ser inte så bra ut för Sveriges anseende. Locket på med andra ord och skifta fokus. På med en massa ridåer så att man inte kan se nåt.
Det är nu efter 30 år som locket lyfts en aning.
Citera
2015-09-16, 10:45
Medlem
Citat:
Dessutom vill jag lägga till det faktum att piketbussen 1230 befann sig vid Norra Bantorget och tankade. Det är ju alldeles intill Norra latin.
Var exakt låg den macken/tankstationen?
Som jag ser det är 1230s rörelsemönster bland det mest besynnerliga i händelserna kring MP.

Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Du är ju trådens expert på tunnelsystemen i Stockholm. Hur ser du på de nya vittnesuppgifterna om en wt-man som "bryskt" viftade bort ett par som ville parkera vid norra latin. Finns det några intressanta nedgångar till tunnelsystemen där i närheten som wt-mannen kan ha haft i uppdrag att bevaka?

Mitt planerade tunnelinlägg blir för mastigt. Får ta det i omgångar. Vi börjar med Norra Latin/Bantorget. Bensinmacken har jag sett på ritningar att den låg vid N. Bantorgets västra ända där Hotell Clarion nu ligger. Har för mig jag läst att det var en Shellmack. Tankade de verkligen? Finns kvittot kvar i bokföringen? Eller bevakade de den nedgång som fanns till teletunnlarna vid Norra Latin, varifrån man kan nå området vid mordplatsen under jord. Ett stigschakt finns kvar på denna länk i marken strax höger om rödhåriga flickan till höger om övergångsstället övergångsstället http://www.hitta.se/kartan!~59.33523,18.05721,16z/tr!i=V2ai05VC/tileLayer!l=1/streetview!po=59.33522400:18.05720000!a=4.73836!pi =0.14835

En nedfart till teletunneln sägs finnas inne i p-garaget under Norra Latins skolgård med infart till höger om bilden. Senare kom arbetstunneln till Citybanan att sprängas här och har idag ett luftschakt väster om teletunnelns stigort någonstans http://www.trafikverket.se/Privat/Projekt/Stockholm/Citybanan/Omradesinformationdeletapperdelprojekt/Norrmalm/Nyhetsarkiv-Norrmalm/2012-04/Nu-tar-vi-upp-spontvaggen-vid-Norra-Latin/

Själva teletunneln syns på tunnelkartan från 1974 som någon lade upp i Riksbunkertråden och som Skarpsint länkade till. Ladda ner den och förstora för det är den viktigaste kartan i tunnelsammanhang. T står för Teletunnel, E för energitunnel som innebär fjärrvärme. Vissa tunnelavsnitt har båda funktionerna. Kartlänken:
Citat:
Ursprungligen postat av skarpsint

En utgångspunkt kan vara tunnelkartan från 1974; är det måhända något av skyddsrummen som syns där?
http://www.pictures.se/bilder/oWq4V.jpg

Kanske var det denna karta som avses i detta inlägg?
Citat:
Ursprungligen postat av oelek
Tundra om det är överkurs md telefonavlyssning varför hade då Östling en karta över telefonledningarna i stockholm hur normalt är det på en skala.
Vilka har en karta över stockholms teleförbindelser hemma?

På följande ritningslänk ser man stigorten blåmarkerad på ritningen från 1998

På nordöstra sidan av N. Latin så går ledningstunneln rakt under det här teknikhuset. Kanske möjlig stigort där också? http://www.hitta.se/kartan!~59.33637,18.05749,16z/tr!i=e9PBBOZ5/streetview!po=59.33636100:18.05748500!a=3.60366!pi =-0.00461

Från stigorten vid Norra Latin är det 400m tunnelväg till Thulehusets norra del där en förmodad nedgång bör finnas i form av trappa eller fordonsnedfart. Kanske idag via hotellets garageinfart på baksidan i hörnet Kammakargatan-Luntmakargatan? https://www.google.se/maps/@59.3379245,18.0628421,3a,75y,221.25h,79.57t/data=!3m6!1e1!3m4!1sFNhBuJHO53QMYOF9lNIaqw!2e0!7i1 3312!8i6656

Tunneln fortsätter sedan förbi det som på 90-talet skulle bli SOS Larmcentrals bergrum och man kommer ut i fordonsnedfarten vid Snickarebacken som också är en nedgångsmöjlighet för en via Bagaregatan flyende mördare.
Senast redigerad av Achtung Panzer 2015-09-16 kl. 10:49.
Citera
2015-09-16, 11:10
Medlem
Citat:
Ursäkta Achtung Panzer ska det vara. Skrev i tråden kring månadsskiftet maj/juni.
OKej, tack!
Citera
2015-09-16, 11:16
Medlem
Nu över till Holmér´s och Dallas rundkörning och stopp vid ett hotell vid Mariaplan där man samtalar med en yngre man.
Det skulle kunna vara:
Vid Mariatorget på Södermalm invigdes 1937 biograf Rival och hotell Aston https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=6&cad=rja&u act=8&ved=0CD0QFjAFahUKEwjZ3dfPgPvHAhVJWhQKHdAkAJ0 &url=http%3A%2F%2Fwww.diva-portal.org%2Fsmash%2Fget%2Fdiva2%3A616994%2FFULLTE XT01.pdf&usg=AFQjCNFWnmvzeHfxDKsqREDtfDSrxxb-hg&bvm=bv.102829193,d.bGQ

Hotel Rival, före detta Hotel Aston, är ett hotell, som öppnades 2003 vid Mariatorget i Stockholm. Hotellet ägs av ABBA-musikern Benny Andersson https://sv.wikipedia.org/wiki/Hotel_Rival

20 meter till höger om hotellet finns en mycket anonym fordonsnedfart till teletunnlarna https://www.google.se/maps/@59.317885,18.0636484,3a,75y,56.57h,83.52t/data=!3m6!1e1!3m4!1sJr3550D70Zdg3E-5o9XgRw!2e0!7i13312!8i6656!6m1!1e1

Teletunneln syns på 1974 års tunnelkarta i mitt förra inlägg men också på denna ritning från 1974 här: http://insynsbk.stockholm.se/Byggochplantjansten/GallandePlan/Planarende-Gallande/?JournalNumber=Pl%205538B&rid=78880&flg=0&subtyper =Fast%20fornl%C3%A4mning%20RA%C3%84,&plantype=Stad splan Klicka på den blå länken märkt "plankarta" för att ladda ner ritningen.

Det intressanta är att det här är 900m tunnelväg innan man når Skinnarviksberget som var ÖB´s krigsuppehållsplats i huvudstaden vid tiden för Palmemordet. Om en kuppövning pågick var sannolikt anläggningen ställd på krigsfot och bemannad 24/7.

Kuppövningsscenariot stärks av uppgifterna om Östlings infiltrationsexempel vid ÖB´s tjänsterum året före mordet samt att fallskärmsjägare skulle varit del av övningen i Sthlm. Samtidigt deltog jag själv i kuppövning i ett hemvärnsområde i västsverige under dessa dygn.

Att Östling som senare blev chef för televerkets radioavdelning hade tillgång till tunnelsystemet är givet eftersom det är den befattningen som svarar för säkerheten runt teletunnlarna. Denna avdelning svarar också för den civila Högsta Ledningens tele- och radiosamband ifrån dess krigsuppehållsplatser, på ort och ställe skött av Radioområde Bergslagen.

Där snuddar vi var Holmér hämtades under eftermiddagen före mordet. Först angavs det att han fick budet på länsvägen mellan Mora-Sälen? Därefter att Dallas hämtat honom på hotellet i Falun där man senare intygar att han inte varit. Det finns en uppgift någonstans om att Dallas färdats 30 mil för att hämta honom. Min gissning var att han istället under en kuppövning besökt ÖB´s krigsuppehållsplats i Korpaberget vid Järnboås https://www.google.se/maps/place/713+94+J%C3%A4rnbo%C3%A5s/@59.6556914,14.898368,241m/data=!3m1!1e3!4m2!3m1!1s0x465c5424fe729579:0xa00fe f5b28d3320

Är du fortfarande vid liv Boboslacke?
Senast redigerad av Achtung Panzer 2015-09-16 kl. 11:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in