2015-09-15, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Skam den som ger sig.

Det är ju helt orimligt att ingen på rätt nivå så att säga har känt till en sådan operation.
Naturligtvis inte. Det var därför som försvarsmakten omgående lät hemligstämpla
den utredning som de fick i uppdrag av PU att göra kring frågan om någon militär
hade varit inblandad i MOP.
Citera
2015-09-15, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myllo
Naturligtvis inte. Det var därför som försvarsmakten omgående lät hemligstämpla
den utredning som de fick i uppdrag av PU att göra kring frågan om någon militär
hade varit inblandad i MOP.
Har FM gjort en sådan utredning?
Källa?
Citera
2015-09-15, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Ursäkta Achtung Panzer ska det vara. Skrev i tråden kring månadsskiftet maj/juni.

-Hej, här är jag. Läser tråden dagligen men haft mkt att göra och förbereder nu ett kommande inlägg här i tråden. (någon med nästan samma anv.namn har verkat i nio inlägg under 2009).

Fann ikväll denna fina hemsida om MOP. Längst ner i länken finns en karta med Walkie-talkieobservationer intill mordplatsen. Visste ej de rapporterats ända ner till David Bagares gata / Johannesgatan. http://palmemordet.forum24.se/palmemordet-about11.html

mvh
Citera
2015-09-15, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hippie
Har FM gjort en sådan utredning?
Källa?
Granskningskommisionen citerad och kommenterad av bl a Borgnäs.
Citera
2015-09-15, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
-Hej, här är jag. Läser tråden dagligen men haft mkt att göra och förbereder nu ett kommande inlägg här i tråden. (någon med nästan samma anv.namn har verkat i nio inlägg under 2009).

Fann ikväll denna fina hemsida om MOP. Längst ner i länken finns en karta med Walkie-talkieobservationer intill mordplatsen. Visste ej de rapporterats ända ner till David Bagares gata / Johannesgatan. http://palmemordet.forum24.se/palmemordet-about11.html

mvh

Du är ju trådens expert på tunnelsystemen i Stockholm. Hur ser du på de nya vittnesuppgifterna om en wt-man som "bryskt" viftade bort ett par som ville parkera vid norra latin. Finns det några intressanta nedgångar till tunnelsystemen där i närheten som wt-mannen kan ha haft i uppdrag att bevaka?
Citera
2015-09-15, 23:36
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Du är ju trådens expert på tunnelsystemen i Stockholm. Hur ser du på de nya vittnesuppgifterna om en wt-man som "bryskt" viftade bort ett par som ville parkera vid norra latin. Finns det några intressanta nedgångar till tunnelsystemen där i närheten som wt-mannen kan ha haft i uppdrag att bevaka?

Det är en mycket intressant uppgift.

Dessutom vill jag lägga till det faktum att piketbussen 1230 befann sig vid Norra Bantorget och tankade. Det är ju alldeles intill Norra latin.
Var exakt låg den macken/tankstationen?
Som jag ser det är 1230s rörelsemönster bland det mest besynnerliga i händelserna kring MP.

Om det nu förekom en övning som innefattade poliser är det ju högst troligt att chefen för piketen kände till den. Det förefaller vara så att just piketen inom VD 1, 2 och 3, kanske särskilt då Norrmalm hade central roll i försvaret att city i händelse av invasion. Banden till hemvärn och försvar verkar ha varit nära.

Chefen var väl L Christiansson som, om man läst "Inuti labyrinten", till Poutiainen efter visst tjat "erkänner" att "jag vet vad jag har gjort va, men det är inget jag kan diskutera med er". LCs rörelsemönster är också besynnerligt och han befinner sig bevisligen inte på de platser under den tid han påstår ha varit där.
Det är också oklart till vem LC rapporterar.

Naturligtvis, med den senaste klarläggandet från UD, stämmer ju det som hand i handske med att de tillhör en grupp med dubbla agendor och arbetsuppgifter utöver ordinarie tjänst.
Citera
2015-09-15, 23:37
Medlem
Någon som vet varför man i det första rikslarmet går ut med att gärningsmännen eventuellt har Ustasjakopplingar? Fanns det någon reell hotbild mot Palme från Ustasja under denna tid?
Citera
2015-09-15, 23:44
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manprinsen
Någon som vet varför man i det första rikslarmet går ut med att gärningsmännen eventuellt har Ustasjakopplingar? Fanns det någon reell hotbild mot Palme från Ustasja under denna tid?

Det var LP som hade de tankarna omedelbart efter dådet.
Palme hade väl gett avslag på Baresics nådeansökan om jag inte minns fel.
Det skulle i så fall vara att hämnas detta beslut.
Senast redigerad av riskybizzy 2015-09-15 kl. 23:49.
Citera
2015-09-16, 00:05
Medlem
PeoFallmos avatar
Nåväl mina herrar, och damer? jag vet inte hur ni ser på uppgiften från UD.

Jag kan inte annat än tolka den som en stor fet sågning av "teorin om den ensamme mördaren".

Om man jämför tid och plats som WT-män har iaktagits i förhållande till OPs rörelsemönster under kvällen så bör man från och med nu kunna fastslå att det är OP som övervakas.

Det är nu bekräftat att det fanns poliser ute som sysslade med annat än ordinarie polisarbete.

Skulle det vara så att det är en övning i att övervaka ett objekt på avstånd, i skyddssyfte, där man är en grupp som har objektet i sikte hela tiden och meddelar varandra om objektets position så är det ju fullkomligt osannolikt att de skulle ha missat att en "ensam galning" smyger sig på objektet. Eller att en obehörig står i objektets färdväg och uppenbart inväntar någon. Den iakttagelsen hann IM göra.
Den personen hör mycket mer troligt till den övervakande gruppen.
Det rör ju sig om personer då, som bekräftat är poliser, som troligen inte är några nybörjare.
Nog för att det vore en katastrof om det var en grupp som agerade i syfte att skydda objektet men missade GM, men det är inte troligt.

Mer troligt är att det är en grupp som agerar i syfte att öva på att utföra attentat. det är säkert meningen med övningen men sen blir övning verklighet.

Kan ni fatta vad UDs uppgift egentligen gör?

Det är inget annat än Hans Holmers rökridåer som skingras. Det är ju det här som är anledningen till mörkläggningen. För fan, det är ju bekräftat!
Citera
2015-09-16, 00:10
Medlem
Kennexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litentuvan
Ja i högsta grad intressant. Kan såklart vara ett vanligt utrop, men som jag tidigare förklarat. Skulle man sända ett utrop med en dold agenda, så skulle utropet vara utformat just på just detta sätt.

Bil 8 3761 - Kan det var så här?:
Stockholms Län
Distrikt Anrop Kanal Frekvens
PMD 3
Västerort
Solna
30 32 & System 80 79.4125

8 = Radio system S-80(Användes i Stockholm, Göteborg och Malmö)
3 = Västerorts polismästardistrikt(förutom Västerort, även Ekerö, Solna och Sundbybergs kommuner)
7 = Ordningspolis
6 = Siffran används som komplettering för att alla bilar i länet skall kunna få eget nummer.
1 = Sista siffran(här är jag inte säker, se nedan!)

Sista siffran:
Så har såg det ut hos polisdistrikten i många län(Stockholms län och övriga storstadslän skiljer dock sig från övriga Sverige ibland, då det gäller numrering)
Den femte siffran anger fordonstyp.
0 Vanlig bil blåvit(Svartvit)
1-3 Bärbara som tillhör fordon som slutar på 0.
4 Buss, Terrängbil
5-6 Bärbar som tillhör fordon som slutar på 4.
7 Civil bil
8-9 Bärbar som tillhör fordon som slutar på 7.

En viss osäkerhet på sista siffran alltså, då det gäller Stockholms län. Är det någon som han kolla upp det här? Har någon fordondslistor från 1980-talet kanske?

Listor på vem som kvitterade ut bil och bärbar komradio borde ju finnas kvar i något arkiv tycker man, eller?
Citera
2015-09-16, 00:39
Medlem
Kennexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oraneandblue
Vet flashback vem som ägde GAT637 vid tidpunkten??

Går ju att beställa både T-data och reg-data genom SVAR - Riksarkivet:
http://sok.riksarkivet.se/fordonsarkiv

Om nu bilen(skrotad och regnr återanvänt enl. Transportstyrelsen) är av vikt för MOP.
Citera
2015-09-16, 02:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
POLISPERSONAL UNDER MORDNATTEN

från bröderna P. Tål att repeteras

Fordon Besättning

1120 Per Englund,Torsten Lantz (kollar inbrottet i Najics svägerskas bil 2310)
1150 Tommy Carlsson, Gunnel Jönsson
1170 Anders Pettersson, Mats Eriksson
1180 Finns ej, däremot finns två 1160: Dag Andersson / Kenneth Johansson eller Christer Roland Strömberg
1210 Befälsbil: Lars Christianson, Hans-Erik Rehnstam (inskriven i journalen för tjänst i piket 1230)
1220 Piket: befäl Sven Matzols, Sven-Olof Laggar, Kjell Dahl, Kent Karlsson, Bo Andersson
1227 (jollebil till piket 1230) Per Hall, Göran Stigsson(Hembesök hos Östling MOP-kvällen)
1230 Norrmalmspiketen: befäl Christer Persson, Kent Bäcklund, Lena Löhr,
Ulf Hellman, Per Borg( slöa att komma fram till mordplatsen som de sedan avspärrar)
1470 Övervakningsbuss: befäl Tommy Fordell, Lilian Eriksson, Carl-Gustav Rask, Bo Andersson, Thörngren, Stove
1520 kommissariebil: Christian Dalsgaard, Thomas Ekesäter
1540 Patrull del av gatulangningsgruppen, besättning?
2120 Bo Larsson, Britt Wallberg
2150 Håkan Gillenskog, Magnus Rudberg
2160 Leif Bidefjord, Lennart Källström
2520 Kommissariebil: Gösta Söderström, Ingvar Windén
2550 Karl-Erik Arnström (hundpatrull) (obs! står med förnamn Per i Juristkom-
missionens protokoll)
3120 Stig Rysén, Lars Berntsson(Bevakar bostaden och LB kör mårtrn/ingrid till SABB)
3220 Piket: befäl Mats Näslund, Björn Larsson, Anders Sällström, Stefan Edström, Mats Blomgren, Tommy Hägglund, Tomas Fransson
3230 Södermalmspiketen: befäl Kjell Östling, Leif Svensson, Jan Hermansson, Peter Wikström, Claes Djurfeldt, Klas Gedda
3480 Möjligtvis den bil som stoppade Wilhelm Kramm vid Slussen (se sid 68)
3625 Patrullen är ett mysterium, radion med anropsnummer 3625 har ej kvitte- rats ut under mordnatten. Är trots polisiära ansträngningar oidentifierad.
5520 Åke Rimborn, Thomas Torstensson
9152 ?
9230 ?

Jag lånar ett gammalt inlägg från mvagrippa; Dag Andersson bil 1160 ? är det samma Dag Andersson som är med i PU för närvarande.?
Någon som vet mer om 3625?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in