2015-09-15, 22:51
  #69361
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trapizo
Skulle det vara värt livstid på kåken?


Kanske var han så säker på att aldrig kunna fällas och tyckte det var bra betalt för några månader i häktet, men nu är han inte lika säker längre och börjar nämna denna fjärde person och jag kan ju gissa vem det är .

Jag ser ett scenario där LH mördas och mördaren ringer/ åker i panik till de enda som kan hjälpa honom, ber att de städar upp dvs gör sig av med liket och sakerna. men tiden är knapp och LH läggs på en plats som bara de själva har anledning att besöka , tillhörigheter sprids ut. Några timmar senare är mördaren med och letar , i ladan , i mjölkrummet och hans DNA blir helt naturlig på plats . Och ingen reagerar över det, litauerns DNA hittas på tillhörigheter men inte i mjölkrummet och inte på kroppen för litauern har aldrig rört kroppen möjligtvis dynboxen, kärran eller takboxen den låg i . Den ev förvaringsboxen / lådan/kärran rörs av många och därför säger det DNA ingenting som sitter på den .
Hade MGM mördat LH så hade det funnits DNA på kroppen i form av svett, hår och hud och saken hade varit klar, lite sperma också så är det superklart och man behöver inte åka och prata med brorsan igen för man hade haft så det räckte
2015-09-15, 23:01
  #69362
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poppsan
Kanske var han så säker på att aldrig kunna fällas och tyckte det var bra betalt för några månader i häktet, men nu är han inte lika säker längre och börjar nämna denna fjärde person och jag kan ju gissa vem det är .

Jag ser ett scenario där LH mördas och mördaren ringer/ åker i panik till de enda som kan hjälpa honom, ber att de städar upp dvs gör sig av med liket och sakerna. men tiden är knapp och LH läggs på en plats som bara de själva har anledning att besöka , tillhörigheter sprids ut. Några timmar senare är mördaren med och letar , i ladan , i mjölkrummet och hans DNA blir helt naturlig på plats . Och ingen reagerar över det, litauerns DNA hittas på tillhörigheter men inte i mjölkrummet och inte på kroppen för litauern har aldrig rört kroppen möjligtvis dynboxen, kärran eller takboxen den låg i . Den ev förvaringsboxen / lådan/kärran rörs av många och därför säger det DNA ingenting som sitter på den .
Hade MGM mördat LH så hade det funnits DNA på kroppen i form av svett, hår och hud och saken hade varit klar, lite sperma också så är det superklart och man behöver inte åka och prata med brorsan igen för man hade haft så det räckte

Han påstår ju att han inget vet om lisa vare sig som levande eller död. Hur ska han då kunna ge namnet på en fjärde person som skulle kunna vara den skyldige?
Påstår han sig veta något om mordet faller hela hans tidigare berättelse och allt han säger kan tolkas som nästintill ett erkännande.
2015-09-15, 23:03
  #69363
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lekatt
Även caféägarinnans dotter åkte moped från caféet denna söndagskväll 7 juni, något tidigare än de övriga tre.

Ja, och hon är den enda vi "med säkerhet" vet befann sig bakom kaféet, strax innan eller kanske t.o.m. samtidigt som Lisa Holm... (enligt kollegornas utsagor)

Intressant är Brottscentralens analyser i frågan:
http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/90435

Men som jag antytt tidigare: Det är många som kan vara betjänta av att framhäva MGM:s skuld.
Inget pekar dock egentligen mot honom, förutom DNA-kontaminationen på Lisas ägodelar. Så planteringsteorin kan vara fullt gångbar
__________________
Senast redigerad av A1HORNYLAD 2015-09-15 kl. 23:32.
2015-09-15, 23:04
  #69364
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina

Det kan dröja 4 veckor till innan man fått "hela bilden klar för sej" sa åklagaren och beslut kan komma om det blir åtal eller ej.
Om det blir åtal kunde åklagaren inte säga något idag "säkert"

Är det din egen egen tolkning eller har någon källa på det festade+understrukna ovan?
2015-09-15, 23:05
  #69365
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Han påstår ju att han inget vet om lisa vare sig som levande eller död. Hur ska han då kunna ge namnet på en fjärde person som skulle kunna vara den skyldige?
Påstår han sig veta något om mordet faller hela hans tidigare berättelse och allt han säger kan tolkas som nästintill ett erkännande.
Han kan ta tillbaka sin tidigare berättelse och berätta sanningen med motivering att han ville undvika fängelse. Men bevisningen blev för stark, så han erkänner griftefridsbrott och pekar ut den fjärde personen. En undersökning av dennes fordon och ett förhör kan lösa mordet.
2015-09-15, 23:07
  #69366
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Att överhuvudtaget generellt i ett så här tidigt skeende som detta fall ännu är i göra sig vitsig på en advokat känns faktiskt lite smått egendomligt. En advokat är långt ifrån insatt i detta skeende ännu, balansen mellan parterna är långt ifrån jämn och frågan är om jag någonsin ens anser att balansen mellan advokat och åklagare blir så men det är en annan tråd det.

Åklagaren har informationsövertaget då det är han som leder förundersökningen men visst får advokaten ta viss del av materialet under resans gång men det är ju helt beroende på vart i processen utredningen befinner sig. I detta stadie vet vi inte alls vad advokaten ännu fått ta del av men vad vi vet är att vi inte ännu nått slutdelgivningen så ganska säkert får Inger inget mer än små portioner löpande delgivningar som tyvärr brukar inskränkas då insynen brukar sägas göra men för utredningen rätt ofta. Åklagaren avgör alltså vilket material försvaret får även när densamme får materialet.

Alltså går det ännu inte att förlöjliga förvaret eller deras strategi då förvaret knappast är med i leken ännu och frågan är om dom ens blir det i Tingsrättsprocessen men likväl i var tråd förekommer detta grundlösa drev mot dessa enligt er ”slentrianmässigt inkompetenta advokater”. Advokater som egentligen inte vet ”mycket mer än vi” om bevisläget i denna del av utredningen men för den skull kan man ju inte bara ta för givet att försvaret skall tiga om man inte har nåt av värde, enligt er, att säga ända fram tills slutdelgivningen. Det är liksom inte försvarets jobb. Dessutom gällde visst yppandeförbud här med vill jag minnas att jag läst en eller max två gånger här. . .

När väl slutdelgivningen kommer så har försvaret ganska säkert fullt upp att läsa in sig på förundersökningsmaterialet men också sidomaterialet och sist och slutligen i ungefär samma veva som vi får försvaret en kopia av förundersökningsprotokollet och då kanske ”kloka uttalanden” ifrån försvar till media inte ligger högst upp på prioriteringslistan kan jag tänka mig.

Nej låt ni advokaterna uttala sig så mycket dom vill/kan/får ni istället för att dom skall sitta och rulla tummar tills dom har FUP,en i sin han medans åklagaren med vänner i lugn takt kan leda förundersökningen och invänta alla resultat därtill mingla med rättsläkare, NFC och diverse andra myndigheter. . .

Tröttsamt gnäll som visserligen kan vara befogat ännu men egentligen det är för tidigt att gnälla på hur försvaret sköts/kommer skötas ännu, det förstår ni nog inners inne ni med

Jag har väl inte gnällt på advokaten? Bara konstaterat att jag inte tycker hennes ordval tyder på att det varit något direkt sprängstoff i de tips som tydligen vissa gjort sig besväret att lämna in även till henne. Samt noterat som tidigare att hon var mer vass i sina uttalanden i början av den här processen. Jag tänker inte recensera hennes sätt att sköta klientens försvar mer än jag tänker recensera åklagarens sätt att leda utredningen förrän jag har något material att gå på.

Jag är dessutom (tror jag) väl medveten om att en otacksam del av advokatrollen är att man lätt framstår som en smula dum när man argumenterar eftersom man oftast befinner sig i ett reellt underläge i "diskussionen" eftersom ens nekande klient faktiskt ÄR skyldig och bevisningen för det är god också. Inte ens världens bästa retoriker kan försvara platt jord-teorin på något övertygande, åtminstone inte för människor som har tillgång till relevanta fakta.
2015-09-15, 23:08
  #69367
Medlem
MrFolds avatar
Varför fortsätter det att divideras om en "fjärde person" när polisen idag återigen dementerat att någon sådan skulle förekomma i utredningen?
2015-09-15, 23:08
  #69368
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Ja, och hon är den enda vi "med säkerhet" vet befann sig bakom kaféet, strax innan eller kanske t.o.m. samtidigt som Lisa Holm...

Intressant är Brottscentralens analyser i frågan:
http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/90435

Men som jag antytt tidigare: Det är många som kan vara betjänta av att framhäva MGM:s skuld.
Inget pekar dock egentligen mot honom, förutom DNA-kontaminationen på Lisas ägodelar. Så planteringsteorin kan vara fullt gångbar

Något mer finns det nog mot honom, han blev ju iaf häktad på starka skäl redan efter gripandet. Tror inte det skälet var så starkt i vikt egentligen, men kanske är dna-träffarna de har inte så mycket starkare heller.
2015-09-15, 23:08
  #69369
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lekatt
Även caféägarinnans dotter åkte moped från caféet denna söndagskväll 7 juni, något tidigare än de övriga tre.

Ja, och hon är den enda vi "med säkerhet" vet befann sig bakom kaféet, strax innan eller kanske t.o.m. samtidigt som Lisa Holm...

Intressant är Brottscentralens analyser i frågan:
http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/90435

Men som jag antytt tidigare: Det är många som kan vara betjänta av att framhäva MGM:s skuld.
Inget pekar dock egentligen mot honom, förutom DNA-kontaminationen på Lisas ägodelar. Så planteringsteorin kan vara fullt gångbar
2015-09-15, 23:12
  #69370
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Varför fortsätter det att divideras om en "fjärde person" när polisen idag återigen dementerat att någon sådan skulle förekomma i utredningen?
Så tolkar läcker och advokater ljuger, men polisen är hederlig och sanningsenlig, enligt dig?
2015-09-15, 23:28
  #69371
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Så tolkar läcker och advokater ljuger, men polisen är hederlig och sanningsenlig, enligt dig?

Jag har inte sagt att tolken läcker eller att advokaten ljuger - nu kör du exakt samma stil som du jämt gråter över när du själv anser dig utsatt. Helt meningslöst för tråden dessutom - handlar bara om att ditt tilltufsade lilla ego under peruken ska få lite revansch.

Var advokaten har fått sin uppgift ifrån vet jag inte, kanske har hon missuppfattat nån återkoppling hon fått på inlämnat material som att reellt utredningsintresse fanns?

Ja - i det här läget litar jag på att om polisen säger att man inte har någon "fjärde person" man tittar på i utredningen så talar man sanning. Jag har i detta inlägg: (FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad förklarat varför jag anser att man som utgångspunkt när information som talar för motsatsen saknas bör utgå från att svenska myndigheter och rättsinstanser är hederliga och agerar hederligt.
2015-09-15, 23:38
  #69372
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jag har inte sagt att tolken läcker eller att advokaten ljuger - nu kör du exakt samma stil som du jämt gråter över när du själv anser dig utsatt. Helt meningslöst för tråden dessutom - handlar bara om att ditt tilltufsade lilla ego under peruken ska få lite revansch.

Var advokaten har fått sin uppgift ifrån vet jag inte, kanske har hon missuppfattat nån återkoppling hon fått på inlämnat material som att reellt utredningsintresse fanns?

Ja - i det här läget litar jag på att om polisen säger att man inte har någon "fjärde person" man tittar på i utredningen så talar man sanning. Jag har i detta inlägg: (FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad förklarat varför jag anser att man som utgångspunkt när information som talar för motsatsen saknas bör utgå från att svenska myndigheter och rättsinstanser är hederliga och agerar hederligt.
Du påstår att advokaten ljuger om detta inte är sant. http://www.expressen.se/gt/lisa-holm-advokaten-har-fatt-tips-om-namn/
Citat:
Efter det långa polisförhöret på häktet Mariestad under tisdagen, bekräftar nu advokat Inger Rönnbäck GT:s uppgifter om nya namn. Hon har själv fått tips om personer som kan vara intressanta för mordutredningen, säger hon.
Har du lagt fram de här uppgifterna för utredarna?
– Visst, jag har lagt fram vissa uppgifter.
Igår tog du heder och ära av tolkar genom att påstå att
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Vad ingen har kunnat förklara är varför litauisk media skulle ha tillgång till sådan information som uppenbarligen inte några svenska medier fått. Jag tror inte ett ögonblick på att åklagaren eller någon polis lämnat inside information vid intervjuer till dem. Den enda inte alltför långsökta förklaring jag kommit på om uppgifterna stämmer är att tolken eller någon person närstående tolken har läckt. Det är väl inte omöjligt, men låter i en utredning med yppandeförbud som ett ganska farligt sätt att riskera framtida uppdrag och därmed inkomster.
Även om du inte direkt påstår att tolkar läcker så är det den uppfattningen du vill sprida.

Och naturligtvis ska mitt ego och min frisyr komma med i inlägget för att visa din härskarteknik.
__________________
Senast redigerad av XeniaOnatopp 2015-09-16 kl. 00:09.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in