2015-09-15, 20:50
  #69337
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Schysst, och kom ihåg att det behöver inte bara vara info angående att AJ varit på förhör ang Helena Andersson mordet utan av intresse är även info om hurvida AJ eller hans son jobbade i Mariestad, hade någon sorts business där, hade adress där, var kund på Stadshotellet eller liknande, vad som helst som på något sätt kopplar AJ eller hans son till Mariestad och/eller Helena eller någon av hennes familj eller vänner och till sidst om AJ eller hans son har haft någon koppling till någon av de misstänkta i Helena fallet.

Det finns väl en tråd om Helena-fallet på Flashback dit detta hör hemma. Alt. ta detta i PM. Fokus på Lisa-fallet här.
2015-09-15, 20:52
  #69338
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Hellre info om detta fall. Men det är bara min åsikt

Fattar du trögt? Det är ju yppandeförbud! O så mycket mer i nuläget, går knappast o få fram! Sen gällande DNA, blod bevis. Finns ju massor av DNA från NB, pga: ATT HAN JOBBAT DÄR I ÅRATAL
Så har det väl inte framkommit att det finns DNA från NB på Lisas kropp, utan på hennes tillhörigheter! Han är inte dömd en! Kan framkomma andra bivis, framöver här. Det är bara vänta o se!
__________________
Senast redigerad av LA-B 2015-09-15 kl. 21:00.
2015-09-15, 20:53
  #69339
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
De vill försöka pressa fram ett erkännande och att mördarlitauern själv ska berätta vad han gjort och varför han mördade LH.
Bevisningen är bindande och mördarlituern har livstids fängelsestraff 16-18 att se fram emot.
Ett erkännande och en redogörelse för vad som skett är också viktigt att få för de anhöriga att få för att det ska bli lättare att få ett avslut, bearbeta sorgen och småningom kunna gå vidare i den mån det går.
Varför är viktigt att få reda på för de anhöriga. Om mördarlituerns skuld lär det inte finnas några tvivel.

Synd om dig att du inte fattar hur oseriös och barnslig du framträde när du använder dig av uttryck som "mördarlituern" och påstår rent av att "bevisningen är bindande" etc när mannen inte änns är åtalad ännu.

Alla andra i tråden uttrycker att dom "tror" att MGM är skyldig eller oskylding och att dom "tror på" eller "inte tror på" bevisen håller till ett åtal eller dom.

Ingen av oss "vet" utom ifall någon oss var med vid mordet.
2015-09-15, 20:54
  #69340
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
De vill försöka pressa fram ett erkännande och att mördarlitauern själv ska berätta vad han gjort och varför han mördade LH.
Bevisningen är bindande och mördarlituern har livstids fängelsestraff 16-18 att se fram emot.
Ett erkännande och en redogörelse för vad som skett är också viktigt att få för de anhöriga att få för att det ska bli lättare att få ett avslut, bearbeta sorgen och småningom kunna gå vidare i den mån det går.
Varför är viktigt att få reda på för de anhöriga. Om mördarlituerns skuld lär det inte finnas några tvivel.

"Mördarlitauern"? Coola ner lite... Han är inte dömd för något än... Vi vill alla veta sanningen och får förhoppningsvis ett svar. Du får gärna kalla honom det när/om han befinns skyldig... men tills dess... coola ner! Vi vet inte var detta slutar!
2015-09-15, 20:57
  #69341
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Hellre info om detta fall. Men det är bara min åsikt

Det jag efterfrågade ÄR ju indirekt om detta fall för om det är någon sanning i dom ryktena nämligen att AJ förhörts i ett annat liknande mord fall i närheten ja då är det ju otroligt intressant för det här Lisa Holm fallet, eller hur ?
2015-09-15, 21:04
  #69342
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Det jag efterfrågade ÄR ju indirekt om detta fall för om det är någon sanning i dom ryktena nämligen att AJ förhörts i ett annat liknande mord fall i närheten ja då är det ju otroligt intressant för det här Lisa Holm fallet, eller hur ?


SANT!
2015-09-15, 21:09
  #69343
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Hellre info om detta fall. Men det är bara min åsikt

Jag ser det som i allra högsta grad relevant i denna tråden.... du får ha din åsikt!
2015-09-15, 21:16
  #69344
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Det jag efterfrågade ÄR ju indirekt om detta fall för om det är någon sanning i dom ryktena nämligen att AJ förhörts i ett annat liknande mord fall i närheten ja då är det ju otroligt intressant för det här Lisa Holm fallet, eller hur ?

Javisst, om han förhörts i det fallet är väldigt intressant. Men inte om han eller någon son till honom haft ett företag registrerat i Mariestad.

Citat:
Ursprungligen postat av LA-B
Fattar du trögt? Det är ju yppandeförbud! O så mycket mer i nuläget, går knappast o få fram! Sen gällande DNA, blod bevis. Finns ju massor av DNA från NB, pga: ATT HAN JOBBAT DÄR I ÅRATAL
Så har det väl inte framkommit att det finns DNA från NB på Lisas kropp, utan på hennes tillhörigheter! Han är inte dömd en! Kan framkomma andra bivis, framöver här. Det är bara vänta o se!

Eh, du måste ha svarat på fel inlägg...eller fel diskussion varje fall.
Rätt inlägg:
Citat:
Hellre info om detta fall. Men det är bara min åsikt
__________________
Senast redigerad av A1HORNYLAD 2015-09-15 kl. 21:19.
2015-09-15, 21:17
  #69345
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Här en sorts timeline för lördagen den 6 Juni och söndagen den 7 Juni som jag har postat tidigare i tråden:

Lisas sista timmar innan försvinnandet
Publicerad 11 jun 2015


"för tre veckor sedan gjorde hon (Lisa Holm) sitt första arbetspass på kaféet och skötte sig galant."


Lørdag den 6 Juni:

"Lisa Holm berättade att hon skulle arbeta i kaféet och hade fått skjuts dit av sin mamma.

"Lisa Holm kom till jobbet vid 09.30-tiden och fick direkt ställa sig i kassan. Först vid 14-tiden kunde hon ta ut sin lunchrast."

"Allt var frid och fröjd tills arbetsdagen stördes av att en kund kom in i kaféet vid 15-tiden och var besvärlig."

"Hon avslutade sitt arbetspass vid 18.30-tiden. Eftersom det hade varit mycket gäster tog det extra lång tid att städa lokalerna. Senare på kvällen berättade Lisa Holm om incidenten med den störiga gästen för sin mamma.
- Det var en besvärlig kund som hade varit inne. Men det finns knasbollar överallt, säger kaféets ägare Lena Svedung.

Eftersom Lisa Holm ska jobba dagen efter tar hon det lugnt under lördagskvällen."


Söndag den 7 Juni:

"Tidigt på söndagsmorgonen tar Lisa Holm mopeden till jobbet."

"För första gången tar hon mopeden till jobbet, enligt Lena Svedung. Så fort Lisa fyllde 15 år tog hon körkort för EU-mopeder och sågs ofta körande på sin vespa."

"På plats i kaféet fanns redan ägaren Lena Svenung och bagarna som satt i gång med dagens bullbak."

"- Jag var där väldigt tidigt och tog emot henne. Hon var sugen på att jobba och började hjälpa till, säger Lena Svenung.
Arbetspasset började vid 09.30-tiden och Lisa Holm fick börja med att brygga kaffe. Dagen fortsatte med att hon fick diska, tvätta och ta hand om kafégästerna. Vid lunchtid ställde sig Lisa Holm i kassan för att ta emot kunderna."

"- Hon gör allting som kunde förväntas av henne och lite till. Hon är en stor tillgång för oss på kaféet, säger Lena Svedung.
Vanligtvis stänger kaféet klockan 18. Men just den här söndagen var det lite gäster. Därför kunde Lisa Holm och hennes två kolleger städa undan i god tid innan stängning. Trion tog nycklarna till kaféet, packade ihop sina saker och låste dörren.
- Alla tre var glada och lyckliga. De lämnade kaféet och det hade inte varit några problem under kvällen, säger Lena Svenung.
Lisa Holm gick bort till sin moped när de två kollegerna åkte i väg i en bil. De hade bråttom för att inte missa en buss.
- Vi sa hej då till varandra. I efterhand har det tagit väldigt hårt på mig att jag inte såg när hon åkte i väg, säger kollegan Rebecka.
Hon var troligtvis den sista personen som såg Lisa Holm före försvinnandet."
__________________

Här framkommer inte att Lisas fam, va o lämnade hennes saker, ett par tim före hon slutade sitt arbete!
2015-09-15, 21:20
  #69346
Medlem
Vem av flickorna låste caféet?

Vem ansvarade för nycklarna - det har tidigare ryktats om nycklarna gömdes i ladan. Stämmer den uppgiften?

Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Här en sorts timeline för lördagen den 6 Juni och söndagen den 7 Juni som jag har postat tidigare i tråden:

Lisas sista timmar innan försvinnandet
Publicerad 11 jun 2015


"för tre veckor sedan gjorde hon (Lisa Holm) sitt första arbetspass på kaféet och skötte sig galant."


Lørdag den 6 Juni:

"Lisa Holm berättade att hon skulle arbeta i kaféet och hade fått skjuts dit av sin mamma.

"Lisa Holm kom till jobbet vid 09.30-tiden och fick direkt ställa sig i kassan. Först vid 14-tiden kunde hon ta ut sin lunchrast."

"Allt var frid och fröjd tills arbetsdagen stördes av att en kund kom in i kaféet vid 15-tiden och var besvärlig."

"Hon avslutade sitt arbetspass vid 18.30-tiden. Eftersom det hade varit mycket gäster tog det extra lång tid att städa lokalerna. Senare på kvällen berättade Lisa Holm om incidenten med den störiga gästen för sin mamma.
- Det var en besvärlig kund som hade varit inne. Men det finns knasbollar överallt, säger kaféets ägare Lena Svedung.

Eftersom Lisa Holm ska jobba dagen efter tar hon det lugnt under lördagskvällen."


Söndag den 7 Juni:

"Tidigt på söndagsmorgonen tar Lisa Holm mopeden till jobbet."

"För första gången tar hon mopeden till jobbet, enligt Lena Svedung. Så fort Lisa fyllde 15 år tog hon körkort för EU-mopeder och sågs ofta körande på sin vespa."

"På plats i kaféet fanns redan ägaren Lena Svenung och bagarna som satt i gång med dagens bullbak."

"- Jag var där väldigt tidigt och tog emot henne. Hon var sugen på att jobba och började hjälpa till, säger Lena Svenung.
Arbetspasset började vid 09.30-tiden och Lisa Holm fick börja med att brygga kaffe. Dagen fortsatte med att hon fick diska, tvätta och ta hand om kafégästerna. Vid lunchtid ställde sig Lisa Holm i kassan för att ta emot kunderna."

"- Hon gör allting som kunde förväntas av henne och lite till. Hon är en stor tillgång för oss på kaféet, säger Lena Svedung.
Vanligtvis stänger kaféet klockan 18. Men just den här söndagen var det lite gäster. Därför kunde Lisa Holm och hennes två kolleger städa undan i god tid innan stängning. Trion tog nycklarna till kaféet, packade ihop sina saker och låste dörren.
- Alla tre var glada och lyckliga. De lämnade kaféet och det hade inte varit några problem under kvällen, säger Lena Svenung.
Lisa Holm gick bort till sin moped när de två kollegerna åkte i väg i en bil. De hade bråttom för att inte missa en buss.
- Vi sa hej då till varandra. I efterhand har det tagit väldigt hårt på mig att jag inte såg när hon åkte i väg, säger kollegan Rebecka.
Hon var troligtvis den sista personen som såg Lisa Holm före försvinnandet."
__________________
2015-09-15, 21:23
  #69347
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Nej, det fetstilta skrev jag inte.

Flera flashbackare anser att mordet är löst. Varför skulle övrig allmänhet, som inte följer tråden, anse annorlunda?

Ja, jag är nyfiken, men det gagnar inte förundersökningen att stilla min nyfikenhet. Det skadar förundersökningen att släppa ut uppgifter som åklagaren gör.
Advokaten har mycket begränsad insyn i utredningen och kan bara kommentera det åklagaren har sagt offentligt. Det gör ingen skillnad, läckor från förundersökningen, vare sig det kommer från åklagare, advokat, polis eller annan kan bara skada förundersökningen.


Jag tror fortfarande inte att rätt man för mordet sitter, nu har han pressats i förhör och har svarat på alla frågor om hur ditten och ratten hamnade där det hamnade men inget erkännande, jag säger det jag sagt hela tiden, han har städat upp efter någon annan
2015-09-15, 21:32
  #69348
Medlem
Stina-Linas avatar
Det lär enligt Brottscentralen ska det ha hållits ett förhör idag under flera timmar med den misstänkte som fortfarande nekar.
Man väntar på polisutredarnas/polisernas anteckningar,fler svar ifrån NFCs och så ska utredare åka till Litauen och höra de två som släppts.
Efter det ska advokaten få hela utredningen presenterad för sej på något vis och så få möjlighet att uttala sej om utredningen.

Det kan dröja 4 veckor till innan man fått "hela bilden klar för sej" sa åklagaren och beslut kan komma om det blir åtal eller ej.
Om det blir åtal kunde åklagaren inte säga något idag "säkert"
__________________
Senast redigerad av Stina-Lina 2015-09-15 kl. 21:47.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in