Citat:
Ursprungligen postat av
MrFold
Med förbehåll för att semantiska analyser av vad folk egentligen menar alltid är vanskliga så läser jag inte in att det skulle vara något revolutionerande i tipsväg som flutit in till advokaten. Visst: Hon har yppandeförbud, men som redan konstaterat så var svansföringen betydligt högre i början av utredningen. Utan hinder av yppandeförbudet borde hon ha kunnat fläska på med lite mer förstärkande adjektiv som "mycket intressanta tips" eller säga något i stil med "anser att detta talar för min klients oskuld".
Att en del av tipsen torde vara sånt som har stötts och blötts i tråden kan man nog vara tämligen säker på: "AJ:s spanska styvson var hemma på besök när Lisa försvann och avreste till Spanien dagen efter" Frågan är om det kan finnas något avseende personer eller händelser som tråden INTE känner till och som har lite mer substans än spekulationer och byaskvaller. Jag är skeptisk, men säker kan man förstås inte vara.
Citat:
Ursprungligen postat av
Maya35
För lokalmedia har 35-åringens advokat nämnt att en fjärde person verkar vara av intresse för utredningen. Det dementerar Lars Johansson:
–
Det där måste vara taget ur stjärnorna. Det finns ingen fjärde person och inga andra. Det är bara de här tre som det över huvud taget pratas om, säger han.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21421447.ab 
Att överhuvudtaget generellt i ett så här tidigt skeende som detta fall ännu är i göra sig vitsig på en advokat känns faktiskt lite smått egendomligt. En advokat är långt ifrån insatt i detta skeende ännu, balansen mellan parterna är långt ifrån jämn och frågan är om jag någonsin ens anser att balansen mellan advokat och åklagare blir så men det är en annan tråd det.
Åklagaren har informationsövertaget då det är han som leder förundersökningen men visst får advokaten ta viss del av materialet under resans gång men det är ju helt beroende på vart i processen utredningen befinner sig. I detta stadie vet vi inte alls vad advokaten ännu fått ta del av men vad vi vet är att vi inte ännu nått slutdelgivningen så ganska säkert får Inger inget mer än små portioner löpande delgivningar som tyvärr brukar inskränkas då insynen brukar sägas göra men för utredningen rätt ofta. Åklagaren avgör alltså
vilket material försvaret får även
när densamme får materialet.
Alltså går det ännu inte att förlöjliga förvaret eller deras strategi då förvaret knappast är med i leken ännu och frågan är om dom ens blir det i Tingsrättsprocessen men likväl i var tråd förekommer detta grundlösa drev mot dessa enligt er ”
slentrianmässigt inkompetenta advokater”. Advokater som egentligen inte vet ”mycket mer än vi” om bevisläget i denna del av utredningen men för den skull kan man ju inte bara ta för givet att försvaret skall tiga om man inte har nåt av värde, enligt er, att säga ända fram tills slutdelgivningen. Det är liksom inte försvarets jobb. Dessutom gällde visst yppandeförbud här med vill jag minnas att jag läst
en eller max två gånger här. . .
När väl slutdelgivningen kommer så har försvaret ganska säkert fullt upp att läsa in sig på förundersökningsmaterialet men också sidomaterialet och sist och slutligen i ungefär samma veva som vi får försvaret en kopia av förundersökningsprotokollet och då kanske ”kloka uttalanden” ifrån försvar till media inte ligger högst upp på prioriteringslistan kan jag tänka mig.
Nej låt ni advokaterna uttala sig så mycket dom vill/kan/
får ni istället för att dom skall sitta och rulla tummar tills dom har FUP,en i sin han medans åklagaren med vänner i lugn takt kan leda förundersökningen och invänta alla resultat därtill mingla med rättsläkare, NFC och diverse andra myndigheter. . .
Tröttsamt gnäll som visserligen kan vara befogat ännu men egentligen det är för tidigt att gnälla på hur försvaret sköts/kommer skötas ännu, det förstår ni nog inners inne ni med