2015-09-11, 19:02
Medlem
blink21s avatar
Någon som kan tipsa om ställen på nätet där jag kan hitta begagnade skor?

Har kollat:
shoegazings forum
ebay
klocksnack
blocket
tradera
Citera
2015-09-11, 20:11
Medlem
bleus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blink21
Någon som kan tipsa om ställen på nätet där jag kan hitta begagnade skor?

Har kollat:
shoegazings forum
ebay
klocksnack
blocket
tradera

StyleForum.net
Citera
2015-09-11, 20:56
Medlem
ebqts avatar
Fick både mina båtar från Meermin och mina oxfords i mocka från Shipton & Heanage idag. Meermin känns väldigt, väldigt(!) hårda i mockan i jämförelse med de från S&H. Nu är ju ingen av ovanstående några 5-stjärniga skor så vi får se hur det här går, hittills är jag inte imponerad av hur hårda Meermin-skorna är. Nästan varning för skoskav.

Välkomnar mig själv ner i skoträsket med er andra, även om jag bara klampar i utkanten ännu.
Citera
2015-09-11, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ebqt
Fick både mina båtar från Meermin och mina oxfords i mocka från Shipton & Heanage idag. Meermin känns väldigt, väldigt(!) hårda i mockan i jämförelse med de från S&H. Nu är ju ingen av ovanstående några 5-stjärniga skor så vi får se hur det här går, hittills är jag inte imponerad av hur hårda Meermin-skorna är. Nästan varning för skoskav.

Välkomnar mig själv ner i skoträsket med er andra, även om jag bara klampar i utkanten ännu.
Du kan nog garanterat få räkna med skavsår, ju billigare märken ju mindre behandlat är oftast lädret. Skillnaden på C&J benchgrade och handgrade är rätt stor till exempel. Jag hade skavsår på häl i typ 2 veckor av mina C&J benchgrade. Av mina Enzo Bonafé fick jag aldrig skavsår, inte ens i närheten.
Citera
2015-09-12, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Okej, tack för klargörandet, trodde avlappssömmen var randsömmen.

Må hända att jag yttrat mig för tidigt om passformen på lästen då jag efter en timme har ont i båda mina lilltår, samma problem som jag har på mina C&J men på dem enbart på vänster fot. Får se om lädret töjer sig lite annars får jag väl lästa ut den sektionen.

Har en känsla av att jag skulle ha samma problem med de flesta läster då jag egentligen är typ 7,75. 8 är för stor och 7,5 är yttepyttelite för tajt. Vad gör ni när ni stöter på en sådan läst? Köper samma läst men G istället för F? Lästar ut?

Känns det bättre med tårna nu?
Jag är ny inom denna värld och införskaffade mig ett par Carmina DMS på Simpsonlästen häromdagen, som sägs vara lite trängre jämfört med andra Carminaläster. Det känns lite som att ta på sig ett par pjäxor, men när man väl kommit in i skorna så sitter de bra och försäljaren på SkoAB tyckte rent av att det var en "jackpot" som han uttryckte det. Jag kan känna att det liksom för dig klämmer en del på höger lilltå. Så jag frågar mig om detta kommer bli bättre med tiden när jag gått in skorna, eller om lästen helt enkelt är fel för mig och jag bör fundera på att lämna tillbaka dem? Då jag är lite nojjig att utveckla hallux och annat otyg jag redan har anlag för via för trånga skor.
Citera
2015-09-12, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av criztal
Känns det bättre med tårna nu?
Jag är ny inom denna värld och införskaffade mig ett par Carmina DMS på Simpsonlästen häromdagen, som sägs vara lite trängre jämfört med andra Carminaläster. Det känns lite som att ta på sig ett par pjäxor, men när man väl kommit in i skorna så sitter de bra och försäljaren på SkoAB tyckte rent av att det var en "jackpot" som han uttryckte det. Jag kan känna att det liksom för dig klämmer en del på höger lilltå. Så jag frågar mig om detta kommer bli bättre med tiden när jag gått in skorna, eller om lästen helt enkelt är fel för mig och jag bör fundera på att lämna tillbaka dem? Då jag är lite nojjig att utveckla hallux och annat otyg jag redan har anlag för via för trånga skor.
Att det klämde var för att jag ej hade gått in skorna ännu, vilket tog mycket kort tid för just den skon. Jag har nu inget tryck på någon av mina lilltår. Dock är det så att Bonafé 946 antingen är snäppet för mejslad eller yttepyttelite för kort på vänster fot, då tån bredvid lilltån inte riktigt kan räta ut sig fullt ut. Min vänstra fot är lite bökig, på höger fot sitter skon helt underbart. Kommer träffa Bonafé nästa vecka och se vad han kan göra åt saken med semi bespoke. Jag gissar att problemet skulle lösas om lästen görs lite mindre mejslad, tar ogärna en längre läst.

Kort och gott oroa dig inte för lilltån. Ju mjukare lädret är vid köpet ju snabbare kommer du gå in skorna. Börja korta perioder hemma och öka långsamt användandet, sista du vill är att få blåsor på dina lilltår som jag fick från mina crockett & jones.
Senast redigerad av ChiLLon 2015-09-12 kl. 14:36.
Citera
2015-09-13, 16:30
Medlem
Hej,

Jag letar efter en Chelsea boot till hösten. Söker en svart brogue med dainite sula. Hittar nada. Förslag?

http://www.loake.co.uk/bystyle/boots/thirsk.html (fast svart)
Senast redigerad av callemannen 2015-09-13 kl. 16:33.
Citera
2015-09-15, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av callemannen
Hej,

Jag letar efter en Chelsea boot till hösten. Söker en svart brogue med dainite sula. Hittar nada. Förslag?

http://www.loake.co.uk/bystyle/boots/thirsk.html (fast svart)
Du har ju givetvis MTO men då lär du ju inte ha skorna förrän i vinter. Jag har aldrig ens sett ett par chelsea med brogue så det kanske inte är så värst vanligt.
Citera
2015-09-15, 09:49
Medlem
Må vara en dum fråga, men vad är huvudsakliga anledningen att väldigt många kör på specifika höstkängor? Är det för att det drar för kallt kring benen med lågskor?

Jag har aldrig varit ett stort fan av kängor men jag måste säga att C&J Camberley monk boot är jäkligt snygg, speciellt i svart. Förbannat synd att den inte görs på exempelvis läst 337.
Senast redigerad av ChiLLon 2015-09-15 kl. 09:51.
Citera
2015-09-15, 10:53
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Du har ju givetvis MTO men då lär du ju inte ha skorna förrän i vinter. Jag har aldrig ens sett ett par chelsea med brogue så det kanske inte är så värst vanligt.

C&J har flera damchelseas med brogue, så möjligtvis anses det vara en mer feminin typ av känga ?
Citera
2015-09-15, 19:28
Medlem
Crockett & jones coniston, antingen i tan eller i mörk brunt. Jag kan inte bestämma mig i dagsläget vilken av fägerna jag vill ha.
Vilken tror ni är mest användbar till kläder och den man minst tröttnar på, är ute efter att ha dom många år...Jag tänker ju spontant att mörk brunt är bättre mot fläckar och smuts, missfärgningar.
Citera
2015-09-15, 20:10
Medlem
Finns det någon oskriven regel gällande ljusbruna oxfords under höst- och vinterhalvåret? Ljusa byxor är ju exempelvis mer somriga, gäller samma med skor?

Hade tänkt beställa en MTO i ljusbrun men då skorna tar 4 månader är ju frågan om folk tittar snett på en om man går med ljusbruna skor i januari?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in