2015-11-29, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Keke
Är det inte lite lustigt att just DU svarar såhär?
Tyckte jag var rätt fyndig där. Sen så blev jag lite uttråkad över att jag ofta är tvungen att skriva övertydliga meningar eller frågor, gärna med punktlistor som förtydligande, för att inte du skall kunna halka in med diverse kommentarer som sedan leder till massa off topic, då varken du eller jag vill släppa det.
Citera
2015-11-29, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Så om du inte kan svara på min fråga, lämna det till någon som kan mer om ämnet än du.
Just den här saken är du ju faktiskt inte rätt person att säga, om vi ska titta på all kritik du har fått när du själv har svarat på frågor.

Citat:
Om någon, som dessutom ofta är samma person, envisas att vara dryg så får ju den personen räkna med dryga kommentarer tillbaka. Ja, det gäller även mig själv. Sen var ju min fråga rätt tydligt formulerad, det var ganska tydligt att jag inte efterfrågade någon diffus förklaring att man får vad man betalar för, även om den kan anses korrekt.

Om jag trampar på någons tår medan jag skriver här ser jag som helt och fullt värt det då jag får mer kunskap och struntar i om någon blir stött i kanten, den personen behöver inte svara på mina inlägg. Att du känner dig tvungen att skriva ett helt inlägg bara för att kalla mig pucko är rätt löjligt, inget jag blir förolämpad eller påverkad av. Om det får dig att sova bättre om nätterna så för all del.
Och du tror att detta kommer att göra att folk här blir mer villiga att hjälpa dig i framtiden?
Citera
2015-11-29, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brogueman
Just den här saken är du ju faktiskt inte rätt person att säga, om vi ska titta på all kritik du har fått när du själv har svarat på frågor.

Och du tror att detta kommer att göra att folk här blir mer villiga att hjälpa dig i framtiden?
Som jag hintade i min kommentar ovan var detta medveten ironi och just riktad mot den personen.

De flesta här är jag faktiskt helt normal mot, ibland till och med trevlig, det är bara vissa personer som jag inte funkar med och det är ytterst tydligt att det är ömsesidigt.

Sånt är livet
Citera
2015-11-30, 00:17
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Om någon, som dessutom ofta är samma person, envisas att vara dryg så får ju den personen räkna med dryga kommentarer tillbaka. Ja, det gäller även mig själv. Sen var ju min fråga rätt tydligt formulerad, det var ganska tydligt att jag inte efterfrågade någon diffus förklaring att man får vad man betalar för, även om den kan anses korrekt.

Om jag trampar på någons tår medan jag skriver här ser jag som helt och fullt värt det då jag får mer kunskap och struntar i om någon blir stött i kanten, den personen behöver inte svara på mina inlägg. Att du känner dig tvungen att skriva ett helt inlägg bara för att kalla mig pucko är rätt löjligt, inget jag blir förolämpad eller påverkad av. Om det får dig att sova bättre om nätterna så för all del.

Jag tror du överskattar din påverkan på min nattsömn rätt ordentligt är jag rädd. Och lite roligt att du pratar om vad man känner sig "tvungen att skriva ett helt inlägg" om..

Citat:
Ursprungligen postat av Brogueman

Ja just så. Jag kan uppleva att jag lagt ned ganska mycket tid på att svara på frågor från vår gode Chillon, både här och i andra kanaler där han kontaktat mig, men man ledsnar rätt hårt när man exempelvis ser sånt som ovan, med mera, med mera.
Senast redigerad av AlisterG 2015-11-30 kl. 00:20.
Citera
2015-11-30, 15:32
Medlem
Citat:
Någon som har koll på skillnaden mellan Meccariello argentum vs aurum? Bättre sula? Båda linjerna handmålas och har lika fin finish, av de jag sett i alla fall. Skillnaden i pris är ju typ 3500kr så måste väl vara något särskilt? Att vissa läster bara finns för aurum bör ju inte motsvara då stor prisskillnad.

Du kanske kan hitta bra svar i denna tråd: http://www.styleforum.net/t/316071/antonio-meccariello-shoes/1470
Citera
2015-11-30, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogdanfb
Du kanske kan hitta bra svar i denna tråd: http://www.styleforum.net/t/316071/antonio-meccariello-shoes/1470
Tack. Jag mailade Antonio och fick svar rätt omgående, han hade ett färdigskrivet svar redan så det verkar vara en populär fråga.
Citera
2015-11-30, 19:07
Medlem
dauits avatar
Citat:
Tack. Jag mailade Antonio och fick svar rätt omgående, han hade ett färdigskrivet svar redan så det verkar vara en populär fråga.
Har du lust att dela med dig av svaret?
Citera
2015-11-30, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dauit
Har du lust att dela med dig av svaret?

Här är hans svar, kopierat i sin helhet. För några månader sedan sa han att argentum börjar på €650 men nu är det tydligen €750.

I have two lines: Argentum hand welted and "Aurum". All my shoes from the standard Argentum" line to the Aurum lines are fully handwelted. The difference is that for my Aurum shoes there is a lot of work involved in making the shoe. The insole is more finely carved to be as tight as possible to the waist and sole, the toe puffs and heel counters are skivvied very precisely as not to interrupt the flow of the last. Outside the shoe, I use the finest available leathers (the same as used for bespoke work), the shaping of the soles, waist and heel is a lot finer and more precise than my normal shoes. In fact it takes almost twice as long to make as compared to my standard shoe. It is the closest to bespoke work outside of me personally taking your measurements and doing the fittings.

All my Aurum shoes are available in any last you wish, but the Aurum specific lasts (on my tumblr all the Aurum lasts are identified) are more sinuous and ergonomic in shape with tighter waists. My tumblr site is: meccariello-calzoleria.tumblr.com

Argentum shoes start at Euro 750 () Boot prices depend on the model
Standard shoe tree =if avaiable=35 euro only for Argentum.
Aurum shoes start at Euro 1150 (does not include a bespoke shoe tree) Boot prices depend on the model
A three piece bespoke shoe tree is Euro 150
A spring loaded two piece bespoke shoe tree is Euro 120
Metal LuLu toe tips are Euro 50
Last adjustment including a test shoe is Euro 300

The last adjustment service is where I check the measurements of your foot against your chosen last and manually adjust it to make a personalised last for you. This service is more like made to measure/semi bespoke. For me, true bespoke is when I personally take your measurements, and personally conduct the fittings, and this I am not able to do for clients who do not come to Naples.

Kind regards

Antonio Meccariello
Senast redigerad av ChiLLon 2015-11-30 kl. 19:21.
Citera
2015-11-30, 22:30
Medlem
ebqts avatar
Vad kallas den lilla avskurna delen på hörnet av klacken på skor? Vet knappt hur man förklarar det, syftar på när vissa skor har ena hörnet (oftast mot skons insida?) avskuret några millimeter. Vad är syftet med den detaljen? Fyller det någon funktion?

Bild: http://i.imgur.com/SBY7yqy.jpg
Citera
2015-11-30, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ebqt
Vad kallas den lilla avskurna delen på hörnet av klacken på skor? Vet knappt hur man förklarar det, syftar på när vissa skor har ena hörnet (oftast mot skons insida?) avskuret några millimeter. Vad är syftet med den detaljen? Fyller det någon funktion?

Till för att hälen inte skall fastna i byxans fåll eller vad det nu heter. Kallas gentleman's corner.
Citera
2015-11-30, 23:04
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ebqt

När man som brukligt var back in the days bar byxor med större benvidd kunde byxorna fastna i klacken där, så då fasade man av det för att undvika detta. Hänger med fortfarande.

EDIT: Hade missat uppdatera, så du hade redan fått svaret.
Citera
2015-12-02, 14:14
Medlem
zala's avatar
Skomakare eller skräddare?

http://m.imgur.com/a/xDGBY

Och vad kan en sådan liten saknar kosta? Syftar alltså på tygflärpen som har gått sönder på vänstra skon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in