Citat:
Ursprungligen postat av
AlisterG
Randsömmen är den som fäster ihop bindsula, ovanläder och rand, den behöver inte röras vid en vanlig omsulning. Avlappssömmen är den som fäster ihop rand med slitsula, det är den man sprättar och syr ny vid omsulning. Hos Bonafé är denna söm maskinsydd, så ingen skillnad alls mot Goodyear-randskydd sko. Och även om avlappssömmen är gjord för hand går det sula om med maskin, du kan ställa in stygnlängden (även maskinsydds sulsömmar har olika stygnlängd beroende på tillverkare).
Jag skulle rekommendera ett besök på Shoegazing.se och fliken För nybörjare, där finns lite artiklar som är bra för en som är ny på området.
Gött att du hittat en RTW-läst som sitter bra! Då har du ett rätt högt insteg, kan du räkna med. Och en mörkbrun oxford semi brogue behövs alltid och kommer användas mkt, roligare än svart sko från en fin tillverkare som EB.
Okej, tack för klargörandet, trodde avlappssömmen var randsömmen.
Må hända att jag yttrat mig för tidigt om passformen på lästen då jag efter en timme har ont i båda mina lilltår, samma problem som jag har på mina C&J men på dem enbart på vänster fot. Får se om lädret töjer sig lite annars får jag väl lästa ut den sektionen.
Har en känsla av att jag skulle ha samma problem med de flesta läster då jag egentligen är typ 7,75. 8 är för stor och 7,5 är yttepyttelite för tajt. Vad gör ni när ni stöter på en sådan läst? Köper samma läst men G istället för F? Lästar ut?