2015-08-26, 17:48
Medlem
ShogunAssasins avatar
Sammanfogat inlägg.

/Moderator
Citera
2015-08-26, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
Randsömmen är den som fäster ihop bindsula, ovanläder och rand, den behöver inte röras vid en vanlig omsulning. Avlappssömmen är den som fäster ihop rand med slitsula, det är den man sprättar och syr ny vid omsulning. Hos Bonafé är denna söm maskinsydd, så ingen skillnad alls mot Goodyear-randskydd sko. Och även om avlappssömmen är gjord för hand går det sula om med maskin, du kan ställa in stygnlängden (även maskinsydds sulsömmar har olika stygnlängd beroende på tillverkare).

Jag skulle rekommendera ett besök på Shoegazing.se och fliken För nybörjare, där finns lite artiklar som är bra för en som är ny på området.

Gött att du hittat en RTW-läst som sitter bra! Då har du ett rätt högt insteg, kan du räkna med. Och en mörkbrun oxford semi brogue behövs alltid och kommer användas mkt, roligare än svart sko från en fin tillverkare som EB.
Okej, tack för klargörandet, trodde avlappssömmen var randsömmen.

Må hända att jag yttrat mig för tidigt om passformen på lästen då jag efter en timme har ont i båda mina lilltår, samma problem som jag har på mina C&J men på dem enbart på vänster fot. Får se om lädret töjer sig lite annars får jag väl lästa ut den sektionen.

Har en känsla av att jag skulle ha samma problem med de flesta läster då jag egentligen är typ 7,75. 8 är för stor och 7,5 är yttepyttelite för tajt. Vad gör ni när ni stöter på en sådan läst? Köper samma läst men G istället för F? Lästar ut?
Citera
2015-08-26, 21:44
Medlem
God kväll KS:are.

Undrar om det finns en liknande känga som denna för en lite billigare peng.

http://www.brooksbrothers.com/Edward-Green-Galway-Suede-and-Leather-Boots/MH00356,default,pd.html

Fantastisk känga, herregud alltså. ;-)
Citera
2015-08-26, 22:02
Medlem
dauits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hampuseriksson

http://www.brooksbrothers.com/Edward-Green-Galway-Suede-and-Leather-Boots/MH00356,default,pd.html

Meermin har en tror jag.
Yanko(via skolyx) kan kanske fixa till det via MTO.
Vass har något liknande, även där är det MTO som gäller.
Enzo bonafé (via Skoaktiebolaget) kan fixa något liknande, MTO där också.

Det är vad jag kan komma på nu, dock är det ingen av dom ovanstående som blir identiska, men i det stora hela kan dom nog få till det.
Citera
2015-08-26, 22:14
Medlem
Diaramas avatar
Är det någon som vet var jag kan hitta lågskor som är lite fodrade och passar för vintern?
Senast redigerad av Diarama 2015-08-26 kl. 22:53.
Citera
2015-08-26, 22:35
Medlem
Beerzuuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hampuseriksson

Yanko via Skolyx kan ju uppenbarligen göra kängor i mocka/läder, så borde inte vara något problem att göra något liknande.
Citera
2015-08-26, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dauit
Meermin har en tror jag.
Yanko(via skolyx) kan kanske fixa till det via MTO.
Vass har något liknande, även där är det MTO som gäller.
Enzo bonafé (via Skoaktiebolaget) kan fixa något liknande, MTO där också.

Det är vad jag kan komma på nu, dock är det ingen av dom ovanstående som blir identiska, men i det stora hela kan dom nog få till det.

Tackar.
Citera
2015-08-26, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beerzuul
Yanko via Skolyx kan ju uppenbarligen göra kängor i mocka/läder, så borde inte vara något problem att göra något liknande.

Tackar.
Citera
2015-08-26, 23:52
Medlem
Kopparstadens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Okej, tack för klargörandet, trodde avlappssömmen var randsömmen.

Må hända att jag yttrat mig för tidigt om passformen på lästen då jag efter en timme har ont i båda mina lilltår, samma problem som jag har på mina C&J men på dem enbart på vänster fot. Får se om lädret töjer sig lite annars får jag väl lästa ut den sektionen.

Har en känsla av att jag skulle ha samma problem med de flesta läster då jag egentligen är typ 7,75. 8 är för stor och 7,5 är yttepyttelite för tajt. Vad gör ni när ni stöter på en sådan läst? Köper samma läst men G istället för F? Lästar ut?

I din situation kör jag på 7.5, använder dem ofta men kanske inte så länge och efter några månader lästar jag ut om problemet kvarstår. Är de bara trånga på en punkt så är det inte så bra att gå upp i vidd då detta ger större volym i hela skon, att gå upp i strl ökar ju skon i vidd men även i längd vilket kan skapa andra problem.

Skon ska vara i rätt längd. Är de för smala gå upp i vidd, finns inte den möjligheten köp en annan läst.
Citera
2015-08-27, 07:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kopparstaden
I din situation kör jag på 7.5, använder dem ofta men kanske inte så länge och efter några månader lästar jag ut om problemet kvarstår. Är de bara trånga på en punkt så är det inte så bra att gå upp i vidd då detta ger större volym i hela skon, att gå upp i strl ökar ju skon i vidd men även i längd vilket kan skapa andra problem.

Skon ska vara i rätt längd. Är de för smala gå upp i vidd, finns inte den möjligheten köp en annan läst.
Det är bara tån som spökar. I övrigt är det en känsla som jag aldrig känt i ett par skor förut, att skon liksom kramar foten som om det vore ett par tjocka läderstrumpor jag hade på mig. Svårt att förklara men komforten är extrem överallt förutom lilltån. Både extra vidd och större storlek hade ju förstört denna känsla. Knölen strax innan stortån och utbuktningen innan lilltån sitter båda helt rätt vid de bredaste punkterna på lästen, det säger i alla fall mig att storleken är rätt.

Det känns lite som mission impossible att hitta en läst som sitter såhär bra runt övriga foten men som har några millimeter bredare tåbox.
Citera
2015-08-27, 12:24
Medlem
Kopparstadens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Det är bara tån som spökar. I övrigt är det en känsla som jag aldrig känt i ett par skor förut, att skon liksom kramar foten som om det vore ett par tjocka läderstrumpor jag hade på mig. Svårt att förklara men komforten är extrem överallt förutom lilltån. Både extra vidd och större storlek hade ju förstört denna känsla. Knölen strax innan stortån och utbuktningen innan lilltån sitter båda helt rätt vid de bredaste punkterna på lästen, det säger i alla fall mig att storleken är rätt.

Det känns lite som mission impossible att hitta en läst som sitter såhär bra runt övriga foten men som har några millimeter bredare tåbox.

Det är nog mer regel än undantag att RTW-läster har någon detalj som inte passar perfekt. Sitter den så bra som du beskriver så kommer den kanske bli perfekt om du bara använder dem, annars så är det ju en smal sak att lästa ut på en specifik punkt.

Vissa tillverkare kan ju göra små ändringar på befintliga läster när man beställer mto. Det kan ju kanske vara något för dig i detta fall. Var det en sko från Bonafé? Med en sån liten tillverkare kan det t.o.m vara så att de kan göra tåboxen lite rymligare utan något / något större tillägg på mto-avgiften.

Kul att du hittat en läst som sitter så bra
Citera
2015-08-27, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kopparstaden
Det är nog mer regel än undantag att RTW-läster har någon detalj som inte passar perfekt. Sitter den så bra som du beskriver så kommer den kanske bli perfekt om du bara använder dem, annars så är det ju en smal sak att lästa ut på en specifik punkt.

Vissa tillverkare kan ju göra små ändringar på befintliga läster när man beställer mto. Det kan ju kanske vara något för dig i detta fall. Var det en sko från Bonafé? Med en sån liten tillverkare kan det t.o.m vara så att de kan göra tåboxen lite rymligare utan något / något större tillägg på mto-avgiften.

Kul att du hittat en läst som sitter så bra
Min inkörsport C&J Connaught klämde mina lilltår i början också men gick sedan över till att enbart klämma, dock bara lite smått, vänster lilltå. Förhoppningsvis får jag samma resultat med dessa skor.

Är det något jag bör tänka på vid införskaffande av skoblock till en så kraftigt mejslad läst som denna? Jag testade mina helfotsblock med skålad undersida men är rädd för att de pressar lite för mycket på sidorna. Nu kanske det enbart är positivt då de ändå klämmer lite för mycket ungefär där cap toe sömmen går, men finns det risk att blocken förstör mejslingen? Bonafé använder vad jag kan känna inte en plastbit som mellanlägg i tåboxen som till exempel C&J så tåboxen är någorlunda mjuk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in