2015-09-14, 15:59
  #22009
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Alla datum är såklart viktiga, men mitt resonemang är övergripande. Tidigt i utredningen borde flera namn ha väckts polisens intresse, och påfallande många intressanta personer kunde hittas i närheten av fyndplatserna. Eija, CB, SS och Vinof kände da Costa väl, och deras adresser fanns nära fyndplatserna, och dessutom brukade da Costa sova på Hotell Gustav Vasa, som inte heller fanns långt från fyndplatserna, och personalen på hotellet kände väl till da Costa. Och som vi vet nämndes övernattning (hos CB eller SS), och da Costa verkar ju ha varit knuten till fyndplatsernas närområde kort innan hon dog.

(det fetade)
Är det ens klarlagt med säkerhet att da Costa övernattade hos CB eller SS strax innan hon dog ?
Och det är återigen väldigt märkligt att du utelämnar arkitekten och hans dåvarande bostadsadress på Östermalm när du spekulerar i om da Costa kan har varit knuten till fyndplatsernas "närområde" kort innan hon dog, da Costa övernattade väl hos honom också och det strax innan hon försvann men du låtsas som det regnar i vanlig ordning, varför kan man fråga sig?

Faktum är att det är en kortare bit mellan arkitektens hem på Östermalm och fyndplatserna än vad det var mellan fyndplatserna och SS:s dåvarande bostadsadress som var Hjorthagen.
Och i fallet med CB och dennes adress så var det ungefär lika långt till fyndplatserna som från arkitekten.
__________________
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2015-09-14 kl. 16:38.
Citera
2015-09-14, 18:43
  #22010
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
5.2 kilometer är ingenting, det stämmer. Och om vi ska grovskissa så får vi väl anta att styckaren (eller styckarna) rörde sig korta sträckor - var det en genomsnittlig procedur (likstyckare brukar inte färdas långt) så fanns han/dom antagligen nära fyndplatserna, och jag föreslår att man sätter en passarnål mitt emellan fyndplatserna och gör en cirkel som är tio km i diameter. Tänker jag rätt?

Och om man försöker hitta en tredje dumpningszon så bör väl Hagaparken vara perfekt, vilket jag har föreslagit förut. Det går att köra in snabbt i Hagaparken, och det finns generösa ytor att backa och vända på. Jag förmodar att Hagaparkens parkering och stigar har sett ung likadana ut de senaste 30 åren.
Neger, bitte! Förutom att det har varit en kunglig park sedan 1770-talet, är ett statligt byggnadsminne sedan 1935, en nationalstadspark sedan 1994 och så har den varit ett populärt utflyktsmål sedan 1800-talet. Du kan lika gärna vid likdelarna sätta upp en skylt som det står "Skolklasser på utflykt: Se hit för att hitta något minnesvärt" Dessutom så är möjligheterna att köra bil där begränsade. Som gjort för att bli noterad av någon nattlig hundrastare etc.
__________________
Senast redigerad av Herr Lindholm 2015-09-14 kl. 18:45.
Citera
2015-09-14, 22:50
  #22011
Medlem
Nu är det för all del så, att det fanns "utkanter" av sagda park där tänkta daCostamördare/-styckare ostört kunde ha gjort sig av med kroppsdelar.
För egen del håller jag dock för troligare att man skulle ha valt sänkning på botten av Ulfsundasjön, ungefär nedanför GW nuvarande boplats....
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Neger, bitte! Förutom att det har varit en kunglig park sedan 1770-talet, är ett statligt byggnadsminne sedan 1935, en nationalstadspark sedan 1994 och så har den varit ett populärt utflyktsmål sedan 1800-talet. Du kan lika gärna vid likdelarna sätta upp en skylt som det står "Skolklasser på utflykt: Se hit för att hitta något minnesvärt" Dessutom så är möjligheterna att köra bil där begränsade. Som gjort för att bli noterad av någon nattlig hundrastare etc.
Citera
2015-09-15, 00:24
  #22012
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Neger, bitte! Förutom att det har varit en kunglig park sedan 1770-talet, är ett statligt byggnadsminne sedan 1935, en nationalstadspark sedan 1994 och så har den varit ett populärt utflyktsmål sedan 1800-talet. Du kan lika gärna vid likdelarna sätta upp en skylt som det står "Skolklasser på utflykt: Se hit för att hitta något minnesvärt" Dessutom så är möjligheterna att köra bil där begränsade. Som gjort för att bli noterad av någon nattlig hundrastare etc.

Du kan ha skrivit ditt mest vettiga bidrag till debatten i den här tråden, det finns ju ingenting överhuvudtaget som tyder på att GM kan ha dumpat kroppsdelar i Hagaparken av alla ställen, platsen känns osannolik som dumpningsplats med tanke på att de andra två fyndplatserna omgärdar faktiskt KI-området och det är troligtvis där lösningens gåta med stor sannolikhet står att finna.

Hagaparken låter lika osannolik som dumpningsplats som Vasaparken, den illaluktande containern på den södra delen av KI-området är fortfarande det mest intressanta (och i princip kanske det enda rimliga) alternativet när vi diskuterar en eventuell tredje dumpningsplats.
__________________
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2015-09-15 kl. 00:31.
Citera
2015-09-15, 01:39
  #22013
Medlem
Mugsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Självklart är det ett stickspår och 5,2 km är egentligen ingenting men det är omöjligt att Sabas bostadsadress på nåt sätt skulle ligga i "närheten" av de olika fyndplatserna, en halv mil fågelvägen är verkligen inte i närheten

När Eremona anstränger sig för att kartlägga de personer som kände da Costa så vill hen helt uppenbart att dom här personerna ska ha bott i nära anslutning till fyndplatserna trots att så inte är fallet.
Sant. 5,2 km är inte i närheten. Styckarna hade förresten bilar.
Citera
2015-09-15, 09:29
  #22014
Medlem
Herr Lindholms avatar
Eremona 2.0, jag är ledsen för mitt tidigare inlägg.
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Nu är det för all del så, att det fanns "utkanter" av sagda park där tänkta daCostamördare/-styckare ostört kunde ha gjort sig av med kroppsdelar.
För egen del håller jag dock för troligare att man skulle ha valt sänkning på botten av Ulfsundasjön, ungefär nedanför GW nuvarande boplats....
Hagaparken kan vara en lämplig dumpningsplats. Men då måste dumparen vara av en helt annan kaliber än bara slänga ut stora paket ur bagageluckan.

T.ex. ha små delar i ryggsäck och låtsas vara på utflykt. Stoppa in delarna i olika ruinhögar osv. Strax söder om Hagaparkens pelouse finns det som en grotta. Tanken var att det skulle bli en slags vattenfall ut i Brunnsviken och att vatten skulle tillföras uppifrån berget. Där finns det bara en djup grop. Där skulle det gå att dumpa en hel kropp och kanske täcka över med några hundra liter gräs. Dock lär ju parkvakter med jämna mellanrum rensa den gropen. Och alltid är det någon äventyrslysten som klättrar ner där. Jag skulle vara förvånad om det går att låta en kropp ligga ostörd där ens ett år.

Alltså: Hagaparken kan vara lämplig om man gör allt rätt.


Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Du kan ha skrivit ditt mest vettiga bidrag till debatten i den här tråden, det finns ju ingenting överhuvudtaget som tyder på att GM kan ha dumpat kroppsdelar i Hagaparken av alla ställen, platsen känns osannolik som dumpningsplats med tanke på att de andra två fyndplatserna omgärdar faktiskt KI-området och det är troligtvis där lösningens gåta med stor sannolikhet står att finna.

Hagaparken låter lika osannolik som dumpningsplats som Vasaparken, den illaluktande containern på den södra delen av KI-området är fortfarande det mest intressanta (och i princip kanske det enda rimliga) alternativet när vi diskuterar en eventuell tredje dumpningsplats.
Om du tycker att något är en bra idé så är det förmodligen en dålig idé.

Sådärja, nu kan du återgå till att vara totalt nedlåtande och leda i bevis att det inte alls är goda kommunikationer mellan Hjorthagen och Vasastan samt att benen trillar innan man hinner fram till Eugeniaområdet om man går från Vasaparken.
Citera
2015-09-15, 10:47
  #22015
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Eremona 2.0, jag är ledsen för mitt tidigare inlägg.
Hagaparken kan vara en lämplig dumpningsplats. Men då måste dumparen vara av en helt annan kaliber än bara slänga ut stora paket ur bagageluckan.

T.ex. ha små delar i ryggsäck och låtsas vara på utflykt. Stoppa in delarna i olika ruinhögar osv. Strax söder om Hagaparkens pelouse finns det som en grotta. Tanken var att det skulle bli en slags vattenfall ut i Brunnsviken och att vatten skulle tillföras uppifrån berget. Där finns det bara en djup grop. Där skulle det gå att dumpa en hel kropp och kanske täcka över med några hundra liter gräs. Dock lär ju parkvakter med jämna mellanrum rensa den gropen. Och alltid är det någon äventyrslysten som klättrar ner där. Jag skulle vara förvånad om det går att låta en kropp ligga ostörd där ens ett år.

Alltså: Hagaparken kan vara lämplig om man gör allt rätt.

Du har onekligen en poäng. Hagaparken är en hotspot i Stockholm, besökt av turister, hånglande par, barnfamiljer och fan och hans moster - men glöm inte brottets klumpiga kännetecken. Vi har knappast att göra med ett geni. Alla säckar som hittades dumpades där de var relativt lätta att upptäcka, på platser som var välbesökta. Det fanns flera personer som var skrivna på Eugeniavägen, och grönområdet vid Talludden frekventerades av kreti och pleti, vilket bl.a. framgår av de datummärkta fynd som polisen gjorde (massor av parkeringskvitton, ett systemkvitto osv). Hagaparken är inte totalt olik E-vägen och Talludden

I övrigt håller jag helt med dig - ditt senaste resonemang är helt sunt.

Hagaparken kräver nog mer arbete än Talludden och E-vägen. Och hur det egentligen låg till får vi såklart aldrig veta.

Men jag antar att da Costas huvud finns kvar någonstans i stockholm. Ben och tänder förgås inte lätt. Och det ringa avståndet mellan FP1 och FP2 är intressant - styckaren rörde sig nog inte särskilt långt, och det är väl rimligt att anta att en eller flera av de övriga säckarna (med inälvor, huvud, hals, ett bröst) hamnade ett par kilometer från FP1 och FP2 (knappast längre bort än fem km).

Och som sagt var: i den intressanta zonen (området runt fyndplatserna) hittar vi hela tre personer som da Costa hade utvecklad kontakt med, nämligen CB, Saba och Vinof

Och CB och Saba var dessutom i kontakt med da Costa strax innan hon dog, och de erbjöd henne husrum. Saba fanns i Hjorthagen, och CB fanns i Sundbyberg.

Och Vinof var dessutom på rätt platser i juni 1984, både på E-vägen 25 och i city, där han rörde sig ett stenkast från da Costas favorittillhåll: Kungsträdgården. Och dessutom var han torsk, och da Costa sålde sex på Malmskillnadsgatan i juni 1984, enligt vännen NK.

NK avled i våras, kan jag tillägga.
Citera
2015-09-15, 11:26
  #22016
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Men jag antar att da Costas huvud finns kvar någonstans i stockholm. Ben och tänder förgås inte lätt. Och det ringa avståndet mellan FP1 och FP2 är intressant - styckaren rörde sig nog inte särskilt långt, och det är väl rimligt att anta att en eller flera av de övriga säckarna (med inälvor, huvud, hals, ett bröst) hamnade ett par kilometer från FP1 och FP2 (knappast längre bort än fem km).
Min gissning är att kraniet fortfarande finns kvar i området. Man stoppade helt enkelt ned det i en sådan där gatubrunn. När man sedan rev och byggde om så pluggades det igen ovanifrån.
Citera
2015-09-15, 11:49
  #22017
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Min gissning är att kraniet fortfarande finns kvar i området. Man stoppade helt enkelt ned det i en sådan där gatubrunn. När man sedan rev och byggde om så pluggades det igen ovanifrån.

Oj, nu gick resonemanget fort. Du menar kanske att huvudet blev kvar på Eugeniavägen, som försvann 1987, när vägen drogs om. Men varför lämna just huvudet på Eugeniavägen? Huvudet är ju litet och viktigt, och borde väl ha fraktats en längre bit än övriga kroppsdelar, alternativt grävts ner, eller sänkts i vatten. Varför tror du att en gatubrunn användes?

FP2 väcker för övrigt en del tankar. Säckarna låg inte tätt ihop, som säckarna som hittades vid Talludden. Det var 1.5 meter mellan säckarna, och mellan dom fanns en grov stubbe (enligt polisen). Säckarna låg också på "rätt" sida av vägen (höger sida), om bilföraren kom körande från en adress långt in på Eugeniavägen.

Om bilen kom åkande nerför backen (i början på Eugenivägen), Vore det inte mest naturligt att stanna direkt och langa ut dom på höger sida? Varför skulle föraren ta sig över till fel sida av vägen innan han körde därifrån?

Var stubben ett riktmärke? Var FP2 en första uppsamlingsplats, som gärningsmannen återvände till, för att hämta säckar? Att han var metodisk och praktisk vet vi ju, eftersom alla säckar kom från samma rulle, och kroppen var rationellt styckad, angripen i lederna osv.
Citera
2015-09-15, 12:35
  #22018
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Hagaparken är en hotspot i Stockholm, besökt av turister, hånglande par, barnfamiljer och fan och hans moster - men glöm inte brottets klumpiga kännetecken. Vi har knappast att göra med ett geni. Alla säckar som hittades dumpades där de var relativt lätta att upptäcka, på platser som var välbesökta. Det fanns flera personer som var skrivna på Eugeniavägen, och grönområdet vid Talludden frekventerades av kreti och pleti, vilket bl.a. framgår av de datummärkta fynd som polisen gjorde (massor av parkeringskvitton, ett systemkvitto osv). Hagaparken är inte totalt olik E-vägen och Talludden


Kan inte du räkna upp de gemensamma nämnare som finns då mellan Hagaparken och nämnda E-vägen och Talludden eftersom Hagaparken helt plötsligt är så otroligt intressant trots att den tredje fyndplatsen möjligtvis kan ha funnits redan på KI-området i en container ?

GM kan lika gärna ha varit en högutbildad person som ville bli av med kroppsdelarna så fort det var möjligt, att spekulera i om GM var ett geni eller inte leder ingen vart faktiskt, GM kan ha drabbats av panik och ville ha det hela ur världen så fort det bara gick.
Det går inte heller att utesluta att GM ville att säckarna skulle hittas just för att GM kände sig säker på att alla spår efter dödsorsaken och GM själv var undanröjda, händerna (med fingeravtrycken) återfanns på FP2 just för att det stackars offret skulle kunna identifieras av hänsyn till omständigheterna.

Förövrigt så var inte säckarna på FP2 så vidare värst lättupptäckta eftersom det tog cirka två månader innan en man upptäckte dom av en ren händelse och enligt botanikern som undersökte fyndplatsen strax nedanför Norrbackainstitutet (KS) så hade säckarna legat där en längre tid.


Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Men jag antar att da Costas huvud finns kvar någonstans i stockholm. Ben och tänder förgås inte lätt. Och det ringa avståndet mellan FP1 och FP2 är intressant - styckaren rörde sig nog inte särskilt långt, och det är väl rimligt att anta att en eller flera av de övriga säckarna (med inälvor, huvud, hals, ett bröst) hamnade ett par kilometer från FP1 och FP2 (knappast längre bort än fem km).


Huvudet med övriga saknade kroppsdelar kan ha legat i den illaluktande containern på Karolinska institutets område och det verkar rätt så troligt med tanke på den omedelbara närheten till de båda andra fyndplatserna, styckaren behövde alltså inte röra sig så långt som du själv påpekar i ditt inlägg.

Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Och som sagt var: i den intressanta zonen (området runt fyndplatserna) hittar vi hela tre personer som da Costa hade utvecklad kontakt med, nämligen CB, Saba och Vinof


Men da Costa hade väl också en väl utvecklad kontakt med arkitekten, vi har alltså 4 personer i den intressanta zonen (området runt fyndplatserna) att ta hänsyn till ?
Och förresten så bodde väl en av de misstänkta läkarna på 80-talet på Kungsholmen av alla ställen, det är väl inte så långt från Kungsholmen till FP1 ?
Borde inte vi kartlägga alla personer som förekommer i polisutredningen och deras dåvarande bostadsadresser i förhållande till de båda fyndplatserna ?

Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Och CB och Saba var dessutom i kontakt med da Costa strax innan hon dog, och de erbjöd henne husrum. Saba fanns i Hjorthagen, och CB fanns i Sundbyberg


Östermalmsarkitekten erbjöd också da Costa husrum och hon övernattade dessutom där strax innan hon dog och styckades, vi är många trådläsare som undrar över varför du fullt medvetet väljer att bortse från mannen på Östermalm ?

Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Och Vinof var dessutom på rätt platser i juni 1984, både på E-vägen 25 och i city, där han rörde sig ett stenkast från da Costas favorittillhåll: Kungsträdgården. Och dessutom var han torsk, och da Costa sålde sex på Malmskillnadsgatan i juni 1984, enligt vännen NK.


Arkitekten väl var också torsk precis som Vinof och andra män som förekommer i förundersökningen och arkitekten bodde som sagt på Östermalm som inte ligger speciellt långt från Kungsträdgården, värt att nämna i sammanhanget är också att det var just arkitekten som skjutsade ner da Costa med bil till hennes "favoritplats" Kungsträdgården precis innan hon försvann, men da Costa övernattade väl aldrig hos Vinof ?
__________________
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2015-09-15 kl. 12:39.
Citera
2015-09-15, 13:11
  #22019
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mugsy
Sant. 5,2 km är inte i närheten. Styckarna hade förresten bilar.


Ha ha Foliehatt nr 2 gör comeback.

Låt oss upprepa: CB (som kände da Costa mycket väl) bodde bara 3 km från vardera fyndplatsen.

Saba bodde ett par kilometer från FP2 och ca 5 km från FP1, och Vinof huserade 100 meter från FP2 och ett par kilometer från FP1.

Alla dessa tre personer kände da Costa, och alla bodde inom försumbart köravstånd från fyndplatserna, och Saba och Vinof befann sig i da Costas absoluta närområde i juni 1984, och Saba och CB erbjöd da Costa husrum i juni, och dessutom sa Saba att da Costa sov på hotell Gustav Vasa i juni 1984, och personalen kände väl till da Costa - så en normalbegåvad person ser direkt att da Costa hade ett flertal aktuella sociala knutpunkter kring fyndplatserna, och den som dumpade säckarna hade bil, vilket gör sträckan 5 km helt fösumbar

Att stressköra 5 km på kvällen eller natten tar knappast mer än 10 min

Kort sagt: da Costas kroppsdelar hittades några kilometer från hennes nerdekade vänner (alla tre var missbrukare) och ett hotell där hon var välkänd.

Och dessutom fanns det en koppling mellan Vinofs flyttgubbe Robert (som var mycket socialt belastad samt våldsam) och en farlig missbrukare som också bodde ett stenkast från fyndplatserna. Missbrukaren ifråga är "Monika", som undersöktes av rättspsykiatrin något år innan da Costa dog.
Citera
2015-09-15, 13:39
  #22020
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Låt oss upprepa: CB bodde bara 3 km från vardera fyndplatsen.

Saba bodde ett par kilometer från FP2 och ca 5 km från FP1, och Vinof huserade 100 meter från FP2 och ett par kilometer från FP1.

Saba bodde allra minst 3,5 km från FP2 enligt google maps och jag tror faktiskt att vi tar och litar på google i det här fallet, dina kunskaper i geografi är närmast skrattretande.
Om vi ändå är inne på avstånd så bodde den ene av de misstänkta läkarna cirka 2,2 km från FP1 och ungefär 2,1 km från FP2, med din logik då så borde borde väl detta faktum uppmärksammas mycket mer eftersom han bodde närmre fyndplatserna än exempelvis CB och Saba ?
Den andre misstänkte läkaren arbetade dessutom på KI-området knappt 800 meter från FP2 och cirka 1000 meter från FP1, återigen snackar vi om avstånd som är betydligt närmre fyndplatserna än exempelvis fallet med CB och Saba.

Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Alla dessa tre personer kände da Costa, och alla bodde inom försumbart köravstånd från fyndplatserna, och Saba och Vinof befann sig i da Costas absoluta närområde i juni 1984, och Saba och CB erbjöd da Costa husrum i juni, och dessutom sa Saba att da Costa sov på hotell Gustav Vasa i juni 1984, och personalen kände väl till da Costa - så en normalbegåvad person ser direkt att da Costa hade ett flertal aktuella sociala knutpunkter kring fyndplatserna, och den som dumpade säckarna hade bil, vilket gör sträckan 5 km helt fösumbar .

Men Saba, CB och Vinof har väl aldrig någonsin varit misstänkta för inblandning i offrets hädanfärd trots att dom kände henne ?
Vad är det du försöker insinuera ?
__________________
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2015-09-15 kl. 13:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in