2015-09-15, 14:12
  #22021
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Eremona 2.0, jag är ledsen för mitt tidigare inlägg.

Det finns inget att vara ledsen över, du var ärlig och erkände att Hagaparken verkar vara en rätt så osannolik dumpningsplats.
Du gjorde ditt bästa i ditt förra inlägg och för ett tag så gick det att ta dig på allvar.


Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Hagaparken kan vara en lämplig dumpningsplats. Men då måste dumparen vara av en helt annan kaliber än bara slänga ut stora paket ur bagageluckan.

Varför är Hagaparken helt plötsligt (återigen!) en "lämplig" dumpningsplats ?

Om vi ändå är inne på den här parken så vill jag komma ihåg att den ene misstänkte läkaren (han med barnet) uppgav i nåt förhör att han kanske varit på besök i just Hagaparken under våren 1984 och det kan ha varit under pingsthelgen och uppgifterna om detta finns tydligen i domen från TR ?

http://s1033.photobucket.com/user/daCosta_arkivet/media/Tingsrattens%20akt/Dom%201988/B8-11-8819_zpsa2e3f789.jpg.html?sort=9&o=17
__________________
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2015-09-15 kl. 14:26.
Citera
2015-09-15, 15:04
  #22022
Medlem
Och vilka två nya läkare är det som Du nu misstänker? Har du spottat upp dig och blivit en klass A mordspanare?
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Saba bodde allra minst 3,5 km från FP2 enligt google maps och jag tror faktiskt att vi tar och litar på google i det här fallet, dina kunskaper i geografi är närmast skrattretande.
Om vi ändå är inne på avstånd så bodde den ene av de misstänkta läkarna cirka 2,2 km från FP1 och ungefär 2,1 km från FP2, med din logik då så borde borde väl detta faktum uppmärksammas mycket mer eftersom han bodde närmre fyndplatserna än exempelvis CB och Saba ?
Den andre misstänkte läkaren arbetade dessutom på KI-området knappt 800 meter från FP2 och cirka 1000 meter från FP1, återigen snackar vi om avstånd som är betydligt närmre fyndplatserna än exempelvis fallet med CB och Saba.



Men Saba, CB och Vinof har väl aldrig någonsin varit misstänkta för inblandning i offrets hädanfärd trots att dom kände henne ?
Vad är det du försöker insinuera ?
Citera
2015-09-15, 16:50
  #22023
Medlem
Bloggen går lite på tomgång nu, men ett inlägg om botanikern Ulf Malmgren finns nu att läsa.

https://dacostarkivet.wordpress.com/2015/09/15/botanikern/

Har ni tips eller material till arkivet/bloggen hör av er.
__________________
Senast redigerad av echoesofglory 2015-09-15 kl. 17:26.
Citera
2015-09-15, 17:12
  #22024
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Det är jättemärkligt att Östermalmsarkitekten inte är mer närvarande i debatten när vi kommer in på den sista tiden i CdC:s liv.

Om vi tittar lite närmare på vart CdC befann sig 1-10 juni så ska hon bla ha varit i Ösmo , ett par dagar hos NK, minst en natt hos Östermalmsarkitekten och då avses natten mellan den 9-10 juni men det kan eventuellt kanske vara någon natt till ?

CdC ska också ha övernattat hos någon kund i början av juni men efter den 10/6 är det tomt och något måste bara ha hänt eftersom det inte går att finna några trovärdiga uppgifter om hennes logi efter detta datum.

Hotellet som Eremona tjatar om i inlägg efter inlägg är relativt ointressant när vi diskuterar offrets sista dagar för det finns inga uppgifter om att CdC ska ha bott där i juni månad, om hon bodde där i maj eller mars är helt klart av mindre betydelse.

CdC sov hur som helst hos Östermalmsarkitekten flera gånger under våren och försommaren och eftersom det tjatas (från ett visst håll) om Vinof och Saba och gud vet vilka fler så känns det konstigt att helt utelämna arkitekten i diskussionerna.
Citera
2015-09-15, 17:33
  #22025
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Det är jättemärkligt att Östermalmsarkitekten inte är mer närvarande i debatten när vi kommer in på den sista tiden i CdC:s liv.

Om vi tittar lite närmare på vart CdC befann sig 1-10 juni så ska hon bla ha varit i Ösmo , ett par dagar hos NK, minst en natt hos Östermalmsarkitekten och då avses natten mellan den 9-10 juni men det kan eventuellt kanske vara någon natt till ?

CdC ska också ha övernattat hos någon kund i början av juni men efter den 10/6 är det tomt och något måste bara ha hänt eftersom det inte går att finna några trovärdiga uppgifter om hennes logi efter detta datum.

Hotellet som Eremona tjatar om i inlägg efter inlägg är relativt ointressant när vi diskuterar offrets sista dagar för det finns inga uppgifter om att CdC ska ha bott där i juni månad, om hon bodde där i maj eller mars är helt klart av mindre betydelse.

CdC sov hur som helst hos Östermalmsarkitekten flera gånger under våren och försommaren och eftersom det tjatas (från ett visst håll) om Vinof och Saba och gud vet vilka fler så känns det konstigt att helt utelämna arkitekten i diskussionerna.
Fast arkitekten har väl varit uppe till diskussion mycket under åren? Kanske inte just i den här tråden men när det hela begav sig. Läkarnas advokater uppmärksammade rätten om arkitekten och arkitekten berättade bland annat om sitt utnyttjande av Catrine och om en koreansk läkare som skrivit ut knark till henne. Sedan att rättsväsendet inte valde att granska dessa mer är i och för sig synd. Borgnäs lyfte fram läkarnas tips 12 år senare men menade då att läkarna velat exponera sin medgärningsman! Nu tar ingen Borgnäs på allvar men det var ändå oförskämt av honom att köra en sådan hjärtlös bluff.
Citera
2015-09-15, 17:44
  #22026
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Bloggen går lite på tomgång nu, men ett inlägg om botanikern Ulf Malmgren finns nu att läsa.

https://dacostarkivet.wordpress.com/2015/09/15/botanikern/

Har ni tips eller material till arkivet/bloggen hör av er.

Bloggen är fantastisk, och den innehåller material som är nytt för de flesta. Till och med jag (som har grävt ner mig totalt i detta tragiska fall) hittar nya detaljer, artiklar och infallsvinklar. Det är ett fenomenalt arbete du/ni gör

Med stort intresse läser jag artiklar och tittar på bilder på Vinof, och hans dubbelnatur är verkligen framträdande. Vissa dagar snackar han käften ur led, fjäskar för tidningar, drar in stålar, sköter hästar och har kavaj och pressveck, och andra dagar krökar han ner sig totalt, använder droger, beter sig som ett riktigt arsel, begår korkade brott och umgås med totalt utflippade missbrukare.

Det är svårt att tro att den fryntlige stekaren i vita brallor är samma korpulenta kriminaldåre som hotade RS och hans dotter på våren 1984, hotade och utpressade en affärskollega och kallblodigt dränkte hästar för att tjäna pengar ...

Och vi har faktiskt saker kvar att göra. Det finns saker vi inte alls vet. Det är troligt att Vinof och hans polare satt på kåken nån gång, och det vore självklart intressant att veta var, när och varför, bl.a. för att "Kristine" (enligt TÅ) sa att CdC stuckit med en nymuckad man.

Jag vet inte hur man gör för att undersöka fängelsevistelser. Är det någon annan som har koll?

Vinofs och "Monikas" sjukhusjournaler är såklart också av intresse, men dom kommer vi aldrig att få läsa. "Monika" hade garanterat tjocka journaler, och det är högst troligt att den labila missbrukaren Vinof låg på hispan. Han borde åtminstone ha trillat in på någon psykakut eller legat på torken.

Vinofs polare på Eugeniavägen sa att Vinof låg på något "hälsohem" på hösten 1984, och kanske låg han på torken, och påståendet är lite intressant, eftersom tokan Monika låg på Beckis på hösten 1984. Två intressanta personer verkar ha haft kontakt med vården direkt efter CdC:s död, om Vinofs polare talade sanning förstås ....
Citera
2015-09-15, 18:08
  #22027
Medlem
Det är väldigt vanligt att narkomaner och alkoholister hamnar på hispan, pga ångest, fylledille, psykos, depression osv.

Vinof påstod att han försökte ta sitt liv, och att han hamnade på SÖS. Ett klart intressant påstående, som passar honom bra, den instabila knäppskallen.
Citera
2015-09-15, 19:42
  #22028
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Oj, nu gick resonemanget fort. Du menar kanske att huvudet blev kvar på Eugeniavägen, som försvann 1987, när vägen drogs om. Men varför lämna just huvudet på Eugeniavägen? Huvudet är ju litet och viktigt, och borde väl ha fraktats en längre bit än övriga kroppsdelar, alternativt grävts ner, eller sänkts i vatten. Varför tror du att en gatubrunn användes?
Det FP1 och FP2 har gemensamt är att dumpningen verkar ha skett enligt logiken "syns inte - finns inte". Det är sant att huvudet är litet och lätt att göra sig av med. T.ex. dumpat från en finlandsfärja. Men det kan även ha stoppats ned i en brunn. Inte för att jag har prövat, men de verkar vara stora nog för kvinnohuvuden.

Sedan är det en sak jag undrar över; hur lång tid kunde det ta innan personer som da Costa saknades under 80-talet? Hon brukade ju ringa sin mor på födelsedagen. (Visserligen urusel social kontroll, men ändå.) Så frågan är alltså hur stort tidsfönster styckaren faktiskt hade på sig kontra hur mycket tid styckaren trodde ha på sig. Det kan förklara hafsverket.

Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
FP2 väcker för övrigt en del tankar. Säckarna låg inte tätt ihop, som säckarna som hittades vid Talludden. Det var 1.5 meter mellan säckarna, och mellan dom fanns en grov stubbe (enligt polisen). Säckarna låg också på "rätt" sida av vägen (höger sida), om bilföraren kom körande från en adress långt in på Eugeniavägen.

Om bilen kom åkande nerför backen (i början på Eugenivägen), Vore det inte mest naturligt att stanna direkt och langa ut dom på höger sida? Varför skulle föraren ta sig över till fel sida av vägen innan han körde därifrån?

Var stubben ett riktmärke? Var FP2 en första uppsamlingsplats, som gärningsmannen återvände till, för att hämta säckar? Att han var metodisk och praktisk vet vi ju, eftersom alla säckar kom från samma rulle, och kroppen var rationellt styckad, angripen i lederna osv.
Menar du att FP2 skulle ha varit en första dumpningsplats för alla paketen?

En förklaring till att säckarna ligger på "fel" sida vore om paketen stoppats in vid vänster passagerarsida, dvs förarsidan. Det behöver inte ha varit ett misstag, utan kan ha varit ett sätt att spara tid då dumparen slipper gå runt bilen.

Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Det finns inget att vara ledsen över, du var ärlig och erkände att Hagaparken verkar vara en rätt så osannolik dumpningsplats.
Du gjorde ditt bästa i ditt förra inlägg och för ett tag så gick det att ta dig på allvar.
Så nedlåtande man får vara. Säger jag att folk lämnar saker att önska så menar jag det. Jag försöker inte "berömma" dem som man berömmer ett spastiskt barn för att det tog sju och inte fem steg idag.

Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Varför är Hagaparken helt plötsligt (återigen!) en "lämplig" dumpningsplats ?
För den som bara vill dumpa enkelt från bilens bagagelucka eller passargerarsäte är Hagaparken urusel.

För den som känner parken väl, har styckat rätt, har rätt utrustning och is i magen kan stoppa in små delar i t.ex. ruinerna av stallgrunden nära Pelousen så är det möjligt.
__________________
Senast redigerad av Herr Lindholm 2015-09-15 kl. 20:05.
Citera
2015-09-15, 20:41
  #22029
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Det finns inget att vara ledsen över, du var ärlig och erkände att Hagaparken verkar vara en rätt så osannolik dumpningsplats.
Du gjorde ditt bästa i ditt förra inlägg och för ett tag så gick det att ta dig på allvar.




Varför är Hagaparken helt plötsligt (återigen!) en "lämplig" dumpningsplats ?

Om vi ändå är inne på den här parken så vill jag komma ihåg att den ene misstänkte läkaren (han med barnet) uppgav i nåt förhör att han kanske varit på besök i just Hagaparken under våren 1984 och det kan ha varit under pingsthelgen och uppgifterna om detta finns tydligen i domen från TR ?

http://s1033.photobucket.com/user/daCosta_arkivet/media/Tingsrattens%20akt/Dom%201988/B8-11-8819_zpsa2e3f789.jpg.html?sort=9&o=17

"Läkaren med barnet" heter Thomas Allgén. Detta är allmänt känt. Påstår du att Thomas Allgén styckade Catrine da Costa och placerade hennes huvud i Hagaparken? Ja eller nej.
Citera
2015-09-15, 20:47
  #22030
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Det är väldigt vanligt att narkomaner och alkoholister hamnar på hispan, pga ångest, fylledille, psykos, depression osv.

Vinof påstod att han försökte ta sitt liv, och att han hamnade på SÖS. Ett klart intressant påstående, som passar honom bra, den instabila knäppskallen.

Vinof påstod detta och även halvhjärtade självmordsförsök stämmer bra med en viss typ av missbrukande "sociopater"/antisociala/empatistörda typer som inte drar sig för att döda djur genom dränkning om detta ger cash. Pengar är målet med allt och droger, sex, sprit, stölder mm är det som dödar tristessen.

Det är inte omöjligt att placera en kroppsdel i Hagaparken och det är inte långsökt om styckaren hade en relation till offret. Vinof hade en relation med CdC. Själv gissar jag att huvudet är något man av känslomässiga skäl vill "begrava" snabbt. Jag kan tänka mig gatubrunnen som nämnts men Hagaparken är ingen omöjlighet.
Citera
2015-09-15, 20:48
  #22031
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mugsy
Sant. 5,2 km är inte i närheten. Styckarna hade förresten bilar.

Vilka är de? Hur vet du att de hade bilar? Vet du något polisen inte vet?
Citera
2015-09-15, 21:02
  #22032
Medlem
Citat:
Sedan är det en sak jag undrar över; hur lång tid kunde det ta innan personer som da Costa saknades under 80-talet? Hon brukade ju ringa sin mor på födelsedagen. (Visserligen urusel social kontroll, men ändå.) Så frågan är alltså hur stort tidsfönster styckaren faktiskt hade på sig kontra hur mycket tid styckaren trodde ha på sig. Det kan förklara hafsverket.

Här hade nog GM "tur", eftersom modern började göra efterforskningar själv, och ringde svärmodern i Portugal, pga ett missförstånd uppfattade modern att Catrine ringt ner dit kring den 19:e juni. da Costa anmäldes som saknad först när polisen sökte henne för tvångsvård den 2:a augusti 1984. Men hur mycket av detta som GM kan ha känt till är såklart okänt.
__________________
Senast redigerad av echoesofglory 2015-09-15 kl. 21:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in