2015-09-15, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av delernen
Som sagts tidigare, M gör det inte. C tror jag är ännu längre bort från samarbete med SD än vad M är och M är långt bort som fan. C:s ledare vill ha hit 30miljoner invandrare eller nån liknande siffra. Helt galet och helt emot vad SD vill. Glöm centerpartiet (CP).

C har sagt att det finns plats för så många. När Lööf fick frågan om det i SVT svarade hon:
"– Ja, absolut. Så länge människor kan komma hit, arbeta, försörja sig själv och driva företag, integreras så ser jag inga problem med detta."

Låter väl inte fel alls? Stor skillnad mot att de skulle vilja ha hit 30 miljoner.
2015-09-15, 09:49
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilikepancakes
Att SD gick upp 1,4 förvånar nog ingen egentligen, men jag blev (positivt) överraskad över att även S ökade med 1,4. Inte för att detta spelar nån särskild roll egentligen tre år innan valet, men jag trodde att S skulle gå ner. Bevisligen gör Löfven något rätt.

Fast samtliga 1,4 procent som sossarna ökade kom å andra sidan från v och mp.

Men som sagt: Allianspartierna borde redan nu aktivera nån krisplan. De fortsätter att tappa trots att de sitter i opposition och trots den allmänna undergångsstämningen som sprider sig i Sverige.
Fortsätter det så här så lär DÖ inte överleva särskilt länge till. DÖ kommer att gå till historien som uppgörelsen som räddade regeringen Löfven och som gjorde SD till Sveriges största parti. Även om den överges nu, så är skadan redan skedd.

Håller fast vid min prognos att vi kommer att ha tre ungefär jämnstora block när vi närmar oss valet 2018. SD kan mycket väl bli större än både alliansen och de rödgröna.
Senast redigerad av fernebo 2015-09-15 kl. 09:51.
2015-09-15, 10:05
Medlem
En högerregering med SD och M skulle hålla vänstern borta från makten ett bra tag. Tänk om kommunisterna kunde åka ur samtidigt. Vore underbart.
2015-09-15, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J_Steinbeck
En högerregering med SD och M skulle hålla vänstern borta från makten ett bra tag. Tänk om kommunisterna kunde åka ur samtidigt. Vore underbart.

Jag förstår inte varför folk fortfarande drömmer om SD+M. Har ni inte lärt er än att M är närmare S än SD? M är för fri invandring, SD är mot det. S är för fri invandring. Lätt att räkna ut. Efter 2018 så kommer vi ha en S&M-regering. SD med sina 40% kommer få sitta och kolla på. S&M kommer säga att "vi måste samarbeta för att hålla rasisterna borta från makten. Vi måste hjälpa alla flyktingar som vill hit." De ser det som ett krig, då kan man rättfärdiga samarbetet mellan två "helt olika" partier. 2022 så har SD majoritet men det är redan för sent då. SD kommer inte utvisa en kotte.
2015-09-15, 11:16
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Bra förutspått!

Sen får framtiden utvisa hur länge denna konstellation med tre någorlunda jämnstora partier kan bestå.

SD verkar växa vidare utan att egentligen behöva säga eller göra så mycket. S är erkänt duktiga på att mobilisera inför riksdagsval. Men M är långsamt men säkert på väg ned. Om man inte lyckas profilera om sig ordentligt och få ett ledarskap värt namnet så kan man fortsätta kräftgången.

Der skulle kunna resultatera i att SD och S hamnar i intervallet 25-30% i nästa riksdagsval medan M hamnar under 15% och i värsta fall ned mot 10.

Ja, dagens OU i TV4 stärker nog min bedömning. Fortfarande är SD minst av de tre stora i telefonundersökningar, men skillnaderna tycks betyda allt mindre i den relativa relationen mellan S, M och SD. När Riksmötet öppnas idag, kan man fundera litet på vad dessa förändrade förhållanden kommer att få för politisk betydelse under det kommande året, liksom så klart hur det kommande årets OU kommer att utvecklas. Jag tror på att vi kommer att den nuvarande situationen, tre partier mellan ca 20% - ca 25%, åtminstone fram till nyår, med enstaka möjliga variationer, men sedan blir det svårare att sia.
2015-09-15, 11:34
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VEMDÅJAG
Ja, ett troligt scenario är att KD åker ur 2018 och att M och C väljer att samarbeta med SD i det läget. Särskilt om SD då är ett 25 procentsparti.
Mycket kan hända i politiken. Vem hade tex fantasi nog att förutse DÖ-skallarna
2015-09-15, 11:35
Medlem
Valaskjalfs avatar
Citat:
Att SD gick upp 1,4 förvånar nog ingen egentligen, men jag blev (positivt) överraskad över att även S ökade med 1,4. Inte för att detta spelar nån särskild roll egentligen tre år innan valet, men jag trodde att S skulle gå ner. Bevisligen gör Löfven något rätt.

Samtidigt måste missnöjda och tvekande MP+V-väljare ta vägen någonstans.
EU-projeket skakar och med ökade spänningar med IS och Ryssland, så framstår kanske inte duon Romson/Fridolin, som det självklara valet. Och hos V verkar inte ens Sjöstedt:s TV-tårar räcka till för för att hålla kvar väljarna. Då finns S och Löfvén som en uppsamlingsplats.

Tror också att många nu verkligen inser vad avvecklingen av försvaret verkligen har inneburit.
Nu är det allvar.
Vill man inte in i NATO och befinner sig på vänsterkanten, men ändå på något sätt tror på att nationalstaten måste utgöra grunden för medborgarnas skydd, då kan S vara sista hoppet för dessa väljare.
2015-09-15, 11:38
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Det som bör vara mest oroliga är ju egentligen Alliansen..Att man så sällan lyckas bräcka dom rödgröna trots så svag och kritikutsatt regering i opinionen..något som annars är vanligt..borde få dom att fundera..
Mmmm.... och nu kan Löfven börja regera med egen budget också - hittills har regeringen delvis fungerat som en expeditionsmininistär - det är först nu som Löfvens politik kan börja utvärderas på allvar - frågan är om det är bra eller dåligt för (s):s siffror.

Annars går det dåligt för såväl KD, som FP, och det är ju inte oförtjänt. Lite mer märkligt att centern klarar sig så bra, men Lööfs strålande självförtroende kanske imponerar på många?

Trotts DÖ och alla misslyckanden står Batra stark med moderaterna. Lite märkligt, men det kanske finns en moderat korna på 20% som röstar M med automatik?

Annars noterar hur MP - som antagligen har överskattade siffror dessutom - sjunker ihop som en sufflé. Det parlamentariska läget har gett dem guldsitts och de kan till stora delar diktera politiken. Tyvärr för dem är svenska folket inte imponerade. MP i för sitt fall på ett motsvarande sätt som stockholmspartiet? Parlamentarisk framgång leder till utplåning?
2015-09-15, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Mmmm.... och nu kan Löfven börja regera med egen budget också - hittills har regeringen delvis fungerat som en expeditionsmininistär - det är först nu som Löfvens politik kan börja utvärderas på allvar - frågan är om det är bra eller dåligt för (s):s siffror.

Annars går det dåligt för såväl KD, som FP, och det är ju inte oförtjänt. Lite mer märkligt att centern klarar sig så bra, men Lööfs strålande självförtroende kanske imponerar på många?

Trotts DÖ och alla misslyckanden står Batra stark med moderaterna. Lite märkligt, men det kanske finns en moderat korna på 20% som röstar M med automatik?

Annars noterar hur MP - som antagligen har överskattade siffror dessutom - sjunker ihop som en sufflé. Det parlamentariska läget har gett dem guldsitts och de kan till stora delar diktera politiken. Tyvärr för dem är svenska folket inte imponerade. MP i för sitt fall på ett motsvarande sätt som stockholmspartiet? Parlamentarisk framgång leder till utplåning?

Jag tror centerpartiet är det nya:
http://karlskronabloggen.se/wp-content/uploads/2013/08/typisk-rostare-for-miljopartiet.jpg
2015-09-15, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Strategi är att skapa sig handlingsalternativ och de måste börja nu och mjuka upp sin attityd mot Sd för att kunna ta första steget någon gång i framtiden. Särskilt om de inte vill byta ut sina ledare först.

Jag tror inte relativt nya Batra, Annie och Bush vill stiga av . Fast Bush behöver ju inte oroa sig så mycket Kd kommer inte att överleva ett val till och just det gör regeringsinnehav omöjligt för alliansen utan Sd stöd.

Lite vänligare attityd mot Jimmie är en början, inte ta första bästa chans att hoppa på Sd och Jimmie är nästa steg. Någon gång 2016 kan det första erkännandet av ett Sd förslag som inte har med invandring att göra, komma.

I dag säger alliansen, till exempel -"vi lägger fram våra förslag sedan får vi se om vi får stöd för det i riksdagen". Sd nämns inte med ett ord även om de tycker lika.
I morgon kanske de säger -"vi i alliansen lägger fram vårt förslag som också Sd ansluter sig till" Därmed har de gjort ett erkännande av Sd som legitimt.

Håll ögonen öppna sådana små steg måste tas lång innan Sd på allvar kan bli en part att samtala med.

.

Jag vill minnas att man har antytt sådant redan tidigt efter DÖ. Det är bara vid budgeten man lägger med sina röster. Strängt taget kan SD stödja vilka alliansförslag de vill i övrigt. Men jag tror att det är klokast om SD håller sig så självständigt som möjligt, åtminstone fram till valet 2018.
2015-09-15, 11:57
Medlem
Citat:

HAn verkar ha tagit detta från MP och V i första hand. Även om det säkert finns små strömmar från de rödgröna till SD.
2015-09-15, 12:53
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Varför är det ett troligt, eller ens möjligt, scenario att de skulle göra det 2018 om de totalvägrar idag?

De har 3 år på sig att ändra sig. Kovändningar har gått mycket fortare än så.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in