Citat:
Ursprungligen postat av
Mellbergan
Tycker mer det här inlägget hör hemma i den allmänna opinionstråden.
Vid ett sådant valresultat skulle nog S försöka få över C till sin regering så att C+V+MP+S > SD i mandat. Skulle dock V(4.1% i ditt exempel) istället få 3.9% och det inte skulle räcka att C går över till de rödgröna: Ja då måste moderaterna aktivt stödja de rödgrönas budget för att SD inte ska få igenom sin budget. Vilket är skillnad från nu när man bara lägger ner sina röster.
Frågan är om moderaterna skulle våga göra detta för att sedan i nästa val år 2022 vara helt utraderade?
Väldigt bisarrt politiskt läge detta.
Ett läge med moderaterna och SD i opposition med riksdagsmajoritet.
Vill verkligen Centern (efter att ha funderat en stund) välja att sitta tillsammans med haveristerna och amatörerna och bli medskyldiga är frågan. Jag tror inte det.
Ärligt talat tror jag inte någon i 7K vill ta ansvar längre. Tänk om public service börjar darra och någon råkar anställa en vettig människa som börjar ställa följdfrågor. Politikerna har redan börjat göra bort sig i nyheter idag och GS vilket är en fis av vad som kommer att komma så småningom.
F.ö ska det väl tilläggas, innan någon påpekar det, att min uträkning var som om allt skedde på en enda valkrets.
310 av mandaten räknas egentligen ut per valkrets och fördelas på de mandaten som varje valkrets har.
De övriga 39 mandaten är "utjämningsmandat" som väl mer var som gjort för att gynna de klassiska partierna, men men.. så kan det gå.
Hursomhelst mandatfördelningen kan säkert vara lika realistisk för den sakens skull.