2015-09-13, 16:03
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reflector
FP 3,3% = 0 mandat
KD 2,4% = 0 mandat
FI 2,1% = 0 mandat
övr 1,6% = 0 mandat
9.4% av väljarna med giltiga röster som inte blir representerade? Skulle i scenariot motsvara 33 icke-mandat och fjärde största partiet. Det skulle börja bli ett problem för politikens legitimitet. Jag tror istället att det moderata taktikröstandet fortsätter för småborgarna och att FI kommer att tjäna på regeringens problem. +1 parti istället för -2. Löfvén skulle fortsätta men då i en fempartiregering som spänner från FP till FI.
2015-09-13, 17:47
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Inte med nuvarande ledning, KD och M sitter mentalt fast i "öppna era hjärtan", det kommer inte röra på sig före det att de ledande personerna är bortstädade och ersatta med andra.
Då kommer omprövningar och arbetsgrupper och en ny plattform läggs fram som delvis kopierar SD.
Inget parti som vill växa 2018 och 2024 kommer göra det utan att sjunga i kör med SD gällande immigrationen.

Det är också min bedömning som det sannolika utfallet. Allianspartiernas förmåga att bedöma det politiska läget i olika avseenden tycks helt ha försvunnit. Ett sannolikt utfall, om inget händer, är att man håller fast vid DÖ till nästa val, trots sjunkande opinionssiffror, och att minst ett alliansparti åker ur Riksdagen.
2015-09-13, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellbergan
Tycker mer det här inlägget hör hemma i den allmänna opinionstråden.

Vid ett sådant valresultat skulle nog S försöka få över C till sin regering så att C+V+MP+S > SD i mandat. Skulle dock V(4.1% i ditt exempel) istället få 3.9% och det inte skulle räcka att C går över till de rödgröna: Ja då måste moderaterna aktivt stödja de rödgrönas budget för att SD inte ska få igenom sin budget. Vilket är skillnad från nu när man bara lägger ner sina röster.

Frågan är om moderaterna skulle våga göra detta för att sedan i nästa val år 2022 vara helt utraderade?

Väldigt bisarrt politiskt läge detta.

Ett läge med moderaterna och SD i opposition med riksdagsmajoritet.
Vill verkligen Centern (efter att ha funderat en stund) välja att sitta tillsammans med haveristerna och amatörerna och bli medskyldiga är frågan. Jag tror inte det.
Ärligt talat tror jag inte någon i 7K vill ta ansvar längre. Tänk om public service börjar darra och någon råkar anställa en vettig människa som börjar ställa följdfrågor. Politikerna har redan börjat göra bort sig i nyheter idag och GS vilket är en fis av vad som kommer att komma så småningom.

F.ö ska det väl tilläggas, innan någon påpekar det, att min uträkning var som om allt skedde på en enda valkrets.
310 av mandaten räknas egentligen ut per valkrets och fördelas på de mandaten som varje valkrets har.
De övriga 39 mandaten är "utjämningsmandat" som väl mer var som gjort för att gynna de klassiska partierna, men men.. så kan det gå.
Hursomhelst mandatfördelningen kan säkert vara lika realistisk för den sakens skull.
2015-09-13, 21:34
Medlem
nins avatar
I ett "skarpt läge" så kan mycket väl många som tänkt rösta på dessa +- 4% partier välja att rösta på ett större, som de vet kommer komma över 4%.
2015-09-13, 22:40
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Ja, jag vet att jag upprepar mig, men jag tror att vi är där nu. Sverige kan i dagsläget sägas ha tre stora (nåja) partier mellan ca 20-25%. Det innebär också att det är kring dessa tre partier som det intressanta politiska positionerandet nu sker. DÖ blir således allt viktigare för S och M, men också en allt tyngre kvarnsten ju närmare nästa val vi kommer. Om DÖ håller hela vägen fram återstår att se, men uppenbart så gillas den inte av väljarna, och M tycks så här långt också ha förlorat mest i OU.
Bra förutspått!

Sen får framtiden utvisa hur länge denna konstellation med tre någorlunda jämnstora partier kan bestå.

SD verkar växa vidare utan att egentligen behöva säga eller göra så mycket. S är erkänt duktiga på att mobilisera inför riksdagsval. Men M är långsamt men säkert på väg ned. Om man inte lyckas profilera om sig ordentligt och få ett ledarskap värt namnet så kan man fortsätta kräftgången.

Der skulle kunna resultatera i att SD och S hamnar i intervallet 25-30% i nästa riksdagsval medan M hamnar under 15% och i värsta fall ned mot 10.
2015-09-13, 23:59
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nin
I ett "skarpt läge" så kan mycket väl många som tänkt rösta på dessa +- 4% partier välja att rösta på ett större, som de vet kommer komma över 4%.

Troligen inte alls 2018, alla är optimister. Men vid valet 2022 kan det bli svårt för partier som åkt ut att komma tillbaks av just det skälet att man vill inte splittra respektive block.

Vi får se kommande opinionsmätningar om det finns anledning att tro något annat. Mycket kan hända utöver Sd:s starka tillväxt.
2015-09-14, 00:35
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reflector
Ett läge med moderaterna och SD i opposition med riksdagsmajoritet.
Vill verkligen Centern (efter att ha funderat en stund) välja att sitta tillsammans med haveristerna och amatörerna och bli medskyldiga är frågan. Jag tror inte det.
Ärligt talat tror jag inte någon i 7K vill ta ansvar längre. Tänk om public service börjar darra och någon råkar anställa en vettig människa som börjar ställa följdfrågor. Politikerna har redan börjat göra bort sig i nyheter idag och GS vilket är en fis av vad som kommer att komma så småningom.
Du kan ha en poäng där. Oavsett så tror jag att Moderaterna och Socialdemokraterna kommer att få behöva samarbeta nästa val för att kunna stänga ute SD. Ligger Jimmie och gänget på 26.5% redan idag så känns det oundvikligt att de hamnar under 30% 2018, dvs om samma flyktingström fortgår.

Bara jag som har känslan av att Moderaterna under dem kommande åren kommer tappa rejält med väljare till SD? År 2002 när det svenska folket inte var nöjd med Bo Lundgren kom M:s siffror ner till 15%. Känns knappast som att Batra med DÖ i bagaget kommer att göra ett bättre jobb. Jag är verkligen inte imponerad av hennes argumentationsförmåga och utstrålning. Även om hon på det personliga planet säkerligen kan vara en trevlig person. Resultatet 15% från år 2002 talar för att moderaterna även idag borde ha en del fallhöjd kvar, innan det s.k. innersta skiktet kärnväljare berörs.
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
9.4% av väljarna med giltiga röster som inte blir representerade? Skulle i scenariot motsvara 33 icke-mandat och fjärde största partiet. Det skulle börja bli ett problem för politikens legitimitet. Jag tror istället att det moderata taktikröstandet fortsätter för småborgarna och att FI kommer att tjäna på regeringens problem. +1 parti istället för -2. Löfvén skulle fortsätta men då i en fempartiregering som spänner från FP till FI.
Inte helt omöjligt att det kan uppgå ända till 20% av rösterna nästa val 2018 som hamnar utanför riksdagen. Här är ett extremt scenario:

Tex:
KD: 3.4%
FP: 2.6%
C: 3.8%
V: 3.8%
MP: 3.4%
F!: 2.5%
Övr: 1%
Senast redigerad av Mellbergan 2015-09-14 kl. 01:10.
2015-09-14, 00:39
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri

Att ignorera 9,4% av folkets röster är småpotatis i Sverige. Här kan vi av erfarenhet betydligt bättre än så.
2015-09-14, 07:59
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Att ignorera 9,4% av folkets röster är småpotatis i Sverige. Här kan vi av erfarenhet betydligt bättre än så.

Ja det är småpotatis. Under tvåkammarriksdagen före 1971 fanns inga utjämningsmandat. Sossarna fick alltid betydligt fler mandat än de borde ha med ett strikt proportioneligt system.

Det var därför det var så lätt för dem att dominera Sverige med 45% av rösterna.

Om vi nu har en småpartispärr på 4% så får man ta att det då och då får konsekvenser att många röster inte blir representerade. Tanke är att de ska rätta till sig i valen därefter. Men det beror ju på hur uthålliga partiernas väljare är.

Ny partier som har en sak att driva har lättare att behålla väljarna än partier som är ganska lika varandra. Vi som röstade Sd 2006 och tidigare brydde oss inte om de övriga, de var inte alternativ för oss.
Samma känsla hade säkert miljöpartisterna och kristdemokraterna innan de kom in i riksdagen. Och Feministerna kan drivas av samma beslutsamhet i dag.

Däremot tror jag läget är kärvare för Kd nu och för Fp och C och Mp när det finns snarlika partier och steget över till dem inte är så stort. Men jag tror kärnan i partierna håller fast även i valet 2018 men därefter blir de mycket svårt att komma tillbaks.
Senast redigerad av Gefundenes F 2015-09-14 kl. 08:01.
2015-09-14, 08:53
Medlem
Lost-Souls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellbergan
Du kan ha en poäng där. Oavsett så tror jag att Moderaterna och Socialdemokraterna kommer att få behöva samarbeta nästa val för att kunna stänga ute SD. Ligger Jimmie och gänget på 26.5% redan idag så känns det oundvikligt att de hamnar under 30% 2018, dvs om samma flyktingström fortgår.

Bara jag som har känslan av att Moderaterna under dem kommande åren kommer tappa rejält med väljare till SD? År 2002 när det svenska folket inte var nöjd med Bo Lundgren kom M:s siffror ner till 15%. Känns knappast som att Batra med DÖ i bagaget kommer att göra ett bättre jobb. Jag är verkligen inte imponerad av hennes argumentationsförmåga och utstrålning. Även om hon på det personliga planet säkerligen kan vara en trevlig person. Resultatet 15% från år 2002 talar för att moderaterna även idag borde ha en del fallhöjd kvar, innan det s.k. innersta skiktet kärnväljare berörs.

Inte helt omöjligt att det kan uppgå ända till 20% av rösterna nästa val 2018 som hamnar utanför riksdagen. Här är ett extremt scenario:

Tex:
KD: 3.4%
FP: 2.6%
C: 3.8%
V: 3.8%
MP: 3.4%
F!: 2.5%
Övr: 1%

Det är tre år tills valet och jag är övertygad om att åtskilliga procent kommer att hamna utanför riksdagsspärren, tror dock inte att det blir lika extremt som scenariot du tar upp.

SD växer så att det knakar och det kommer att fortsätta enda fram till valet om än i minskande takt framöver men det är att faktum att de tar väljare från alla partier och det kommer självfallet att få parlamentariska konsekvenser med så många totalt menlösa partier nära spärren.

Jag tror att V och C klarar sig men att MP,KD,F! och FP hamnar under. Om dessa fyra snittar på 3% samt att övriga får 2% så är det ju hela 14% som går till spillo.

Detta scenario är ändå fullt realistiskt och det bäddar för guldläge för SD som kan roffa åt sig regeringsmakten utan att behöva komma upp i 45-50%.

SD har framtiden för sig på alla sätt och vis.
2015-09-14, 10:06
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Soul
[/b]
Jag tror att V och C klarar sig men att MP,KD,F! och FP hamnar under. Om dessa fyra snittar på 3% samt att övriga får 2% så är det ju hela 14% som går till spillo.

Detta scenario är ändå fullt realistiskt och det bäddar för guldläge för SD som kan roffa åt sig regeringsmakten utan att behöva komma upp i 45-50%.

SD har framtiden för sig på alla sätt och vis.

Så exakt hur hade du tänkt dig att SD skulle kunna "roffa åt sig regeringsmakten" utan egen majoritet i Riksdagen givet ditt scenario med fem partier som håller riksdagsmandaten (exempelvis från det troligaste alternativet i en sådan situation, dvs en koalition mellan S och M?)
2015-09-14, 10:23
Medlem
Lost-Souls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Så exakt hur hade du tänkt dig att SD skulle kunna "roffa åt sig regeringsmakten" utan egen majoritet i Riksdagen givet ditt scenario med fem partier som håller riksdagsmandaten (exempelvis från det troligaste alternativet i en sådan situation, dvs en koalition mellan S och M?)

För det första så står M och S för långt ifrån varandra i stora frågor för att ett samarbete ska vara möjligt, för det andra så kommer det inte räcka. Om tre år kommer M vara nere på max 15% och S kanske max 18-19%. SD kommer definitivt få minst 35% om DÖ håller och massinvandringen fortsätter.

Visst, de kan gadda ihop hela fyrklövern mot SD men det kommer bli en instabil skitregering som spretar åt alla håll samtidigt som det kommer att reta folket till vansinne då den sortens diktatur-fasoner sällan uppskattas. I det läget skulle SD segla upp till +60% på nolltid.

Som sagt, SD har framtiden för sig, dom andra har det inte.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in