2015-09-14, 08:43
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennex
"Anropssignal som inte fanns"
Och hur var då den anropssignalen?

3761

Hittar du personalen i den blir både litentuvan och jag intresserade.
Citera
2015-09-14, 08:50
Medlem
ieshos avatar
I en "faktaruta" i gårdagens Expressen kunde man läsa:
Nätverket Stay Behind var en Natokontrollerad organisation som skapades i västra Europa under kalla kriget. Den paramilitära gruppen syftade till att bedriva gerillakrigföring och motstånd efter en eventuell sovjetisk attack.

Gruppen hade i Sverige ett nära samarbete med Säpo och har sin bakgrund i grupp B, som var en föregångare till den kontroversiella underrättelseorganisationen IB.
Finns det något belägg för att grupp B (som i Birger) var fadder till Stay Behind i Sverige? Eller är det gripet ur luften?
Citera
2015-09-14, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Mer promotion inför Walls boksläpp.

http://www.expressen.se/nyheter/lastbilschauffor-jag-skulle-skjuta-palme/

Vad ska man säga..

Börjar det inte bli alltför många nu som vittnar om att de blivit tillfrågade.

Däremot verkar Walls agenda klar. Mordet kopplar han ihop med Stay Behind. Och där jag misstänker att han kommer köra denna varianten.

Mordet kunde, eller inte fick, utredas på grund av risken att Stay Behind kunde avslöjas och demaskeras. Och dess kopplingar till ledande politiker, andra makthavare och främmande makt. Det låg i Nationens intresse att inte försöka hitta mördaren. Uttalat med Borgnässpråk.

Det som ska bli intressant att se, är om han vågar koppla Holmer och Ebbe till denna organisation.
Det var nog ett flertal personer som fick frågan när det begav sig och säkert en hel del situationer där frågan slängdes ut mer eller mindre seriöst i samband med alkoholpåverkan. Boken kommer med största sannolikhet inte ens beröra den som ligger bakom mordet men för konspirationsteoretikern är den säkert en guldgruva.
Citera
2015-09-14, 09:07
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roga
Det var nog ett flertal personer som fick frågan när det begav sig och säkert en hel del situationer där frågan slängdes ut mer eller mindre seriöst i samband med alkoholpåverkan. Boken kommer med största sannolikhet inte ens beröra den som ligger bakom mordet men för konspirationsteoretikern är den säkert en guldgruva.

Nu blir jag nyfiken.

Du skriver den som ligger bakom.

Då uppstår genast frågan vem är det som är den enligt dig.

Samtidigt är det lustigt att du själv skriver i ett forum med underrubriken konspirationer. Satt jag med sanningen skulle jag aldrig skriva här.

Av en mycket enkel anledning.

Sanningen kan aldrig vara en konspiration. Enbart lögnen.
Senast redigerad av andersaanderssona 2015-09-14 kl. 09:19.
Citera
2015-09-14, 09:09
Medlem
Denna länken är alltid aktuell: http://www.varldenidag.se/nyhet/2009/02/27/Sapo-chef-intervjuas-om-polissparet-av-redaktor-pa-en-av-Sveriges-stora-dagstidningar-/

Man kan undra om Säpo-chefen spekulerar eller om han vet precis hur mordet gick till.
Ej heller långt ifrån de tidiga uppgifterna som Moelv får ta del av.

Citat:
Om vi nu flyttar över till Palmemordet och de teorier som har förekommit och alla de iakttagelser som ändå har gjorts om poliser. Låt oss konstruera fram en situation som innebär att man säger att "nu är gränsen nådd, han får inte resa till Moskva, vi vet vad han kommer att göra". Är det helt osannolikt att det kan sätta igång en mer operativ aktivitet bland de här människorna?
– Det finns ett väldigt stort perspektiv utav vad som kan vara möjligt och vad som icke är möjligt. Av alla de undersökningar som man har gjort, har man egentligen inte kunnat utesluta någonting.
– Jag tror inte personligen att någon som har agg mot Olof Palme går med en stor revolver i fickan helt plötsligt ser Palme och säger: "Javisst ja, det var honom jag skulle skjuta" och sedan skjuter honom och så är man spårlöst borta.
– Det är mera som talar för att det kan finnas organisatoriska bindningar bakom. Det ser man när man gör en studie. Det kan vara en liten grupp, som i sin tur är styrd utifrån, där det bara finns en inom gruppen som känner till vad som ska ske. Alla de övriga får deluppdrag.
– Det är den politiska disciplinen som gör att man handlar. Du får då en styrka till i det här: Om du blir föremål för polisens intressen, så dels tiger du, men du har aldrig varit nyfiken heller och tagit reda på mer.

Tror du att svenska poliser kan ha varit inblandade?
– Det är en fråga som självfallet kan vara lika aktuell som någonting annat. Det kan självfallet finnas poliser som har knutits till aktiviteter av det här slaget, det kan jag tänka mig. Men jag har svårt att tänka mig att man från den reguljära polisverksamheten skulle kunna engagera sig så mycket att man har en fullständig bild av att den här kvällen.
– Det sannolika är ju inte att det är en massa poliser, det sannolika är att det är två eller tre...

Klarar två eller tre det här?
– De behöver ju inte ha varit ensamma, men det hade kunnat vara två eller tre poliser av dem som är inblandade.
Senast redigerad av sulfint 2015-09-14 kl. 09:12.
Citera
2015-09-14, 10:12
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa

Lisbeth pratade om två gärningsmän mordnatten. Bekräftades i rikslarmet. Kl 15 på lördagen var plötligt en gärningsman . LP har aldrig gett en nöjaktig förklaring till hur två GM försvann.

Detta var oerhört intressant information!

Har du källa (text) till rikslarmet som utfärdades, för det här vänder upp och ner på hela "ensam galning"-teorin...
Citera
2015-09-14, 11:19
Medlem
Harfagers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Lisbeth pratade om två gärningsmän mordnatten. Bekräftades i rikslarmet. Kl 15 på lördagen var plötligt en gärningsman . LP har aldrig gett en nöjaktig förklaring till hur två GM försvann.

Det kan ju bero på att hon trodde att efterföljande vittnet var en GM ?
Citera
2015-09-14, 11:36
Medlem
Harfagers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
Boken kanske ger ett spinn som gör att några börja prata
http://www.expressen.se/nyheter/lastbilschauffor-jag-skulle-skjuta-palme/

Man vet ju inte hur seriöst förslaget var, någon som ser hur skatten barkar iväg och säger "kan inte någon skjuta den där fan " , visst blir det ju en frågan som man hört fått men var Palme synonym med skällsord för vissa så....

Citat:
Ursprungligen postat av Harfager
Vill inte outa namn men detta är från det förhöret https://robustfiles.com/dl.php?key=/y9qe/tomjoneslikSkrmklipp.PNG

Det andra namnet hade jag bara förnamn men har inte det i huvudet, var bara att jag tänkte direkt på två olika personer då jag såg den unge Tom Jones, ena busig och den andra bevakare, vakt, polisiärt ??

Vore mycket intressant om man kunde få veta vad dessa walkie-talkie "poliser"(?) hade för ögonen den natten . Var det så att de spanade på en känd buse som de tagit med två sådana apparater bara ett par dagar tidigare och de visste att dessa kanske såldes i satser om 6 apparater med en basstation så kan de ha tagit sina jakt walkisar med sig till jobbet och försökt pejla upp något samtal.
Men att de skulle hållit tyst om det i 30 år ?
Citera
2015-09-14, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Detta var oerhört intressant information!

Har du källa (text) till rikslarmet som utfärdades, för det här vänder upp och ner på hela "ensam galning"-teorin...

Här är iaf hur rikslarmen såg ut under natten och morgonen:

"RIKSLARM 86-03-01 020542
MORD, STOCKHOLMS PD
Signalement på gärningsmän efter beskjutning av Sveriges statsminister:

2 gärningsmän, 40-45 år, mörkhåriga, en av gärningsmännen är påfallande lång, en av männen var iklädd mörkblå täckjacka, tillhör ev Ustasjarörelsen.

Meddela polisen Stockholm, CV, tfn 08-769 30 00."

"RIKSLARM 86-03-01 050624
KOMPLETTERING TILL RIKSLARM, 86-03-01, 020542, ANG MORD, STOCKHOLMS PD
Den tidigare uppgiften om ev tillhörigheten till Ustasjarörelsen är ej längre aktuell. Larmet i övrigt kvarstår."

"RIKSLARM 86-03-01 - 091445
KOMPLETTERING TILL RIKSLARM, 860301-020542, 860301-050624, ANG MORD, STOCKHOLMS PD
FÖLJANDE FORDON BEGÄRES EFTERSPANAT
Pb GAT 637 Opel Kadett, vit. Personer som finns i fordonet skall inställas till KK1 i Stockholm för förhör. Tfn 08-769 41 04. Beslut om häfö finnes."

"RIKSLARM 86-03-01 - 104333
KOMPLETTERING TILL RIKSLARM, 860301-020542, 860301-050624, 860301-091445, ANG MORD, STOCKHOLMS PD
Ärendet handlägges av våldsroteln, Stockholms pd, tfn 08-769 41 00.
Tips angående händelsen mottages på följande telefonnr: 08-769 41 05.
08-769 41 18 till särskilda tipsmottagare.
Kommunikation med terminal skall ske på följande terminalnummer: 010396-010397 samt 011300-011301 vilka är placerade på våldsroteln."

"RIKSLARM 86-03-01 - 105244
AVLYSNING
Den tidigare utlarmade pb GAT 637 har anträffats. Rikslarm 86-03-01-091445 avlyses."
Citera
2015-09-14, 12:42
Medlem
Skurtrasans avatar
En av dom absolut största mysterierna i Palmemordet är den sk Skandiamannen.
Läs om hans vittnesmål och fundera.
HUR kan han enligt egen utsago stämpla ut 23.19 från Skandia, gå fram till Tunnelgatan-Sveavägen och beskriva allt som händer efter skotten som föll kl 23.21. han var först på plats, han pratade med Lisbet, han pekade för polisen år viket håll gm sprang. m.m.
Han var klädd i en knälång svart rock.
Men INGEN har sett honom på mordplatsen, absolut ingen, varken Lisbet, Björkman, Hage eller någon av poliserna.
Svara på det den som kan.
Citera
2015-09-14, 12:58
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harfager
Man vet ju inte hur seriöst förslaget var, någon som ser hur skatten barkar iväg och säger "kan inte någon skjuta den där fan " , visst blir det ju en frågan som man hört fått men var Palme synonym med skällsord för vissa så....

Vore mycket intressant om man kunde få veta vad dessa walkie-talkie "poliser"(?) hade för ögonen den natten . Var det så att de spanade på en känd buse som de tagit med två sådana apparater bara ett par dagar tidigare och de visste att dessa kanske såldes i satser om 6 apparater med en basstation så kan de ha tagit sina jakt walkisar med sig till jobbet och försökt pejla upp något samtal.
Men att de skulle hållit tyst om det i 30 år ?

Min tanke är att.

Alla WT ingår i Holmers grej.

Därför att mördaren och hans medhjälpare

Visste hur man inte skulle synas
Citera
2015-09-14, 13:16
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
I en "faktaruta" i gårdagens Expressen kunde man läsa:
Nätverket Stay Behind var en Natokontrollerad organisation som skapades i västra Europa under kalla kriget. Den paramilitära gruppen syftade till att bedriva gerillakrigföring och motstånd efter en eventuell sovjetisk attack.

Gruppen hade i Sverige ett nära samarbete med Säpo och har sin bakgrund i grupp B, som var en föregångare till den kontroversiella underrättelseorganisationen IB.
Finns det något belägg för att grupp B (som i Birger) var fadder till Stay Behind i Sverige? Eller är det gripet ur luften?

Nej, det kan man inte säga. Däremot är det välkänt Att Grupp B löpte parallellt med T-Kontoret ,att flertalet gamla C-Byrå medlemmar övervintrade i Grupp B är inte heller nytt. För övrigt såg det ut så i flertalet europeiska länder, i Norge kallades den "den fjärde tjänsten". Jänkarna tryckte på för att flertalet europeiska länder skulle utveckla den "funktionen", och den knöts alltid nära CIA.

"Funktionen" kallades emellanåt för "Alfa" i olika länder, däribland Norge, det är för övrigt det namn som det högre polisbefälet som Gubb Jan Stigson(Dalademokraten) intervjuar gällande Stay Behind organisationen som sitter på RPS där Sten Andersson är inblandad.

Parallellerna till vårt västra grannland är fler än så, i Norge knöts "den fjärde tjänsten" likaledes som i Sverige hårt till Arbetarpartiet.

I Danmark kallas den för "Firmaet", och var knutet till Arbetsgivarföreningen. "Firmaet" leddes av Arne Sejr, känd för sin inblandning i fallet Jane Horney.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in