2015-09-13, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Men att höja hyror kommer göra att man konsumerar mera menar du?
Som sagt, var har jag skrivit det. Som du ser klarar du inte av en diskussion där man måste hålla sig till fakta, utan måst tillskriva andra sina föreställningar.

Låt oss säga att marknadshyra leder till hyreshöjningar. Det innebär då att Jonny 43 penningmäklare får 1000 mer i hyra. Dvs istället för att pytsa in de i en aktiefond betalar han de till Fastighetsbolaget. Dessa betalar de 1000 kr vidare i ränta till banken (eftersom hyreshuset är dyrare nu när hyresintäkterna är högre). Banken i sin tur betalar de vidare till sina fordringsägare (dvs kontohavare) och de går i detta fall till Torsten 65 som pytsar in de in aktiefonden.

Enda skillnaden är att det är Torsten som pytsar in de i aktiefonden och inte Jonny. Jonny får betala marknadspris för sin lägenhet. Och det gör han frivilligt.

Felet som du och andra kommunister gör är att ni bara tänker strikt egocentriskt, och därmed bara i ett steg.
Citera
2015-09-13, 21:32
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Men att höja hyror kommer göra att man konsumerar mera menar du?

Haha gromph är ÄGD och en nyliberal idiot.
Citera
2015-09-13, 21:57
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Införandet av dubbelbeskattning av räntebeloppet är en skattehöjning, och höjer skattetrycket. Sådant är tillväxthämmande. Troligen åker Sverige in i recesson.

Reccssion av att vissa nya bostadsrättstorskar får betala en lusing mer i kostnader? Att ta bort ränteavdraget nu är som att höja räntan till 2.2% för i helvete.
Det är skattepengar 20-30 miljarder som sitter och försörjer dessa lånetorskar som skulle kunnat gå till annat och skapa investeringar i infrastruktur/mer bostadsbyggande och därmed jobb! Nu sitter rika akademiker och får massa tusenlappar extra som dom lägger på börsen och i sin sparkisita som skapar lågkonjunkturer.
bostadspriserna kommer gå ner då och därmed blir räntebeloppet på samma nivå som innan sen när ränteavdraget är borta= Mindre skuldsättning, banker som inte generar tillväxt blir åtklämda= bra.
bostadstorsken sist in på marknaden= fucked, bra.

Citat:

Konsekvenserna blir:
* folk amorterar mer och konsumerar mindre.
=> arbetslösheten går upp.
=> vänstermajoriteten i Riksdagen menar att den ska betalas med skattepengar så skatteintäkterna går nu till arbetslösa som inget gör.
=> och ökad arbetslöshet ger mindre skatteintäkter, vilket reducerar intäkterna av dubbelbeskattningen.
* Byggandet av bostäder stannar av, eftersom bostadsbyggande inte är lönsamt längre.
=> byggbolagens vinster försvinner och skatteintäkterna sjunker-
=> byggjobbare blir arbetslösa, se ovan för konsekvenser av stigande arbetslöshet.
* Byggandet av kommersiella fastigheter stannar av, eftersom näringslivet är i recession och efterfrågan borta. Se ovan för konsekvenser.

Men hyran går bra att markant höja för arbetarklassen och dom fattiga som faktiskt konsumerar för hela sina futtiga löner!? Där kan vi snacka om att dra in på konsumtionen om man ger den andra halvan av befolkningen mindre pengar och röra sig med med marknadshyror.

Tar man från dom 10-20% mest privligerade och ger dom mindre marginaler kommer konsumtionen inte går ner ett skit då dessa pengar skulle dom egentligen sparat, lagt på hög och investerat i aktier.
Det är därför vi har 0 inflation och hög arbetslöshet nu för kapitalet i världen är fördelat till ett mindre antal procent av befolkningen nu som vi inte sett sen 20-talet.
Egoismen förstör ekonomin och är självsaboterande.
Det är därför socialdemokraternas politik alltid generat hög tillväxt, mindre lågkojunkturer, mer investering och välfärdreformer för man sprider pengarna (stjäl kan man säga från dom rika svinen) till dom sämre bemedlade som faktiskt konsumerar för dom då dom har mindre marginaler. Det här fattar inte ni nyliberaler, eller så gör ni det men er girighet blir ert fall och anledningen till att det alltid blir kriser och skuldsättning med högerns politik som man aldrig kommer ur.

Du får det som att ta bort alliansens skitreformer som kostar 1 miljon per skapat jobb inom ROT, resturangmomsen och lägre ungdomsarbetsgivaravgift och att folk får 0.7% räntehöjning kommer rasera hela samhället . Vad är det för nytta för samhället där varje skapat jobb kostar 1 miljon kronor , dubbelt upp mot en vanlig lön inkl arbetsgivaravgift. Och alliansens klagar på offentliga sektor jobb när dom själva skapar samma typ av jobb fast dubbelt så dyra Haha.
SVD och andra media har gått igenom det här tydligt och redovisat vilket skämt dessa reformer ROT t ex som gjort hantverkare tar ut högre priser och sen myglar med rotavdraget och priset blir samma till slutkund som innan rot reformen. På vilket sätt genererar det jobb förutom massa kapital till företagare och ocker.

Amorteringskravet kommer göra folk amorterar mer. Folk ska amortera och egentligen ska dom amortera hela lånet på 30 år. Om Sverige falleri en depression att man betalar sina skulder som alla andra normala europeiska länder och USA gör så låt skiten braka ihop. Det skulle göra så SD kom ännu snabbare till makten och allt vansinne man sett senaste 4-5 åren tar stopp.

Du har fel, fel och FEL din äckliga nyliberala skattesnasare. Hoppas du blir utsatt för ID-stöld och kapat bankkonto.

Citat:

Och det är i sig ingen förvånande kommentar, av det som skrivit ovanstående. Här finns ingen förmåga till konsekvensanalys, inga kunskaper om ekonomiska realiteter. Inte ens det mest basala som även tonåringar inser.
Sverige blir ett Venezuela. Och i förlängningen ett Zimbabwe.

Ok. Sverige blir ett zimbabwe att slopa dom mindre reformerna alliansen gjort som inte skapat några jobb förutom för 1 miljon kr/stycket.....Jag tror det är du som är outbildad och saknar kunskap. En liten dramatiker.
Vi är snarare på väg mot zimbabwe nu pga av alliansens politik att blåsa på bostadsbubblan enormt och massinvandring och därmed skapa en falsk konsumtion med belåning och artificiell bnp tillväxt som du sitter och vill upprätthålla och som kommer kollapsa som en sten i framtiden. Vi har aldrig haft så här lång stillastående bnp per capita utveckling som 2007-2014= 0%! Sverige är redan kollapsat.
Kanske du är så dramatisk för att du vet genom att dra tillbaka alliansens några av alliansens skitreformer så räcker en liten vindpust för detta bräckliga korthus som borg och ruinfeldt byggt upp att kollapsa.
Låt oss hoppas det gör det och sen börjar vi om med riktig politik.

Hur somhelst, Mina förslag och även SD:s politik skulle fungera mycket bra att dra ihop dessa minimum 100 upp till 250 miljarder. Man skulle få på det värsta gisslena som finns i Sverige just nu: bostadsprisutvecklingen, bostadsbristen, massinvadnringen och klämma åt dom privligerade samtidigt och välfärden skulle stärkas enormt till som på 80-talet. Den enda som grinar är gromph och kurt-sune som losar massa andelar av sina miljoner, får färre hyresgäster ochfår jaga för hitta hyresgäst med lappar i gula tidningen, sänka hyran, betala mer skatt på deras höga inkomster och avkastning till välfärd och inte kunna få skoputs av en illegal eu-migrant för en femma.
Senast redigerad av slemhog 2015-09-13 kl. 22:18.
Citera
2015-09-14, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Som sagt, var har jag skrivit det. Som du ser klarar du inte av en diskussion där man måste hålla sig till fakta, utan måst tillskriva andra sina föreställningar.

Låt oss säga att marknadshyra leder till hyreshöjningar. Det innebär då att Jonny 43 penningmäklare får 1000 mer i hyra. Dvs istället för att pytsa in de i en aktiefond betalar han de till Fastighetsbolaget. Dessa betalar de 1000 kr vidare i ränta till banken (eftersom hyreshuset är dyrare nu när hyresintäkterna är högre). Banken i sin tur betalar de vidare till sina fordringsägare (dvs kontohavare) och de går i detta fall till Torsten 65 som pytsar in de in aktiefonden.

Enda skillnaden är att det är Torsten som pytsar in de i aktiefonden och inte Jonny. Jonny får betala marknadspris för sin lägenhet. Och det gör han frivilligt.

Felet som du och andra kommunister gör är att ni bara tänker strikt egocentriskt, och därmed bara i ett steg.

Slopade ränteavdrag = minskad konsumtion. Varför? Jo för att folk har mindre att röra sig med enligt dig. 1+1 = 2 och inte 57 så som du och kurtan tror. Den som sitter och fantiserar här är du, inte jag.

Så om Torsten inte fick sina pengar utan Jonny fick behålla sina pengar så är alltså resultatet att konsumtionen minskar. Blir Jonny av med pengar men Torsten istället får dessa så blir det ökad konsumtion? Av någon anledning tror jag Jonny är mer benägen att konsumera medan Torsten är mer intresserad av att se sina tillgångar öka i värde.

Jag är inte kommunist men tack iaf. felet som du och kurtan och alla andra rövknullade liberaler är att ni enbart ser till er själva, vad är bäst för MIG NU.
Citera
2015-09-14, 11:53
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Slopade ränteavdrag = minskad konsumtion. Varför? Jo för att folk har mindre att röra sig med enligt dig. 1+1 = 2 och inte 57 så som du och kurtan tror. Den som sitter och fantiserar här är du, inte jag.
Slopade ränteavdrag drabbar inte bara folk med bolån, utan folk med alla typer av lån. Bil och konsumtionslån osv.. Så stannar köparna hemma så påverkar det självklart konsumtionen och jobben i förlängningen.

Marknadsanpassade hyror däremot hjälper till att få hyresmarknaden att fungera igen, vilket är nyttigt för samhällsekonomin. Marknadsanpassning innebär inte bara höjda hyror helt enkelt.

Citat:
Så om Torsten inte fick sina pengar utan Jonny fick behålla sina pengar så är alltså resultatet att konsumtionen minskar. Blir Jonny av med pengar men Torsten istället får dessa så blir det ökad konsumtion? Av någon anledning tror jag Jonny är mer benägen att konsumera medan Torsten är mer intresserad av att se sina tillgångar öka i värde.
Ja man kan ju fantisera som man vill, men Gromph har uppenbart mer kunskaper in nationalekonomi än du och dina kommunistkompisar.

Citat:
Jag är inte kommunist men tack iaf. felet som du och kurtan och alla andra rövknullade liberaler är att ni enbart ser till er själva, vad är bäst för MIG NU.

Jo det är du visst i det avseendet att du inte vill att marknaden ska fungera. Då blir det som det blir. Allt för att du ska få så låg hyra som möjligt. Alla i kön skiter du fullständigt i.

Skulle marknaden för hyresrätter fungera, skulle troligtvis priserna på bostäder att dämpas. Och då får jag ju mindre för min bostad om jag skulle sälja den. Är jag egoist då?
Senast redigerad av kurt-sune 2015-09-14 kl. 12:03.
Citera
2015-09-14, 12:07
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Slopade ränteavdrag drabbar inte bara folk med bolån, utan folk med alla typer av lån. Bil och konsumtionslån osv..

Marknadsanpassade hyror däremot hjälper till att få hyresmarknaden att fungera igen, vilket är nyttigt för samhällsekonomin. Marknadsanpassning innebär inte bara höjda hyror helt enkelt.

Ja man kan ju fantisera som man vill, men Gromph har uppenbart mer kunskaper in nationalekonomi än du och dina kommunistkompisar.

Jo det är du visst i det avseendet att du inte vill att marknaden ska fungera. Då blir det som det blir. Allt för att du ska få så låg hyra som möjligt. Alla i kön skiter du fullständigt i.
Skulle marknaden för hyresrätter fungera, skulle troligtvis priserna på bostäder att dämpas. Och då får jag ju mindre för min bostad om jag skulle sälja den. Är jag egoist då?

Marknasanpassade hyror ökar hyrorna med i snitt 66% i subventionerade beståndet i våra stora städer enligt utredningar. Det är en höjning på flera tusenlappar.
Lägre bemedlade och arbetare brukar konsumera hela sina löner. När dom får ca 3000-4000 mindre utrymme sjunker konsumtionen drastiskt, därmed konjunkturen.
Marknadsanpassning koncentrerar kapitalet till en minoritet (1% förmögna hyresvärdar) som lägger pengarna på hög, typ som dig som inte amorterar utan har massa aktier som inte producerar något.

Sossarna med sina skattehöjningar på ert onödiga överskottt brukar även spenders på investeringar och infrastruktur vilket skapar RIKTIGA jobb och arbetslösheten sjunker medans liberaler och högersvin skiter i sånt och låter områden förfalla och även infrakstukturen för tåg och sånt för dom ska åka taxi och SUV och spenderar bara pengar på det som är viktigt för dom och privatiseringar som koncentrerar kapitalet ännu mer hos en mindre klick och bygger rika segregerade områden med egen lyxservice och fin arkitektur där det fina folket ska bo. Sedär ja.

Ni är lögnare, egoister, skapar lågkonjunkturer, betydligt hårdare samhällsklimat och kör länder i botten.
Senast redigerad av slemhog 2015-09-14 kl. 12:14.
Citera
2015-09-14, 12:14
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Marknasanpassade hyror ökar hyrorna med i snitt 66% i subventionerade beståndet i våra stora städer enligt utredningar.
Jaha var har du källan på det någonstans? HGF eller?

Citat:
Det är en höjning på flera tusenlappar.
Lägre bemedlade och arbetare brukar konsumera hela sina löner. När dom får ca 3000-4000 mindre utrymme sjunker konsumtionen drastiskt.
Det blir höjning på attraktiva lägen absolut, men bor det verkligen "mindre bemedlade" där? De får ju aldrig en chans att flytta dit ens med det reglerade hyressystemet.

Citat:
Marknadsanpassning koncentrerar kapitalet till en minoritet (1% förmögna hyresvärdar) som lägger pengarna på hög, typ som dig som inte amorterar utan har massa aktier som inte producerar något.
Nej inte alls. Och man skulle kunna beskatta gynnade fastighetsägare för att rätta till den "orättvisan".

Vad marknadsanpassning leder till är att köerna försvinner, vilket vore det bästa för alla.

Citat:
När man tar inte dessa pengar i skatt ist via socialdemokratisk politik brukar dom spendera det på investeringar ofta som skapar riktiga jobb.
Jaha hur då menar du?

Citat:
Ni är lögnare, egoister och kör landet i botten och skapar lågkonjunkturer.
nej egoisten är du som inte vill att hyresmarknaden ska fungera så att du ska få bo i din billiga hyresrätt, medan köerna växer. Men du kommer till slut att få äta din egen skit, eftersom du inte kommer att kunna byta åt dig en större bostad osv.
Citera
2015-09-14, 13:15
Medlem
Citat:
Slopade ränteavdrag drabbar inte bara folk med bolån, utan folk med alla typer av lån. Bil och konsumtionslån osv.. Så stannar köparna hemma så påverkar det självklart konsumtionen och jobben i förlängningen.

Nej marknadshyra hjälper inte en havererad marknad som våran. Hade vi inte skeppat in hundratusentals nya MENA så hade vi kanske kunnat fixa marknadshyror, i början på 90talet. Men inte idag. Allt det får till följd är att svensken tvingas ut och MENA blatten flyttar in och med det höjda skatter för att finansiera deras bostadsbidrag.

Gromph och du har lika mycket kunskap som en inavlad gris när det kommer till nationalekonomi det ser vilken blind jävel som helst.

Och du är Miljöpartist eftersom du anser att invandringen inte är en bov i dramat. Jävla miljömupp.

Marknaden för hyresrätter fungerade innan vi började ÖSA in folk. Svenskar blir färre då vi föder fler barn men ändå ökar befolkningen. Vad konstigt! Men nej invandringen är INTE orsaken till det kom ihåg det gott folk! Ja du är en egoist om du inte vill sälja din bostad uppenbarligen, hur fan det nu går ihop. Om du vill ha en fungerande marknad får du bygga bort bristen först (statliga pengar) SEN kan du införa marknadshyror.
Citera
2015-09-14, 13:31
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Nej marknadshyra hjälper inte en havererad marknad som våran. Hade vi inte skeppat in hundratusentals nya MENA så hade vi kanske kunnat fixa marknadshyror, i början på 90talet. Men inte idag. Allt det får till följd är att svensken tvingas ut och MENA blatten flyttar in och med det höjda skatter för att finansiera deras bostadsbidrag.
Varför fundera du aldrig kring varför man inte bygger i den takt som skulle behövas?

De flesta normala varor är det ingen brist på. Flyttar de in fler tar det inte slut på mjölken på ica direkt. Men bostäder tar det av någon anledning slut på.

Kan du ge exempel på svenskar som fått överge sitt hem för att "MENA blatten" flyttat in där?

Citat:
Gromph och du har lika mycket kunskap som en inavlad gris när det kommer till nationalekonomi det ser vilken blind jävel som helst.
Varför ger du inga svar på tal då du som kan?

Citat:
Och du är Miljöpartist eftersom du anser att invandringen inte är en bov i dramat. Jävla miljömupp.
Nej invandringen har inget med saken att göra. Mjölken tar inte slut, då borde inte bostäder ta slut heller om invandringen ökar.

Citat:
Marknaden för hyresrätter fungerade innan vi började ÖSA in folk. Svenskar blir färre då vi föder fler barn men ändå ökar befolkningen. Vad konstigt! Men nej invandringen är INTE orsaken till det kom ihåg det gott folk!
Den har aldrig fungerat till 100% så vitt jag vet. Mycket mutor och fusk var det redan för länge sedan...

Citat:
Ja du är en egoist om du inte vill sälja din bostad uppenbarligen, hur fan det nu går ihop.
Vilken av mina bostäder menar du? Jag har bara en och den bor jag i just nu.

Citat:
Om du vill ha en fungerande marknad får du bygga bort bristen först (statliga pengar) SEN kan du införa marknadshyror.
Jaha men då får du berätta var du hittar pengar till det i budgeten? Sossarna vill ju satsa 1 miljard per år senast. Hur mycket brist kan man få bort med det tror du?
Citera
2015-09-14, 16:46
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Det råder ingen bostadsbrist. Ni i den här tråden fattar inte att de hundratusen invandrarna som kommer i år utan vidare kommer att få en bostad av staten eller kommunen eller av dig.
Citera
2015-09-14, 16:50
Medlem
Citat:

Kan du ge exempel på svenskar som fått överge sitt hem för att "MENA blatten" flyttat in där?

https://www.youtube.com/watch?v=N9jIBmnkOCI Här har du ett exempel på hur svenskar tvingas bort. Sen menar jag inte idag utan om framtiden. Höjs hyrorna har bara invandrare råd att bo då det är migrationsverket som står för kostnaden. Att du missat den biten är inte förvånande. Jag svarar på resten av ditt trams senare, nu ska jag sova.

Någon dag borde jag sätta mig ner med lite diagram och någon fin barnramsa så kan vi sitta ner och leka leken som kommer få lille kurtan att inse att jämföra mjölk med bostäder är som att jämföra regnskog med Ahlgrens bilar.
Citera
2015-09-14, 21:05
Medlem
Big Bosss avatar
Citat:
Nej invandringen har inget med saken att göra. Mjölken tar inte slut, då borde inte bostäder ta slut heller om invandringen ökar.

Årets mest hjärndöda citat. Helt jävla otroligt vad du inte lever i verkligheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in