Jag vill ha ett omedelbart stopp på invandringen men ser samtidigt inte SD som ett helt trovärdigt regeringsalternativ, bland annat pga deras plan för ekonomin.
Vad jag vill diskutera i den här tråden är huruvida SD kan lägga fram en budget som håller och inte överskattar pengarna man kan spara på invandringen.
https://sd.se/sd-presenterar-budgetforslag/
"Regeringen budgeterar 151,6 miljarder på utgiftsområdena migration och integration."
Gör man? Och är det för ett år eller en mandatperiod? Är det direkta budgeterade utgifter eller vad SD räknat år pga invandring?
Från samma källa:
Sverigedemokraternas finansiering:
Ansvarsfull invandringspolitik – 187,8 mdkr
Effektivt bistånd – 39,2 mdkr
Återställd krogmoms – 20,2 mdkr
Återförande av medel från stabilitetsfonden – 10 mdkr
Ny bankskatt – 4,1 mdkr
Avskaffad ungdomsrabatt – 9,3 mdkr
Höjd mineralersättning – 4,4 mdkr
Avskaffade subventioner för etanolbränsle – 5 mdkr
* Ansvarsfull invandringspolitik - man gör inga glädjekalkyler här? Tror man att man kan spara så mycket per år pga invandring? Har de rätt är fullständigt sjukt att vi lägger de pengarna nu.
* Effektivt bistånd - ingen aning hur det ser ut här mer än att vi pumpar ut pengar i bistånd som jag inte tror hälper så mycket och vi har dessutom sponsrat en hel del diktatorer (tex Mugabe).
* Återställd krogmoms, blir det tvunget en inkomst, kanske ökar svartarbete?
* Avskaffade subventioner för etanolbränsle - stimulerar fel?
Den stora frågan här är ju invandringen, kan SD spara så mycket som de påstår eller är det glädjekalkyler?