Citat:
Ursprungligen postat av
TjockaPer
Jag har 22.29 BIex och var reserv nr 2 till läkarprogrammet KI och tackade nej innan andra urvalet eftersom att jag ville vila den här hösten. Nu ska jag söka till våren när det öppnar igen om 2 dagar men jag undrar också om jag borde skriva högskoleprovet, vad tycker ni? Om man går på tidigare år så kommer jag in även om jag skulle konkurrera med gruppen BI men nu är jag ju i gruppen BIex så jag har det ännu lättare. Skrev HP en gång tidigare när jag gick i ettan och fick 1.70 vilket inte räcker till eftersom det under våren krävs 1.75. Är orolig för att det ska spika av någon anledning den här gången.
Det kan vara lägre krav, 1,75 är lägsta antagning vid urval 2, efter detta datum kan ju en del tackat nej och folk med 1,7 kan ha slunkit in, eller folk med ännu lägre, sen så kan det variera från år till år.
Det är nu dyrare att skriva HP nu vilket gör att fler förmodligen drar sig, vilket öppnar för ännu lägre resultat.
De flesta som söker till läkare söker förmodligen till alla lärosäten, och eftersom att de andra lärosätena inte har 1,75 så borde det rimligtvis inte vara jättemånga med 1,75 i kön på KI eftersom att det viktigaste är för de flesta är nog läkardrömmen i sig och inte att specifikt komma in på KI:s läkarprogram.
De flesta med 1,75 har i de flesta fall fyllt på dem andra lärosätena.