2015-09-10, 21:08
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rusellpeters
35% - Open the gates, but make sure every nation takes their share
"make sure", det låter som ett hot! Hur ska Stefan Löfven tvinga t.ex. Ungern att ta emot tio- eller hundratusentals araber varje år?
2015-09-10, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
"make sure", det låter som ett hot! Hur ska Stefan Löfven tvinga t.ex. Ungern att ta emot tio- eller hundratusentals araber varje år?

Att 35% röstat för öppna dörrar betyder bara att de är naiva och kommer ändra sig när de ser konsekvenserna.

Jag tror visserligen att det finns äkta altruister men de är max 10%.
2015-09-10, 21:23
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Som väntat av vänstervridna SVT/SVT-text så tiger dom om väljarundersökningen.
Det är uppenbart vad deras agenda är.
DN och Expressen har inte heller tagit upp undersökningen så vitt jag kan se.
2015-09-10, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Det skulle förvåna mig om man överger DÖ redan, men KD sitter i klistret och är kanske desperata nog att göra något oväntat och det krävs nog att någon annan tar ledningen om M skall våga agera.Tveksamt, men inte omöjligt, således. KD skulle nog vinna mest.
Man skulle kunna överge DÖ då den inte har någon betydelse längre. (Detta är baserat på att M, C, Fp, Kd lägger egna budgetförslag. Svamp är större och kommer då alltid att vinna).

Om man sedan vill göra det eller inte av något skäl är väl en annan fråga.
Om det på något sätt skulle påverka opinionen åt en eller andra hållet är väl tveksamt. Jag har väl lite svårt att se att någon skulle börja/sluta rösta på t ex Kd för att dom säger nej till DÖ.
2015-09-10, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona

C 9,6
Det är ju lite intressant. Osagt om C nått ända dit så var det ju inte länge sedan många iaf här på Flashback förutspådde C's utplåning, och att Lööw var den som skulle sköta den saken.
Och det har gått precis tvärtom.

Har för mig att Lööw var den som fick högst förtroende bland partiledarna senast.
2015-09-10, 22:06
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Jag är mindre tvärsäker än Du, men visst har dessa partier både fullständigt felbedömt situationen politiskt och därmed helt missförstått vad de måste göra för att återta det politiska initiativet. Därför bedömer jag det som osannolikt att KD och M gör något substantiellt, men anser ändå inte att det helt kan uteslutas.
Inte med nuvarande ledning, KD och M sitter mentalt fast i "öppna era hjärtan", det kommer inte röra på sig före det att de ledande personerna är bortstädade och ersatta med andra.
Då kommer omprövningar och arbetsgrupper och en ny plattform läggs fram som delvis kopierar SD.
Inget parti som vill växa 2018 och 2024 kommer göra det utan att sjunga i kör med SD gällande immigrationen.
2015-09-10, 22:21
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor Pork
Givet de här två mätningarna börjar det ju bli snudd på kassaskåpssäkert att det kommer hinnas med en mätning som bryter 30 procent innan året är slut. Egen majoritet börjar faktiskt också bli direkt sannolik nu, att hålla på och spekulera på siffror kring 30 procent i nästa val är överdrivet försiktigt. Inte minst för att verkligheten, opinionen, och väljarnas tillgång till relevant om läget är i stark förändring. Den stora massan har knappt ens snuddad vid den fulla bilden av de lögner som media och etablissemanget hållit sig med i decennier, och få har fått klart för sig precis hur katastrofal situationen är i nuläget. De flesta tänker sig säkert att då borde väl media ha en stadig massiv rapportering om problemen, och eftersom man inte har det, ja då kan det väl inte vara riktigt så illa som en del hävdar.

När folk fattar att det faktiskt så illa kommer det smälla, jag är genuint orolig för att etablissemanget inte försöker få det här uppdämda trycket att pysa ut gradvis. Nu riskerar man ju en riktigt våldsam och otrevlig motreaktion när det väl smäller i landet. Dessutom har vi ju ett komplett haveri inom både migrationsverket och vad gäller migrationshanteringen på Europeisk nivå, där utvecklingen också kommer accelerera med allt mer uppenbara problem och insatser i andra EU-länder. Det är bara att läsa t.ex. följande artikel så inser man att Merkel öppnade Pandoras ask vad gäller folkvandringen till Europa, där vi inte har någon aning om hur många IS-terrorister vi släpper in.

http://www.wsj.com/articles/migrant-wave-inspires-others-to-attempt-trek-to-europe-1441668591

År 2010 kunde jag möjligen se att man kunde se en rätt gradvis och långsam tillväxt för SD framför sig, men i nuläget är vi i helt okänd mark där det inte finns tidigare exempel att studera i vår historia. Vi har ett politiskt läge med katastrofalt låga förtroendesiffror för alla ledande politiker, vi har en maktkartell i riksdagen som blockerar folkets verkliga vilja, vi har exponentiellt tillväxande problem och olika kedjereaktioner har satts i rullning där saker kan leda komplett härdsmälta fortare än vi anar. Precis vad som helst kan hända, havererar något tillräckligt i Sverige och Europa samtidigt som regeringen och låtsasoppositionen fortsätter att framstå som helt handlingsförlamade så kan vi mycket väl landa på 40-50 procent inom kommande halvår om utvecklingen rusar iväg riktigt fort i en kaskadreaktion, eller så går det lite långsammare upp mot 30 procent om vi bara har den ständigt pågående långsamma systemkollapsen vi sett under de senaste åren, vilket fortsätter att nöta ner motståndet gradvis. Dock är det långt till 2018, så att det skulle stanna kring 30 procent tror jag inte på.
Du skriver alltid riktigt välformulerade och vettiga inlägg Doktor Pork. Keep up the good work.

Jag skulle samtidigt vilja påminna övriga skribenter om att det "endast" kommer att behövas cirka 40-45% av rösterna för att SD ska få absolut majoritet i riksdagen. Med tanke på att flertalet småpartier skulle åka ut vid ett sådant högt valresultat för SD. Det blir lite löjligt när man ser inlägg om att SD måste upp till 50%+ för att ha en reell chans att kunna få inflytande.

Mer allmänt så är det intressant att se hur det går för de övriga riksdagspartierna nu när SD är på så stark frammarsch:

Centerpartiet står sig fortsatt starka. Vi får se vad som händer nu när Lööf går på mammaledighet.

Folkpartiet och Kristdemokraterna svettas just nu rejält vid 4%-spärren. När SD når 30% spår jag båda dessa partierna ligga med marginal under 4%-spärren.

Vänsterpartiet och Miljöpartiet har hittills försvagats mycket. Speciellt har det sistnämnda partiet gått back flera procentenheter sedan valet. Det kan tyckas märkligt, men det finns faktiskt flera undersökningar som pekar på att SD även snor röster från dessa två partier. Vilket förklarar deras nedgång. Skulle SD börja få 30-40% i opinionsundersökningar tror jag det på allvar kommer bli riktigt svettigt för även MP och V. Om SD vidare växer sig så stora som 40% tror jag även dessa två partier försvinner från riksdagen.

Moderaterna har under en lång tid efter valet stått sig starka. Det är först nu de sista månaderna som även dem har börjat falla i opinionen. I förhållande till deras valresultat(23.3%). M har ständigt läckt väljare till SD sedan valet, men samtidigt fått påfyllning av missnöjda sossar. Det är först nu när strömmen av missnöjda sossar avtagit men SD fortsatt tagit röster av M i samma takt, som fallet för M i opinionen märkts på riktigt.

Socialdemokraterna är nog det partiet som gjort det största tappet sedan valet. Åtminstone 7 procentenheter. Vi vet att det finns en lägre nivå på 21-22% från Juholt-tiden. Annars är det okänd mark i hur lågt sossarna kan gå på bekostnad av SD.

F! tycks ha fått en kärnväljartrupp på 1.5-2%. Det ska dock mycket till för att de ska få ett sådant stort uppsving så de kommer över 4% i nästa val.

Vidare tror jag vägen till 30% kommer gå riktigt snabbt för SD. När vi nu är mitt inne i den på Flashback berömda "ketchuppeffekten". Senast Februari men troligen tidigare spår jag SD nå dit i Sentio. Efter det blir det faktiskt helt okänd mark för SD. Det finns inget annat exempel i Europa på när ett helt nytt nationalistiskt parti på egen hand på så kort tid tar över agendan i landet, och sedan går över 30%. Det skulle vara Front National(säga vad man vill om dem) som SD ännu inte hunnit ikapp. Deras resa över 30% lär de dock gå gemensamt över nu de kommande åren. Dansk Folkeparti m.fl. är SD redan ikapp.
Senast redigerad av Mellbergan 2015-09-10 kl. 22:45.
2015-09-11, 07:10
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri

Eftersom Stefan presenterade Merkels och Hollandes 10 punktslista som sin egen, kör han väl samma trick här.

Hans egna uppfattning är egentligen Merkels.

Tyskland är EUs politiska och ekonomiska motor. Sverige är enbart ett land som avlastar de andra med sitt mottagande. En migrationens svarte Petter.

Frågan är vilka kort Merkel sitter med på hand för att tvinga andra. Och vilka allierade.
2015-09-11, 11:14
Medlem
KokaGrodas avatar
Krismöte på DN efter SD:s senaste siffror...... https://www.youtube.com/watch?v=70NgOf1H-nE
2015-09-11, 12:24
Medlem
Separatistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Har för mig att Lööw var den som fick högst förtroende bland partiledarna senast.

Det stämmer. Vilket är rätt skrämmande.
2015-09-11, 15:07
Medlem
Har inte Marcus Oscarsson kommenterat opinionsläget på senaste tiden?
2015-09-13, 15:10
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reflector
Antalet riksdagsledamöter är 349, man behöver 175 för att bilda majoritetsregering.
Jag simulerade en valutgång som kanske tycks orealistisk för en del men den förutsätter att politiken fortsätter utvecklas ungefär som idag och utan att något nytt parti kommer in i bilden.

SD 34,7% = 134 mandat
S 22,1% = 85 mandat
M 18,9% = 73 mandat
C 5,8% = 22 mandat
MP 4,9% = 19 mandat
V 4,1% = 16 mandat
FP 3,3% = 0 mandat
KD 2,4% = 0 mandat
FI 2,1% = 0 mandat
övr 1,6%

S+MP+V = 31% / 120 mandat
M + C = 24,7% / 95 mandat

Hur troligt är det att DÖ kan efterlevas i det läget utan stora demonstrationer på gatorna medan asyltrycket fortsätter ute i kommunerna?
Hur kommer samtalet att låta mellan Löfven och talmannen när den senare frågar om förutsättningarna för att bilda en trovärdig eller iallafall bättre regering än den förra?

Kanske är det rent av bättre om de gamla partierna hinner få ett val att begå stålbad i framför folket, än att SD blir majoritet och de gamla partierna nöjt sätter sig i opposition och börjar gnälla om hur de "precis kommit igång"?
Tycker mer det här inlägget hör hemma i den allmänna opinionstråden.

Vid ett sådant valresultat skulle nog S försöka få över C till sin regering så att C+V+MP+S > SD i mandat. Skulle dock V(4.1% i ditt exempel) istället få 3.9% och det inte skulle räcka att C går över till de rödgröna: Ja då måste moderaterna aktivt stödja de rödgrönas budget för att SD inte ska få igenom sin budget. Vilket är skillnad från nu när man bara lägger ner sina röster.

Frågan är om moderaterna skulle våga göra detta för att sedan i nästa val år 2022 vara helt utraderade?

Väldigt bisarrt politiskt läge detta.
Senast redigerad av Mellbergan 2015-09-13 kl. 15:14.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in