Citat:
Ursprungligen postat av
Turistparadiset
VPK håller nog näsan över spärren längre än FP. Dessutom tror jag att de kan fortsätta att existera som parti även utanför riksdagen, i konkurrens med FI och andra partier i den kommunistiska floran. Om FP trillar ur riksdagen 2018, vilka är då kärnväljarna som ska hålla partiet vid liv till valet 2022?
VPK har legat stabilt ett par tre procent över spärren, men om de här siffrorna upprepas i OU så ligger de risigt till. Alla småpartier har haft en kurva senaste året, i länken nedan, som ser ut som döende hjärtfel. Och båda f.d. storpartierna rasar stadigt tillsammans.
MP åkte ur Riksdagen 1991 men kom tillbaka 1994. Det är det enda exemplet jag känner till om att det någonsin har hänt i Sverige. Jag tvivlar dock på att FP klarar av en återkomst, särskilt som de nu sågar ned sitt stöd i sina starkaste kommuner med tvångsmottagningen. Jag tror inte folk går på deras lögn om att kräva språktester för medborgarskap en tredje gång, något som de aldrig ens föreslagit trots 8 regeringsår, bara en tom propagandalögn avsedd att lura människor som hatar deras politik att rösta för den. Deras kärnfråga är ju att införa euron, men det är inte särskilt populärt idag. Kärnväljarna är ju lärarkåren, och t.o.m. de idioterna börjar nu sakta inse problemen med FP:s politik med snabbt ökande våld och hot i sin arbetsmiljö.
http://statsskuld.se/opinion