2015-09-13, 00:58
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XavvonZac
Om polis inte har med tolk när dom gör ingripanden och då dom griper människor på asylanläggningar säger det en del om polisens arbetssätt/metoder. Polis behöver i så fall utveckla sina arbetsmetoder.

Handlar till syvende och sist om resurser. Vänd dig till regeringen om detta.
2015-09-13, 00:58
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zebop
Detta beror naturligtvis på vilket brott det handlar om. Äldre blind dam med käpp som grips för snatteri skulle troligen inte få samma behandling.
Äldre blind dam som grips för mord då? Du svarade inte på inlägget som du svarade på. Kan litauer som hämtas till förhör angående ett försvinnande behandlas bryskt utan orsak?
2015-09-13, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XavvonZac
Om polis inte har med tolk när dom gör ingripanden och då dom griper människor på asylanläggningar säger det en del om polisens arbetssätt/metoder. Polis behöver i så fall utveckla sina arbetsmetoder.

Du menar alltså att polisen skall ha med sig tolkar vid gripanden på t.ex. en asylanläggning, så fungerar det inte och skulle vara omöjligt att ens genomföra.
Vid asylanläggningar kan det finnas mellan 10-15 olika nationaliteter så vilken tolk skall de då skaka fram då de inte ens med säkerhet vet nationaliteten på den som skall gripas.
Nu är detta OT men eftersom det finns postare som anser att man uppenbart alltid skall ha tolk med så kan jag lova att rättsväsendet då behöver anslagshöjning med mångmiljonbelopp årligen.

Tolk skakas fram när man vet vilket tolkbehov som finns vid förhör hos länsman.
2015-09-13, 01:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Katten var försvunnen, grannar hittade den senare. Prio var att hitta katten, när han förstod att polisen skulle hämta honom ville han ställa ut mat till den. Vad vet jag? Han kanske ville hänga tvätt så den inte blev skrynklig i tvättmaskinen. Eller så satte polisen handbojor på honom för att den blev rädd för hans muskler. Inget tyder på motsträvighet vid hämtningen.

Citat:
Vem är sugen på det? Vem var brysk, NB eller polisen?

Citat:
Källa på att någon av dem inte ville svara på frågor?

Vad är det här för obstinat och ovidkommande tjafs, XeniaNonStop?
Varför fylla tråden med idel dumheter bara för att vara tvärtemot allt som skrivs som verkar vettigt? Och sen skriker du "källa" på minsta lilla grej som motsäger dina fantasier, när du själv häver ur dig vilket trams som helst utan källa och använder uttryck som "inget tyder på" om vad som helst för att "bekräfta" att något du påstår kan vara riktigt för "inget tyder på motsatsen." Använder man den argumentationstekniken kan man i så fall påstå i princip vad som helst...
Varför förgifta tråden med fokus på långsökta sidospår som ej är viktiga i själva fallet?
Och sen lägga energi på tok-mikro-detaljer i oändlighet och argumentera sönder tråden tills folk bara tröttnar, där dialogen bryts ner till ingenting och det enda syftet tycks vara att du ska få sista ordet, oavsett hur fel det sista ordet är?
Angående handfängsel vid hämtningen av litauerna - kommer vi någon vart genom att tvista om huruvida de gjorde något motstånd, om de var motvilliga att följa med? Varför är det så viktigt att diskutera, vad har det med själva fallet att göra? Av det som framkommit i media har man förstått att litauerna förmodligen inte tog glädjeskutt när de skulle hämtas, men vad fan spelar det för roll?
Är intressantare att fokusera på verkligheten, d.v.s det vi hittills fått veta, och sedan, utifrån det, fundera kring vad som egentligen hänt och sen att beakta rimligheten i de hypoteser man tänkt posta, innan man postar. Att posta tusentals inlägg i bästa rättshaverist/besserwisser-stil gör ingen vettig människa glad, det förstör bara tråden.
Senast redigerad av blackmolly123 2015-09-13 kl. 01:44.
2015-09-13, 02:20
Bannlyst
Citat:
Jag har inte särskiljt detta fall från andra. Åklagarens sladdrande är förkastligt i alla fall.

Åklagaren ger ett mycket professionellt och seriöst intryck och har endast lämnat minsta möjliga uppgifter om utredningen. Han gör sitt jobb, korrekt och lågmäld - väger varje ord vid intervjuer.

Kan du precisera vad du menar med åklagarens sladdrande?

Till hjälp finns här Svenska Akademiens ordboks definition av "sladdrande";

sladdrande; innehållslöst, banalt, dumt prat, pladder; skvaller
2015-09-13, 02:30
Medlem
Det har spekulerats hejvilt om olika gärningsmän och scenarier. Frågan kvarstår dock, vad hände bakom fiket denna ödesdigra söndag. Vem eller vilka fanns där när LH kom till moppen.
Var den häktade på plats och kastade sopor? Var han ensam? Om den häktade inte är skyldig har han i vart fall befunnit sig på aktuell plats vid aktuell tidpunkt.
2015-09-13, 02:38
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Åklagaren ger ett mycket professionellt och seriöst intryck och har endast lämnat minsta möjliga uppgifter om utredningen. Han gör sitt jobb, korrekt och lågmäld - väger varje ord vid intervjuer.

Kan du precisera vad du menar med åklagarens sladdrande?

Till hjälp finns här Svenska Akademiens ordboks definition av "sladdrande";

sladdrande; innehållslöst, banalt, dumt prat, pladder; skvaller

ja ett mycket professionellt och lugnt intryck.
Jag känner att det är nog enkelt att vara så lugn när man har rätt man på rätt plats.....bakom lås och bom
2015-09-13, 02:46
Medlem
Hur många delar min teori om att det inte är litauern som är skyldig? Jag tror att polis och åklagare känner en mycket stor press på sig och vill få brottet uppklarat snabbt, men det kommer att visa sig att litauern inte är skyldig, utan allt bygger på indicier. Det är bara spekulationer, medger jag, men det kan finnas naturliga förklaringar till DNA-spår på LH:s tillhörigheter. Vem vet, spåren kanske har spridits ut efter kroppen har lagts i manskapsboden på Martorp där litauern har bott under sina första år på Blomberg. GM vet hur man sopar undan spåren efter sig och lägger skulden på någon annan. Jag misstänker att GM har en stark koppling till bygden och han är inte litauer. Jag blir inte förvånad om det visar sig att Lisa och Helena har mött samma mördare.

http://www.expressen.se/gt/helenas-foraldrar-kan-vara-samma-garningsman/

Citat:
Ursprungligen postat av Poppsan
Är det sant, jobbade Helen på ett café som Jönsson ägde ? Hoppas verkligen att polisen vet om det , två flickor som arbetar på två helt olika platser i landet där AJ står som ägare av lokalen , inte klokt om dom har missat det
Senast redigerad av Spanaren321 2015-09-13 kl. 03:04.
2015-09-13, 03:32
Medlem
Ghandis avatar
bara töntigt av expressen o skriva om att åtalet blir "försenat".... ! ! ! ! !

o kanske ännu töntigare av åklagaren ! ! !

Båda vet mycket väl, liksom många andra med lite vett i skallen att det inte funkar så att åklagaren kan lämna in till domstolen o så kör man....

självklart måste försvaret få ta del av materialet som tills nu hemlighållits för dom.

Och att läsa igenom 100-1000 tals sidor, o dessutom sätta sig in i det o man kan kanske anta att dom skulle vilja vidta någon åtgärd...så alla borde fatta att ja...
2015-09-13, 03:37
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spanaren321
Hur många delar min teori om att det inte är litauern som är skyldig? Jag tror att polis och åklagare känner en mycket stor press på sig och vill få brottet uppklarat snabbt, men det kommer att visa sig att litauern inte är skyldig, utan allt bygger på indicier. Det är bara spekulationer, medger jag, men det kan finnas naturliga förklaringar till DNA-spår på LH:s tillhörigheter. Vem vet, spåren kanske har spridits ut efter kroppen har lagts i manskapsboden på Martorp där litauern har bott under sina första år på Blomberg. GM är en lurig och slug människa som vet hur man sopar undan spåren efter sig. Jag misstänker att GM har en stark koppling till bygden och han är inte litauer. Jag blir inte förvånad om det visar sig att Lisa och Helena har mött samma mördare.

http://www.expressen.se/gt/helenas-foraldrar-kan-vara-samma-garningsman/

Mitt fetande.

Jag delar din teori om att det inte är litauern som är skyldig.

Och om ryktena är sanna, att vittnen har sett Lisa stå med mopedhjälmen uppträdd på armen, lutad in mot passagerarsidan på en mörk SUV, på andra sidan vägen, mitt emot cafeet, vid den tid hon slutade jobba den 7 Juni, 2015, då tror jag att det är en eller flera personer i den SUV som mördat Lisa.

Denna teori är den som jag tycker stämmer bäst med hur scenariot såg ut vid Lisa's moped, nämligen att nyckelen satt i mopeden, hennes plastpåse med hennes grejer fortfarande låg på marken bredvid mopeden och att omgivningen vid mopeden (gruset) var orört och alltså inte visade något tecken på att något överfall hänt där.
Att Lisa just satt sig på sin moped, satt i nyckelen, fortfarande med plastpåsen i handen och hjälmen uppträdd på armen, när bilföraren i den mörka SUV på andra sidan vägen, vid ladan, tutar och rullar ner fönstret och ber Lisa komma över till bilen. Lisa går av mopeden, låter nyckelen sitta i, sätter ner plastpåsen på marken bredvid mopeden, och går med hjälmen uppträdd över armen över vägen till passagerarsidan på den mörka SUV och lutar sig in mot den för att prata med den eller dom som är i bilen...
Senast redigerad av Theforeigner 2015-09-13 kl. 03:41.
2015-09-13, 07:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Mitt fetande.

Och om ryktena är sanna, att vittnen har sett Lisa stå med mopedhjälmen uppträdd på armen, lutad in mot passagerarsidan på en mörk SUV, på andra sidan vägen, mitt emot cafeet, vid den tid hon slutade jobba den 7 Juni, 2015, då tror jag att det är en eller flera personer i den SUV som mördat Lisa.

Denna teori är den som jag tycker stämmer bäst med hur scenariot såg ut vid Lisa's moped, nämligen att nyckelen satt i mopeden, hennes plastpåse med hennes grejer fortfarande låg på marken bredvid mopeden och att omgivningen vid mopeden (gruset) var orört och alltså inte visade något tecken på att något överfall hänt där.
Att Lisa just satt sig på sin moped, satt i nyckelen, fortfarande med plastpåsen i handen och hjälmen uppträdd på armen, när bilföraren i den mörka SUV på andra sidan vägen, vid ladan, tutar och rullar ner fönstret och ber Lisa komma över till bilen. Lisa går av mopeden, låter nyckelen sitta i, sätter ner plastpåsen på marken bredvid mopeden, och går med hjälmen uppträdd över armen över vägen till passagerarsidan på den mörka SUV och lutar sig in mot den för att prata med den eller dom som är i bilen...

Ok, spännande berättelse.
Att MGM:s DNA kan knytas till Lisa Holms kropp, enligt åklagaren, är det bara svammel och hittepå som man inte behöver fästa så stor vikt vid? Blodspår och andra DNA-spår som konstaterats - är det inte relevant i sammanhanget? Har din/dina alternativa GM efter mordet kört nåt plantering-race för att sätta dit MGM? Eller, har MGM någon sjukdom som ger ökad blödningsbenägenhet och att det är därför man hittat blodspår på LH:s tillhörigheter, d.v.s att han blöder lite här och där i området och möjligheten finns att han haft oturen att pricka in LH:s tillhörigheter med lite blodstänk? Eller, räcker det att tänka att han är snickare och kan ha slagit sig på tummen med hammaren?
Alla har rätt att spekulera i alternativteorier, men "glömmer" man bort att samtidigt ge en rimlig teori till varför man inte tror på det som åklagaren gått ut med, då blir teorin bara en saga, en berättelse.
2015-09-13, 08:02
Medlem
Frågan är ju hur handsken och kassakvittot hamnade vid ladan mittemot caféet?
Varför spreds mobilskal och annat längs vägen?

Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Mitt fetande.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in