Citat:
Ursprungligen postat av
hoaxgammon
Med kort tid avser jag förstås de få timmar som de väntade innan de riktade in sig på litauerna. Det fattar du också om du läser mitt inlägg igen. På vilket sätt skulle mitt inlägg vara tyckande utan substans? Det är fakta! Fakta är att polisen gick på magkänslan och att de riktade in sig på litauerna efter några få timmar. Det är fakta och ingenting annat. Ditt inlägg saknar däremot substans. Ja, de har funnit DNA, men vi vet inte var de hittat det. Saken är ju den att litauerna jobbade där så nog kan man hitta deras DNA lite här och var. Men vi får väl se, det är nog inte så lång tid nu innan utredningen är klar. Så när mer info. kommer kan vi ana om de har tagit en mördare eller om det är justitiemord på gång.
Även om de riktade in sig på bröderna efter några få timmar är det inget som säger att det skulle vara fel; var går tidsgränsen? Fakta är att polisen gick på magkänsla eller intuition, javisst. Fast den "magkänslan" hade inte sin grund i ett önsketänkande eller något space´at utan i sådant de hade kunnat observera med sina sinnen; de lade ihop 1+1. Intuition är inget att förakta eller förringa i arbete med människor - tvärtom.
Både polis och åklagare har arbetat och arbetar fortfarande med att få fram sanningen, inget annat. Och vi får förlita oss på deras yrkesskicklighet vad beträffar utredningen. Om de sedan lyckas med att lägga fram ett trovärdigt händelseförlopp och kan presentera en hållbar DNA-bevisning är en annan sak.