2015-09-12, 16:41
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jag är 100% säker på att du inte är jurist eftersom det tydligt framgår varenda gång vi kommer in mer på djupet på såna frågor att du inte vet eller förstår hur juridiska resonemang byggs upp.
Vem som helst kan kalla sig jurist. Jag kan ha gått en kvällskurs i familjerätt, och kalla mig jurist, utan att kunna så mycket om de frågor som diskuteras här. Jag delar inte din uppfattning om att jag inte vet eller förstår juridiska frågor på djupet. Tvärtom, under det halvår som jag har varit registrerad har jag visat prov på mer än medelmåttig kunskap i juridik. Så att påstå att jag inte är jurist är fel.
Citat:
Du vet mycket väl att jag inte vill ha öppna förundersökningar. Till skillnad från dig har jag däremot inga problem att begripa att frågan inte kan göras 100% binär. Sekretessregler finns till av många olika skäl, men de är alltid en avvägning mot offentlighetsprincipen. Sekretess är sällan absolut (Undantag finns som ex. stora delar av skatteregistret) och ett skäl till det är att information ska kunna offentliggöras i sammanhang där det är rimligt eller rentav positivt och ingen lider skada.
Att en part ensidigt bestämmer vad som ska offentliggöras har inget med offentlighetsprincipen att göra.
Citat:
Det är ett typexempel på att regelsystem som inte har absoluta, orubbliga gränser oftast tjänar sitt syfte bättre än system som inte tillåter några nyanser eller avsteg ens när det må vara aldrig så påkallat. Flera argument har jag redan gett dig: Allmänintresse, att lugna människor, att inte skapa en alltför stark känsla av att makten agerar utan all insyn.
Jag kallar det allmännyfikenhet. Människor blir lugna av de uppgifter som blir offentlig genom domstolens försorg. Polisen kan också delge de närmast berörda uppgifter under yppandeförbud. Åklagarens beteende ger ökat intryck av att makten agerar utan all insyn.
Citat:
När någon nyss häktats finns som regel goda skäl att hålla strikt på sekretessen. Fortfarande pågår troligen omfattande utredningsarbete med förhör med vittnen. Det finns också en mer uppenbar möjlighet att den häktade faktiskt är oskyldig och då är det till skada både för honom och utredningen att man släpper information. När man kommit längre in i processen förändras läget. På mig känns det uppenbart att man åtminstone efter nån månad här har ansett att man har så pass gott bevisläge att det kommer att räcka till åtal, även om det återstått mycket arbete, formella protokoll från läkare och NFC ännu inte varit på plats etc. Då är det inte längre av samma stora vikt att hålla absolut tätt. Man kan släppa viss info med de skäl jag angivit ovan. Detta är förutsett i lagen också, eftersom sekretessen inte är absolut.
Ju närmare åtal man kommer, desto mer påverkar man vittnen och nämndemän, de minns bättre vad åklagaren har sagt.
Citat:
Sen är ju det vi fått egentligen väldigt lite. Förutom det vi vet pga offentlighetsreglerna: Vem är häktad och varför, vem har mer delgivits misstanke men frigetts? så vet vi egentligen bara att man hittat DNA från den misstänkte på flera föremål och att det finns annan bevisning också som bl.a. består av vittnesmål. Sen vet vi att flera bilar varit i beslag och att ingen person utöver litauerna är eller har varit formellt misstänkt.
Se min diskussion med en representant för allmänheten, #Psykosomalisk, så förstår du hur folk påverkas av det lilla vi har fått veta.
Citat:
Det är inte särskilt mycket att röra upp himmel och jord över tycker jag.
Där är vi inte ense.
2015-09-12, 16:42
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykosomalisk
Han har inte avgjort något, han upplyser allmänheten om att bevisläget är gott.
(Och han vet garanterat att NB kommer att åka dit, mot sitt nekande.)
Anser du att du är lämplig nämndeman om det skulle bli aktuellt?
2015-09-12, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Belägg för det fetstilta?

I det öppna samhället du eftersträvar, ska förundersökningen gå inför öppen ridå? Eller räcker det med att FUP och rättegång blir till största delen offentliga?

Vem ska avgöra om det som släpps till allmänheten sker med omdöme, eller har för avsikt att ge utredning och åklagaren PR? Nu finns det inget regelsystem, och därför ingen som kan bedöma om sladdret sker med omdöme.

Advokaten ska givetvis också hålla tyst, liksom åklagaren. Allmänheten har större förtroende för åklagare än för GW, och GW har inget att spekulera om om åklagaren inte säger något.

Att förlita sig på att hovrätten rättar till fel inebär att systemet med två domstolar kan avskaffas. Då kan vi lika gärna hoppa över tingsrätten. Det finns nämndemän i hovrätten också.

Tillåt mig att gapskratta!

Det är uppenbart att du inte ens kan de enklaste juridiska begrepp och att du pissar på rättssäkerheten genom att driva gäck med de som skriver seriöst i denna sak.

Du kan inte blanda ihop åklagarens roll med Leif G W, och det utredningsarbete som pågår med en kriminologs olika synpunkter. Dessa personer kan inte ställas som motpoler i sin yrkesutövning. Jag tycker båda är bra på det de gör!

Det finns regelsystem inom processrätten som är tvingande och som de flesta av oss sett att åklagaren följer. Han sladdrar inte som du påstår. Åklagaren väger varje ord noga för att ge oss det vi behöver för att veta att det finns häktningsgrunder och att ett åtal kommer snart.

Den som "sladdrade" men nu håller käft är advokaten Rönnbäck som slarvat bort varje droppe av försvar klienten hade. Men det begriper inte du!

Det är inte så att hovrätten alltid dömer bättre än tingsrätten. Men det jag noterat är att många advokater ser på tingsrättsdomen som ett utgångsläge. Det ät enklare att jobba när det mesta sammanfattats och man ser hur tingsrätten har dömt. Om det är taktik eller lättja är ju intressant att reflektera över. Men om man tänker på saken så är ju de advokater som lyckas redan i tingsrätten, de advokater buset litar på!

För när man överklagar så måste man framföra de punkter där man vill att hovrätten ändrar tingsrättens dom. Inte så enkelt att visa att tingsrätten dömt fel, om man som advokaten Rönnbäck framfört att klienten aldrig träffat brottsoffret, och har dömts mot sitt nekande med olika bevis. För det handlar oftast inte om att bli frikänd, utan om att få ett lindrigare straff än livstid, alternativt vård.
2015-09-12, 16:48
Medlem
Citat:
Anser du att du är lämplig nämndeman om det skulle bli aktuellt?
Japp, som normal människa utgår jag ifrån den information som är mest aktuell.

Du behöver inte oroa dig över rättssäkerheten, åklagaren agerar givetvis utifrån objektivitetsprincipen. Och det är bra att han upplyser allmänheten om att bevisläget är gott, så att unga tjejer i Götenetrakten vågar vara ensamma utomhus.
2015-09-12, 16:50
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Tillåt mig att gapskratta!

Det är uppenbart att du inte ens kan de enklaste juridiska begrepp och att du pissar på rättssäkerheten genom att driva gäck med de som skriver seriöst i denna sak.

Du kan inte blanda ihop åklagarens roll med Leif G W, och det utredningsarbete som pågår med en kriminologs olika synpunkter. Dessa personer kan inte ställas som motpoler i sin yrkesutövning. Jag tycker båda är bra på det de gör!

Det finns regelsystem inom processrätten som är tvingande och som de flesta av oss sett att åklagaren följer. Han sladdrar inte som du påstår. Åklagaren väger varje ord noga för att ge oss det vi behöver för att veta att det finns häktningsgrunder och att ett åtal kommer snart.

Den som "sladdrade" men nu håller käft är advokaten Rönnbäck som slarvat bort varje droppe av försvar klienten hade. Men det begriper inte du!

Det är inte så att hovrätten alltid dömer bättre än tingsrätten. Men det jag noterat är att många advokater ser på tingsrättsdomen som ett utgångsläge. Det ät enklare att jobba när det mesta sammanfattats och man ser hur tingsrätten har dömt. Om det är taktik eller lättja är ju intressant att reflektera över. Men om man tänker på saken så är ju de advokater som lyckas redan i tingsrätten, de advokater buset litar på!

För när man överklagar så måste man framföra de punkter där man vill att hovrätten ändrar tingsrättens dom. Inte så enkelt att visa att tingsrätten dömt fel, om man som advokaten Rönnbäck framfört att klienten aldrig träffat brottsoffret, och har dömts mot sitt nekande med olika bevis. För det handlar oftast inte om att bli frikänd, utan om att få ett lindrigare straff än livstid, alternativt vård.
Det är du som inte kan de enklaste juridiska begrepp. Häktningsgrunder finns i häktningsbegäran, och den är offentlig. Varför åklagaren pratar har jag redan förklarat. Advokaten får inte prata, så därför är hon tyst. Hon har inte slarvat bort något försvar, du vet inte ens vad det är. Advokaten försvarar sin klient i domstolen, det är där målet avgörs. Ingen advokat vill förlora i tingsrätten, varje förlust är en förlust för anseendet och påverkar kommande uppdrag.
2015-09-12, 16:56
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:

Du behöver inte oroa dig över rättssäkerheten, åklagaren agerar givetvis utifrån objektivitetsprincipen. Och det är bra att han upplyser allmänheten om att bevisläget är gott, så att unga tjejer i Götenetrakten vågar vara ensamma utomhus.
Den offentliga informationen om att någon sitter häktad på sannolika skäl misstänkt räcker för att tjejer i Götenetrakten vågar var ensamma utomhus, lika bra som nu.

Lagen.nu: Omedelbarhetsprincipen
Citat:
Rättens dom får bara grundas på vad som förekommit vid huvudförhandlingen enligt 17 kap. 2 § rättegångsbalken för tvistemål och 30 kap. 2 § för brottmål.
Rätten får enligt omedelbarhetsprincipen endast fästa avseende vid bevisfakta som direkt iakttagits av rätten under huvudförhandlingen eller bevisfakta som man kan sluta sig till från vad som direkt iakttagits. Om en part framför något under förberedelsen får alltså inte inte rätten ta hänsyn till detta om det inte upprepas under huvudförhandlingen. Principen syftar till att rätten ska ha bra förutsättningar att få överblick och kunna värdera hela bevismaterialet i ett sammanhang.
Inställs huvudförhandlingen, får rätten ändå ta upp muntlig bevisning, om det är tillåtet enligt reglerna om förhör utom huvudförhandling och den som skall höras finns tillgänglig enligt kap.3 § rättegångsbalken.
Ett par konsekvenser av omedelbarhetsprincipen är att rätten inte får grunda dom på vad som antecknats i protokollet från huvudförhandlingen - domen måste grundas på vad som direkt iakktagits - och inte heller på vad den enskilda domaren har för privat kunskap från utanför sin yrkesutövning (med undantag för s.k. notoriska fakta)
Din förutfattade mening är ett direkt brott mot omedelbarhetsprincipen, och du ska avsäga dig nämndemannaskapet, om du har något.
2015-09-12, 17:02
Medlem
Citat:
Den offentliga informationen om att någon sitter häktad på sannolika skäl misstänkt räcker för att tjejer i Götenetrakten vågar var ensamma utomhus, lika bra som nu.
Du vet väl inte hur de tänker. Alla 17-åringar vet inte ens vad ordet sannolikt innebär.
Citat:
Din förutfattade mening är ett direkt brott mot omedelbarhetsprincipen, och du ska avsäga dig nämndemannaskapet, om du har något.
Äsch, som jag sa utgår jag ifrån vad som är mest aktuellt. Och i dagsläget fattar jag att NB har handen i syltburken, utifrån att åklagaren gått ut med sina uppgifter.
(Skulle han låta bli att berätta om polisen sett NB stå med Lisas huvud i handen?)
Men, om jag mot förmodan haft fel skulle jag anpassat mig till den aktuella informationen.

Du får ursäkta, men jag kan inte se varför vi skulle tro att du kan bedöma läget bättre än åklagaren. Det kommer liksom inte att hända.
Senast redigerad av Psykosomalisk 2015-09-12 kl. 17:05.
2015-09-12, 17:09
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Jag konstaterar bara att det blev en "bra" bild när mgm hämtades till förhör.

Ingen vet väl ens om polisen hade tolk med sig? Eller sa dom bara "kom med här"? Och mgm fattade ingenting och ställde frågor på knagglig engelska? Kanske "upplevde" polisen att han hade ett "aggressivt beteende".

Journalisten som fångade händelsen uppgav att det såg "stökigt" ut.

Att bli bojad innebär att motsättningar fanns till att åka med till förhör.
Att bli bojad är ett tvångsmedel, inte praxis, och det görs definitivt inte skicka signaler till media.
2015-09-12, 17:10
Medlem
Citat:

Jaså? När Helena Anderssons mördare fortfarande går fri?
2015-09-12, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Jaså? När Helena Anderssons mördare fortfarande går fri?
Lever han? Bor han kvar i samma område?
2015-09-12, 17:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Om de hade hittat blod eller sperma från NB på Lisas underkläder skulle NB redan ha åtalats. Men om de har hittat blod från NB på Lisas handske som han och AJ hittade i ladan så förstår jag varför åtalet dröjer. Underkläder och sperma är ditt eget påhitt då det inte ens framkommit att Lisa skulle utsatts för sexuellt övergrepp.
De kan inte åtala hur snabbt som helst hur starka bevisen än är. Det är mycket som ska förberedas. De flesta är överrens om att det här har gått snabbt mot andra fall.
2015-09-12, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Journalisten som fångade händelsen uppgav att det såg "stökigt" ut.

Att bli bojad innebär att motsättningar fanns till att åka med till förhör.
Att bli bojad är ett tvångsmedel, inte praxis, och det görs definitivt inte skicka signaler till media.

Du vet inte om polisen gjorde rätt bedömning här. Inte jag heller men jag är kritisk eftersom bilder har stor betydelse för människors känslor och därmed uppfattning om vad som har hänt dvs om mgm:s skuld. ( Tex har en bild av en drunknad pojke fått en enorm påverkan.) Skövdepolisen hade helt enkelt uppträtt mer trovärdigt om mgm inte varit bojad till förhör.

Jag ställer frågan igen eftersom du svarar på mitt inlägg men inte tar ställning till just den: hade polisen tolk med sig?
Senast redigerad av nopomil 2015-09-12 kl. 17:23.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in