2015-09-12, 15:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jag finner att du också förstärker dåliga argument med kränkning.

Precis, åklagaren berättar att de har rätt man. Med den förvissningen kliver nämndemän och vittnen in i domstolen, vilket strider mot att domstolens ledamöter inte får ha förutfattade meningar och vittnen ska opåverkade berätta vad de har upplevt.

Det har dom redan fått göra för längesen. Vittnen som låter sig påverkas och ändrar sin berättelse i domstolen ses inte som trovärdiga i domstolens ögon. Därför brukar vittnen under ed hålla sig till sin ursprungliga berättelse.

Vittnen vet inte mycket mer än vad du gör. Hur ser du på att förundersökningen blir offentlig innan rättegången? Är inte det en fara?
Senast redigerad av Maya35 2015-09-12 kl. 16:06.
2015-09-12, 16:09
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykosomalisk
Men om de har hittat blod från NB på Lisas underkläder och kanske t.om. hans sperma, är det nästan av samma dignitet som om han hade stått med hennes huvud i handen.
Media har släppt bilden på IKEA-eritreanen som tar en kniv ur butikshyllan. Oj - vad påverkade domstolens ledamöter ska bli!

Jag anser att det är sjukt att påstå att det är PR som åklagaren är ute efter.
Bygger du övertygelsen om att rätt man sitter på antagandet att blod har hittats på Lisas underkläder och det fanns sperma? Inser du att du har påverkats av åklagarens uttalanden, och att det vore olämpligt för dig att sitta nämneman, om det skulle bli aktuellt?

Du sa inte att påståendet var sjukt, du sa att jag var sjuk. Det var en kränkning.
Senast redigerad av XeniaOnatopp 2015-09-12 kl. 16:15.
2015-09-12, 16:12
Medlem
Kan vi vara säkra på att GM fortfarande inte är på fri fot? GM kanske läser varenda rad om det här fallet på Flashback? GM kanske även rapporterar sådant som han anser är grovt förtal?

Citat:
Du är ju sjuk. Varför ska man anta att åklagaren vill ha PR (!) hellre än att han vill ge allmänheten upplysningen att rätt GM är fast? Det han säger är att DNA-spåren räcker för honom för att veta att de har rätt man.
2015-09-12, 16:18
Medlem
Citat:
Källa på blod har hittats på Lisas underkläder? Bygger du övertygelsen om att rätt man sitter på antagandet att det fanns sperma?
Jag säger att om man kan tänka logiskt fattar man att åklagaren vet att DNA-spåren visar att NB är inblandad i Lisas försvinnande.
Och rätten som förlängt häktningen anser nog samma sak.
Citat:
Du sa inte att påståendet var sjukt, du sa att jag var sjuk. Det var en kränkning.
Om man yttrar sig sjukt, är man nog det.
Senast redigerad av Psykosomalisk 2015-09-12 kl. 16:21.
2015-09-12, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nominal
"Jo så att säga vi har DNA-spår som binder så att säga, ja, misstänkt gärningsman till Lisa Holm då, så att säga."
Jag tror inte detta är något tecken på osäkerhet inför utredningen, utan helt enkelt hans sätt att prata på. Precis som du och jag använder vissa ord och uttryck mer frekvent i vårt dagliga tal gör han säkert samma sak. I intervjuer uppfattas han av mig som mestadels lugn och samlad. Allt är i sin ordning. Så att säga.

I övrigt håller jag med. Tycker det är närmast nonchalant att inte "riva runt" i Litauen. Det borde ju vara polisiär plikt att göra det kan man tycka.

Sen var det detta med yppandeförbud. Som privatperson blir man lite osäker på att utredningen bedrivs på ett korrekt sätt när man helt och hållet svävar i ovisshet vad gäller vilka spår som följs upp respektive inte följs upp, exempelvis SUV-spåret som du nämner. Enda man kan göra är att hålla tummarna för att yppandeförbudet hjälpt mer än det stjälpt men det återstår verkligen att se.

Uttrycket " så att säga" är ett tecken på tveksamhet oavsett vem som säger det och när.

Vad gäller "att riva runt" så missuppfattade du mig helt. Min avsikt var att visa hur språkbruket är bland de som har att handha den yttersta legala makten över människors liv.
Eftersom jag anser att polisen inte har hanterat fallet förutsättningslöst från början ser jag inget skäl till att skattepengar ska slösas på polisers "hypotes/nöjesresor" till baltländer.

Yppandeförbudet som är villkorat, ( polis och åklagare yppar det de vill) förhindrar också effektivt granskning av polisens arbete. Icke att förglömma.
2015-09-12, 16:19
Medlem
Citat:
Men om de har hittat blod från NB på Lisas underkläder och kanske t.om. hans sperma, är det nästan av samma dignitet som om han hade stått med hennes huvud i handen.
Om de hade hittat blod eller sperma från NB på Lisas underkläder skulle NB redan ha åtalats. Men om de har hittat blod från NB på Lisas handske som han och AJ hittade i ladan så förstår jag varför åtalet dröjer. Underkläder och sperma är ditt eget påhitt då det inte ens framkommit att Lisa skulle utsatts för sexuellt övergrepp.
2015-09-12, 16:20
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Belägg för det fetstilta?

I det öppna samhället du eftersträvar, ska förundersökningen gå inför öppen ridå? Eller räcker det med att FUP och rättegång blir till största delen offentliga?

Vem ska avgöra om det som släpps till allmänheten sker med omdöme, eller har för avsikt att ge utredning och åklagaren PR? Nu finns det inget regelsystem, och därför ingen som kan bedöma om sladdret sker med omdöme.

Advokaten ska givetvis också hålla tyst, liksom åklagaren. Allmänheten har större förtroende för åklagare än för GW, och GW har inget att spekulera om om åklagaren inte säger något.

Att förlita sig på att hovrätten rättar till fel inebär att systemet med två domstolar kan avskaffas. Då kan vi lika gärna hoppa över tingsrätten. Det finns nämndemän i hovrätten också.

Jag är 100% säker på att du inte är jurist eftersom det tydligt framgår varenda gång vi kommer in mer på djupet på såna frågor att du inte vet eller förstår hur juridiska resonemang byggs upp.

Du vet mycket väl att jag inte vill ha öppna förundersökningar. Till skillnad från dig har jag däremot inga problem att begripa att frågan inte kan göras 100% binär. Sekretessregler finns till av många olika skäl, men de är alltid en avvägning mot offentlighetsprincipen. Sekretess är sällan absolut (Undantag finns som ex. stora delar av skatteregistret) och ett skäl till det är att information ska kunna offentliggöras i sammanhang där det är rimligt eller rentav positivt och ingen lider skada.

Det är ett typexempel på att regelsystem som inte har absoluta, orubbliga gränser oftast tjänar sitt syfte bättre än system som inte tillåter några nyanser eller avsteg ens när det må vara aldrig så påkallat. Flera argument har jag redan gett dig: Allmänintresse, att lugna människor, att inte skapa en alltför stark känsla av att makten agerar utan all insyn.

När någon nyss häktats finns som regel goda skäl att hålla strikt på sekretessen. Fortfarande pågår troligen omfattande utredningsarbete med förhör med vittnen. Det finns också en mer uppenbar möjlighet att den häktade faktiskt är oskyldig och då är det till skada både för honom och utredningen att man släpper information. När man kommit längre in i processen förändras läget. På mig känns det uppenbart att man åtminstone efter nån månad här har ansett att man har så pass gott bevisläge att det kommer att räcka till åtal, även om det återstått mycket arbete, formella protokoll från läkare och NFC ännu inte varit på plats etc. Då är det inte längre av samma stora vikt att hålla absolut tätt. Man kan släppa viss info med de skäl jag angivit ovan. Detta är förutsett i lagen också, eftersom sekretessen inte är absolut.

Sen är ju det vi fått egentligen väldigt lite. Förutom det vi vet pga offentlighetsreglerna: Vem är häktad och varför, vem har mer delgivits misstanke men frigetts? så vet vi egentligen bara att man hittat DNA från den misstänkte på flera föremål och att det finns annan bevisning också som bl.a. består av vittnesmål. Sen vet vi att flera bilar varit i beslag och att ingen person utöver litauerna är eller har varit formellt misstänkt.

Det är inte särskilt mycket att röra upp himmel och jord över tycker jag.
2015-09-12, 16:21
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Jag säger att om man kan tänka logiskt fattar man att åklagaren vet att DNA-spåren visar att NB är inblandad i Lisas försvinnande.
Och rätten som förlängt häktningen anser nog samma sak.

Om man yttrar sig sjukt, är man nog det.
Det är domstolen, inte åklagaren, som ska avgöra skuldfrågan. Om det du säger är riktigt kan vi hoppa över domstolen.
2015-09-12, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Om de hade hittat blod eller sperma från NB på Lisas underkläder skulle NB redan ha åtalats. Men om de har hittat blod från NB på Lisas handske som han och AJ hittade i ladan så förstår jag varför åtalet dröjer. Underkläder och sperma är ditt eget påhitt då det inte ens framkommit att Lisa skulle utsatts för sexuellt övergrepp.
Jag har väl inte sagt att det inte var ett teoretiskt exempel.
Det tar tid att åtala och det går inte snabbare när MGM nekar.
2015-09-12, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
Att du dissar polisen fullständigt är klar och tydligt. Däremot ser jag ingen argumentation mer än ett evigt klagande.
Så intressant att läsa att du säger att polisen inte har någon utarbetad analytiskt akademisk (jävla massa onödiga ord) metod för förhör utan de går på "magkänsla"????? Alltså snälla rara, du har ju ingen som helst aning om detta om du inte råkar vara polis involverad i just denna utredningen. Jag gissar att du är varken polis eller involverad utan bara en soffliggare som älskar att klanka ner på något där du hoppas någon skall lyssna? Och du har säkert en poäng, för det är många som ogillar att de har en MGM som inte stämmer in i en normal profil. Att du dessutom får lufta dina vingar mot polisen måste göra att du känner high five. Jisses så lite det behövs.
Men återkom gärna med någon form av argumentation. Klagandet är ju bara tråkigt och intetsägande

Det finns ingen nationell utarbetad metod för förhör som har forskningsstöd. Om du blir förbannad över det - vänd dig till rätt instans. Jag bestämmer inte över det.

Att du förväxlar kritik med "klagande" säger en del om dig. Inget annat.
I diktaturer är det inte heller tillåtet att "klaga" dvs att kritisera maktutövare som bekant.
2015-09-12, 16:25
Medlem
Citat:
Det är domstolen, inte åklagaren, som ska avgöra skuldfrågan. Om det du säger är riktigt kan vi hoppa över domstolen.
Han har inte avgjort något, han upplyser allmänheten om att bevisläget är gott.
(Och han vet garanterat att NB kommer att åka dit, mot sitt nekande.)
2015-09-12, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exquisitely
Vad är din teori; att han blev bojad för att skapa en dramaturgisk effekt framför kameran?

Jag konstaterar bara att det blev en "bra" bild när mgm hämtades till förhör.

Ingen vet väl ens om polisen hade tolk med sig? Eller sa dom bara "kom med här"? Och mgm fattade ingenting och ställde frågor på knagglig engelska? Kanske "upplevde" polisen att han hade ett "aggressivt beteende".

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in