Citat:
Vem som helst kan kalla sig jurist. Jag kan ha gått en kvällskurs i familjerätt, och kalla mig jurist, utan att kunna så mycket om de frågor som diskuteras här. Jag delar inte din uppfattning om att jag inte vet eller förstår juridiska frågor på djupet. Tvärtom, under det halvår som jag har varit registrerad har jag visat prov på mer än medelmåttig kunskap i juridik. Så att påstå att jag inte är jurist är fel.
Citat:
Att en part ensidigt bestämmer vad som ska offentliggöras har inget med offentlighetsprincipen att göra.
Ursprungligen postat av MrFold
Du vet mycket väl att jag inte vill ha öppna förundersökningar. Till skillnad från dig har jag däremot inga problem att begripa att frågan inte kan göras 100% binär. Sekretessregler finns till av många olika skäl, men de är alltid en avvägning mot offentlighetsprincipen. Sekretess är sällan absolut (Undantag finns som ex. stora delar av skatteregistret) och ett skäl till det är att information ska kunna offentliggöras i sammanhang där det är rimligt eller rentav positivt och ingen lider skada.
Citat:
Jag kallar det allmännyfikenhet. Människor blir lugna av de uppgifter som blir offentlig genom domstolens försorg. Polisen kan också delge de närmast berörda uppgifter under yppandeförbud. Åklagarens beteende ger ökat intryck av att makten agerar utan all insyn.
Det är ett typexempel på att regelsystem som inte har absoluta, orubbliga gränser oftast tjänar sitt syfte bättre än system som inte tillåter några nyanser eller avsteg ens när det må vara aldrig så påkallat. Flera argument har jag redan gett dig: Allmänintresse, att lugna människor, att inte skapa en alltför stark känsla av att makten agerar utan all insyn.
Citat:
Ju närmare åtal man kommer, desto mer påverkar man vittnen och nämndemän, de minns bättre vad åklagaren har sagt.
När någon nyss häktats finns som regel goda skäl att hålla strikt på sekretessen. Fortfarande pågår troligen omfattande utredningsarbete med förhör med vittnen. Det finns också en mer uppenbar möjlighet att den häktade faktiskt är oskyldig och då är det till skada både för honom och utredningen att man släpper information. När man kommit längre in i processen förändras läget. På mig känns det uppenbart att man åtminstone efter nån månad här har ansett att man har så pass gott bevisläge att det kommer att räcka till åtal, även om det återstått mycket arbete, formella protokoll från läkare och NFC ännu inte varit på plats etc. Då är det inte längre av samma stora vikt att hålla absolut tätt. Man kan släppa viss info med de skäl jag angivit ovan. Detta är förutsett i lagen också, eftersom sekretessen inte är absolut.
Citat:
Se min diskussion med en representant för allmänheten, #Psykosomalisk, så förstår du hur folk påverkas av det lilla vi har fått veta.
Sen är ju det vi fått egentligen väldigt lite. Förutom det vi vet pga offentlighetsreglerna: Vem är häktad och varför, vem har mer delgivits misstanke men frigetts? så vet vi egentligen bara att man hittat DNA från den misstänkte på flera föremål och att det finns annan bevisning också som bl.a. består av vittnesmål. Sen vet vi att flera bilar varit i beslag och att ingen person utöver litauerna är eller har varit formellt misstänkt.
Citat:
Där är vi inte ense.
Det är inte särskilt mycket att röra upp himmel och jord över tycker jag.