2015-09-11, 22:30
Medlem
Bilden med den bojade mgm lever sitt eget liv varenda gång media (GT) skriver om LH-fallet. Bra jobbat polisen! "Tur" att ni var "tvungna" att boja mgm. Tänk så intetsägande bilden blivit annars!

För övrigt är det lite intressant att notera att Lars "Hypotesen" Johansson gömmer sig bakom åklagaren Lars-Göran "Ludden" Wennerholm som nu inte vill uttala sig alls inför det avslutande "slutförhöret".
http://www.expressen.se/gt/lisa-holm-utredare-kan-skickas-till-litauen/

Värt att tänka på inför "slutförhöret" är att polisen inte har något utarbetad analytisk akademisk metod för förhör utan det görs förmodligen på "magkänsla" och "polisiär intuition" Så arbetar Farbror Blå.

Vad är detta för gäng egentligen? En åklagare som säger "så att säga" hela tiden (tecken på osäkerhet) och en utredande polis som följer upp tips som stödjer "hypotesen" och inte vill "åka över gränsen och riva runt". Är det så den utredande intelligentsian uttrycker sig? Inte särskilt förtroendeingivande.

Fortfarande inget om SUV-mannen? Märkligt.
Senast redigerad av nopomil 2015-09-11 kl. 22:46.
2015-09-11, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tosabiten6
Nu blir säkert denna frågan ställts, men jag blev fundersam då jag precis läste om det preliminära dödsdatumet. Med ödmjukhet vill jag fråga hur pass lätt/svårt det är att identifiera en avliden människa ca 5 dagar efter hennes bortgång? För visst var det ungefär så många dagar efter hon blev funnen?

Borde inte vara svårt då kroppen följer en given förruttnelseprocess, men om kroppen legat i en frys eller i vatten kan det försvåra för obducenten att fastställa, även vissa gifter kan försvåra och störa processen , hon kan ju ha fått en överdos av tex GHB och sedan lagts i en frys
2015-09-11, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Helvetet är tyvärr inte över med vare sig rättegång eller fällande dom. Efter att ha lärt känna en del anhöriga till mordoffer på nätet i USA kan jag tyvärr meddela att det är så. Det är ett sår som för de flesta aldrig läker. Hur många år som än går.
Ja det bär de väl med sig hela livet, efter att gärningsmännen blivit frisläppta tyvärr. Det finns ingen absolut rättvisa.
2015-09-11, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAJSY
Vilket är det mest tänkbara scenariot för hur Lisa bragdes om livet? Nu kan vi väl räkna bort AJ, finniga ynglingar, anhöriga och person i en SUV som Lisa setts prata med. Det börjar ju dra ihop sig mot åtal. Fler personer borde väl ha gripits om det fanns misstankar mot dem. Nu finns det en huvudmisstänkt och man hoppas att de gripit rätt man. (Annars är det verkligen synd om NB).
Hoppas att en lösning är nära förestående med tanke på Lisas anhöriga som måste ha genomlevt världens helvete dessa månader.

Jag tror att hon blev strypt dock inte av MGM
2015-09-11, 22:46
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Att de flesta unga tjejer inte är intresserade av män en bit över 30 och uppåt innebär ju inte att även det omvända gäller, det trodde jag varenda människa var väl medveten om?

När det kommer till starka känslor och önskningar så har vi en stark benägenhet att önsketänka. Världen är full av herrar som ägnar sig åt oönskad uppvaktning av kvinnor betydligt yngre än de själva, mer eller mindre i tron att de uppfattas som charmiga/manliga.

https://www.youtube.com/watch?v=JtfFZUI_-Vs

Sjökvisten finns som sagt i våra dagar också. I större mängd än vi killar märker, det har jag förstått av samtal jag haft med kvinnor om saken. Jag har åtminstone en kompis som man ibland lite bryskt får påminna om detta.

Nu tror jag inte att Lisa mördats enbart för att hon avvisat ett närmande. Är det ändå ett sånt scenario så hände något mer komplicerat, något gick extremt fel. Jag är tämligen säker på att alkohol och/eller droger var inblandade i och bidrog till att impulskontrollen sattes ur spel (Det gäller även hypotesen att mordet var ett resultat av att Lisa råkade se något hon inte borde se som jag inte har avfärdat helt och hållet även om jag finner den mindre sannolik).

Det ligger i sakens natur att om NB är mördaren så må hans förflutna vara "fläckfritt" på papperet, men han är då knappast en psykiskt sund person. Han må vara osannolik som mördare i ett vakuum, men vi är inte längre i ett vakuum. Hans DNA finns på flera av offrets tillhörigheter och annan bevisning finns också. Kan han vara en ny Niklas Lindgren-typ? Om 1-2 månader kommer vi förhoppningsvis ha en bättre idé om det är så.

Tråden går framåt i rasande fart, svårt att hinna läsa ikapp.

Sjökvisten ja; en mera läbbigt lismande typ går väl inte att föreställa sig, eller? Jag är personligen inte alls så säker på att NB försökte imponera på Lisa och använda sig av förförarkonster denna sena och blåsiga em, det är liksom fel tillfälle för raggningsförsök. NB är trots allt en man i yngre medelåldern och borde vid det här laget ha lite hum om hur, när, var sånt lämpar sig. De i cirkatal 8 min som förflyter mellan kollegernas avfärd och det sista sms´et kan förmodas ha använts till att klä på sig och rätta till alla ytterkläder inför avfärd. Nyckeln i låset och påsen på marken tycker jag visar på att Lisa redan sitter på mopeden, startklar, när något eller någon plötsligt fångar hennes uppmärksamhet och får henne att stiga av mopeden.

Har han som du tar upp, varit påverkad av någon drog eller kombination av droger (vilket kanske är det mest vanliga) är risken förstås påtagligt större att ett slumpartat möte har förlöpt olyckligt. Ett irrationellt och okontrollerat beteende har isåfall kunnat leda till att mörka krafter har tagit över. Intressant att du nämner NL, som ju också var en till synes vanligt arbetande familjefar, något tillbakadragen enligt arbetskamraterna. Ingen som väckte uppmärksamhet.

Det är påfallande ofta de mest exemplariska männen med något blygsam och introvert personlighet som omgivningen häpnar över när sanningen kommer fram. De som under lång tid förmår hålla sitt inre liv och våldsamma drifter under kontroll. Därmed inte sagt att alla män med de egenskaperna är våldsmän.

Allteftersom åklagaren har fått in provresultat och inget indikerar att någon ytterligare person skulle vara inblandad i själva brottet, håller jag också teorin öppen för att hon har blivit vittne till ett inbrottsförsök eller något annat olagligt. Fler gärningsmän borde ha kunnat avläsas i teletrafik mm vid det här laget, om så hade varit fallet.

Vad som ändå ter sig märkligt är de vittnesuppgifter om flera bilar som påstås ha sett i närområdet.
Senast redigerad av Reviews 2015-09-11 kl. 23:04.
2015-09-11, 22:47
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Nio ggr av tio alternativteoretiker drar upp Thomas Quick i trådar som "bevis" för det ena och det andra sluter jag läsa. Den tionde skriver jag ett trött påpekande om att man inte kan dra paralleller med ett fall där den åtalade själv ville bli dömd och ta på sig så många mord som möjligt. (...)

Vilket åklagare och polis helt okritiskt byggde sina åtal kring. Det hade ju en misstänkt, och denne ska fällas i domstol.
Lagen om minsta möjliga ansträngning överträffar objektivitetsprincipen
2015-09-11, 22:55
Medlem
Var det alltid bara AJ som körde den svarta Honda-suven - eller brukade litauerna eller någon annan i AJs familj låna den? Styvsonen, tillika fd elitsoldat och bosatt i Dubai, var hemma på Blomberg under aktuella perioden. kanske var han ute och körde den ibland? Han avfördes kanske snabbt, då han fick alibi av sina närmaste?

Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
VAr är "hela tråden full" med uppgifter om balternas bil?
det som står är att godsherren hade en svart SUV.
Det jag undrar över är om balterna hade en bil.
Elelr om de bara lånade godsherrens bil. Och om de bara lånade den, var fanns den parkerad isf? Hade de full tillgång till den så att den tex stod på deras egen garageuppfart, eller stod den inne på Martorp?
Det är faktiskt lite skillnad på om de har en bil på egna uppfarten som de fritt disponerar över, eller om de måste ta sig till jobbet för att få tag på den. Samma sak om de hade en egen, privat bil.

Hur tog de sig till ICA Handlarn 1930?
Vet någon det? Gick de eller åkte bil?
Åkte de svarta SUVen eller åkte de privata bilen?
Senast redigerad av Spanaren321 2015-09-11 kl. 23:43.
2015-09-11, 23:03
Medlem
Anmärkningsvärt att det inte skrivits ett ord på denna sida http://www.lrytas.lt/zyme/lisa-holm
sedan den 31 juli. Man kan ju bara föreställa sig det omvända: om en svensk suttit häktad i Litauen. Det hade nog varit en kraftig nyhetsbevakning från Aftonbladet, Expressen m. fl.
2015-09-11, 23:14
Medlem
Den första avgörande kvällen och natten söker inte polis med helikopter. Sen begränsas sökområdet till 300 meter. Här lämnas alltså tid och utrymme till gärningsman/män.

Polis och militär sökte sen i fem dagar utan resultat trots utrustning och resurser. Polis och militär famlade i blindo.

Sen gick allt rasande fort. Polisens "intuition" infann sig. Litauerna togs till förhör. LH hittades.

Polis och åklagare arbetar "baklänges" dvs hämtar först till förhör och häktar sen presenteras bevisning. Sen stärkt bevisning.

Vem granskar polis och åklagare?
2015-09-11, 23:29
Medlem
nominals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Bilden med den bojade mgm lever sitt eget liv varenda gång media (GT) skriver om LH-fallet. Bra jobbat polisen! "Tur" att ni var "tvungna" att boja mgm. Tänk så intetsägande bilden blivit annars!

För övrigt är det lite intressant att notera att Lars "Hypotesen" Johansson gömmer sig bakom åklagaren Lars-Göran "Ludden" Wennerholm som nu inte vill uttala sig alls inför det avslutande "slutförhöret".
http://www.expressen.se/gt/lisa-holm-utredare-kan-skickas-till-litauen/

Värt att tänka på inför "slutförhöret" är att polisen inte har något utarbetad analytisk akademisk metod för förhör utan det görs förmodligen på "magkänsla" och "polisiär intuition" Så arbetar Farbror Blå.

Vad är detta för gäng egentligen? En åklagare som säger "så att säga" hela tiden (tecken på osäkerhet) och en utredande polis som följer upp tips som stödjer "hypotesen" och inte vill "åka över gränsen och riva runt". Är det så den utredande intelligentsian uttrycker sig? Inte särskilt förtroendeingivande.

Fortfarande inget om SUV-mannen? Märkligt.

"Jo så att säga vi har DNA-spår som binder så att säga, ja, misstänkt gärningsman till Lisa Holm då, så att säga."
Jag tror inte detta är något tecken på osäkerhet inför utredningen, utan helt enkelt hans sätt att prata på. Precis som du och jag använder vissa ord och uttryck mer frekvent i vårt dagliga tal gör han säkert samma sak. I intervjuer uppfattas han av mig som mestadels lugn och samlad. Allt är i sin ordning. Så att säga.

I övrigt håller jag med. Tycker det är närmast nonchalant att inte "riva runt" i Litauen. Det borde ju vara polisiär plikt att göra det kan man tycka.

Sen var det detta med yppandeförbud. Som privatperson blir man lite osäker på att utredningen bedrivs på ett korrekt sätt när man helt och hållet svävar i ovisshet vad gäller vilka spår som följs upp respektive inte följs upp, exempelvis SUV-spåret som du nämner. Enda man kan göra är att hålla tummarna för att yppandeförbudet hjälpt mer än det stjälpt men det återstår verkligen att se.
2015-09-11, 23:39
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Nio ggr av tio alternativteoretiker drar upp Thomas Quick i trådar som "bevis" för det ena och det andra sluter jag läsa. Den tionde skriver jag ett trött påpekande om att man inte kan dra paralleller med ett fall där den åtalade själv ville bli dömd och ta på sig så många mord som möjligt. Och nu kommer du också dragandes med Quick.

Den där skiten (ärligt talat) som du håller på med i dina förstulna "spekulationer" och halvanklagelser mot rättsväsendet går liksom inte att bemöta med seriösa argument. "Vem kan säkert veta att styrman inte var full på förra överfarten. Det blir ju så många långa ensamma tråkiga timmar där uppe i styrhytten". Det är argumentation som inte går att försvara sig mot med sakargument eftersom själva argumentationen i sig är totalt osaklig och tom på fakta och konkretion. Redan Cicero körde med exakt den där typen av retoriska finter och knep. Men grejen är att du har inget konkret. Du kan inte dra upp en massa bevis på hur åklagare manipulerat rättegånger och poliser fuskat med bevisning för att få oskyldiga som bedyrade att de var oskyldiga fällda för mord. Så du kör med dina "spekulationer" och kommer dragande med Thomas Quick och 75 år ganska rättsfall.

I call bullshit.
Så du menar att polisen är felfri? Den fungerar inte som vanliga människor, som hellre ser det de vill se än det de inte vill se? Givetvis kan polisen göra fel, i sin vilja att sätta dit en misstänkt och göra allmänheten nöjd kan den mycket väl göra grövre missar än i mål som inte är uppmärksammade.

TQ är ett extremexempel, men det finns många små TQ-syndrom i utredningar, poliser och åklagare som vill kunna sätta en fjäder i hatten.
2015-09-11, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Så du menar att polisen är felfri? Den fungerar inte som vanliga människor, som hellre ser det de vill se än det de inte vill se? Givetvis kan polisen göra fel, i sin vilja att sätta dit en misstänkt och göra allmänheten nöjd kan den mycket väl göra grövre missar än i mål som inte är uppmärksammade.

TQ är ett extremexempel, men det finns många små TQ-syndrom i utredningar, poliser och åklagare som vill kunna sätta en fjäder i hatten.

Ett och annat rötägg inom polisen. Men att dom allra flesta poliser arbetar efter att ingen oskyldig ska bli dömd, då är det bättre att en mördare går fri än tvärtom, så är det väl ändå?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in