Citat:
Ursprungligen postat av
MrFold
Att de flesta unga tjejer inte är intresserade av män en bit över 30 och uppåt innebär ju inte att även det omvända gäller, det trodde jag varenda människa var väl medveten om?
När det kommer till starka känslor och önskningar så har vi en stark benägenhet att önsketänka. Världen är full av herrar som ägnar sig åt oönskad uppvaktning av kvinnor betydligt yngre än de själva, mer eller mindre i tron att de uppfattas som charmiga/manliga.
https://www.youtube.com/watch?v=JtfFZUI_-Vs
Sjökvisten finns som sagt i våra dagar också. I större mängd än vi killar märker, det har jag förstått av samtal jag haft med kvinnor om saken. Jag har åtminstone en kompis som man ibland lite bryskt får påminna om detta.
Nu tror jag inte att Lisa mördats enbart för att hon avvisat ett närmande. Är det ändå ett sånt scenario så hände något mer komplicerat, något gick extremt fel. Jag är tämligen säker på att
alkohol och/eller droger var inblandade i och bidrog till att impulskontrollen sattes ur spel (Det gäller även hypotesen att mordet var ett resultat av att Lisa
råkade se något hon inte borde se som jag inte har avfärdat helt och hållet även om jag finner den mindre sannolik).
Det ligger i sakens natur att om NB är mördaren så må hans förflutna vara "fläckfritt" på papperet, men han är då knappast en psykiskt sund person. Han må vara osannolik som mördare i ett vakuum, men vi är inte längre i ett vakuum. Hans DNA finns på flera av offrets tillhörigheter och annan bevisning finns också. Kan han vara en
ny Niklas Lindgren-typ? Om 1-2 månader kommer vi förhoppningsvis ha en bättre idé om det är så.
Tråden går framåt i rasande fart, svårt att hinna läsa ikapp.
Sjökvisten ja; en mera läbbigt lismande typ går väl inte att föreställa sig, eller? Jag är personligen inte alls så säker på att NB försökte imponera på Lisa och använda sig av förförarkonster denna sena och blåsiga em, det är liksom fel tillfälle för raggningsförsök. NB är trots allt en man i yngre medelåldern och borde vid det här laget ha lite hum om hur, när, var sånt lämpar sig. De i cirkatal 8 min som förflyter mellan kollegernas avfärd och det sista sms´et kan förmodas ha använts till att klä på sig och rätta till alla ytterkläder inför avfärd. Nyckeln i låset och påsen på marken tycker jag visar på att Lisa redan sitter på mopeden, startklar, när något eller någon plötsligt fångar hennes uppmärksamhet och får henne att stiga av mopeden.
Har han som du tar upp, varit påverkad av någon drog eller kombination av droger (vilket kanske är det mest vanliga) är risken förstås påtagligt större att ett slumpartat möte har förlöpt olyckligt. Ett irrationellt och okontrollerat beteende har isåfall kunnat leda till att mörka krafter har tagit över. Intressant att du nämner NL, som ju också var en till synes vanligt arbetande familjefar, något tillbakadragen enligt arbetskamraterna. Ingen som väckte uppmärksamhet.
Det är påfallande ofta de mest exemplariska männen med något blygsam och introvert personlighet som omgivningen häpnar över när sanningen kommer fram. De som under lång tid förmår hålla sitt inre liv och våldsamma drifter under kontroll. Därmed inte sagt att alla män med de egenskaperna är våldsmän.
Allteftersom åklagaren har fått in provresultat och inget indikerar att någon ytterligare person skulle vara inblandad i själva brottet, håller jag också teorin öppen för att hon har blivit vittne till ett inbrottsförsök eller något annat olagligt. Fler gärningsmän borde ha kunnat avläsas i teletrafik mm vid det här laget, om så hade varit fallet.
Vad som ändå ter sig märkligt är de vittnesuppgifter om flera bilar som påstås ha sett i närområdet.