Citat:
Ursprungligen postat av
Vierstein
Dina två objektiva teorier:
1: Pappan skyldig till Lisas död
2: Ida-mordet i motionsspåret har begåtts av en seriemördare, samma som Lisas mördare
Vad blir kontentan av det hela?
Jag - liksom flera andra - har skrivit om likheterna mellan Ida- och Lisa-morden. Dessa likheter gör att man måste granska och analysera det ordentligt.
Men det innebär inte att man överger något annat.
Du vet uppenbarligen inte vad "objektiv" betyder.
Du verkar tro att det betyder "sant". Men det gör det inte.
Objektivt är att behandla flera olika, även motsägande, teorier precis lika seriöst.
Det ni galningar i tråden tycks ha så otroligt svårt för är att behandla fallet Objektivt.
Vet du/ni vad det innebär? De innebär att man granskar och analyserar fallet utan att låta ens egna känslor eller uppfattningar få styra.
Istället granskar man de uppgifter som finns så objektivt och neutralt som möjligt.
Man granskar och analyserar de olika personer som finns med. Man tittar på deras alibi, p deras bakgrund, på deras möjligheter etc.
Och på det sätt så komemr man fram till ett antal olika Alternativ.
Alternativa scenarion
Alternativa gärningsmän
etc
Du/ni verkar helt enkelt inte förstå att det går att granska och analysera tex pappan objektivt, att förhålla sig till det alternativet på exakt samma sätt som alla de andra alternativen.
Jag har tex redovisat ett större antal olika alternativ. Samtliga har jag just granskat och analyserat. Ett av dessa är alternativet pappan.
Och självklart har jag behandlat det alternativet precis lika noggrann och objektivt som alla de andra.
Det är bara du/ni som av någon outgrundlig anledning faktiskt tror att jag anklagar honom. Trots att jag utförligt och upprepat förklarat att det endast är ett Alternativ, bland flera. Jag har tillomed skrivit, flera gånger, att jag inte ens själv tror att pappan har gjort det.
Men till skillnad från du/ni din/era galning/ar tycker jag att man måste ha Stöd för sina alternativ. Det räcker inte med att bara "lita på övermakten" eller bara lita till egna känslorna. Tvärtom måste man vara noggrann och analysera med stöd från logik och beprövad erfarenhet.