2015-09-12, 13:52
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det enda raka vore att yppandeförbudet gällde genom hela förundersökningen fram till rättegången, och att försvaret fick tillgång till de uppgifter som åklagaren ansåg sig kunna utlämna utan risk för att den ovan nämnda kommunikationen advokat/klient riskerade att äventyra något i utredningen.

Skulle vilja se den tråden... Waow. Går nog till historien i vilda spekulationer och anklagelser.

Det är inte relevant att anklaga ÅK som har den lagliga rätten att informera vid yppandeförbud såsom skett:

En relevant diskussion vore snarare att diskutera yppandeförbudet i sig - att det inte duger i befintlig form åt damerna.
2015-09-12, 14:12
Bannlyst
[quote=Arrogantcat|54664771]
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Procentuellt sker fler mord som har annan profil - men för den sakens skull finns de facto de andra sorterna. Sannolikheten är mindre men det går för den skulle INTE att strunta i den här delen i statistiken. Fläckfritt förflutet är med andra ord ingen garanti. Lägger man därtill flera DNA-träffar så ökar sannolikheten att en kontakt skett - såvida han inte kan förklara detta mycket väl.

# Med tanke på Haga-mannen så finns det profiler som inte följer mönstret.
# Med tanke på den som överföll *da i joggingspåret så är denna tidigare ostraffad. Man gör en geografisk profilering - gärningsman antas ha god lokalkännedom

# Med tanke på styckmordet i Gävle med den ostraffade konststuderande så finns det finns folk med mörka tankar som ingen ser. Dock fanns elektroniska spår som signalerade om dennes längtan.

Det finns saker som inte syns utåt - det kan till synes var en ostraffad och fungerande person i samhället. De sjuka lustarna behöver inte synas och personen kan mycket väl ha social kompetens och te sig harmlös. Överfallsvåldtäkt som leder till mord behöver inte vara likvärdigt med kriminellt förflutet och/eller suspekt personlighet. Faran med stalkers är när fysisk kontakt sker så kan överfall ske. Besattheten är en sak - kontaktförsök är nåt annat. I en av stalkergrupperna känner GM inte offret.
...Och nej, jag ser inte NB som en stalker men anser att samma grundfenomen kan finnas hos personer och vara tänkbart som anledning:
Att bli helt förtuttad i en person är inte ovanligt. Att försöka få till en kontakt är fortfarande normalt - Att stöta på personen i fråga. Att bli nobbad kan däremot tolkas som förnedring och kränkning- han kan uppleva en stor besvikelse och med bristande impulskontroll är det farligt. Han kan ha sett henne och blivit extremt förälskad. Hon kan känna igen honom och tolka honom som ofarlig men är däremot inte ett dugg intresserad.
Annan variant är våldtäktsförsök som gått överstyr. Han ska ha henne till vilket pris som helst. Han agerar medvetet och aggressivt. Planlägger våldtäkten och slår till när det ges första bästa tillfälle.
Samma ostraffade trevliga gifta

Geo profilering metoden ringade in HM Det stämde på pricken!
Det kom fram att HM tidigare bott i Haga och att han hade en sekundär anknytning till området, sitt arbetsplats men bodde utanför Umeå
Visst , det som ledde fram var ett tips
Men metoden är bara ett av olika verktyg polisen använder sig av att gripa GM
Man måste lära sig att använda ett verktyg, gör man inte det skadar man sig själv och även andra
Även i fallet med serievåldtäksmannen i Örebro var den Geo Prof avgörande

Javisst, man kan också anta att de som tidigare är helt ostraffade och så kallat skötsamma och fläckfria i protokollet rimligen också är fullständigt överrepresenterade bland olösta fall, då de flesta andra kollas upp med relativ automatik.
2015-09-12, 14:19
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoogleSEO
Javisst, man kan också anta att de som tidigare är helt ostraffade och så kallat skötsamma och fläckfria i protokollet rimligen också är fullständigt överrepresenterade bland olösta fall, då de flesta andra kollas upp med relativ automatik.
Intressant reflektion.
2015-09-12, 15:10
Medlem
Hej!

Jag tillhör allmänheten och tycker att det är betryggande att åklagaren upplyser oss om att de har hittat rätt GM genom att denne har avsatt DNA.
Om det hade handlat om DNA-spår som kunde ha hamnat där av en ren slump, hade rimligtvis inte åklagaren gått ut med detta och mannen hade eventuellt t.o.m blivit släppt.

Det åklagaren säger oss är att de har rätt man. Att den häktade nekar, kommer garanterat inte att hjälpa honom när bevisningen presenteras.
2015-09-12, 15:13
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykosomalisk
Hej!

Jag tillhör allmänheten och tycker att det är betryggande att åklagaren upplyser oss om att de har hittat rätt GM genom att denne har avsatt DNA.
Om det hade handlat om DNA-spår som kunde ha hamnat där av en ren slump, hade rimligtvis inte åklagaren gått ut med detta och mannen hade eventuellt t.o.m blivit släppt.

Det åklagaren säger oss är att de har rätt man. Att den häktade nekar, kommer garanterat inte att hjälpa honom när bevisningen presenteras.
Där har vi en röst ur allmänheten. Hen är säker på att rätt man sitter, och kommit till den insikten genom åklagarens sladdrande. Vilka fler är säkra i skuldfrågan när rättegången inleds? Vittnen? Nämndemän? Skadar det rättvisan? Får NB en rättvis rättegång när deltagare som ska vara opartiska kan vara påverkade?
2015-09-12, 15:13
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp

Flera flashbackare anser att mordet är löst. Varför skulle övrig allmänhet, som inte följer tråden, anse annorlunda?

Ja, jag är nyfiken, men det gagnar inte förundersökningen att stilla min nyfikenhet. Det skadar förundersökningen att släppa ut uppgifter som åklagaren gör.
Advokaten har mycket begränsad insyn i utredningen och kan bara kommentera det åklagaren har sagt offentligt. Det gör ingen skillnad, läckor från förundersökningen, vare sig det kommer från åklagare, advokat, polis eller annan kan bara skada förundersökningen.

(mitt fetade)

Jag tror du har helt rätt i att allmänheten är mer inne på vad som ändå verkar vara majoritetsuppfattningen i tråden: Att den häktade sannolikt är skyldig och att det inte är ett fall av rättslig korruption eller åtminstone tunnelseende där ondskefulla godsägare eller finniga ynglingar förbisetts av dumma utredare.

Du kan inte veta att förundersökningen skadas - en sån slutsats kräver full insyn i bevisläget och vilka personer som förhörts. Tycker du inte själv att det är lite löjligt att du hela tiden sitter och ifrågasätter åklagarens kompetens? Jag menar: Vad har du egentligen på fötter för att göra det?

- Du är inte jurist
- Du har därmed inte arbetat som förundersökningsledare och är (såvitt känt) inte polis
- Du har inte insyn i materialet

Märk väl att jag inte påstår att det är en lätt uppgift att besvara vad man bör släppa till allmänheten i en pågående utredning. Som vi sett i tråden (och annorstädes på Flashback) så finns det mycket olikartade synsätt på det bland människor. Jag tycker att det är rimligt att göra en avvägning från fall till fall. Ett skäl är att stilla människors oro. Ett annat är att jag anser att obefogat hemlighetsmakeri inte hör hemma i ett öppet samhälle. Saker som inte kan skada utredningen kan därför släppas om det sker med omdöme. Det svagaste argumentet av alla är att det skulle kunna påverka nämndemännen. De kan ju lika gärna påverkas åt andra hållet om det är absolut tyst från åklagaren och media fylls av spekulationer från Leif GW och andra om att åklagaren nog inte har så mycket på fötter och advokaten är "kritisk" till bevisningen. Jag tycker att vi får lita på deras förmåga att agera utifrån omedelbarhetsprincipen och att - i de fall de trots allt går vilse av ett eller annat skäl - misstaget rättat till i hovrätten.
2015-09-12, 15:16
Medlem
Citat:
Får NB en rättvis rättegång när deltagare som ska vara opartiska kan vara påverkade?
Ja, om DNA-spåren innebär att han har handen i syltburken, vilket man kallt kan räkna med när åklagaren gått ut i offentligheten med uppgiften och personen fortfarande sitter häktad.
Senast redigerad av Psykosomalisk 2015-09-12 kl. 15:22.
2015-09-12, 15:17
Medlem
Arrogantcats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
... Självklart anser advokaterna det.

Tro vad du vill ! Det är fritt!
Själv väljer jag och tror på det jag ser med egna ögon och drar slutsatser då jag har alla fakta och bevis
Att läsa andra källor och det andra tycker hjälper mig att ha bättre förståelse och att vara mer objektiv
" vem " är GM bryr jag mig inte , det ända jag bryr mig är att rätt GM åker fast och blir dömd!!
Det jag droppade tidigare i tråden , handlade om makt felt och obalans i det
Det talar om "eget" intresse
De som läcker till media och vad de läcker ut är personer med insyn i förundersökningen
Beror på eget intresse?
Man får betald av media
Får den häktade att framstå som skyldig, lättare omhäktad , längre utrednings tid
Kanske blir det en omhäktning till på grund av psykisk hälsa hos den häktade på grund av lång isolering
Man målar en bra bild om sig själv
Vi gör ett bra jobb....
Och folk som läser om detta i media ser den häktade som en kallblodig mördare eftersom han ännu inte brutit ihop....
Tillit och förtroende skaffar vi oss på olika sätt

Ja , snacka om kulturell kapital och habitus
2015-09-12, 15:24
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
(mitt fetade)

Jag tror du har helt rätt i att allmänheten är mer inne på vad som ändå verkar vara majoritetsuppfattningen i tråden: Att den häktade sannolikt är skyldig och att det inte är ett fall av rättslig korruption eller åtminstone tunnelseende där ondskefulla godsägare eller finniga ynglingar förbisetts av dumma utredare.

Du kan inte veta att förundersökningen skadas - en sån slutsats kräver full insyn i bevisläget och vilka personer som förhörts. Tycker du inte själv att det är lite löjligt att du hela tiden sitter och ifrågasätter åklagarens kompetens? Jag menar: Vad har du egentligen på fötter för att göra det?

- Du är inte jurist
- Du har därmed inte arbetat som förundersökningsledare och är (såvitt känt) inte polis
- Du har inte insyn i materialet

Märk väl att jag inte påstår att det är en lätt uppgift att besvara vad man bör släppa till allmänheten i en pågående utredning. Som vi sett i tråden (och annorstädes på Flashback) så finns det mycket olikartade synsätt på det bland människor. Jag tycker att det är rimligt att göra en avvägning från fall till fall. Ett skäl är att stilla människors oro. Ett annat är att jag anser att obefogat hemlighetsmakeri inte hör hemma i ett öppet samhälle. Saker som inte kan skada utredningen kan därför släppas om det sker med omdöme. Det svagaste argumentet av alla är att det skulle kunna påverka nämndemännen. De kan ju lika gärna påverkas åt andra hållet om det är absolut tyst från åklagaren och media fylls av spekulationer från Leif GW och andra om att åklagaren nog inte har så mycket på fötter och advokaten är "kritisk" till bevisningen. Jag tycker att vi får lita på deras förmåga att agera utifrån omedelbarhetsprincipen och att - i de fall de trots allt går vilse av ett eller annat skäl - misstaget rättat till i hovrätten.
Belägg för det fetstilta?

I det öppna samhället du eftersträvar, ska förundersökningen gå inför öppen ridå? Eller räcker det med att FUP och rättegång blir till största delen offentliga?

Vem ska avgöra om det som släpps till allmänheten sker med omdöme, eller har för avsikt att ge utredning och åklagaren PR? Nu finns det inget regelsystem, och därför ingen som kan bedöma om sladdret sker med omdöme.

Advokaten ska givetvis också hålla tyst, liksom åklagaren. Allmänheten har större förtroende för åklagare än för GW, och GW har inget att spekulera om om åklagaren inte säger något.

Att förlita sig på att hovrätten rättar till fel inebär att systemet med två domstolar kan avskaffas. Då kan vi lika gärna hoppa över tingsrätten. Det finns nämndemän i hovrätten också.
2015-09-12, 15:27
Medlem
Citat:
Vem ska avgöra om det som släpps till allmänheten sker med omdöme, eller har för avsikt att ge utredning och åklagaren PR?
Du är ju sjuk. Varför ska man anta att åklagaren vill ha PR (!) hellre än att han vill ge allmänheten upplysningen att rätt GM är fast? Det han säger är att DNA-spåren räcker för honom för att veta att de har rätt man.
Senast redigerad av Psykosomalisk 2015-09-12 kl. 15:30.
2015-09-12, 15:30
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykosomalisk
Du är ju sjuk. Varför ska man anta att åklagaren vill ha PR hellre än att han vill ge allmänheten upplysningen om att rätt GM är fast? Det han säger är att DNA-spåren räcker för honom för att veta att de har rätt man.
Jag finner att du också förstärker dåliga argument med kränkning.

Precis, åklagaren berättar att de har rätt man. Med den förvissningen kliver nämndemän och vittnen in i domstolen, vilket strider mot att domstolens ledamöter inte får ha förutfattade meningar och vittnen ska opåverkade berätta vad de har upplevt.
2015-09-12, 15:35
Medlem
Citat:
Precis, åklagaren berättar att de har rätt man. Med den förvissningen kliver nämndemän och vittnen in i domstolen, vilket strider mot att domstolens ledamöter inte får ha förutfattade meningar och vittnen ska opåverkade berätta vad de har upplevt.
Men om de har hittat blod från NB på Lisas underkläder och kanske t.om. hans sperma, är det nästan av samma dignitet som om han hade stått med hennes huvud i handen.
Media har släppt bilden på IKEA-eritreanen som tar en kniv ur butikshyllan. Oj - vad påverkade domstolens ledamöter ska bli!
Citat:
Jag finner att du också förstärker dåliga argument med kränkning.
Jag anser att det är sjukt att påstå att det är PR som åklagaren är ute efter.
Senast redigerad av Psykosomalisk 2015-09-12 kl. 16:00.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in