2015-09-12, 13:16
  #38917
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elohir
Det blir mitten där, det är väl bra. Vi gör en kompromiss mellan höger och vänster ekonomisktpolitiskt och vips så slipper i det eviga höger-vänsterkäbblet i politiken.

Det låter enkelt och bra men jag tror inte att ett mittenparti håller i längden. Här handlar det ju om sossar och moderater som i decennier har haft helt totalt olika åsikter när det gäller skatter och fördelningspolitik. Men grattis igen.
2015-09-12, 13:18
  #38918
Medlem
Fizzbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Detta är alls inte så OT som man vid första anblicken kan tro. Jag är övertygad om att det som skulle gå att gräva fram i Stasiarkiven skulle kunna påverka opinionsläget för SD ganska ordentligt.

Det finns ju en anledning till att politikerna hemligstämplat & även eldat upp de papper som funnits i svenska arkiv. För det är givetvis så att många kända företrädare för 7-klövern & även från mediehusen finns med bland listorna över landsförrädare. Medan SD skulle gå helt fria från anklagelser.

Så att om någon, innan 2018, skulle kunna rota fram grejor nere i de tyska arkiven så är jag övertygad om att man hade hittat sprängstoff där som hade kunnat rita om hela den politiska kartan. Det finns som sagt en anledning varför M & S vill hålla detta hemligt & varför inga tidningar har rotat i detta. Tänk vilket scoop, men ändå har inte ens skandaltidningarna Aftonbladet eller Expressen skickat ner någon till Tyskland för att gräva.

Jag har skrivit om detta innan. Om någon kunnig forskare/skribent hade sökt crowdfunding för att åka ner & rota i arkiven så hade det nog gått ganska snabbt att få ihop en bra årslön. Jag själv hade lagt flera tusen direkt.

Detta har potential att bli den sista spiken i kistan för flera politiska partier & mediehus.

Förvaras inte all information om agenter hos CIA i USA och är omöjligt för forskare och privatpersoner att få se? Inte ens Säpo hade väl fått full tillgång vill jag minnas.
2015-09-12, 13:25
  #38919
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Det låter enkelt och bra men jag tror inte att ett mittenparti håller i längden. Här handlar det ju om sossar och moderater som i decennier har haft helt totalt olika åsikter när det gäller skatter och fördelningspolitik. Men grattis igen.

Jag delar inte riktigt din syn här farbror Sven.

Jag tycker nog att både S och M så länge jag kan minnas i stora drag varit överens om att vi ska ha en väl utbredd välfärd i samhället och att skattetrycket ska vara högt. De borgerliga hade möjligheten på 90-talet och under två mandatperioder från 2006 att radikalt sänka skatten till 15-20% inklusive arbetsgivaravgifterna om de så hade önskat. De tog inte ens bort värnskatten. Det är kanske lite mer än nyanser som skiljer dem åt men det är inga stora skillnader, det har visats. Än mindre nu än tidigare.

Nu tycker jag de verkar vara ett och samma parti som spretar lite internt. En enda fråga är de glasklart överens om och det är massiv invandring från tredje världen.
2015-09-12, 13:33
  #38920
Medlem
Vadaadaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cem77
Den "myt" du här framför vill jag bemöta med två olika påståenden.

1. Då SD växer minskar utrymmet för alla dessa småpartier som vi har i riksdagen idag. Flera av partierna så som KD, FP, C, V och MP riskerar att inte komma in i riksdagen vid nästa val. De kommer dock att få röster som blir bortkastade. Idealet är om dessa partier får 3.9% var.
Största partiet i riksdagen gynnas också vid mandattilldelning. SD behöver alltså vid ett perfekt valresultat långt ifrån 50% av rösterna för att få egen majoritet i Sveriges riksdag.

Vet inte om någon börjat räkna på hur många procent som kommer krävas med nuvarande trender? 35?

100 - (5 x 3,99…) ≈ 80

80/3 = 26,66666666


Således,

rent teoretiskt skulle SD kunna vara största block med >80/3 av rösterna ≈ 26,7%

Rent teoretiskt krävs det dock att SD får >80/2 av rösterna för att få egen majoritet 40%.

Detta bygger på att övriga partier får 0% väljarstöd.

2014 låg detta på 4%

vilket skulle innebära
>(80-4)/3 av rösterna ⇒ >25,333% för största block
>(80-4)/2 av rösterna ⇒ >38% för egen majoritet
__________________
Senast redigerad av Vadaadaa 2015-09-12 kl. 13:47.
2015-09-12, 13:37
  #38921
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jag blir styv i brallan bara vid tanken. Det hade dels kunnat sänka 7-klövern, säkerligen sänka flera tidningshus & kraftigt gynna SD i opinionen. Men även en gång för alla etablera alternativmedia, t.ex. Fria tider, som en riktigt tung maktfaktor i debatten.

Jag får nog höja mitt bud på "några tusen" till minst tiotusen.

Citat:
Ursprungligen postat av fiveinchboots
Birgitta Almgren, professor emerita i tyska. Hon är den enda som haft tillgång till SÄPO:s akter om Stasiaktiviteter i Sverige.

Hon har tystnadsplikt om vad och vilka namn hon läst om, bortsett från vad SÄPO godkänt. Om hon forskar om svenska stasiagenter tidigare eller fortfarande verksamma i offentliga Sverige, hur kan det vara ett brott mot rikets säkerhet att berätta om dem?

Alla hennes anteckningar är förstörda!!

Arkiven hon hämtat sin information ur är nu förstörda!!!

Vad är det man döljer? Jag ser det här ur svenskt perspektiv som om inte årtusendets scoop så definitivt århundradets.

Jag vet inte var Birgitta står politiskt, men är hon inte 100% PK så hänger hennes liv på en skör tråd.


Jag blir (nästan ) lika exalterad som Enoch.Thulin. Beroende på vem som tar sig an uppgiften så bidrar jag också med 10.000,- för att gräva och publicera. Som gynekologstol så finurligt föreslog vore ett namn varje dag månaden inför nästa val ett lämpligt tillfälle att dra ner byxorna på kulturmarxistiska Sverige.
2015-09-12, 13:39
  #38922
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vadaadaa
100 - (5 x 3,99…) ≈ 80

80/3 = 26,66666666


Således,

rent teoretiskt skulle SD kunna vara största block med >80/3 av rösterna ≈ 26,7%

Rent teoretiskt krävs det dock att SD får >80/2 av rösterna för att bli största parti 40%.


Största parti är de sannolikt redan på 26,3%. Du menar väl egen majoritet?
2015-09-12, 13:51
  #38923
Medlem
Vadaadaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Största parti är de sannolikt redan på 26,3%. Du menar väl egen majoritet?
Givetvis, jag har ändrat inlägget.

Teoretiskt lägsta OM vi antar det finns lika stora andel av väljarkåren som röstar på övriga partier vid nästa val som 2014, dvs 4%:

krävs det rent teoretiskt mer än 25,333… % för att bli största block
motsvarande
krävs det rent teoretiskt mer än 38% för att få egen majoritet
2015-09-12, 13:59
  #38924
Medlem
Tänkte det. Då kan moderator plocka bort dessa två inlägg.


Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Största parti är de sannolikt redan på 26,3%. Du menar väl egen majoritet?

Citat:
Ursprungligen postat av Vadaadaa
Givetvis, jag har ändrat inlägget.

Teoretiskt lägsta OM vi antar det finns lika stora andel av väljarkåren som röstar på övriga partier vid nästa val som 2014, dvs 4%:

krävs det rent teoretiskt mer än 25,333… % för att bli största block
motsvarande
krävs det rent teoretiskt mer än 38% för att få egen majoritet
2015-09-12, 14:18
  #38925
Medlem
Dr_Kronas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Hon har tystnadsplikt om vad och vilka namn hon läst om, bortsett från vad SÄPO godkänt. Om hon forskar om svenska stasiagenter tidigare eller fortfarande verksamma i offentliga Sverige, hur kan det vara ett brott mot rikets säkerhet att berätta om dem?

Alla hennes anteckningar är förstörda!!
Arkiven hon hämtat sin information ur är nu förstörda!!!



Finns det inga arkiv kvar i Tyskland då ?
Det måste ju finnas något kvar att avslöja, tycker man.

Här i Sverige är det tydligen helt ok att vara kommunist och helt glömma bort att enbart Stalin har dödat 3 ggr så många personer som Hitler gjorde. Men det var väl det goda våldet.
2015-09-12, 14:30
  #38926
Medlem
Bellanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Och här har vi tidningsredaktionernas reaktion på SD:s opinionsframgångar:

https://www.youtube.com/watch?v=70NgOf1H-nE&feature=youtu.be



Opinionsmässigt förfaller våra ärade tidningsredaktioner bedöma SD tillväxtpotential något i underkant.

Kommande mätningar kommer dock sannolikt att korrigera bilden av potentialen...
2015-09-12, 14:32
  #38927
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Det finns ett scenario jag kan se. OCh det är ett vågspel av alliansen och regeringen. Och det är om SD blir väldigt stora i OU; 30-40%
Ponera ett extraval 2016 eller tidigt 2017. Sd blir största parti, och talmannen låter Åkesson sondera möjligheten att bilda regering. Alliansen och/eller vänstern lovar att lägga ned sina röster och släppa fram en SD-regering i minoritet.
I o m att SD är vågmästare kan de få hoppande majoriteter i de flesta frågor....men, när det rör invandring integration blir SD ständigt nedröstat, d v s SD riskerar att regera sönder sig då det inte kan påverka sin hjärtefråga.

Nu tror jag inte detta händer...men det är ett scenario som är plausibelt.


Sd kommer aldrig att sätta sig i regeringsställning om de inte kan påverka flyktingpolitiken. Dansk Folkeparti var ytterst ovilliga att stödja Venstre eftersom de var så osäkra på hur de kunde påverka invandringsfrågorna.

Sd utanför riksdagen som absolut största parti i opposition till en stor koalition av de rester av 7-klövern som överlever valet 2018 är mer optimalt. Sd är inte helt tappade bakom vagnen.

Men det är tre år kvar och just nu rusar Sd stadig mot höjderna 9% ökning på ett år det blir ytterligare 27% totalt 39,9% i september 2018. Hittills har alla förväntningar överträffats och inget tyder på något annat fram till valet 2018. Alltså kan Sd få egen majoritet då!
2015-09-12, 14:55
  #38928
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Det låter enkelt och bra men jag tror inte att ett mittenparti håller i längden. Här handlar det ju om sossar och moderater som i decennier har haft helt totalt olika åsikter när det gäller skatter och fördelningspolitik. Men grattis igen.


Å andra sidan är det säkerligen tuffare för S och M att samarbeta realpolitiskt mot SD i riksdagen om det inte räcker med att lägga ned rösterna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in