2015-09-12, 12:17
Medlem
AussieRedMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Skönt att ha dig i tråden nu när Rejdar har försvunnit. Alla tar givetvis till sig dina visdomsord, slutar glädjas över rekordframgångarna & ger helt enkelt upp kampen. Din psykologiska krigföring är helt enkelt för bra för att någon skall kunna värja sig mot den.
Sanningen svider ibland hårt i ögonen.
2015-09-12, 12:19
Medlem
AussieRedMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Det där tror du väl inte på själv? Så länge de andra partierna inte samarbetar växer SD som en raket och kommer så göra tills DÖ knäcks och imploderar. Då blir det intressant att se de nya oheliga allianserna. Redan nu påverkar SD indirekt och har konstant sina kärnfrågor aktuella.
Ge mig ngt exempel där SD har varit med o påverkat gällande sina kärnfrågor?
2015-09-12, 12:20
Medlem
AussieRedMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cem77
Den "myt" du här framför vill jag bemöta med två olika påståenden.

1. Då SD växer minskar utrymmet för alla dessa småpartier som vi har i riksdagen idag. Flera av partierna så som KD, FP, C, V och MP riskerar att inte komma in i riksdagen vid nästa val. De kommer dock att få röster som blir bortkastade. Idealet är om dessa partier får 3.9% var.
Största partiet i riksdagen gynnas också vid mandattilldelning. SD behöver alltså vid ett perfekt valresultat långt ifrån 50% av rösterna för att få egen majoritet i Sveriges riksdag.

Vet inte om någon börjat räkna på hur många procent som kommer krävas med nuvarande trender? 35?

2. I sin iver att underlätta för minoritetsregeringar att regera Sverige har DÖ-partierna infört en rad lagar och rutiner i riksdagen när det gäller budgetarbetet. Det innebär att man kan få igenom en regeringsbudget utan att ha majoriteten av rösterna med sig, så länge inte en majoritet röstar emot. Sannolikheten för att V skulle taktikrösta på en budget från M bara för att fälla SD:s budget bör vara mindre än KD:s nuvarande opinionssiffror.

Ett samarbete mellan S och M skulle vara en teoretisk möjlighet men inför ett val där SD närmar sig egen majoritet så kommer den frågan tas upp i valdebatten och partierna måste redan innan valdagen ge ett svar på hur de tänker göra. Fel svar här kommer bara öka opinionen för SD.

Säg aldrig aldrig....
Svårt att läsa? Jag skrev majoritet i riksdagen, inte 50% av röster.
2015-09-12, 12:21
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Jag antar att du menat Tino Sanandaji. Oklart om han kan tyska dock, vilket ju är en förutsättning. Helst skulle det vara en tyskspråkig historiker med insikt i både det tyska samhället & dess underrättelsetjänst.
Något för Arnstad kanske? Han är ju historiker och påbörjade säkert tyskastudier under sin högstadietid.

Hur som helst så är även jag beredd att skänka pengar till ett projekt som det vi talar om. Det vore mycket intressant att se vilken effekt på opinionen det skulle ha om exempelvis Fria tider kopierade Expressens propagandaidé från förra valet genom att publicera ett avslöjande om dagen i en månads tid. Tänk en kampanj som börjar i augusti 2018 och sedan avslöjar en stasiagent varje dag fram till valet, gärna lite tyngre personer vid stategiska datum.
2015-09-12, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FranzLisztBlevEj75
Detta har jag också funderat lite på. Vilka scenarion finns det där ett extra val ger mer/mindre stöd till SD vid det ordinarie valet 2018 än vad de skulle haft utan det extra valet? Skulle 7K kunna vara sluga nog att använda ett extra val under, säg, nästa år för sänka SD till 2018?

För övrigt komiskt hur stor skillnaden mellan OI börjar bli i absoluta tal. Och värre lär det bli. Tänk er när SD passerar 30% hos Sentio samtidigt som Skop inte ens hunnit över 20%.

Det finns ett scenario jag kan se. OCh det är ett vågspel av alliansen och regeringen. Och det är om SD blir väldigt stora i OU; 30-40%
Ponera ett extraval 2016 eller tidigt 2017. Sd blir största parti, och talmannen låter Åkesson sondera möjligheten att bilda regering. Alliansen och/eller vänstern lovar att lägga ned sina röster och släppa fram en SD-regering i minoritet.
I o m att SD är vågmästare kan de få hoppande majoriteter i de flesta frågor....men, när det rör invandring integration blir SD ständigt nedröstat, d v s SD riskerar att regera sönder sig då det inte kan påverka sin hjärtefråga.

Nu tror jag inte detta händer...men det är ett scenario som är plausibelt.
2015-09-12, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
I o m att SD är vågmästare kan de få hoppande majoriteter i de flesta frågor....men, när det rör invandring integration blir SD ständigt nedröstat, d v s SD riskerar att regera sönder sig då det inte kan påverka sin hjärtefråga.

Sd behöver inte ändra lagen för att påverka invandringspolitiken. Regeringen tillsätter Kent Ekeroth som generaldirektör för Migrationsverket och han gör sedan rent hus bland alla chefer. Policybesluten fattas sedan av Sverigedemokrater och då kommer några beslut om automatiska uppehållstillstånd för syrier inte fattas.

Regeringen kan även vidta andra åtgärder utan Riksdagens stöd, t ex ålägga myndigheter att annnonsera i tidningar i Mellanöstern om att dess invånare inte är önskade i Sverige. Regeringen ändrar även i polisens regleringsbrev så att utlänningspolisen får stärkta resurser. Kriminalvården ålägggs i sin tur att stärka sin transportenhet så att personer avvisas från landet i snabbare takt. Det finns mycket en regering kan göra i invandringsfrågan utan att först inhämta riksdagens stöd.
Senast redigerad av Petronius 2015-09-12 kl. 12:35.
2015-09-12, 12:33
Medlem
Rebell4evers avatar
Citat:
Det finns ett scenario jag kan se. OCh det är ett vågspel av alliansen och regeringen. Och det är om SD blir väldigt stora i OU; 30-40%
Ponera ett extraval 2016 eller tidigt 2017. Sd blir största parti, och talmannen låter Åkesson sondera möjligheten att bilda regering. Alliansen och/eller vänstern lovar att lägga ned sina röster och släppa fram en SD-regering i minoritet.

All denna slughet, taktik och tänkande i flera steg kräver politiker med en stor portion av kunskap och intelligens....så detta lär inte hända.
2015-09-12, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AussieRedMan
Det enkla svaret är nej. Partiet kommer behöva egen majoritet i riksdagen vilket aldrig kommer ske. Så 10% eller 20% spelar ingen roll. Inget parti kommer att sammarbeta

Citat:
Ursprungligen postat av cem77
Den "myt" du här framför vill jag bemöta med två olika påståenden.

1. Då SD växer minskar utrymmet för alla dessa småpartier som vi har i riksdagen idag. Flera av partierna så som KD, FP, C, V och MP riskerar att inte komma in i riksdagen vid nästa val. De kommer dock att få röster som blir bortkastade. Idealet är om dessa partier får 3.9% var.
Största partiet i riksdagen gynnas också vid mandattilldelning. SD behöver alltså vid ett perfekt valresultat långt ifrån 50% av rösterna för att få egen majoritet i Sveriges riksdag.

Vet inte om någon börjat räkna på hur många procent som kommer krävas med nuvarande trender? 35?

2. I sin iver att underlätta för minoritetsregeringar att regera Sverige har DÖ-partierna infört en rad lagar och rutiner i riksdagen när det gäller budgetarbetet. Det innebär att man kan få igenom en regeringsbudget utan att ha majoriteten av rösterna med sig, så länge inte en majoritet röstar emot. Sannolikheten för att V skulle taktikrösta på en budget från M bara för att fälla SD:s budget bör vara mindre än KD:s nuvarande opinionssiffror.

Ett samarbete mellan S och M skulle vara en teoretisk möjlighet men inför ett val där SD närmar sig egen majoritet så kommer den frågan tas upp i valdebatten och partierna måste redan innan valdagen ge ett svar på hur de tänker göra. Fel svar här kommer bara öka opinionen för SD.

Säg aldrig aldrig....

SD behöver 175 mandat för egen majoritet.

SD=7K+Fi

Ponera att V, MP, C, KD, och Fp får 3,9%=19,5%
Ponera att Fi får 2%
Det ger 21,5% som är bortkastat.

SD=S+M+21,5
100-21,5=78,5%
SD=39,25%
S+M=39,25%

Får SD 39,3% har de egen majoritet.

39,3-26.3=13

I ovan givna exemplet behöver SD bara ynka 13% till för ett perfekt resultat.

I senaste Sentio fick:
S+M 43,9% Måste alltså tappa 4,65%
V 4,9 Måste alltså tappa 1%
MP 6,7 Måste alltså tappa 2,8%
C 6,6 Måste alltså tappa 2,7%
Fp 4,1 Måste alltså tappa 0,2%
KD 2,6 Måste öka 1,3%

Det stämmer inte exakt eftersom övriga och osäkra påverkar, men inget enskilt scenario är omöjligt allra minst att S+M tappar ytterligare åtminstone 4,65% till innan 2018. Däremot att allt inträffar som ovan är rätt osannolikt. SD får satsa på att öka mer än +13%.
2015-09-12, 12:40
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Helt uteslutet skulle jag säga.

Vad gör 7K när SD-regeringen sparkar GD för migrationsverket och ersätter honom med en sverigedemokratisk GD? Vad gör 7K när SD-budgeten innehåller 0 kronor till områdena kultur (läs PK-propaganda), genusforskning och integration?
2015-09-12, 12:45
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Hur som helst så är även jag beredd att skänka pengar till ett projekt som det vi talar om. Det vore mycket intressant att se vilken effekt på opinionen det skulle ha om exempelvis Fria tider kopierade Expressens propagandaidé från förra valet genom att publicera ett avslöjande om dagen i en månads tid. Tänk en kampanj som börjar i augusti 2018 och sedan avslöjar en stasiagent varje dag fram till valet, gärna lite tyngre personer vid stategiska datum.
Jag blir styv i brallan bara vid tanken. Det hade dels kunnat sänka 7-klövern, säkerligen sänka flera tidningshus & kraftigt gynna SD i opinionen. Men även en gång för alla etablera alternativmedia, t.ex. Fria tider, som en riktigt tung maktfaktor i debatten.

Jag får nog höja mitt bud på "några tusen" till minst tiotusen.
2015-09-12, 12:54
Bannlyst
Citat:
Jag blir styv i brallan bara vid tanken. Det hade dels kunnat sänka 7-klövern, säkerligen sänka flera tidningshus & kraftigt gynna SD i opinionen. Men även en gång för alla etablera alternativmedia, t.ex. Fria tider, som en riktigt tung maktfaktor i debatten.

Jag får nog höja mitt bud på "några tusen" till minst tiotusen.

Birgitta Almgren, professor emerita i tyska. Hon är den enda som haft tillgång till SÄPO:s akter om Stasiaktiviteter i Sverige.
2015-09-12, 12:58
Medlem
Oformads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
Topic är ju OU och frågan är vad som egentligen hände med de två senaste. Att de skrämde skiten ur etablissemanget som förväntat sig 100% anslutning till massinvandringen är en sak.

Men finns det inget i media om senaste OU? Inga upprörda ledare, inga bekymrade pannor i morgonsofforna.

Då får man konstatera att tigandet har tagits till nya nivåer. Gissar att paniken sprider sig i partihögkvarter och tidningsredaktioner och att tunga arbetsgrupper avdelats för att slutgiltigt förstå och hitta motåtgärder. Ingedera kommer med den aktuella konsensusbilden att lyckas.

Media konstaterade ju redan förra månaden att dessa undersökningar var "kontroversiella" och extra "opålitliga"(motiverat med att media säger att så är fallet.), så nu kan man tiga om dem för all framtid!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in