2015-09-12, 12:20
Medlem
Kenny Kuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FranzIam
Det är inte ett dugg synd om GM. Kanske var det synd om honom, men rätten till empati har man förbrukat när man går ut och har ihjäl folk. Det finns massor av människor som blivit svårt mobbade som inte för den sakens skull går ut och dödar någon. De flesta mobboffer klarar av att skaffa sig helt normala, lyckliga liv som vuxna. Det är helt enkelt något rejält fel i GMs huvud, svårare än så är det inte. Han fungerar inte som folk. Det är heller inte ett långskott att gissa att det var det felet som bidrog till att han blev mobbad till att börja med.

Oavsett vad man har för fel så behöver man varken mörda eller mobba. Så sluta rättfärdiga mobbning.
Citera
2015-09-12, 12:21
Medlem
Kenny Kuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Är du dum? Jag rättfärdigar inte mobbing men tycker inte man skall skuldbelägga personer utan att veta fakta och sen behöver inte personer som känner sig mobbade vara mobbade bara för att de är alltför svåra att umgås med för att kunna få riktiga kompisar.

Om ingen mobbade så är det väl ingen som blir skuldbelagd av mina inlägg?
Citera
2015-09-12, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kenny Kuk
Det rättfärdigar inte mobbning. Mobbare är medskyldiga till all ondska i världen. Om vi istället börjar behandla vandra på ett vänligt sätt i alla lägen, ja då har vi snart en helt annorlunda planet.

Men jag antar att ni som mobbade Kristoffer kanske mår lite dåligt nu. Det är en bra början för förändring.

Om mobbare är medskyldiga till all ondska i världen...vad var det då som gjorde mobbarna till mobbare?

Mobbare är oftast BARN. Dom växer ifrån sitt beteende och ångrar sig oftast och går med ständigt dåligt samvete som vuxna.

Mobbare är med andra ord inte onda.

Den här mördaren var VUXEN.
Han är själv ansvarig för sina val och handlingar.

Hans handlingar kom ur ondska och den ondskan skapades inte av eventuella mobbare.
Citera
2015-09-12, 12:29
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Om ingen mobbade så är det väl ingen som blir skuldbelagd av mina inlägg?
Du skrev "Men jag antar att ni som mobbade Kristoffer kanske mår lite dåligt nu. Det är en bra början för förändring." Lägg ner nu.
Citera
2015-09-12, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Om han nu vart mobbad eller inte rättfärdigar inte hans handlande det minsta, hur j-vligt han än haft det så får man inte agera så som han gjort!

Nej minsann..inget rättfärdigar att man förstör livet för någon som inte har gjort en något ont..att han överföll en oskyldig kvinna var katastrofalt......men det är så det kan gå om barn med psykopatiska, sadistiska drag blir kränkta...dom tar igen det...och vem som helst som kommer i vägen kan drabbas..

Citat:
Det är ingen "säkring" som gått på den här grabben, utan här är det mer som att hela proppskåpet brunnit upp! lås in han och kasta nyckeln.

Jo..och ruggigt är också att nästa seriemördarkandidat lurar där ute i buskarna...det är bara en tidsfråga!
Citera
2015-09-12, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bervyl
Om mobbare är medskyldiga till all ondska i världen...vad var det då som gjorde mobbarna till mobbare?

Mobbare är oftast BARN. Dom växer ifrån sitt beteende och ångrar sig oftast och går med ständigt dåligt samvete som vuxna.

Mobbare är med andra ord inte onda.

Äh, det är oftast "medlöparna" som kan växa ifrån sitt beteende och ångra sig...dom riktiga mobbarna däremot ångrar sig aldrig och är lika elaka resten av livet.

Citat:
Den här mördaren var VUXEN. Han är själv ansvarig för sina val och handlingar.
Hans handlingar kom ur ondska och den ondskan skapades inte av eventuella mobbare.

Mobbare (som skriker glåpord, hånar och misshandlar) förstärker dom ev. aggressiva känslor vissa mobbningsoffer redan har inom sig..och råkar offret redan ha känslokalla drag...så går det som det går.....
Citera
2015-09-12, 12:51
Medlem
Citat:
Liza1979 påstår indirekt att Idas familj vet hur hon dött och vad som hänt med hennes kropp. Detta tror jag inte på. Om polisen håller på sekretessen så gäller det även mot offrets familj. Så. Liza ljuger.
Snart får vi veta...
Citera
2015-09-12, 13:01
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trapizo
Nej minsann..inget rättfärdigar att man förstör livet för någon som inte har gjort en något ont..att han överföll en oskyldig kvinna var katastrofalt......men det är så det kan gå om barn med psykopatiska, sadistiska drag blir kränkta...dom tar igen det...och vem som helst som kommer i vägen kan drabbas..

Det du skrev ovanstående kan nog med stor chans vara den grabbens personlighet!

Obotlig karaktär!
Citera
2015-09-12, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Menar du att KA utsatts för våld?

Tycker det börjar bli en trådsanning att KA varit mobbad när det finns mycket som tyder på att han kanske bara kännt sig mobbad. Dumt att ge andra i hans klass skuld om man inte vet exakt hur det ligger till. De går inte att tvinga någon att bli polare med en udda typ bara för att den inte ska känna sig mobbad.

"– Vi pratade ofta om det, att vi skulle försöka lära känna honom bättre, men det var som att han valde att inte bli nära någon. Vi gjorde allt vi kunde för att få kontakt men han ville inte öppna sig."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21401334.ab

Ok, just mobbad kanske är för starkt ord om det nu innebär en medveten exkludering av de andra i klassen, men annars är det väl hans subjektiva upplevelse av mobbning om gäller? Om han upplever att han inte får positiv respons när han t ex tar kontakt, utan uppfattar att folk verkar dra sig undan, är det svårt att förringa de känslorna.

Sedan är mobbning komplext. Som någon annan skrev handlar det om tillitsbrist och har man en gång blivit mobbad kan man psykiskt ställa in sig på att andra också vill göra en illa och omedvetet dra sig undan, kanske var det därför han var svår att få kontakt med på gymnasiet, om han blivit mobbad i högstadiet alltså, plus att hans problem med relationer kan bero på någon form av diagnos.
Citera
2015-09-12, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hemphill
Nu förstår jag varför han blev som han är.

Har sett syrran och mammam gå förbi mitt fönster med sina hundar
och så har jag träffat mamman ute med hundarna.
Och det jag har sett av dom så kan han inte haft dett lätt.
Det var någon som skrev tidigare i tråden att han kunde bli sur för inget.
Mamman och syrran verkar ha samma problem när det gäller deras hundar.
Så det verkar va fel på hela familjen.

Kan du vidareutveckla dig lite är du snäll? På vilket sätt hade de problem med hundarna, blev de arga och vresiga på dem för ingenting alltså? På vad sätt är mamman och systern "konstiga"?
Citera
2015-09-12, 13:34
Medlem
GM är inget brottsoffer men säkerligen ett offer för en störd impuls- och driftskontroll, med mera. Han ska utredas och tilldelas en påföljd. I mitt tycke borde den senare bli billigast möjliga, minst utdragen, utdelas på rådhustrappen och väga några gram.

Tyvärr måste gällande lagar och regler gälla och då är det bara att respektera den biten även denna gång.
Citera
2015-09-12, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Att allvarligt skada eller mörda någon är nästan det enda sättet för en psyksjuk människa att få någon hjälp i dagens Sverige.

Tyvärr, Tyvärr!!! verkar det som att du har rätt.

...men vissa makthavare räknar väl med att "lite svinn får man ju räkna med"....om man struntar i psyksjuka människor som behöver hjälp så kanske dom antingen tar livet av sig själva...eller tar livet av någon annan visserligen, fast detta blir väl ändå billigare i längden, så dyr som psykvård är och kostar skattepengar...tänker dom väl...makthavarna...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in