2015-09-10, 22:02
Medlem
Heliopoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ebolakid
Köpte precis "Den kompletta guiden till HP" och undrar vilken potentiell ökning som man kan förvänta sig om man pluggar aktiv fram till provet.

För min del medförde boken en ökning på totalt 0,2. Mycket lite. Det var mitt fel. Gamla HP var vad som gav mig bäst resultat i slutändan.
Citera
2015-09-11, 00:12
Medlem
LaudonISs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RomanesEuntDomus
För att vara ärlig så förstår jag inte varför du är förvirrad. De frågar efter hur många gånger bakterierna fördubblas per timme. I (1) har du tillväxten per minut och i (2) per tredjedels timme (20 minuter), det borde vara lätt att konstatera att du räkna ut tillväxten per timme utifrån båda alternativen var för sig.

Om du vill ha uträkningar:
(1): Bakterierna tillväxer med 3,5% per minut. Om x är ursprungsantalet bakterier så har du 1,035 x bakterier efter en minut. En timme är 60 minuter så efter en timme har du 1,035^60 x bakterier = 7,88 x, avrundat 8 x.

(2) Orkar inte snitsa till någon snygg uträkning, men bakterierna fördubblas på tjugo minuter. Tjugo minuter är en tredjedels timme. 2^3 = 8, alltså åttadubblas bakterierna per timme.

Ber väl om ursäkt för mitt okunnande då, tack för förklaringen.
Citera
2015-09-11, 06:10
Medlem
RomanesEuntDomuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack-Sparrow
Nej vad jag kommer ihåg blir man placerad beroende på var man bor...

Undrar alltså om det går bra att påstå att man bor på en annan adress än den man verkligen är skriven på för att få en annan provort...?
Har du testat att anmäla dig (förstås utan att skicka in den slutgiltiga)? För jag är helt övertygad om att du har helt fel, att du väljer provanordnare och provort separat. Jag är tyvärr redan anmäld så jag kan inte kolla åt dig, men går jag in på min bekräftelse så står det "Önskad provort: XXX"
Citera
2015-09-11, 14:58
Medlem
ambivallenss avatar
Citat:
Nej vad jag kommer ihåg blir man placerad beroende på var man bor...

Undrar alltså om det går bra att påstå att man bor på en annan adress än den man verkligen är skriven på för att få en annan provort...?
Du kan ändra provort i anmälan utan att ändra på din adress. Det dyker upp ett förslag på en provanordnare som ligger nära dig när du ska anmäla.
Citera
2015-09-11, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ambivallens
Du kan ändra provort i anmälan utan att ändra på din adress. Det dyker upp ett förslag på en provanordnare som ligger nära dig när du ska anmäla.
Fast provordnare är vad jag vet väldigt övergripande, typ Stockholms Universitet för hela Stockholmsområdet och sedan planceras man vid en skola som ligger nära ens adress.

Jag ska skriva i stockholm men vill inte skriva på skolan som ligger närmast mig, utan den som ligger närmast en förälder..
Citera
2015-09-11, 21:03
Medlem
JaffaCallings avatar
varför förekommer det en massa dumma frågor om ÅSIKTER och HJÄRNTVÄTTNINGAR?

Citat:

2. How is Prof Milgram’s book characterized?
It is...
A overly emotional in style
B too full of painful details
C factual but disturbing
D scientifically questionable

hur tänker dom med dessa frågor?
Citera
2015-09-11, 21:32
Medlem
RomanesEuntDomuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaffaCalling
varför förekommer det en massa dumma frågor om ÅSIKTER och HJÄRNTVÄTTNINGAR?

hur tänker dom med dessa frågor?
De tänker att du ska kunna tolka texter.
Citera
2015-09-11, 21:38
Medlem
ambivallenss avatar
Citat:
Fast provordnare är vad jag vet väldigt övergripande, typ Stockholms Universitet för hela Stockholmsområdet och sedan planceras man vid en skola som ligger nära ens adress.

Jag ska skriva i stockholm men vill inte skriva på skolan som ligger närmast mig, utan den som ligger närmast en förälder..
Okej, på det viset. Då skadar det väl inte att uppge en annan adress. Dock vet jag inte om det bryter mot någon lag/regel, tvivlar starkt på att dom dubbelkollar det.
Citera
2015-09-11, 22:36
Medlem
JaffaCallings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RomanesEuntDomus
De tänker att du ska kunna tolka texter.

men din jävla torsk vet du inte vad en åsikt är?
" How is Prof Milgram’s book characterized?" är inte en faktuell fråga
Citera
2015-09-11, 23:13
Medlem
Tjena,

Går det bra att legitimera sig med handelsbankens id-kort? Eller måste jag fixa
nytt pass inför provet?

Mvh
Citera
2015-09-12, 00:32
Medlem
Hur går det för er?

Själv har jag pluggat klart ungefär 3 000 ord, har ungefär 1 000 kvar och därefter ska jag repetera orden dagligen. Ligger även i med att läsa artiklar varje dag, det går riktigt bra just nu. Snittar högt på både ELF och LÄS, dock så strular MEK en aning men med lite finslipning av tekniken så bör det bli bättre till provet.

Siktar på 1,5 på detta prov och därefter 1,75. Håll i allesammans, i slutändan är det värt det. Varje timme ni lägger ner på plugg kommer resultera i extra mycket glädje när ni blir antagna till er drömutbildning!

Se även till att ni vilar regelbundet.
Senast redigerad av Immunologi 2015-09-12 kl. 01:27.
Citera
2015-09-12, 02:46
Medlem
RomanesEuntDomuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaffaCalling
men din jävla torsk vet du inte vad en åsikt är?
" How is Prof Milgram’s book characterized?" är inte en faktuell fråga
Nej, det är en fråga om grundläggande läsförståelse i engelska, vilket är en av förmågorna som ska testas på högskoleprovet. Av ren nyfikenhet så kollade jag upp texten som hör till frågan och den var inte det minsta svår att svara på, de har i stort sett skrivit ut svaret i klartext:

"Prof Milgram’s book is a chillingly matter-of-fact account of the outcome of that experiment of which I had heard so many tantalising reports."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in