2015-09-11, 20:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av awestby
OK OK.
Men då kan du ta det lugnt.

Tror du det! Puh!
Citera
2015-09-11, 20:13
Medlem
awestbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meii
Tror du det! Puh!
läs min tidigare post. Men jag litar på dig när du säger att testamentet är ok. så slappna av njut av denna fredag! och oroa dig inte.
Citera
2015-09-11, 20:15
Avslutad
Oj nu fattar jag ingenting? Vad har hänt med min tråd? Ska jag gå igenom alla dessa sidor nu för att hitta mina svar?
Citera
2015-09-11, 20:17
Avslutad
Citat:
läs min tidigare post. Men jag litar på dig när du säger att testamentet är ok. så slappna av njut av denna fredag! och oroa dig inte.

Borde inte juristen vi har nu sagt om testamentet inte är korrekt utfärdat?
Citera
2015-09-11, 20:17
Medlem
awestbys avatar
Citat:
Oj nu fattar jag ingenting? Vad har hänt med min tråd? Ska jag gå igenom alla dessa sidor nu för att hitta mina svar?
tården är sammanfogad. Men dina poster bör lägga här i slutet.
Citera
2015-09-11, 20:20
Avslutad
Citat:
Du behöver ingen advokat. rätten skall ju bara validera testamentet
Grund för klander föreligger vid formfel (är testamentet korrekt uppsatt), psykisk störning hade din mor mental hälso problem när hon skrev) samt obehörig påverkan. (har någon annan fifflat med testamentet)

och du säger ju att det inte skall finnas några problem. Kom ihåg att dina bröder måste nu också dem begära jämkning..

Okej! Jämkning?
Citera
2015-09-11, 20:22
Avslutad
Citat:
tården är sammanfogad. Men dina poster bör lägga här i slutet.

Ja jag märkte det nu Hahaa!!!!
Citera
2015-09-11, 20:22
Medlem
awestbys avatar
Citat:
Okej! Jämkning?
Ja dina halvbröder måste lägga krav på sin rätt. Gör dom inte det går pengarna till andra dig antar jag beroende på vem som står med..
Citera
2015-09-11, 20:44
Avslutad
Citat:
Ja dina halvbröder måste lägga krav på sin rätt. Gör dom inte det går pengarna till andra dig antar jag beroende på vem som står med..

Hmm jag är för dum för det här Hahaaa!! Fattar inte! Det är min halvsyster och halvbror som inte tänker godkänna/skriva under testamentet att de endast ska få sin laglott och resten ska tillfalla mig!
Citera
2015-09-11, 20:49
Medlem
awestbys avatar
Citat:
Hmm jag är för dum för det här Hahaaa!! Fattar inte! Det är min halvsyster och halvbror som inte tänker godkänna/skriva under testamentet att de endast ska få sin laglott och resten ska tillfalla mig!
Dom måste jämka för att få ta del av sin lott. Den ges inte automatiskt.
Citera
2015-09-11, 21:33
Medlem
oviktigts avatar
Citat:

Om halvsyskonen vill gå till tingsrätten för att klandra testamentet måste de ha en grund för klander. Vilken grund det har vet vi inte ännu. Om testamentet är upprättat enligt konstens alla regler så finns det ingen grund för klander, vilket, som du skrev även innefattar att mamman inte var dement eller liknande när testamentet upprättades eller att hon var påverkad på något annat sätt.

Vad gäller halvsyskonens rätt till sin laglott så behöver de inte jämka testamentet eftersom testamentet redan utlovar deras rätt till laglotten enligt TS. Jämkning behövs när man inte får någonting alls, trots att man har rätt till laglott. Jämkar man inte då kan man inte driva in laglotten. Då gäller testamentet enligt lydelse trots att formuleringen strider mot lag.

Så om halvsyskonen inte tänker skriva under - vilken grund har de för att klandra testamentet? Inom sex månader från delgivning av testamentet blir det bindande om inte talan väcks vid tingsrätt. TS lär veta senast då.
Citera
2015-09-11, 22:04
Avslutad
Citat:

Vaa! Jaså?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in