2015-09-11, 18:12
Medlem
Richard.Lynns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Om inte annat så kan han ju alltid hållas inspärrad tills han någon gång eventuellt lär sig hantera dem. Döms han till fängelse så är han under alla omständigheter ute om kanske sju till tio år, tvångstankar eller ej.
Du tror att han döms till dråp? Det tvivlar jag på.
Citera
2015-09-11, 18:14
Medlem
Richard.Lynns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av norrlandsfan
finns ju flera exempel på brott där gm är sjuk men inte räckt för psykiatrisk vård.. t.e.x peter mangs.. soldaten som led av tvångstankar när han slängde sin fru och bebis utför ett stenbrott.. anna lindh mordet..m.m
Finns flera exempel åt endera hållen. Det beror (delvis) på vad det är för diagnos han har?
Citera
2015-09-11, 18:16
Medlem
ArgSkogsTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hjalmarsson24
Verkar komma från en helt vanlig familj. Går säkert inte skylla detta överhuvudtaget på uppväxten, men kanske psykisk instabilitet i släkten?

Kan väll visst vara uppväxt, han har säker blivit mobbad i grundskolan det tyder ju på det då vi vet att han inte var så social med sina klasskamrater
Citera
2015-09-11, 18:16
Medlem
SpecialEditions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
Vad för information har du fått?
Inget du vill delge?
Av respekt för de anhöriga vill jag inte skriva det. Det räcker om de som läser FUP får reda på det. Den är ju inte sökbara på samma sätt som den här tråden.
Citera
2015-09-11, 18:17
Medlem
Rosa-Panterns avatar
Det var skönt att det här klarades upp så fort! Polisen har uppenbarligen fått ett övertygande tips och blivit än mer övertygad när de väl träffat killen. Jag tror att GM mått dåligt en längre tid men att det antagligen eskalerat så mycket att människor i hans närhet satt honom i samband med mordet.

Nu återstår rätt lite arbete för polisen. Det handlar mest om att förhöra GM, det som kommer att dra ut på tiden gällande fupen är antagligen den rättspsykiatriska undersökningen.
Citat:
Ursprungligen postat av ColinZeal
Ja, då är namnet och bilden på GM ute på fejjan.

https://www.facebook.com/ariiita/posts/10153088724226969
Jag har svårt för där sortens drev. Det vidrigt äcklige nättrollet Hami Raha har hängt ut gärningsmannens adress i facebookinlägget ovan som du länkar till och skriver hånfulla otrevligheter. Gärningsmannen sitter häktad och hans familj är helt oskyldig, varför då skriva ut adressen?

Varför vill du bidra till att den där sortens näthat sprids mot en oskyldig familj? Gärningsmannen sitter med fulla restriktioner på häktet och är avskuren från telefon, mail, internet, besök, radio, tv, tidningar osv. Det är inte han som drabbas av hatdrevet mot honom eller hans familj.

Jag ifrågasätter dessutom Hami Rahas trovärdighet. Se nedan varför vi ska vara försiktiga med att tro detta ökända nättroll.

Hami Raha
19850206-6593
Gräsandsvägen 6 lgh 0903
123 53 Farsta

Hami Raha är själv dömd för ett flertal brott.

Domstol: Solna tingsrätt
Datum: 2013-02-20
Målnr: B 631-12
Saken: Olaga hot
Ladda ner domen här

Domstol: Stockholms tingsrätt
Datum: 2014-03-28
Målnr: B 429-14
Saken: Narkotikabrott, rattfylleri
Ladda ner domen här

Domstol: Solna tingsrätt
Datum: 2015-02-18
Målnr: B 3257-14
Saken: Narkotikabrott, vapenbrott
Ladda ner domen här

Vad gäller misstänkte gärningsmannens tillräknelighet vid brottet så är det svårt att uttala sig om påföljden. Det är sällsynt att människor blir dömda till rättspsykiatrisk vård. Att en tidigare ostraffad ung man mördar en för honom främmande kvinna är så abnormt att jag tror det lutar åt att han döms till rättspsykiatrisk vård. Det hela är en enorm tragedi, för henne, hennes anhöriga och för gärningsmannen och hans anhöriga. Samhället kommer att se till att gärningsmannen låses in för att skydda oss övriga i samhället, sedan om det blir rättspsykvård eller fängelse är i nuläget är omöjligt att sia om. Han är dock så ung att döms han till fängelse så lär det bli en rätt rejäl straffrabatt. Hamnar han inom rättspsykiatrin så kan han bli sittande livet ut.

Av polismannens uttalanden om att det var uppenbart vad motivet var så drar i vart fall jag slutsatsen att motivet var sexuellt. Det är svårt att dra annan slutsats.

Jag skulle tro att gärningsmannen mått mycket dåligt psykiskt, eftersom poliserna som topsade honom redan vid mötet med honom blev övertygade om att han kunde vara skyldig, det var ju därför som NFC analyserade topsningen samma dag.
Senast redigerad av Rosa-Pantern 2015-09-11 kl. 18:23. Anledning: Hami Raha 850206-6593 Hami Raha 850206-6593 Hami Raha Karolina Warfvinge Raha
Citera
2015-09-11, 18:17
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard.Lynn
Du tror att han döms till dråp? Det tvivlar jag på.
Nej, ute efter 7-10 år innebär dom 10-15 år. Det är mord.
Citera
2015-09-11, 18:18
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Om inte annat så kan han ju alltid hållas inspärrad tills han någon gång eventuellt lär sig hantera dem. Döms han till fängelse så är han under alla omständigheter ute om kanske sju till tio år, tvångstankar eller ej.

Jag hoppas på att han får vård. I fängelset skulle han inte få nån hjälp alls, utan bara släppas ut vind för våg om typ, som du skriver, sju år. Men kommer han in på rättspsyk så kommer dom nog att behålla honom där tills dom anser att det är riskfritt att släppa ut honom. Eftersom brottet är så grovt så är dom nog extra noggranna. Eller behålla honom tills han är så gammal att dom skickar över honom till äldrevården.

Jag tycker att killen ser helt vanlig ut och att han har snälla ögon. Just det kan lura dom att släppa ut honom alldeles för tidigt.
Citera
2015-09-11, 18:19
Medlem
VonPengstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonBote
Med tanke på hur offret såg ut så måste det vart något galet i skallen på pojken

Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Fattar inte varför folk ska lägga sån kraft på att hitta sjukdomsbaserade förklaringar och ursäkter i detta fall.
En typisk FB förkaring borde väl sträcka sig till att han är ett fetto.
Alla vet väl hur fetton är.

Oroväckande att läsa alla dessa kommentarer om GMs utseende. Tror varken hans yttre eller hans övervikt är det som är bakgrunden till att han mördat BO. Givetvis kan det röra sig om vrede till följd av mobbning på grund av dessa faktorer, men GM har inte själv valt hur han ser ut och det har inte heller ni Flashbackare gjort.

Om det nu var så att mobbning är orsaken till hans gärning, är det då verkligen nödvändigt att "mobba" GM och hans utseende ännu mer på internet?
Citera
2015-09-11, 18:19
Medlem
R.a.z.o.r.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KommissarieAbbe
Skulle tro att åtal väcks efter 1 månad. Man har en misstänkt GM, man har DNA bevis. Så att åklagaren har bra med bevis!
Glöm inte att han också har erkänt.
Citera
2015-09-11, 18:20
Medlem
9797s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonBote
Med tanke på hur offret såg ut så måste det vart något galet i skallen på pojken

Hur såg hon ut då?
Citera
2015-09-11, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dimaggion
Har inte följt tråden på ett tag, har någon också hört att sättet han begick brottet på var väldigt grovt och brutalt?

Har fått höra om våldtäkt samt bla instuckna pinnar i alla kroppshål mm...
Har hört samma sak ,kroppen grovt skändad!
Citera
2015-09-11, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steinarr
Ehh, nej?

Men om det stämmer att han är en aspie så kan det räcka med någonting väldigt litet för att det ska eskalera.
Vad skall eskalera?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in