Det var skönt att det här klarades upp så fort! Polisen har uppenbarligen fått ett övertygande tips och blivit än mer övertygad när de väl träffat killen. Jag tror att GM mått dåligt en längre tid men att det antagligen eskalerat så mycket att människor i hans närhet satt honom i samband med mordet.
Nu återstår rätt lite arbete för polisen. Det handlar mest om att förhöra GM, det som kommer att dra ut på tiden gällande fupen är antagligen den rättspsykiatriska undersökningen.
Citat:
Ursprungligen postat av
ColinZeal
Jag har svårt för där sortens drev. Det vidrigt äcklige nättrollet Hami Raha har hängt ut gärningsmannens adress i facebookinlägget ovan som du länkar till och skriver hånfulla otrevligheter. Gärningsmannen sitter häktad och hans familj är helt oskyldig, varför då skriva ut adressen?
Varför vill du bidra till att den där sortens näthat sprids mot en oskyldig familj? Gärningsmannen sitter med fulla restriktioner på häktet och är avskuren från telefon, mail, internet, besök, radio, tv, tidningar osv. Det är inte han som drabbas av hatdrevet mot honom eller hans familj.
Jag ifrågasätter dessutom Hami Rahas trovärdighet. Se nedan varför vi ska vara försiktiga med att tro detta ökända nättroll.
Hami Raha
19850206-6593
Gräsandsvägen 6 lgh 0903
123 53 Farsta
Hami Raha är själv dömd för ett flertal brott.
Domstol: Solna tingsrätt
Datum: 2013-02-20
Målnr: B 631-12
Saken: Olaga hot
Ladda ner domen här
Domstol: Stockholms tingsrätt
Datum: 2014-03-28
Målnr: B 429-14
Saken: Narkotikabrott, rattfylleri
Ladda ner domen här
Domstol: Solna tingsrätt
Datum: 2015-02-18
Målnr: B 3257-14
Saken: Narkotikabrott, vapenbrott
Ladda ner domen här
Vad gäller misstänkte gärningsmannens tillräknelighet vid brottet så är det svårt att uttala sig om påföljden. Det är sällsynt att människor blir dömda till rättspsykiatrisk vård. Att en tidigare ostraffad ung man mördar en för honom främmande kvinna är så abnormt att jag tror det lutar åt att han döms till rättspsykiatrisk vård. Det hela är en enorm tragedi, för henne, hennes anhöriga och för gärningsmannen och hans anhöriga. Samhället kommer att se till att gärningsmannen låses in för att skydda oss övriga i samhället, sedan om det blir rättspsykvård eller fängelse är i nuläget är omöjligt att sia om. Han är dock så ung att döms han till fängelse så lär det bli en rätt rejäl straffrabatt. Hamnar han inom rättspsykiatrin så kan han bli sittande livet ut.
Av polismannens uttalanden om att det var uppenbart vad motivet var så drar i vart fall jag slutsatsen att motivet var sexuellt. Det är svårt att dra annan slutsats.
Jag skulle tro att gärningsmannen mått mycket dåligt psykiskt, eftersom poliserna som topsade honom redan vid mötet med honom blev övertygade om att han kunde vara skyldig, det var ju därför som NFC analyserade topsningen samma dag.