2015-09-11, 16:32
Medlem
Turbotraktors avatar
Tror GM stod och runkade i skogen och att BO råkade springa förbi.
Citera
2015-09-11, 16:33
Medlem
sittmuskelns avatar
Psykvården "monterades ner" för åtskilliga år sedan, och samma sak sker nu inom åldringsvården. Båda grupperna ska helst "vårdas" hemma för det kostar minst då. Så gamla och psyksjuka har betydligt sämre tillsyn idag än tidigare. Man har i båda fallen hänvisat till humanitära orsaker, men besparingsorsaker är tydliga. Försök idag få in en drogad människa på psykakuten, de ber en återkomma när personen är avtänd, och ofta under denna drogpåverkan sker det grova brott. Nu var grabben vad vi vet inte påtänd, men sannolikt psyksjuk. En stor skuld till flickans död ligger därför hos våra politiker anser jag.
Citera
2015-09-11, 16:33
Medlem
Jag kan dock förstå resonemanget, ingen väljer att bli psykiskt sjuk eller att fel saker klickar i hjärnan- speciellt när det berör saker de inte senare kan kontrollera. Ytterst tragiskt, ja.
Citera
2015-09-11, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Rättspsykiatrisk vård känns väl ganska sannolikt med.

I synnerhet om aspergerdiagnosen stämmer.
Men...det verkar som om tingsrätterna blivit avsiktligt mindre "generösa" när det gäller LRV beträffande medialt uppmärksammade mord.
Citera
2015-09-11, 16:37
Medlem
Har inte följt tråden på ett tag, har någon också hört att sättet han begick brottet på var väldigt grovt och brutalt?

Har fått höra om våldtäkt samt bla instuckna pinnar i alla kroppshål mm...
Citera
2015-09-11, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mau5
Min flickvän gick i samma klass som honom för några år sedan. Han var väldigt utstött och mobbad. Hon gick även i den skolan. Min flickvän hade sett flera gånger att Ida inte var så snäll som hon verkar.

Vet din flickvän något mer som du vill tillföra tråden?

På vilket sätt var Ida inte så snäll?
Citera
2015-09-11, 16:40
Medlem
bajsfittkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Hur många mord skall aspergare begå innan vi börjar prata om Kevin? 9 av de 10 värsta massmördare hade asperger inte psykopati (al bundy är den enda psykopaten på den listan). I flera fall är det ju uppenbart att specialintresset att stoppa upp djur utvecklats till att stoppa upp människor. Brevik, lasermannen, sune mangs brorson hade alla asperger - inte psykopati. Bakom nästan varenda skolskjutning finns, ja just det, autismstörning.
Hans Asperger gjorde sin upptäckt när han arbetade med fångar i fängelse (men gick sen vidare med att arbeta med barn med dessa störningar och därför tror många att han upptäckte fenomenet i sitt arbete med barnen). Hans Asperger menade att asperger är en undergrupp till psykopati.
Det finns ett väldigt märkligt fenomen i vår kultur där det är "synd" om empatilösa aspergare men rätt åt empatilösa psykopater.
Men om vi åtminstånde kunde börja prata om Kevin som vuxna människor?
Om gärningsmannen har asperger så har han gjort det han gjort utefter något system han utarbetat i sin hjärna i ensamhet, och har ingenting med brottsoffret att göra.
Fan pratar du om?
Vem är kevin ?
Citera
Medlem
pwbothas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Al Bundy? Är inte han skoförsäljare?

Hur som helst är det väl ingen chock för någon att grabben har psykiska problem. Lite intressant det hans bekant skriver dock. Har vården fallerat fatalt på något sätt, eller har han inte uppvisat/talat om sina mest bisarra fantasier och tankar.
Tror han menade Ted Bundy....... Al hade många fel men han var ingen mördare.
(sorry kunde inte låta bli)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Inte helt omöjligt, tydligen har GM varit explosivt aggressiv tidigare, om än inte våldsbenägen.Om det stämmer med asperger så kan han ha misstolkat en replik.
Men sannolikt är det ett impulsivt brott, inte planerat. MAn går inte till ett motionsspår och väntar ut ett mordoffer. Det finns bättre brottsplatser.

Enligt GW så kan GM mycket väl gått till motionsspåret och väntat ut ett lämpligt offer.

Jag noterar däremot att det har inträffat så nära den högsta punkten i området som man kan komma. Det kan vara så att han har stått och kollat in de som har passerat – och hon stämde bäst med hans föreställningar eller fantasier.

http://www.expressen.se/nyheter/gw-han-kommer-vara-som-en-oppen-bok/
Citera
Medlem
Flor-Idas avatar
Jaha, ytterligare en aspergare som begår ett groteskt mord. Aspergare måste vara kraftigt överrepresenterade vad gäller mord. Jag kan på rak arm räkna upp flera aspiemördare. Skulle vara intressant med någon slags statistik men tvivlar på att sådant "får" föras i detta land.

(Jag undanber mig kommentarer om att ALLA aspies minsann inte är mördare etc.)
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nirp
De två jag känner till som topsats är födda -92 och -87, boendes på Centralvägen respektive Runbyvägen.

Den ena har finskt namn, den andra har svenskt namn men finskt påbrå.

Ingen av dem straffade för våldsbrott mig veterligen, och det tror jag att jag hade känt till.
Smarta poliser, Inte konstigt att dom löste mordet.
Citera
2015-09-11, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hipania37
Asperger är en autistisk diagnos. sk. högfungerande autism..

Asperger eller inte, om det stämmer att han setts på en psykologmottagning, lär han ju vara psykiskt störd utöver sin AS. Ett svårt symptom vid AS är svårigheter att känna empati, men de flesta med AS är givetvis ändå inga mördarmaskiner, men om man utöver sin AS mår dåligt och kanske har en massa ångest och nojor som inte beror på AS, ja, då är det för fasen klart att man ligger i riskzonen att begå ett allvarligt brott.

Efter sommarens alla vansinnesdåd vore det i mitt tycke på sin plats med en rejäl debatt om hur psykiatrin (inte)fungerar.
Senast redigerad av Potifar2 2015-09-11 kl. 16:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in