2015-09-11, 17:50
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Är den där GM Christoffer Andersson adopterad? Eller vanlig svensk?
Citera
2015-09-11, 17:51
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Är den där GM Christoffer Andersson adopterad? Eller vanlig svensk?

Med all säkerhet inte adopterad.
Citera
2015-09-11, 17:53
Medlem
ReedMes avatar
En psykisk störning anses ju inte vara botbar och då brukar straffpåföljden bli fängelse. Men hur fungerar det med en psykisk störning i kombination med tvångstankar? Kan tvångstankarna anses botbara vilket skulle kunna ge honom rättspsykiatrisk vård? Hans tvångstankar kanske kretsar kring att våldta/mörda, och även om inte vården kan ta bort tvångstankarna helt, så kanske den kan få honom att flytta fokus till nåt annat? Nån här som vet?
Citera
2015-09-11, 17:55
Medlem
psflaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parkour
Sluta var en sån skitstövel? Jag har läst några sidor tillbaka, men jag tänker inte ödsla hela eftermiddagen på att gå igenom tråden.

Jag vet vad han heter, men jag vet inte hur han ser ut.

https://www.facebook.com/kristxffer.anderssxn.50

x = o

Fler bilder på mammans FB

https://www.facebook.com/xarica.helxersson

x = m
Citera
2015-09-11, 17:56
Medlem
Richard.Lynns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
En psykisk störning anses ju inte vara botbar och då brukar straffpåföljden bli fängelse. Men hur fungerar det med en psykisk störning i kombination med tvångstankar? Kan tvångstankarna anses botbara vilket skulle kunna ge honom rättspsykiatrisk vård? Hans tvångstankar kanske kretsar kring att våldta/mörda, och även om inte vården kan ta bort tvångstankarna helt, så kanske den kan få honom att flytta fokus till nåt annat? Nån här som vet?
Möjligt att psykiatrisk vård med särskild prövning är aktuellt i det här fallet.
Citera
2015-09-11, 17:57
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Mycket imponerande. De fick ett tips, åkte och topsade honom, skickade provet med ilfart för analys och fick positivt svar. Därefter hämtade de mannen. Det hade inte vem som helst kunnat göra. (ironi)

Tja, men det är metodiskt och riktigt polisarbete som ligger bakom. Det finns exempel i kriminalhistorien på motsatsen där man också fått mindre önskade resultat i form av felaktigt misstänkta som erkänt falskt mm. Det trodde jag för övrigt du vore den förste att instämma i.

Så även om de inte gjorde mer än vanligt gott polisarbete så är inte det det sämsta.
Citera
2015-09-11, 17:58
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Tja, men det är metodiskt och riktigt polisarbete som ligger bakom. Det finns exempel i kriminalhistorien på motsatsen där man också fått mindre önskade resultat i form av felaktigt misstänkta som erkänt falskt mm. Det trodde jag för övrigt du vore den förste att instämma i.

Så även om de inte gjorde mer än vanligt gott polisarbete så är inte det det sämsta.
Jag sa inte att det var dåligt polisarbete. Men imponerande är att ta i.
Citera
2015-09-11, 18:00
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard.Lynn
Möjligt att psykiatrisk vård med särskild prövning är aktuellt i det här fallet.
Tack! Du tror alltså att rättspsykiatrisk vård skulle kunna hjälpa honom att hantera tvångstankar, om han nu skulle lida av det? Vilket vi förstås inte vet med säkerhet än att han gör.
Citera
2015-09-11, 18:01
Medlem
Har EJ läst de senaste sidorna, och orkar ej göra det nu. Ändrar inlägget om det som följer nedan redat postats.

Hittade följande på facebook, från att någon vän gillat det hela.

"Kristoffer Andersson. Han som nu erkänt mordet på Ida i runby spåret.

Jag har gått i hans klass, samt parallell klass några år, Från 1/2an i grundskolan till 3an i gymnasiet...
Och jag vet att han var Psykiskt ostabil, då han gick på samma psykiatriska mottagning som jag själv gör.

Säger inte att detta ursäktar eller förminskar det han gjort på något sätt. Dock är det en förklaring tillvarför han handlade som han gjorde.
Det är tragiskt, att en person ska vara så sjuk. Och att psykiatrin inte gjort MER för att hjälpa honom.
För hjälp är det han skulle ha fått.

Åter igen tänker jag säga, att det som hände var för jävligt, det värsta en människa kan göra är att döda en annan person enligt mig.
Det finns ingen ursäkt överhuvudtaget till att ta en annan människas liv.
Men det finns alltid en förklaring till varför sånt händer.
För ingen frisk människa, med ett friskt psyke. Skulle ta någons, eller sitt egna, Liv.

Lika som du inte väljer att bli sjuk i Cancer, så väljer du inte att bli psykiskt sjuk.

Kristoffer borde ha fått hjälp. Man borde uppmärksamt honom mer, innan det gick för långt, som det gjorde i det här fallet.

Jag lider med, och känner stor empati för Hela Idas Familj, Släkt, Vänner, och närstående.

Men jag känner även det samma för Kristoffer, och hans familj.

Jag läser överallt nu på sociala medier om hur hemsk han är, vidrig och äcklig han är. Att han borde få både det ena och det andra. Att det var rätt åt honom att blev mobbad som liten.
Osv osv, Listan kan göras lång.

Till alla ni som skriver/kommenterar sånt här, har ni tänkt på händelsen innan ni vräker ur er detta?

Om inte, Tänk på det ni nu har läst ett tag, försök se honom som den människa han är.

Kristoffer Anderson är inte en Kriminell kall blodig mördare.
Han är en kille som måste haft ett riktigt svårt psykiskt mående. Och som borde fått hjälp."
Citera
2015-09-11, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
Klasskamrater beskriver honom bland annat som följande:
* Tystlåten dataintresserad kille som höll sig för sig själv i skolan.
* Han var snäll och trevlig men valde själv att hålla sig på sin kant.
* Han var lugn och snäll men han var inte så social.
* Han var trevlig mot alla men han gillade inte att umgås med folk och när skolan var slut så gick han direkt hem och gick inte ut för att träffa någon.

Enligt klasskamrater så var han borta från skolan i perioder och när han kom tillbaka så gav han allt för att ta igen det han missat.

Någon som vet varför han var borta ifrån skolan längre perioder?

Kan han ha haft depressiva perioder? Något säger mig att det kan vara så om han gått en del hos psykiatrin.
Citera
2015-09-11, 18:03
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson

Vad Xeniaonatopp menade vad kanske att det inte finns anledning att imponeras, och jag håller med om det.

Finns det anledning att vara kritisk då? Antagligen inte, även om jag faktiskt kan tänka mig att KA borde identifierats tidigare, helt enkelt genom att scanna av sociala medier efter kufiska yngre män i aktuellt område, parallellt med masstopsningen. Det finns ju faktiskt en KUT, och den borde klara av sånt.
Citera
2015-09-11, 18:04
Medlem
finns ju flera exempel på brott där gm är sjuk men inte räckt för psykiatrisk vård.. t.e.x peter mangs.. soldaten som led av tvångstankar när han slängde sin fru och bebis utför ett stenbrott.. anna lindh mordet..m.m
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in