2015-09-13, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Det här med mobbning. Kan inte någon länka till ett enda bevis på att mobbningsoffer är överrepresenterad bland mördare? Är det fakta att mobbade barn oftare bli mördare så borde det finnas bevis i form undersökningar på dömda mördare?

Jag har ingen fakta att presentera, men jag tror att man hittar mobbningsoffer i större utsträckning i båda grupperna: både de som agerar utåt och mördar eller skadar andra och de som agerar inåt dvs. begår självmord eller sysslar med självskadebeteende.

Några siffror har jag dock inte.

Sen anser jag som förälder att det är problematiskt det här med att "alla ska få vara med". Det låter vacker, men hur ska man göra i praktiken? Vi vuxna vill inte heller umgås med alla kufer. Inte med våra arbetskamrater, grannar eller några andra vi är "tvungna" att tolerera. Men att umgås med dem mer än absolut nödvändigt gör vi inte frivilligt.

Varför skulle vi då försöka tvinga våra barn att umgås med andra barn som verkar kocko? Det är ren självbevarelsedrift att försöka undvika någon som inte verkar normal..

Man ska naturligtvis inte hacka på någon, utan umgås "civiliserat". Men detta gör inte dessa kufer mindre isolerade. Det är naturligtvis svårt att få kompisar när man inte platsar in och när man inte beter sig socialt som andra barn.

Sen är det intressant hur åsikterna delas här angående GM:s utseende. Själv tillhör jag dem som anser att GM ser "onormal" ut. Jag skulle försöka undvika honom i det verkliga livet. Några andra anser att han ser ut precis som "vem som helst".

Jag anser dock att människan har en förprogrammerad förmåga att försöka scanna onormala drag hos sina medmänniskor. Som en skyddsmekanism liksom.. Precis som vi har en förmåga att lyssna på folk och dra slutsatser av det de säger. Dvs. ifall vår samtalspartner verkar vara klok i huvudet eller ej.

Mobbning i form av undvikande av en person är för mig är en "normal" reaktion för att skydda sig själv gentemot något som verkar skadligt och farligt. Särskilt när det gäller barn som inte ens kan sätta ord på vad de känner. Bara att de känner obehag..
Senast redigerad av sno 2015-09-13 kl. 09:58.
Citera
2015-09-13, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kh4n
Så otroligt skönt att han blivit fast. Var riktigt rädd att detta skulle bli ett olöst fall.

Hur ser nu rättsliga processen ut? Inte för att jag har något vidare förtroende för att ett rättvist straff blir av, eller det är omöjligt att uppnå vad jag anser skulle vara rättvist med de lagar som existerar, men vad kan detta monster kunna få för straff? Finns det mycket som försvaret kan utnyttja för att få honom att komma enkelt undan, utom hans mentala hälsa?

Ja vad kan det bli. 10 år kanske med hänsyn till åldern. Ute efter 6-7 år.
Citera
2015-09-13, 10:36
Medlem
i.trollskogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno

Man ska naturligtvis inte hacka på någon, utan umgås "civiliserat". Men detta gör inte dessa kufer mindre isolerade. Det är naturligtvis svårt att få kompisar när man inte platsar in och när man inte beter sig socialt som andra barn.

Sen är det intressant hur åsikterna delas här angående GM:s utseende. Själv tillhör jag dem som anser att GM ser "onormal" ut. Jag skulle försöka undvika honom i det verkliga livet. Några andra anser att han ser ut precis som "vem som helst".

Jag anser dock att människan har en förprogrammerad förmåga att försöka scanna onormala drag hos sina medmänniskor. Som en skyddsmekanism liksom.. Precis som vi har en förmåga att lyssna på folk och dra slutsatser av det de säger. Dvs. ifall vår samtalspartner verkar vara klok i huvudet eller ej.

Mobbning i form av undvikande av en person är för mig är en "normal" reaktion för att skydda sig själv gentemot något som verkar skadligt och farligt. Särskilt när det gäller barn som inte ens kan sätta ord på vad de känner. Bara att de känner obehag..

Håller med dig här. Ingenstans får vi höra annat än att han var ensam. Inget om att han utsatts för våld, hån eller glåpord. Han är en stor kille med en märklig utstrålning (på bild iaf) som kan bli arg och kasta saker omkring sig.

Hur många vuxna vågar ens umgås med en sån person? Barn har ingen skyldighet att utsätta sig för risker bara för att han inte skulle vara ensam. Det är föräldrarnas ansvar att ta hand om honom och ev soc. Lära honom om konsekvenser tex. Kastar man saker omkring sig= svårt att få vänner.
Citera
2015-09-13, 11:31
Medlem
Klappars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av funasdalen
Här har ni en förklaring till varför GM begick mordet enligt en av hans vänner.
Tankar kring detta?

http://i.imgur.com/db398Hf.jpg?1

Även om det var han som begick brottet så är det psykiatrin som man ska lägga ansvaret på. En psykisk instabil människa ber om hjälp och blir nekad, psyket tar över och han begår ett mord för att samhället sak inse allvaret och hjälpa honom.

Jag lovar, det här kommer inte vara sista gången som något sånt här händer om inte samhället börjar se varningssignalerna i tid.
Citera
2015-09-13, 11:32
Medlem
Citat:
Jag har ingen fakta att presentera, men jag tror att man hittar mobbningsoffer i större utsträckning i båda grupperna: både de som agerar utåt och mördar eller skadar andra och de som agerar inåt dvs. begår självmord eller sysslar med självskadebeteende.

Sen anser jag som förälder att det är problematiskt det här med att "alla ska få vara med". Det låter vacker, men hur ska man göra i praktiken? Vi vuxna vill inte heller umgås med alla kufer. Inte med våra arbetskamrater, grannar eller några andra vi är "tvungna" att tolerera. Men att umgås med dem mer än absolut nödvändigt gör vi inte frivilligt.

Varför skulle vi då försöka tvinga våra barn att umgås med andra barn som verkar kocko? Det är ren självbevarelsedrift att försöka undvika någon som inte verkar normal..

Skriver under på dina ord, men det har länge varit så att den lokale "byfånen" är extremt sällan farlig, han kan rent av vara en kul filur att stifta bekantskap med och det är nog den hållningen man bör ha gentemot sina barn. Man ska vara medveten om att det i varje klass numera går någon sådan här udda filur, förr så placerade man dessa individer i specialklasser, medan den kommunala skolan nuförtiden skyr den typen av verksamhet och därför motsätter sig t ex skolor med specialkompetens inom autismspektrat osv. Har de här extremt udda barnen tur kan de ha en förälder som ställer dem i kö till någon privat skola med denna typ av hjälp, men annars blir det ofta ett långt lidande för dem.

Enda sättet att lösa denna problematik på är att utbilda övriga barn i de här olika störningarna barnen lider av tror jag. Just för att motsätta sig utstötningseffekten som kan förvärra problemen. Men då får man inte heller hymla om att ett barn t ex är autistiskt, utan då ska det upp på bordet och alla andra barn ska vara insatta i hur personen "fungerar" och har för behov, men så är det inte idag, utan då ska det tystnadspliktas hit och dit och låtsas om att personen minsann är precis som alla andra, för annars blir hen kränkt *suck*
Citera
2015-09-13, 11:54
Medlem
SilentLuciditys avatar
Citat:

En klassisk teori känd sedan länge är att mobbning existerar för att kanalisera våldet i en primitiv grupp så att den inte faller samman pga av rivalitet och eskalerande våld. En av teorierna handlar om att mindre intelligenta män (unga pojkar) kan exempelvis kämpa mot varandra om en flickas uppmärksamhet och försöker att överträffa varandra genom att göra samma sak bättre än alla andra. Den avvikande i gruppen, exempelvis en intelligent eller korkad nörd, har inget logiskt intresse i att grotta ner sig i en konflikt och kanske hellre sitter med datorer än försöker att spela det destruktiva spelet denne vet är omöjligt att vinna. Så istället för att gruppen har ihjäl varandra så kanaliserar man våldet in i avvikaren som inte har någonting med problemet att göra. Det är därför mobbning är kontroversiellt därför i det hela är avvikaren inget problem utan det är en moralisk fråga som handlar om människor uppe i livets "game" om de har självkontroll eller kan ta ansvar för sina handlingar eller tar skydd i gruppen.

Hur mobboffret hanterar att vara den våldsamma och irrationella gruppens spottkopp är ju en individuell fråga. I det här Upplands Väsby-fallet gick det bevisligen åt helvete.
Senast redigerad av SilentLucidity 2015-09-13 kl. 12:14.
Citera
2015-09-13, 12:02
Medlem
kurtkurtkurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RexKwanDo
Rökt kanske de inte har gjort med läst genetik och diverse studier på området möjligtvis?

Genetic background of extreme violent behavior

Nja, det där stämmer inte riktigt. För att få en bättre bild och förståelse:

https://www.youtube.com/watch?v=4Z9WVZddH9w (första ca 45 minuterna, "Human nature").

Experter som där förklarar:

* Dr. Robert Sapolsky, Professor of neurological sciences, Stanford Univerity
* Dr. Gabor Maté, Physician, Author, Portland Society
* Richard Wilkinson, Professor Emeritys of Social Epidemiology University of Nottingham
* Dr. James Gilligan, Former Director: Center for the Study of Violence, Harvard Medical School

PS: Denna dokumentär, som jag länkade till ovanför, är textad på över 40 olika språk, tex svenska.

Exempel-citat från dokumentären:
Citat:
" - Så myten i vårt samhälle är att människor konkurrerar naturligt och att de är individualistiska och själviska.

Men verkligheten är egentligen den motsatta. Vi har vissa mänskliga behov.
Det enda sättet man kan prata om mänsklig natur rent konkret är genom att erkänna att det finns vissa mänskliga behov. Vi har ett mänskligt behov av sällskap och av närkontakt, av att vara älskad, att vara inkluderad, att vara accepterad, att vara synlig och att bli mottagen för den man är.

Om dessa behov är uppfyllda, utvecklas vi till människor som har medkänsla och samspelar och har empati för andra människor
."

/Gabor Maté
Senast redigerad av kurtkurtkurt 2015-09-13 kl. 12:21.
Citera
2015-09-13, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kh4n
Så otroligt skönt att han blivit fast. Var riktigt rädd att detta skulle bli ett olöst fall.

Hur ser nu rättsliga processen ut? Inte för att jag har något vidare förtroende för att ett rättvist straff blir av, eller det är omöjligt att uppnå vad jag anser skulle vara rättvist med de lagar som existerar, men vad kan detta monster kunna få för straff? Finns det mycket som försvaret kan utnyttja för att få honom att komma enkelt undan, utom hans mentala hälsa?

Det är så mycket som väger in när man dömer. psykisk hälsa, uppsåt, undanröjda bevis. Livstidsstraff döms bara ut i dom riktigt allvarliga fallen. Han är så pass ung också och säkert ostraffad. Men skulle gissa på 10 år.
Citera
2015-09-13, 13:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av granddanoise
Kan stämma att det blir lättare att "glömma" vad man gjort. Man kanske tror att det bara varit en sjuk fantasi, som aldrig har hänt i verkligenheten. Kan vara att man lever i ett gränsland mellan verklighet och fantasi och inte kan skilja dem åt. Det kan förklara några saker ang. GM. Tex. att han INTE gjorde något alls efter det att han blivit topsad! En "normal" hade försökt att fly alt ta livet av sig - men GM gjorde inte ett smack - hans vardag rullade på som "vanligt".

Det kan även förklara att han inte visade några yttre tecken på det han varit med om efter mordet, han var som vanligt utåt sett, eftersom han kanske inte visste om det som gnagde i hans tankar var verklighet eller fantasier (eller att de rent av inte fanns där pga. minnesluckor).

Kom att tänka på Polisens "panik" med dom hundratals topsningarna...
Eftersom GM INTE fanns i något DNA-register så kunde de inte knyta honom till brottet innan han topsats, däremot så kanske de kanske knyta DNA:t till andra sexualbrott?? Isf så skulle detta kunna förklara desperationen när det topsade allt och alla! Skulle inte förvåna mig om det skulle dyka upp andra åtalspunkter nu när dom fått en matchning, tänker på en våldtäkt vid Löwenströmska (när psyket) för några år sedan... GM i det fallet åkte aldrig dit! Då var MGM förvisso bara16??? år gammal, men med tanke på hans kroppsbyggnad, och i raseri - så skulle han fysiskt kunnat genomföra det.

Spekulerar du nu eller har det framkommit i tråden att det rör sig om ett våldtäktsmord och inte enkom ett mord? Har inte läst tråden desto mer då man i början inte visste något nämnvärt..
Citera
2015-09-13, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R.a.z.o.r.
Hur vet du att han var som vanligt efter att ha blivit topsad?

Kan inte VETA, men det mesta tyder på det. Han hade ex. inte berättat för sina föräldrar - trots att han borde vetat att det var kört de sista timmarna i frihet, Fb-profilen låg ute som vanligt osv. Polisen hade span på han efter topsningen - hade han försökt med något så hade det nog läckt ut till media, så att Polisen skulle fått extra cred, men han greps lugnt - förmodligen i hemmet eller i närheten av den.

Dessutom så har han inte visat något alls utåt, efter mordet, så antingen så har han varit extremt känslokall - eller levt i en egen liten sfär där fantasi och verklighet flyter ihop ibland (beroende på antingen diagnos eller medicinering).
Citera
2015-09-13, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av folvidon
Spekulerar du nu eller har det framkommit i tråden att det rör sig om ett våldtäktsmord och inte enkom ett mord? Har inte läst tråden desto mer då man i början inte visste något nämnvärt..

Spekulerar...
Eftersom det vart ett sånt extremt pådrag av Polisen ang. topsningar i Väsby, och att det har varit olösta våldtäkter (och försök) i Väsby tidigare. Har man våldtagit tidigare och klarat sig, så är risken för återfall större - än om man tex mördat någon.
Citera
2015-09-13, 13:25
Medlem
i.trollskogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av granddanoise
Kan inte VETA, men det mesta tyder på det. Han hade ex. inte berättat för sina föräldrar - trots att han borde vetat att det var kört de sista timmarna i frihet, Fb-profilen låg ute som vanligt osv. Polisen hade span på han efter topsningen - hade han försökt med något så hade det nog läckt ut till media, så att Polisen skulle fått extra cred, men han greps lugnt - förmodligen i hemmet eller i närheten av den.

Dessutom så har han inte visat något alls utåt, efter mordet, så antingen så har han varit extremt känslokall - eller levt i en egen liten sfär där fantasi och verklighet flyter ihop ibland (beroende på antingen diagnos eller medicinering).

Det finns ett tredje alternativ som kan förklara varför han inte stängde ner sin Facebook m.m. Han kanske vill bli känd? Bli någon? Visa att han är mäktig osv?

Jag är lite kluven, har svårt att förstå GM här. I media har vi länge fått veta att det finns DNA-spår av GM på BO. Vi har fått veta att polisen topsar hundratals män i närområdet. Killen har lyckats gå ut gymnasiet nyligen, han kan inte vara så borta/korkad att han inte förstår vad det innebär när polisen topsar honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in