Citat:
Ursprungligen postat av
MeMajk
Om DÖ dör så kommer M framstå som icke trovärdiga och veliga och SD tjärnar röster på det
Om M blir kvar i DÖ så kommer folk fortsatt att vara missnöjda med dessa smygdiktator-överenskommelser, och även det kommer att gynna SD
Så hur Batra än vänder sig så har hon hakan fram och M kommer att tappa röster till SD
OM de vore smarta så borde de kliva av DÖ nu och hoppas att folk kommit över denna idioti till 2018
men tror inte att det är så mycket stake i Batra och resten av Mpartiet
Den som är första att lämna DÖ tror jag kommer vara partiet som överlever. M är inte lika pressade som de andra, men verkar ha fler kritiker i partiet, men jag tror ändå att de håller ut. C har lite avstånd till 4% och verkar av någon obegriplig anledning vara partiet med den starkaste partiledaren. Det förra talar emot, men det senare talar för. De är dock partiet som visat minst tecken på tvekan, även om Annie gärna ville ha en ny omröstning innan DÖ.
KD och FP har svaga ledare, och FP verkar ha ett rätt splittrat parti. Vilket förstås gäller alla partier i någon utsträckning. Frågan om invandringen klyver samtliga partier, möjligen undantaget MP och V, men de har jag dålig koll på. KD har visat mest tecken på förnuft, medan FP har gjort en del symboliska men i stort meningslösa utspel om invandringen.
Jag tror KD blir partiet som lämnar först. De är desperatast, de har visat tecken på förnuft och de är på något vis partiet som en gång stod för någon form av konservatism. Min tro är att de kommer rusa i opinionen så snart de går ut med att de vill bryta DÖ. Det finns ett enormt missnöje även bland de som inte valt att gå till SD, och de kommer strömma till KD. Notera att jag inte tror SD kommer tappa nämnvärt, men övriga allianspartier kommer att tappa rejält, vilket kan bli ödesdigert för FP.
Nu kvittar det i siffror om såna småpartier lämnar DÖ, så länge M håller fast vid DÖ så kan S+MP regera vidare. Men när även de som inte är beredda att gå till SD lämnar partiet så tror jag M kastar in handduken.