Citat:
Ursprungligen postat av
Amor
---
Men hur ändrar man uppställning. Jag har gått in på "modifica formazione" men jag vet inte hur jag ska byta spelare och ändra uppställning?
Du får klicka på "Formazione" till höger om "Home squadra" på menyn, den andra menyn uppifrån, inte den som ha en svart bakgrund. Då ska du få upp en virtuell fotbollsplan där elva av dina spelare finns utplacerade i en 4-4-2-uppställning. Genom att vänsterklicka, hålla ner och dra spelarnas tröjor kan du bygga om laget till exempelvis en 4-5-1 eller en 4-3-3. Förutom de elva på planen ska man också välja sju reserver, på de positioner som ligger strax under fotbollsplanen på skärmen. Reserverna byts in i händelse av att någon spelare inte får speltid i den omgången, de byts då in i den ordning de ligger (ex.vis den back vars namn och tröja ligger högst upp bland reserverna byts automatiskt in i fall en back i din elva inte startar).
La Gazzettas probabili formazioni, förmodade startelvor, kan vara till nytta varje omgång, men de har ju inte alltid rätt:
http://www.gazzetta.it/Calcio/prob_form/
På Fantacalcio listas fortlöpande på menyn med svart bakgrund de spelare som är skadade eller avstängda, klicka på "Indisponibili".
Genom att klicka på "La lista" strax ovanför den virtuella fotbollsplanen får du direktkoll på skade-och avstängningsläget i din trupp.
När man är nöjd med sin uppställning är det väl genom att klicka på "Schiera la formazione" strax ovanför fotbollsplanen som ändringarna sparas. Ringrostig...men så minns jag det.