2015-09-09, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Två typer av DNA-spår, varav ett i blod, minst ett spår av varje typ.
Om vi förutsätter att åklagaren kan räkna och är ärlig, så upplyser han om att den ytterligare bevisningen består av minst två fynd (”bland annat”), medan de redan hade minst ett (”ytterligare”). De har alltså minst tre spår, varav minst ett består av blod och minst ett av annat (”bland annat”).
2015-09-09, 12:24
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Intressant. Vad skulle vara försvårande och hur formulerar man det i lagen?

Mord är det värsta brottet man kan begå mot en annan människa och den ångest en människa känner när det sker går ju inte att mäta!

Det verkar som man tror att det kan bli värre än mord, eller att vissas död skulle vara värre än andras, men det förstår inte jag!

3 kap. 1 § brottsbalken anger följande:

Den som berövar annan livet, döms för mord till fängelse på viss tid, lägst tio och högst arton år, eller, om omständigheterna är försvårande, på livstid.

Det är mot bakgrund av denna formulering som jag inte direkt kan köpa att lagändringen ska innebära att livstid blir "normalstraffet". Om så vore fallet skulle lagtexten ha varit.

Den som berövar annan livet, döms för mord till fängelse på livstid, eller om omständigheterna är förmildrande, lägst tio och högst arton år.

Dock så har vi dråp som ska täcka in "förmildrande" mord varför en sådan formulering kanske inte heller är så lyckad. Hur som helst är det fel, tycker jag, att gå ut med att normalstraffet ska vara livstid när lagtexten inte ger stöd för det.
2015-09-09, 12:34
Medlem
Qwarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det är inte det han säger, enligt artikeln.

Acceptera att folk använder ordet flera på flera olika sätt, dvs fler än ett.

Det var helvete vad svårt du har att fatta! Ja det gör de, men så var det inte i detta fall.
Jag ska göra mitt bästa för att förklara för dig.

– Vi har fått ytterligare DNA-bevisning i form av bland annat blodspår på Lisa Holms tillhörigheter, säger Lars-Göran Wennerholm till GT.

1. Med YTTERLIGARE menar han att de innan detta skrevs hade DNA-fynd.
de hade minst en typ av dna

2. Vidare säger han att de hittat/fått DNA-bevisning av bland annat blodspår.
med bland annat blodspår menar han att de minst hittat två typer av DNA-träffar

Då räknar vi ihop då. Minst 1st DNA i punkt ett, och minst 2st DNA i punkt två.
1 + 2 + x = 3 + x (x=0 eller x>0)
2015-09-09, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien

Den som berövar annan livet, döms för mord till fängelse på viss tid, lägst tio och högst arton år, eller, om omständigheterna är försvårande, på livstid.

Det är mot bakgrund av denna formulering som jag inte direkt kan köpa att lagändringen ska innebära att livstid blir "normalstraffet". Om så vore fallet skulle lagtexten ha varit.

Den som berövar annan livet, döms för mord till fängelse på livstid, eller om omständigheterna är förmildrande, lägst tio och högst arton år.

Dock så har vi dråp som ska täcka in "förmildrande" mord varför en sådan formulering kanske inte heller är så lyckad. Hur som helst är det fel, tycker jag, att gå ut med att normalstraffet ska vara livstid när lagtexten inte ger stöd för det.

Jag håller med för det blir haltande logik och faktiskt godtyckligt om man ska gå på nya resonemang om försvårande, när normalstraffet för mord ska vara livstid. En markering, som inte ger något om man inte samtidigt tar bort förmildrande omständigheter och begränsar möjligheterna att döma till dråp.
2015-09-09, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
Det var helvete vad svårt du har att fatta! Ja det gör de, men så var det inte i detta fall.

– Vi har fått ytterligare DNA-bevisning i form av bland annat blodspår på Lisa Holms tillhörigheter, säger Lars-Göran Wennerholm till GT.

Jag tolkar det som att det fanns DNA för att få till häktning, och nu har de fått fram ännu mera DNA. Men hur mycket och vad slags DNA är än så länge okänt, men en indikation på att åtalet kommer binda Litauern till brottet.
2015-09-09, 13:04
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
I går visade du prov på stollig okunskap genom att spekulera i om åklagaren blir nämndeman!
Lögn, jag vet mycket väl att en yrkesverksam jurist inte kan bli nämndeman.
Citat:
Jag tror faktiskt inte någon åklagare i ett mordfall ödslar tid på att höra vad en mamma har att säga om sin son. Alla mammor avgudar sina söner, jag skulle aldrig säga något ofördelaktigt om mina barn, oavsett vad de gjort om de till äventyrs skull hitta på något bus. Mammor sätter inte dit sina söner. Du har nog ingen son!
Du är okunnig. I tingsrätten i fallet med Marina i Spekeröd kallade åklagaren den tilltalades mamma som vittne.
Citat:
Det blir livstids fängelse eftersom den gärningen Litauern har begått är mord.

Jag ser inga försvårade omständigheter. Jag ser en gärning som är mord och inga förmildrande omständigheter.
Även här visar du prov på okunskap. Om det inte finns några försvårande eller förmildrande omständigheter är normalstraffet för mord fängelse i 15 år.

SR P4 Värmland: Sänkt straff för mordet på Rud
Citat:
I december dömdes mannen till 16 års fängelse för mord, men domen överklagades till hovrätten. Och där sänks nu alltså straffet till 15 år. Anledningen är att utgångspunkten när det gäller straffvärdet för ett mord är 15 års fängelse. Det kan sänkas eller höjas om det finns förmildrande eller försvårande omständigheter, men några sådana hittar inte hovrätten i det här fallet.
Eftersom du inte ser några försvårande eller förmildrande omständigheter, om NB är skyldig, så anser du att han döms till 15 års fängelse.
2015-09-09, 13:13
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Vad har du för anledning att tro det? Har hon inga egna konton?

Ockhams rakkniv
2015-09-09, 13:16
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maya35
Om han pekat ut någon annan? Varför har de inte tagit in den personen?

Ja, du har så rätt!
NB sitter inträngd i ett hörn och vet inte vad han ska hitta på.
För en tid sedan mådde han så bra enligt Advokaten, senaste omförhandlingen tjöt och bölade han och mår nu tydligen väldigt dåligt.
Jag tror att Advokaten är ganska trött på både NB och hela fallet.
Själv tycker jag att han mår som han förtjänar.
2015-09-09, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tamborino
Ja, du har så rätt!
För en tid sedan mådde han så bra enligt Advokaten, senaste omförhandlingen tjöt och bölade han och mår nu tydligen väldigt dåligt.

Du vet att advokaterna tar ut sitt eget arvode, efter domarna godkänt det? Dvs fler fall, mer lön Och speciellt om de lyckas be om en väldigt hög lön beroende på fallets medialabevakning och "hotbild".
Nej, detta är en bra lön och de drar gärna ut på fallet.
2015-09-09, 13:52
Medlem
Ja, om han är helt oskyldig till alla anklagelser, så borde han inte må så dåligt, ha ångest och samvetskval. Om man däremot målat in sig i ett hörn och ljuger, både för sig själv, advokaten och polisen, så mår man som man förtjänar. Sanningen brukar alltid komma fram, förr eller senare. Om man sitter oskyldigt häktad och blir frisläppt och friad från alla anklagelser borde han vara berättigad till ett stort skadestånd, som väl överstiger det han hade tjänat om han hade jobbat kvar på Blombergs säteri.

Citat:
Ursprungligen postat av Tamborino
Ja, du har så rätt!
Senast redigerad av Spanaren321 2015-09-09 kl. 13:55.
2015-09-09, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart

Det där är en egen uppfattning om ord och en egen uträkning som varken talar för att den är rätt eller fel.
2015-09-09, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien

Länken funkar inte. Har detta antagits?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in