2015-09-09, 10:33
Medlem
Qwarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Nu är vi där igen. Flera DNA.

Ett eller flera inkluderar två har vi redan enats om. Vilket av orden inkluderar två? Ett, flera eller båda?

Lyssna på det han säger i länken, vad låter det som? Att de bara har två olika typer av DNA.

Samma sak i tidningen du länkade till.
http://www.expressen.se/gt/vi-har-en-bild-av-hur-det-har-har-gatt-till/
Där säger han att de fått in ytterligare DNA-bevisning i form av bland annat blod!!

Utrett och klart!
2015-09-09, 10:40
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
Lyssna på det han säger i länken, vad låter det som? Att de bara har två olika typer av DNA.

Samma sak i tidningen du länkade till.
http://www.expressen.se/gt/vi-har-en-bild-av-hur-det-har-har-gatt-till/
Där säger han att de fått in ytterligare DNA-bevisning i form av bland annat blod!!

Utrett och klart!
Det är inte det han säger, enligt artikeln.
Citat:
Vad som framgår av obduktionsrapporten vill han inte gå in på i nuläget. Däremot avslöjar Lars-Göran Wennerholm att bevisningen mot den misstänkte 35-åringen har stärkts. Man har hittat den misstänkte mördarens blod på Lisa Holms tillhörigheter.
– Det finns en annan typ av dna-spår också, men vad det är kan jag inte gå in på.
Acceptera att folk använder ordet flera på flera olika sätt, dvs fler än ett.
2015-09-09, 10:42
Medlem
klurigklurings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maya35
Visst kan det vara så. Det är väl bättre än att mamman lagt märke till hans udda böjelser och tagit flickan och stuckit.
Den misstänktes relation till sin dotter är inte relevant för fallet. Förstår inte varför du tar upp det alls, det är inte fel på alla som av någon anledning inte träffar sitt barn som du vill göra gällande.
2015-09-09, 10:44
Bannlyst
Citat:
Det är inte det han säger, enligt artikeln.

Acceptera att folk använder ordet flera på flera olika sätt, dvs fler än ett.

Du måste förstå att de fått in NYA dna-spår efter en månad. Det är alltså fler än två.

Jag har tidigare sagt att det finns flera DNA som binder den misstänkta till Lisa Holm. Nu har vi flera dna-träffar, bland annat hans blod på Lisa Holms tillhörigheter. DNA i form av blod måste man säga är stark bevisning.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/lisa-holms-misstankte-mordare-begars-omhaktad/
Senast redigerad av Maya35 2015-09-09 kl. 10:47.
2015-09-09, 10:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Den misstänktes relation till sin dotter är inte relevant för fallet. Förstår inte varför du tar upp det alls, det är inte fel på alla som av någon anledning inte träffar sitt barn som du vill göra gällande.

Det kan absolut ha med fallet att göra och något polisen antagligen kollar upp. Vi får se om mamman till det barn NB inte vill ha att göra med fått uttala sig, det är inte jätteovanligt att man följer upp sådana relationer för att få en helhetsbild av misstänkta mördare.
2015-09-09, 10:48
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregorSamsas
Det kan absolut ha med fallet att göra och något polisen antagligen kollar upp. Vi får se om mamman till det barn NB inte vill ha att göra med fått uttala sig, det är inte jätteovanligt att man följer upp sådana relationer för att få en helhetsbild av misstänkta mördare.
I FUP ligger det som ligger till stöd för åtalet. Så om mamman inte har något ofördelaktigt att säga om NB hamnar hon i slasken, och då får vi inte ens veta om hon är hörd.
2015-09-09, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spanaren321
Vad kan det vara för nya uppgifter som 35-åringen har berättat och som enligt advokaten kan vara till hans fördel? Kan det vara att han är oskyldig eller inte ensam GM? Kan det finns någon annan person med stark koppling till Martorp, som har kidnappat och bragt LH om livet? I så fall kanske MGM slutligen blir åtalad och dömd för skyddande av brottsling.

http://www.expressen.se/gt/nya-uppgifter-talar-till-35-aringens-fordel/

Det advokaten Rönnbäck säger i media har ingen betydelse, just för att hon vänder sig till media. Det hon hittills presterat i pladder imponerar inte. Det är inte allt eller inget om det finns teknisk bevisning. Det kan ibland bli så tokiga domar som med Mats Alm eller Hagamannen, och det visar på att ett bra försvar gör skillnad. Det vet också "finansmannen" i Jönköping som krävde Silbersy, nu när han kommer bli åtalad för fyra mord och mordbrand, och då pladdras det inte i onödan med media.

Det enda en advokat skulle kunna göra för sin usling till klient, är att hitta rimliga tvivel och utnyttja omdelbarheten på en huvudförhandling, med tvivel som ingen utrett ordentligt. Det loppet är kört nu. Det har hon pladdrat bort genom att låta åklagaren utreda Xenia teorier och alternativa gärningsmän. Det finns inte vad jag kan se något som inte kommer vara utrett. Det ser ut att bli ett väl underbyggt åtal, där Litauern inte kommer kunna bortförklara att han mördade en ung flicka, som hade oturen att stöta på honom.

Det handlar i slutändan om begränsat område, med begränsad tillgång till lokaler, utrymmen där endast en begränsad krets har tillträde. Det går inte att prata bort DNA i tillägg till annan bevisning.

Märkligt nog så är ett erkännande från Litauern det enda som kan rädda honom från livstids fängelse. Men då måste det till en story ingen hört förut. Typ den Mats Alm kom på.
2015-09-09, 11:27
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det advokaten Rönnbäck säger i media har ingen betydelse, just för att hon vänder sig till media. Det hon hittills presterat i pladder imponerar inte. Det är inte allt eller inget om det finns teknisk bevisning. Det kan ibland bli så tokiga domar som med Mats Alm eller Hagamannen, och det visar på att ett bra försvar gör skillnad. Det vet också "finansmannen" i Jönköping som krävde Silbersy, nu när han kommer bli åtalad för fyra mord och mordbrand, och då pladdras det inte i onödan med media.

Det enda en advokat skulle kunna göra för sin usling till klient, är att hitta rimliga tvivel och utnyttja omdelbarheten på en huvudförhandling, med tvivel som ingen utrett ordentligt. Det loppet är kört nu. Det har hon pladdrat bort genom att låta åklagaren utreda Xenia teorier och alternativa gärningsmän. Det finns inte vad jag kan se något som inte kommer vara utrett. Det ser ut att bli ett väl underbyggt åtal, där Litauern inte kommer kunna bortförklara att han mördade en ung flicka, som hade oturen att stöta på honom.

Det handlar i slutändan om begränsat område, med begränsad tillgång till lokaler, utrymmen där endast en begränsad krets har tillträde. Det går inte att prata bort DNA i tillägg till annan bevisning.

Märkligt nog så är ett erkännande från Litauern det enda som kan rädda honom från livstids fängelse. Men då måste det till en story ingen hört förut. Typ den Mats Alm kom på.
Vad skulle ett erkännande göra skillnad? Och jag frågar igen: Varför påstår du att det blir livstids fängelse? Vilka försvårande omständigheter anser du ska komma i fråga för att det ska bli det?
2015-09-09, 11:32
Medlem
Citat:
Här har vi ytterligare ett exempel som påverkats av åklagarens PR i media. Vad händer om han blir nämndeman? Kommer NB att få en rättvis rättegång när en domare har bestämt sig i förhand i skuldfrågan?

Citat:
I FUP ligger det som ligger till stöd för åtalet. Så om mamman inte har något ofördelaktigt att säga om NB hamnar hon i slasken, och då får vi inte ens veta om hon är hörd.

I går visade du prov på stollig okunskap genom att spekulera i om åklagaren blir nämndeman!

Jag tror faktiskt inte någon åklagare i ett mordfall ödslar tid på att höra vad en mamma har att säga om sin son. Alla mammor avgudar sina söner, jag skulle aldrig säga något ofördelaktigt om mina barn, oavsett vad de gjort om de till äventyrs skull hitta på något bus. Mammor sätter inte dit sina söner. Du har nog ingen son!
2015-09-09, 11:36
Medlem
Citat:
Vad skulle ett erkännande göra skillnad? Och jag frågar igen: Varför påstår du att det blir livstids fängelse? Vilka försvårande omständigheter anser du ska komma i fråga för att det ska bli det?

Det blir livstids fängelse eftersom den gärningen Litauern har begått är mord.

Jag ser inga försvårade omständigheter. Jag ser en gärning som är mord och inga förmildrande omständigheter.
2015-09-09, 12:01
Medlem
Tingsnotariens avatar
Normalstraffet för mord ska vara livstid men jag är lite förgrymmad på riksdagens proposition enligt följande (som sedan antagits).

http://www.alltomjuridik.se/nytt-rik...ffet-for-mord/

Den säger emot sig själv såtillvida att normalstraffet för mord är livstid men samtidigt krävs försvårande omständigheter.
2015-09-09, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Normalstraffet för mord ska vara livstid men jag är lite förgrymmad på riksdagens proposition enligt följande (som sedan antagits).

http://www.alltomjuridik.se/nytt-rik...ffet-for-mord/

Den säger emot sig själv såtillvida att normalstraffet för mord är livstid men samtidigt krävs försvårande omständigheter.

Intressant. Vad skulle vara försvårande och hur formulerar man det i lagen?

Mord är det värsta brottet man kan begå mot en annan människa och den ångest en människa känner när det sker går ju inte att mäta!

Det verkar som man tror att det kan bli värre än mord, eller att vissas död skulle vara värre än andras, men det förstår inte jag!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in