2015-09-09, 08:55
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Jag tycker att många hänger upp sig på att ha ska ha burit henne. Han kan ha lyft överkroppen och släpat benen, det är inte alls lika tungt, jag har testat detta på en brandsäkerhetskurs med en vuxen man 80+ kg. Med lagom mycket adrenalin går det nog att dra någon ganska långt. Alternativt kan han genom hot ha tvingat henne att gå själv.

Jag har funderat på ett lite annorlunda scenario de senaste dagarna. Jag tänker mig att Ida kan ha slitit sig lös från GM där uppe vid spåret och att hon fortsatte spring åt det håll hon slet sig, i detta fall ut i terrängen och nerför den där branten och att GM hann ifatt henne där nere vid fyndplatsen.

Vanligtvis tänker man ju att en person i det här läget ska fly längs spåret i hopp om att träffa på en motionär, men det är inte alldeles säkert att hon hade en möjlighet till det.

Sedan har jag också fått en känsla av att GM kan vara en kille som brukar hålla till på utegymmet. Hoppas att polisen har undersökt den här möjligheten noga.

Ja, det var hemskt mycket magkänsla här den här morgonen!
Citera
2015-09-09, 09:03
Medlem
Roedoress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Med tanke på de fall som relaterats till på de senaste sidorna ska man kanske vara beredd på att sänka åldersspannet så lågt som till 15 eller så.

Någon kanske tycker det verkar osannolikt att någon så ung ska orka förflytta en kropp så långt. Men då drar jag mig till minnes när jag var ung och under en period prövade att spela basket. I laget fanns en 14-åring som var 192 cm lång och rejält krallig. Han kunde bära omkring mig (ca 175 och 60 kg på den tiden) under armen utan större problem.

Som sagt, det är en rejäl skillnad att bära en levande kropp och en död kropp.
Jämför lite med att försöka hålla kvar ett kläckt ägg i handflatan och hålla kvar ett kokt ägg i handflatan.
Citera
2015-09-09, 09:12
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Liknande vad avser tid och plats. Och tillsynes kaotiskt utan motiv. Om det är en ungdom kanske polisen inte har möjlighet att topsa honom heller och får då hoppas på att han erkänner, annars förblir mordet olöst.

Om du har tid och lust så får du gärna utveckla det fetade. Jag har inte riktigt fått samma intryck, men samtidigt är det ju såklart svårt att bedöma det här när man inte har sett brottsplatsen. Det kaotiska skulle kunna ligga i GM:s höga risktagande. Annars ser jag det stora avståndet mellan platsen för överfallet och fyndplatsen att han varit målinriktad. Och sa inte polisen nånting om att de genast förstått vad GM varit ute efter när de såg kroppen?
Citera
2015-09-09, 09:29
Medlem
Citat:
Och sa inte polisen nånting om att de genast förstått vad GM varit ute efter när de såg kroppen?

Nej, de sa att det var uppenbart att det handlade om ett mord direkt när man såg kroppen. Vad det innebär närmare har ingen fått veta. Det kan vara så enkelt som att kroppen var väl gömd/övertäckt med grenar etc. Eller dödad med ett vapen som inte fanns kvar på platsen.

En teori är att "övertäckt av grenar/kvistar/pinnar" kan ha blivit till vandringssägnen (Jag antar tills vidare att det handlar om en sådan.) att GM skulle ha stuckit pinnar i kroppen.
Senast redigerad av Piggekott 2015-09-09 kl. 09:35.
Citera
2015-09-09, 09:41
Medlem
Citat:
Nej, de sa att det var uppenbart att det handlade om ett mord direkt när man såg kroppen. Vad det innebär närmare har ingen fått veta. Det kan vara så enkelt som att kroppen var väl gömd/övertäckt med grenar etc.

En teori är att "övertäckt av grenar/kvistar/pinnar" kan ha blivit till vandringssägnen (Jag antar tills vidare att det handlar om en sådan.) att GM skulle ha stuckit pinnar i kroppen.

Jag tror vi kan anta att alla teorier om händelseförlopp och brottsplats är vandringssägner som sprids ännu mer just därför att polisen inte släppt någon info alls. Jag vill minnas att det stått att man från brottsplatsen såg vilken typ av GM det var (eller liknande). Kan förstås vara felcitat.

En tidning skriver också att urvalet av vilka man topsar är baserat på allmänhetesn observationer. Måset väl ändå betyda att man har ett vittne som med stor sannolikhet har sett GM? Eller medveten desinformation?
Citera
2015-09-09, 09:46
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Nej, de sa att det var uppenbart att det handlade om ett mord direkt när man såg kroppen. Vad det innebär närmare har ingen fått veta. Det kan vara så enkelt som att kroppen var väl gömd/övertäckt med grenar etc. Eller dödad med ett vapen som inte fanns kvar på platsen.

Okej, tack, då har jag missuppfattat.

Jag gissar också att pinnarna och grenarna, oavsett hur de använts, är en vandringssägen. Tror inte GM hade tid med sånt med tanke på att fyndplatsen ligger så nära det "vanliga" spåret. Men, men, jag kan ha helt fel såklart.
Citera
2015-09-09, 10:26
Medlem
takethefifths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag var ironisk. (Ibland är man väl det I forum utan att tillfoga emoticon.) Jag tror inte "ugglan gjorde det".

syftade mer på en annan person som kommit med såväl Älg som Uggle inlägg.
Citera
2015-09-09, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ballsvenpersson
En tidning skriver också att urvalet av vilka man topsar är baserat på allmänhetesn observationer. Måset väl ändå betyda att man har ett vittne som med stor sannolikhet har sett GM? Eller medveten desinformation?

Ja, det finns säkert vittnen som sett gm, om inte under gärningen så åtminstone före och efter. Jag utgår från att polisen har hört alla kända vittnen som befann sig i området runt den aktuella tiden. Dessa vittnen har förstås i stor utsträckning sett varandra i området men iakttagelser av dittills oidentifierade personer har säkert också gjorts. En del av dessa har senare identifierats och i sin tur hörts om ev. iakttagelser medan andra fortfarande inte är identifierade. Såvida inte gm har lyckats med konststycket att göra sig helt osynlig under tiden före, under och efter mordet så är gm med stor säkerhet någon av de personer som setts i området men ännu inte identifierats.
Citera
2015-09-09, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Jag har funderat på ett lite annorlunda scenario de senaste dagarna. Jag tänker mig att Ida kan ha slitit sig lös från GM där uppe vid spåret och att hon fortsatte spring åt det håll hon slet sig, i detta fall ut i terrängen och nerför den där branten och att GM hann ifatt henne där nere vid fyndplatsen.

Vanligtvis tänker man ju att en person i det här läget ska fly längs spåret i hopp om att träffa på en motionär, men det är inte alldeles säkert att hon hade en möjlighet till det.

Sedan har jag också fått en känsla av att GM kan vara en kille som brukar hålla till på utegymmet. Hoppas att polisen har undersökt den här möjligheten noga.

Ja, det var hemskt mycket magkänsla här den här morgonen!

Håller med, om hon försökte fly GM så kan hon ha valt kortaste sträckan genom skogen till utegymmet/det mer trafikerade huvudspåret men hunnits upp av GM innan hon hann dit. Stämmer överens med var hon hittades död. Det som är konstigt i det fallet är att ingen hört henne skrika men det kanske man inte gör alla gånger?
Senast redigerad av Carolin333 2015-09-09 kl. 14:22.
Citera
2015-09-09, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BearOnGreen
Ja, det finns säkert vittnen som sett gm, om inte under gärningen så åtminstone före och efter. Jag utgår från att polisen har hört alla kända vittnen som befann sig i området runt den aktuella tiden. Dessa vittnen har förstås i stor utsträckning sett varandra i området men iakttagelser av dittills oidentifierade personer har säkert också gjorts. En del av dessa har senare identifierats och i sin tur hörts om ev. iakttagelser medan andra fortfarande inte är identifierade. Såvida inte gm har lyckats med konststycket att göra sig helt osynlig under tiden före, under och efter mordet så är gm med stor säkerhet någon av de personer som setts i området men ännu inte identifierats.

Eller så gömmer sig GM bland ett av vittnena eller är alla vittnen topsade?
Citera
2015-09-09, 14:31
Medlem
AAA1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carolin333
Eller så gömmer sig GM bland ett av vittnena eller är alla vittnen topsade?
Har polisen sagt att det finns vittnen?
Citera
2015-09-09, 14:35
Medlem
Hörde från en säker källa om en i området som blivit kallad till topsning, pga att han bor i Runby.
Han är 36 år, svensk och familjefar. Det verkar som att de utökat spannet för vilka de utredningstopsar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in