2015-09-09, 14:49
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Var 14-åringen född i ett land med säker folkbokföring? En del västafrikanska ungdomar kommer ju till Sverige med falska pass som visar för låg ålder.
Han var rågblond, blåögd och så svensk man bara kan vara.

Och hade du sagt det där så han hörde så hade han slagit dig sönder och samman!
Senast redigerad av TorkelSnorkel 2015-09-09 kl. 15:10.
Citera
2015-09-09, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carolin333
Eller så gömmer sig GM bland ett av vittnena eller är alla vittnen topsade?

Utgå ifrån att alla kända personer som befunnit sig i området den aktuella tiden har blivit topsade eller har blivit avförda som tänkbara gm av andra goda skäl.
Citera
2015-09-09, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Jag har funderat på ett lite annorlunda scenario de senaste dagarna. Jag tänker mig att Ida kan ha slitit sig lös från GM där uppe vid spåret och att hon fortsatte spring åt det håll hon slet sig, i detta fall ut i terrängen och nerför den där branten och att GM hann ifatt henne där nere vid fyndplatsen.

Vanligtvis tänker man ju att en person i det här läget ska fly längs spåret i hopp om att träffa på en motionär, men det är inte alldeles säkert att hon hade en möjlighet till det.

Sedan har jag också fått en känsla av att GM kan vara en kille som brukar hålla till på utegymmet. Hoppas att polisen har undersökt den här möjligheten noga.

Låter som ett tänkbart scenario. Att GM överföll henne uppe på backen i Öglan, hon sprang och han kom ifatt henne och sedan drog in henne i terrängen. Det skulle förklara de 70-100 m från backen till fyndplatsen.
Det som talar emot detta är uttalandet från spaningsledaren om att mordet skedde i backen.
Men om han av någon anledning uttryckte sig fel och menade det initiala överfallet, så är din teori ett mkt möjligt scenario.

Citat:
Håller med, om hon försökte fly GM så kan hon ha valt kortaste sträckan genom skogen till utegymmet/det mer trafikerade huvudspåret men hunnits upp av GM innan hon hann dit. Stämmer överens med var hon hittades död. Det som är konstigt i det fallet är att ingen hört henne skrika men det kanske man inte gör alla gånger?

Som jag förstått det är utegymmet i motsatt riktning från där hon blev funnen.
Dvs det ligger i närheten av tunneln vid Öglan. Så hon kan inte ha flytt i den riktningen.

Finns det någon vänlig person som skulle vilja markera ut på den här kartan var utegymmet ligger samt i vilken riktning motionärer brukar springa ?
http://www.ladda-upp.se/bilder/ptaxzrzilylkfn/

(spara ner bilden och ladda upp igen eller pm:a mig! )
Citera
2015-09-09, 15:08
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roedores
Som sagt, det är en rejäl skillnad att bära en levande kropp och en död kropp.
Jämför lite med att försöka hålla kvar ett kläckt ägg i handflatan och hålla kvar ett kokt ägg i handflatan.
Jovisst är det skillnad. Men det enda jag ville visa var att en storväxt 14-åring troligtvis skulle klara av att släpa kroppen den där biten.
Citera
2015-09-09, 15:13
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pythiae
Hörde från en säker källa om en i området som blivit kallad till topsning, pga att han bor i Runby.
Han är 36 år, svensk och familjefar. Det verkar som att de utökat spannet för vilka de utredningstopsar.
Vet du vilken hårfärg han har?
Citera
2015-09-09, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Vet du vilken hårfärg han har?

Förstått det som att han har åt det brunare hållet, men inte särskilt långt hår.

Funderar du på om polisen har DNA i form av hårstrån ?
Citera
2015-09-09, 15:19
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Förstått det som att han har åt det brunare hållet, men inte särskilt långt hår.

Funderar du på om polisen har DNA i form av hårstrån ?
Jo. (Även att DNA:t säkert kan indikera hårfärg). Men det är ju en del blonda som blivit topsade, så svårt att veta förstås.
Edit: Vissa har ju olika hårfärg på olika ställen på kroppen också..
Citera
2015-09-09, 16:10
Medlem
5549s avatar
Tror inte att DNA't kommer från hår, såvida inte stora tussar hittades i Idas nävar vilket skulle peka på att hon försökt försvara sig. Polisen gick ju tidigt ut och sa att man var säkra på att man hade GM's DNA, tror därför på blod eller sperma, kanske både och.
Citera
2015-09-09, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AAA1
Har polisen sagt att det finns vittnen?
Polisen har nog inte sagt nånting om det tror jag. Uttryckte mig lite slarvigt. Det jag menade var att flera personer befann sig i spåren den kvällen och det jag funderar på är om GM tom kan finnas bland personer som öppet deklarerat att de befunnit sig där och om dessa är topsade?
Citera
2015-09-09, 16:28
Medlem
Citat:
Polisen har nog inte sagt nånting om det tror jag. Uttryckte mig lite slarvigt. Det jag menade var att flera personer befann sig i spåren den kvällen och det jag funderar på är om GM tom kan finnas bland personer som öppet deklarerat att de befunnit sig där och om dessa är topsade?

Det skulle vara otroligt konstigt om polisen inte redan topsat alla män som de kände till var i spåret den eftermiddagen/kvällen. Oavsett om de var vittnen eller motionärer som inte sett något.
Detta med tanke på att de i nuläget även utredningstopsar män som bor i området men inte befunnit sig i spåret den dagen.
Vi kan nog anta att alla identifierade män som kunnat fastställas ( genom masttömning, tips, egen utsago) befunnit sig i spåret den dagen har blivit topsade.
Citera
2015-09-09, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AAA1
Har polisen sagt att det finns vittnen?

Alla som befann sig i området den aktuella tiden är i viss mening att betrakta som vittnen. Vilka personer har de sett i området? Hur såg de iakttagna personerna ut? Hur rörde de sig, gick, sprang eller cyklade? Även om de inte har sett något vid en viss punkt i spåret kan det vara viktig information för utredningen. Ponera att en motionär sett en person i eller vid spåret och nästa motionär som passerar strax efter inte sett någon kan det betyda att personen av någon anledning avvikit från spåret. Jag antar att polisen förutom mass-topsning just nu lägger ett gigantiskt pussel med olika informationsbitar.
Citera
2015-09-09, 17:28
Medlem
niceanddices avatar
Citat:
Det skulle vara otroligt konstigt om polisen inte redan topsat alla män som de kände till var i spåret den eftermiddagen/kvällen. Oavsett om de var vittnen eller motionärer som inte sett något.
Detta med tanke på att de i nuläget även utredningstopsar män som bor i området men inte befunnit sig i spåret den dagen.
Vi kan nog anta att alla identifierade män som kunnat fastställas ( genom masttömning, tips, egen utsago) befunnit sig i spåret den dagen har blivit topsade.

Man kan ju hoppas att dom har topsat alla dom som var med på Expressens bilder, bland annat 2 killar som sa att dom var i spåret samtidigt, en såg rätt biffig ut ljushårig och en som var med honom lite äldre mörkhårig kortklippt och sen den där konstiga cykel turisten vad fan han gjorde där och cykla liksom. För att såna där dårar. Mina funderingar är mest hur GM gick tillväga. Första tanken jag hade att någon förföljde henne, fick på nåt sätt reda på att hon skulle dit och springa eller kände till hennes rutiner i det fallet behövde GM endast känna till att hon till exempel var tillbaka i Väsby på nåt sätt, antingen via bekanta som kände Ida om hon till exempel ville undvika denna man. Sedan var denna GM och gled runt i slingan från en vill klockslag, har svårt att tänka mig att denna skulle gömt sig i skogen eller nåt, utan någon i träningskläder som antingen gick runt i slingan eller satt och låtsasträna vid ute gymmet. Sedan har jag en teori att denna person i princip om denna GM är besatt av Ida sa att vi måste prata, reda ut en sak, typ kom vi går en promenad samt manipulerar henne iväg från slingan in på stigarna. Har själv varit sådär sjukt kär och typ trott att livet är över om jag inte får det att fungera till exempel med någon och varit helt knäckt då man blivit dumpad av någon man verkligen älskat, men normala personer som blir knäckta försöker på nåt sätt och kanske skickar blommogram eller nåt meddelande att jag tänker på dig med mera. Men psykfall som har aggressioner samt vana att utagera med fysisk våld då dessa blir dumpade reagerar på ett annat sätt. Jag vet inte hur Ida var som person, men om hon gick med på att gå och prata med någon och sa att tyvärr men jag vill bara inte träffa dig och ha nåt med dig att göra så brast det för GM, en snabb attack, exempelvis slag mot huvudet med handflatan, en tjej som är smal samt liten blir ju troligtvis knockad av ett sånt slag samt tappar medvetande och hinner inte skrika, sedan om GM håller för munnen börjar strypa henne direkt efter det slaget så troligtvis gör BO sista desperata motstånd samt klöser honom med naglar och gör allt hon kan, därför tror jag DNA har kunnat samlas in. Om GM skulle varit någon typ som har planerat ett lustmord exempelvis så skulle GM förberett sig med troligtvis handskar och annat tillhygge, kniv exempelvis med glidspärr så att han inte skär sig själv. Tycker detta inte var en planerad handling, utan någon det brast för. Kan också vara nån idiot cyklist som cyklat i spåret samt cyklat för nära och som sagt om man visste hur Ida var som person, om hon var den typen som kunde skrika till eller bli arg på någon eller nåt och att denna någon bara fick snespel samt tog kol på henne. Tänker att troligtvis är GM någon från Väsby samt bor eller bott där och om denna GM var en som vill ta en random offer så skulle det redan hänt tidigare i detta fall tror jag just att Ida var målet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in