2015-09-06, 12:44
Medlem
ebqts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlesVonAchte
Här kommer en lite konstig fråga. Jag har funderat på att ta mig på ullrocken imorgon och frågar om ni tror att det kommer bli för varmt, eller om det är passande överhuvudtaget. Det kommer vara 7-12 grader imorgon där jag bor och har tänkt köra med ullrock och skjorta bara. Vad tycker modeexperterna på Flashbacks klassiska stilsavdelning?
Känns lite tidigt ännu, det är ganska varmt för en ullrock om det inte blåser ute. Beror lite på vad för typ av rock det är förstås, men jag hade nog väntat ett tag till.
Citera
2015-09-06, 12:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ebqt
Känns lite tidigt ännu, det är ganska varmt för en ullrock om det inte blåser ute. Beror lite på vad för typ av rock det är förstås, men jag hade nog väntat ett tag till.
Det kommer vara 6 m/s imorgon förhoppningsvis. Vad tycker du?
Citera
2015-09-06, 13:33
Medlem
doughies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlesVonAchte
Här kommer en lite konstig fråga. Jag har funderat på att ta mig på ullrocken imorgon och frågar om ni tror att det kommer bli för varmt, eller om det är passande överhuvudtaget. Det kommer vara 7-12 grader imorgon där jag bor och har tänkt köra med ullrock och skjorta bara. Vad tycker modeexperterna på Flashbacks klassiska stilsavdelning?

Det finns enkelknäppta korta ullrockar som väger 300 gr/m tyg och det finns dubbelknäppt ullrockar i 1000 gr/m tyg med foder. Väldigt svår fråga att svara på, alltså. Det är sällan snyggt att bära endast en tjock ullrock med en skjorta under. Personligen använde jag skjorta, tunn höstkavaj och tunn regnrock idag.
Citera
2015-09-06, 14:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av doughie
Det finns enkelknäppta korta ullrockar som väger 300 gr/m tyg och det finns dubbelknäppt ullrockar i 1000 gr/m tyg med foder. Väldigt svår fråga att svara på, alltså. Det är sällan snyggt att bära endast en tjock ullrock med en skjorta under. Personligen använde jag skjorta, tunn höstkavaj och tunn regnrock idag.
Det vore ju utmärkt om jag hade en regnrock, men tyvärr saknar man det i garderoben och det verkar som kylan kommer tidigt i år, därför är det ingen idé att skaffa sig en regnrock nu.
Citera
2015-09-08, 12:53
Medlem
xWingmaNxs avatar
Tjena!

Har en liten fråga till flashbacks mer uppklädda expertiser.

Det är nämligen så här att jag har lyckats få tag på en Crombie Navy Herringbone Retro Slim fit, oanvänd med prislapp kvar för typ 2.000 kr, vilket jag förstår är hyfsat billigt?

Själv har jag aldrig använt en kostym mer än på ett par evenemang förr, vilket gör att jag inte har så stor koll på hur fasiken man ska klä sig.
Tyckte rocken var väldigt snygg och har funderat på att försöka klä mig lite mer skarpt lite oftare, Så då till frågan.

Är det OK att använda en sådan här rock utan att ha en kavaj/blazer under (äger dock en Dressman kavaj)? Alltså klä sig enbart med skjorta, slips, kostymbyxor och rock?

Går det också att använda något annat än skjorta och kavaj under? typ ett lättare plagg?

/Er Wingman.
Citera
2015-09-08, 14:03
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xWingmaNx
Tjena!

Det är nämligen så här att jag har lyckats få tag på en Crombie Navy Herringbone Retro Slim fit, oanvänd med prislapp kvar för typ 2.000 kr, vilket jag förstår är hyfsat billigt?

Själv har jag aldrig använt en kostym mer än på ett par evenemang förr, vilket gör att jag inte har så stor koll på hur fasiken man ska klä sig.
Tyckte rocken var väldigt snygg och har funderat på att försöka klä mig lite mer skarpt lite oftare, Så då till frågan.

Är det OK att använda en sådan här rock utan att ha en kavaj/blazer under (äger dock en Dressman kavaj)? Alltså klä sig enbart med skjorta, slips, kostymbyxor och rock?

Går det också att använda något annat än skjorta och kavaj under? typ ett lättare plagg?

/Er Wingman.
klart du inte behöver ha kavaj under bara för att du har rock.

dock är det största problemet, enligt mig, att man inte kan kombinera.
då en kavaj tar ganska mycket plats så måste du då ha en rock som passar, tar du av dig kavajen så kommer rocken bli för stor.

jag har rockar för kavaj och utan, min burberry trenchcoat passar dock för båda.
Citera
2015-09-08, 14:35
Medlem
xWingmaNxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
klart du inte behöver ha kavaj under bara för att du har rock.

dock är det största problemet, enligt mig, att man inte kan kombinera.
då en kavaj tar ganska mycket plats så måste du då ha en rock som passar, tar du av dig kavajen så kommer rocken bli för stor.

jag har rockar för kavaj och utan, min burberry trenchcoat passar dock för båda.

Ah, tack!

Har du några tips på vad som kan vara snyggt under rocken, utan kavaj?

Nu är ju jag inte helt 100% på hur suits och rockar ska passa, men jag kollade efter det (vad jag fått höra) X-vecket om rock eller kavaj är förliten.

När jag provade idag framför spegeln så verkar det som att rocken passar mig oavsett om jag har kavaj under eller inte. det var inga konstiga veck med kavaj under, samtidigt som att rocken inte är för stor när jag inte har någon kavaj under.

Är det möjligt att jag bara ramlat över en rock som helt enkelt passar mig perfekt, både utan och med kavaj under?

Tack!

/Din Wingman.
Citera
2015-09-09, 09:39
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ah, tack!

Har du några tips på vad som kan vara snyggt under rocken, utan kavaj?

Nu är ju jag inte helt 100% på hur suits och rockar ska passa, men jag kollade efter det (vad jag fått höra) X-vecket om rock eller kavaj är förliten.

När jag provade idag framför spegeln så verkar det som att rocken passar mig oavsett om jag har kavaj under eller inte. det var inga konstiga veck med kavaj under, samtidigt som att rocken inte är för stor när jag inte har någon kavaj under.

Är det möjligt att jag bara ramlat över en rock som helt enkelt passar mig perfekt, både utan och med kavaj under?

Tack!

/Din Wingman.
beror ju helt på! om det skall bäras till fest eller vardag, att till fest komma i rock med bara skjorta under skulle kännas lite sådär. annars är det inte så supernoga tycker jag, det är ju ändå ett plagg som en jacka först och främst.

för min del så puffar ju axelvaddarna i kavajen upp rocken vilket gör att ärmarna i första hand kommer bli för långa utan kavaj eller för korta med kavaj - för min del går det inte att ha en tjockare rock som passar med och utan kavaj. - men funkar det för dig så är det ju bara bonus.
Citera
2015-09-09, 09:53
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Tjena!

/Er Wingman.

Som utgångspunkt nej och ja. Detta beror inte egentligen på rocken som på att du inte bör ha skjorta och slips utan en kavaj. Skjorta och tröja över är betydligt bättre.
Citera
2015-10-05, 15:10
Bannlyst
Efterlysning: En mer dressad rock /trenchcoat

Jack&Jones hade en modell av förra året (utgått) som var en mörkgrå,stilig blank och ganska tunn
ytterrock. Man kan säga att med skjorta,slips under så blir man direkt dressad i den
istället för att se ut som en ylle-Sherlock med kaptensjacka

kaptensjackor med hög krage är dock också snyggt
men hjälp mig gärna hitta något liknande. Rocken bör vara halvlång eller lång
Citera
2015-10-11, 09:57
Medlem
Anacondans avatar
Godmorgon mina välklädda herrar!

Jag söker efter en något mörkare brun rock i denna stilen: http://i1006.photobucket.com/albums/af185/DrottningsKobran/overcoat-dress-shirt-dress-pants-tie-gloves-original-6058_zpsrleqfq4e.jpg

Någon som har tips där jag helst kan komma undan under 10tkr?
Citera
2015-10-24, 16:24
Bannlyst
Diskussion om den klassiska vinterjackan

Det skriks fram och tillbaka om den kalla vintern som anländer i år, men hur ska vi förbereda oss för det rent praktiskt? I början kommer man nog kunna använda skjortan under den stickade tröjan och ullrocken tillsammans med flanellbyxa och eventuell kavaj - vilket borde räcka tills vi hamnar under -10, då gäller det att använda vinterjackan.

Problemet som uppstår för mig, och med stor sannolikhet för många av er också är att vinterjackan ser hemsk ut. Jag undrar då vad mina vänner här på forumet tycker är passande för typ av vinterjacka samt hur det går att kombinera med annat klassiskt klädstil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in