Citat:
Hur var det nu - har brodern själv sagt i intervjuer att han är beredd att åka och vittna till förmån för storebror vid rättegången? Eller är det brödernas mamma som säger det?
Jag utesluter inte att den här killen mår väldigt dåligt just nu därför att han faktiskt har misstankar mot sin bror och därför att han vet att han sagt saker i förhören som inte är till fördel för storebror (även om han knappast pekat ut honom) - saker han inte vågat berätta för sin mamma. I så fall inser han förstås att de sakerna kommer att dras upp mot honom vid rättegången om han plötsligt försöker hävda något helt annat. Sen är förstås de kvarvarande misstankarna en press.
En av de mest intressanta delarna i FUP blir att se om materialet tillåter en bild där det är rimligt att tro att både brodern och hustrun faktiskt kan ha varit helt ovetande och i god tro. Vad har t ex NB dragit för historier för att få med sig lillebror ut på rekognosering och - som det verkar - direkt konfrontation mot MP?
Jag utesluter inte att den här killen mår väldigt dåligt just nu därför att han faktiskt har misstankar mot sin bror och därför att han vet att han sagt saker i förhören som inte är till fördel för storebror (även om han knappast pekat ut honom) - saker han inte vågat berätta för sin mamma. I så fall inser han förstås att de sakerna kommer att dras upp mot honom vid rättegången om han plötsligt försöker hävda något helt annat. Sen är förstås de kvarvarande misstankarna en press.
En av de mest intressanta delarna i FUP blir att se om materialet tillåter en bild där det är rimligt att tro att både brodern och hustrun faktiskt kan ha varit helt ovetande och i god tro. Vad har t ex NB dragit för historier för att få med sig lillebror ut på rekognosering och - som det verkar - direkt konfrontation mot MP?
Det är onekligen intressant. Vad visste de egentligen och vad hade de för tankar när de gick där och letade efter katten?
Jag tror att de har sluppit undan med förskräckelsen i behåll. De har ett hot om åtal över sig, men jag tror inte det kommer hända mer med dem. Jag tror inte de kommer till rättegången, om inte advokaten Rönnbäck kallar in dem. Det ger åklagaren möjligheter att komma med frågor i sitt förhör efteråt men egentligen så är de så osäkra kort som vittnen att jag skulle låta dem löpa.
Åklagaren har gett dem alla en psykologisk mardröm, men inget som tillför åtalet annat än att de alla lever under press. Jag tror på ett åtal där man går på teknisk bevisning och opartiska vittnen.
Det blir lite motsägelsefullt när båda vill att NB skall frias?