2015-09-07, 23:13
Medlem
Nirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tribunkommando
Nån som känner igen denna del av spåret och vilket väderstreck det ligger i, i relation till Öglan?

http://postimg.org/image/eezis8x5b/
http://postimg.org/image/ththgsggn/

Vill tillägga att om jag har rätt så är nog mina poster tidigare om att det är stenigt i slänten felaktiga. Ser ut att vara ganska lindrig terräng där.

På bilderna (hämtade från TV4 Play) syns två tekniker i skyddsdräkter dokumentera en fyndplats. På den sista bilden står det två poliser i spåret som tar av högerut. (De tycks anse att fotografen står för nära.) Det verkar också vara en bit av spåret som syns till vänster i bild.
Jag skulle tro att dessa är tagna från från slutet på öglan, med kameran riktad norrut (upp i öglan, mot den normala löpriktningen, nordost skulle jag tro på en karta), där är spåret lagt med små barkbitar, den typen man har i rabatten.

Jag vet inte riktigt hur fotografen har fått med gräset i förgrunden, kan vara så att denne står i spåret innan tunneln eller något (och alltså inte i själva öglan, utan precis där spåret går förbi utegymmet), där är det nog ganska fri sikt upp mot öglan.

Citat:
Det här fotot förefaller vara taget nära den egentliga fyndplatsen eftersom markvegetationen är den samma som på en tidigare länkad helikopterbild:
http://d1.dn-static.se/UploadedImages/2015/8/17/1659a9e8-c306-4707-9be8-58a395088aa8/original.jpg?id=1314417
Jag skulle snarare säga att den här är tagen i toppen av öglan, och polisbilen står i den normala löpriktningen. I toppen av öglan är det en kortare sträcka som är relativt plan innan det svänger ned till vänster, och där alltså de två andra bilderna är tagna från botten.

Så som jag har tolkat det är den sista bilden tagen vid själva platsen för överfallet, medan tekniker i skyddskläder är på väg in i skogen till fyndplatsen.

Om det är så som jag beskrivit här, så är fyndplatsen rakt in i skogen i riktningen som polisbilen står. Polisbilen bör stå i riktning mot norr.
Citera
2015-09-08, 00:04
Medlem
Vet inte om min åsikt redan är genomdiskuterad men jag fick nedanstående tanke efter att ha sett "Nya efterlyst":
Enligt mamman så var Ida tydlig med att hon ville springa ensam. Kan det vara så att hon ville träffa någon som hon ville vara ensam med? Någon okänd som hon skulle träffa och springa tillsammans med? Kanske en kontakt hon fått på någon oförarglig ”datingsajt” och bestämt att deras första möte skulle vara att springa tillsammans? Under mötet ”spårar något ur” och slutar med ett, kanske helt oplanerat mord begått av någon person som Ida träffar för första gången efter en ex-vis ”chatt”-kontakt?
Denna tanke slog mig när jag såg programmet. Jag har inte läst eller hört något om mordet tidigare så det kan hända att det finns fakta som helt utesluter min något ogrundade teori.
Citera
2015-09-08, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattomanikern
Vet inte om min åsikt redan är genomdiskuterad men jag fick nedanstående tanke efter att ha sett "Nya efterlyst":
Enligt mamman så var Ida tydlig med att hon ville springa ensam. Kan det vara så att hon ville träffa någon som hon ville vara ensam med? Någon okänd som hon skulle träffa och springa tillsammans med? Kanske en kontakt hon fått på någon oförarglig ”datingsajt” och bestämt att deras första möte skulle vara att springa tillsammans? Under mötet ”spårar något ur” och slutar med ett, kanske helt oplanerat mord begått av någon person som Ida träffar för första gången efter en ex-vis ”chatt”-kontakt?
Denna tanke slog mig när jag såg programmet. Jag har inte läst eller hört något om mordet tidigare så det kan hända att det finns fakta som helt utesluter min något ogrundade teori.

Bra tänkt men isåfall borde personen vara identifierad vid det här laget.
Citera
2015-09-08, 01:08
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattomanikern
Jag har inte hängt med i detaljerna i tråden. Men jag har tidigare frågat om det är vanligt att en ung tjej går ensam på bio. Ser inte unga tjejer (och en del andra) bio som en social aktivitet?
Citera
2015-09-08, 01:17
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Brukar unga tjejer gå på bio ensamma? Jag trodde de såg det som en social aktivitet?

Knappast! Och det verkar väl de allra flesta göra. (Detta då trots att man inte kan -- eller snarare bör -- samtala medan filmen pågår. Visst är det märkligt.)
Citera
2015-09-08, 04:16
Medlem
fernebos avatar
Polisen har ju garanterat redan kollat allt sånt där. Telefonen lär vara kontrollerad, hennes dator eller surfplatta likaså. Det kan också finnas vittnen som har sett henne springa. Polisen är ju så vansinnigt hemliga att vi inte vet vad polisen känner till. Jag tror ju inte att man famlar helt i mörker om vad som hände eller vad gärningsmannen är för figur.

Jag kan också tycka att det var lite olyckligt att man väntade så länge med att gå ut med namn och bild på Ida och nu börjar det väl bli hög tid att gå ut med lite mer info om vad man vet. Om man nu har en gärningsmannaprofil som man är säker på, så borde man kanske dela med sig av den? Berättar man ingenting så får man inte heller så många tips.

Det verkar som om man sätter allt hopp vid topsandet och det slutar väl med att hela Väsbys manliga befolkning blir topsad, men risken är ju ändå skyhög att man missar tillfälliga Väsbybor i form av flyktingar, personer på vårdinrättningar, gästarbetare osv..
Citera
2015-09-08, 04:36
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Polisen har ju garanterat redan kollat allt sånt där. Telefonen lär vara kontrollerad, hennes dator eller surfplatta likaså. Det kan också finnas vittnen som har sett henne springa. Polisen är ju så vansinnigt hemliga att vi inte vet vad polisen känner till. Jag tror ju inte att man famlar helt i mörker om vad som hände eller vad gärningsmannen är för figur.

Jag kan också tycka att det var lite olyckligt att man väntade så länge med att gå ut med namn och bild på Ida och nu börjar det väl bli hög tid att gå ut med lite mer info om vad man vet. Om man nu har en gärningsmannaprofil som man är säker på, så borde man kanske dela med sig av den? Berättar man ingenting så får man inte heller så många tips.

Det verkar som om man sätter allt hopp vid topsandet och det slutar väl med att hela Väsbys manliga befolkning blir topsad, men risken är ju ändå skyhög att man missar tillfälliga Väsbybor i form av flyktingar, personer på vårdinrättningar, gästarbetare osv..

Jag håller med I det du skriver. Om hon verkligen var ensam vid biobesöket måste man väl veta nu.

Topsningen har jag kommenterat förut. Jag har inte hittat helt säkra uppgifter. Men vad jag förstår får inte polisen tvångstopsa. Den kanske inte ens får "dra igång stor utredning" på någon som vägrar topsning. Hur många som vägrat vet vi inte.

Kanske lagen behöver ses över här eller i alla fall klargöras?
Citera
2015-09-08, 08:46
Medlem
Roedoress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo

Fast har man kontantkort och surfar anonymt, så är det väl "omöjligt" för polisen att spåra upp en?
Dvs man kan ju ha funnit saker i hennes mobil utan att få reda på vem som funnits som ägare bakom mobilnummer, ip-adress och profil på diverse sajter.
Citera
2015-09-08, 09:00
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roedores
Fast har man kontantkort och surfar anonymt, så är det väl "omöjligt" för polisen att spåra upp en?
Dvs man kan ju ha funnit saker i hennes mobil utan att få reda på vem som funnits som ägare bakom mobilnummer, ip-adress och profil på diverse sajter.
Gästarbetare, asylsökande, nyligen invandrad som nu lämnat landet, illegal invandrare, invandrare utan id-handlingar= id okänt.
Bland dessa finns sannolikt hennes mördare med ca: 90% sannolikhet skulle jag säga, typen av brott talar ytterligare för att detta inte handlar om en svensk gärningsman.
Hennes bekanta och kontakter via telefon och internet har kollats, gärningsmannen har troligen aldrig träffat henne förrän den ödesdigra dagen i spåret.
Alt. en drogpåverkad eller psyksjuk svensk som inte finns i brottsregister, dock svårt att tro att en sådan skulle gå under radarn då de har GM:s DNA.
Gärningsmannen har sannolikt lämnat landet för länge sedan, precis som afrikanen som mördade kvinnan i Vårgårda gjorde.
Citera
2015-09-08, 09:03
Medlem
wwrs avatar
Det kommer att bli mycket intressant om polisen offentliggör den misstänkte gärningsmannens möjliga etnicitet och "varifrån hans släkt kommer"?

Detta naturligtvis oberoende om det troliga visar sig vara nordeuropeisk bakgrund eller om det blir något helt annat.

Har liknande uppgifter någonsin lagts ut för att lösa ett svenskt (eller annat) brottsfall?

Jag har inte läst på detaljerna just nu. Jag vet att det går att få en hel del information om detta, men jag tror alltid det finns en viss (ganska liten?) risk för fel i dessa prognoser om etnicitet.

Dom topsar ju många svenskar. Jag antar att de redan gjort genetisk analys map ursprung. Fyndet utgörs då kanske inte av t.ex afrikanskt DNA eller annat DNA som tydligt skiljer sig från vårt?
Senast redigerad av wwr 2015-09-08 kl. 09:15.
Citera
2015-09-08, 10:25
Medlem
Tror inte de använder modern utrustning från Illumina för att få fram resultat, vi privatpersoner ligger nog före här som kan köpa ett DNAtest hos FTDNA elller 23andme för omkring 1500.
https://www.youtube.com/watch?v=TDD6bExnR38
Citera
2015-09-08, 10:31
Medlem
Någon ringde mig nyss, svarade med standard sms att jag var upptagen. Fick svaret:

"Ok jag är polis o ringer till dig med snö att du tidigare bott i Upplands Väsby. Arbetar med mordet på Ida. Ring mig när du kan. Pether 070xxxxxxx"

Är inte så jätteinsatt i detta mord, men bodde i Väsby för några år sedan. Vad ska jag göra? Ta det seriöst eller höra av mig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in