2015-09-07, 22:17
Medlem
TS, om du befinner dig på Vasagatan utanför Centralstationen vid Royal Viking imorgon bitti vid 7-tiden så delar de ut kaffe och gårdagens bröd gratis. Jag har sett många uteliggare och andra som har fått fina påsar med mycket bröd och goda chokladcroissanter och annat till kaffet. Jag tror att de står där de flesta mornarna.
Citera
2015-09-07, 22:29
Medlem
Stadsmissionens center på fleminggatan 115 kan du äta, fika och duscha.

Vi är många som skänkt pengar och prylar till stadsmissionen för att hyggliga människor som just du som för tillfället hamnat lite snett ska få hjälp. Så det är inget parasiterande.

Sen skulle du ju behöva lösa det där med prylarna, du blir ju inte lika rörlig när du måste bevaka dom hela tiden.

Det finns ju massa förvaringsskåp i entrer till affärer osv, som man lägger en krona i och får tillbaka sen. Kan du inte dela upp grejerna och lägga in dom där över dagen? Det är ju bara att låsa in prylarna gå in i affären och ut utan att handla och hämta grejerna vid stägning. Så växlar du affärer så du inte behöver ta samma flera dagar i rad.

Eller kan du inte köpa nån gammal ryggsäck och bära med dig prylarna? Brukar man ju kunna hitta på secondhand billigt. Eller gratis i ett välsorterat soprum.

När det gäller pantletandet måste du gå mycket + vara lite kreativ. Tänkt på att inte bara gå samma stråk som alla andra. Dyker solen upp igen är stadens alla större parker perfekta, sen finns det alltid lite undanskymda alkisbänkar där du kan snubbla över 10-15st i stöten.

Du ska få lite privata tips via pm också
Citera
2015-09-07, 22:58
Medlem
Om du får ihop en slant skulle du försöka hitta en loppis där du kan få tag på ett billigt stormkök så du kan laga lite mat själv. Eller i alla fall en kastrull så du kan göra lite småbrasor vid stadens grillplatser och värma mat i. Det är ju klart billigare än att behöva köpa färdig mat.

Många Lidl har ofta 30-50% rabatt på redan billig mat där datumet håller på att gå ut. Dom brukar ha ett hörn i butiken där dom lägger allt.
Citera
2015-09-07, 23:09
Medlem
Just ja, en grej till. När det gäller kylan är isolering mot det kalla underlaget nyckeln. Endera ett sådant där ihoprullat riktigt liggunderlag i cellplast, eller liknande isoleringsmaterial som du hittar runt byggen. Eller som nödåtgärd lägger du dagstidningar i platskassar (trycksvärtan färgar av sig) eller försöker hitta tunna frigolitskivor att ha under dig.

Ett kallt stengolv formligen suger värmen ur kroppen på dig. Samma sak utomhus om du sitter/ligger/står på kallt underlag så är du snabbt nerkyld.

Jag har tyvärr rensat ut allt sånt för egen del.

Men gamla ryggsäckar, liggunderlag, gasolkök mm brukar ju folk ha liggandes och skräpa. Bara att donera till TS
Senast redigerad av rotebro-conny 2015-09-07 kl. 23:12.
Citera
2015-09-07, 23:18
Medlem
Är du lite framåt som person och har glimten i ögat (och helt i avsaknad av förmåga att kunna skämmas) finns det ett gammalt klassiskt sätt att tjäna pengar genom att vid dygnet runt öppna apoteket i city trycka fram turordningslappar med jämna mellanrum och sedan när det gått någon timma och dina nummer snart är på tur sälja dom för 10:- till 20:- /styck.

Dom som precis anlänt med 40 graders feber eller ett gallskrikande spädbarn under armen och inser att dom kommer att få vänta en timma på sin tur blir förmodligen mer glada än arga över ditt erbjudande.
Citera
2015-09-07, 23:22
Medlem
NyttAnonymtKontos avatar
Vad gör "riktiga" hemlösa? Vad gör de? Hur hittar de ställen att sova?
Hur kan man hjälpa dem? Socialjouren och de typ av akutboenden har ju köer och stänger efter vissa tider.

Händer att man stöter på vissa hemlösa man tycker synd om och vill hjälpa.
Citera
2015-09-07, 23:46
Bannlyst
Edit

Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Just ja, en grej till. När det gäller kylan är isolering mot det kalla underlaget nyckeln. Endera ett sådant där ihoprullat riktigt liggunderlag i cellplast, eller liknande isoleringsmaterial som du hittar runt byggen. Eller som nödåtgärd lägger du dagstidningar i platskassar (trycksvärtan färgar av sig) eller försöker hitta tunna frigolitskivor att ha under dig.

Ett kallt stengolv formligen suger värmen ur kroppen på dig. Samma sak utomhus om du sitter/ligger/står på kallt underlag så är du snabbt nerkyld.

Jag har tyvärr rensat ut allt sånt för egen del.

Men gamla ryggsäckar, liggunderlag, gasolkök mm brukar ju folk ha liggandes och skräpa. Bara att donera till TS

Kylan är min största fiende nu. Hungern är stillad, och lär vara så ett tag - prisad vare skinkosten och färdigskivat bröd (samt källan för dessa föremål, såklart)!

Jag har tillräckligt med pant för att imorgon lösa hygienen för ett tag framåt - ska checka in på ett badhus och fräscha upp mig ordentligt. Anser personligen att några dagars ingrodd svett är svår att bli av med utan lite klor och kvalitetstvål som någon glömt i omklädningsrummet.

Efter hygienen är ordnad påbörjas sedan jakten på (ordnat efter prioritering) :
1) värmen - dvs typ filt
Edit: 1,5) någon lösning på logistiken med min "packning"
2) bostad
3) jobb
4) mer pant

Känner mig ganska sysselsatt nu!
Känns som att trådens syfte nu håller på att bytas från ursprunget till "hemlös revansch i samhället".

Allt gott, alla bidragande FBare! Ni gör min resa fan så mycket drägligare!
Senast redigerad av Shonne99 2015-09-07 kl. 23:49. Anledning: Edit
Citera
2015-09-07, 23:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NyttAnonymtKonto
Vad gör "riktiga" hemlösa? Vad gör de? Hur hittar de ställen att sova?
Hur kan man hjälpa dem? Socialjouren och de typ av akutboenden har ju köer och stänger efter vissa tider.

Händer att man stöter på vissa hemlösa man tycker synd om och vill hjälpa.

TC, många dygnet runt-ställen. Ge dem mat! Finns alltid risk att pengarna går till annat (dvs öl, gärna över 10%) annars. Döm dem inte dock - öl är jäkligt bra för att hålla sig varm...are.
Citera
2015-09-08, 00:41
Medlem
NyttAnonymtKontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shonne99
TC, många dygnet runt-ställen. Ge dem mat! Finns alltid risk att pengarna går till annat (dvs öl, gärna över 10%) annars. Döm dem inte dock - öl är jäkligt bra för att hålla sig varm...are.

Aldrig rena cash. De får konkurrera så jävla mkt med tiggarna nu.
Tänker mer bostäder så de slipper sova ute osv. Mat? Kanske. Stöter på många i jobbet och har hänt att man ger dem en vattenflaska när de inte mått bra.

Dessvärre tycker jag det är skillnad på missbrukare och missbrukare. Vissa är trevliga, sitter bara fast och klarar inte av att sluta. Andra är bara dryga och sviniga. Brukar vara mer sugen på att hjälpa de som är öppna för det.
Men om du suttit och missbrukat i 30 år, är 60 nu.. Du kommer aldrig komma upp igen...
Citera
2015-09-08, 01:30
Medlem
100:- + lite godis finns nu gömt på ett säkert ställe någonstans i centrala delarna av stan. Skattkarta kommer via PM.

En filt borde väl någon ha liggandes som bor eller jobbar i city? Det är ju bara att ställa ut/gömma lite smart och pm:a adressen..

Annars får du höra av dig så ska jag försöka rota fram något i morgon kväll.
Citera
2015-09-08, 01:39
Medlem
SpunkyKnights avatar
Sånna samariter, det värmer mitt hjärta att se Ute är det kallt och rått.. nymåne, 10+ grader och blåst..
Citera
2015-09-08, 04:16
Medlem
Mmmhmm. Är du i praktiken utslängd för gott nu? I början av tråden (som jag skummade igenom lite snabbt...) talade du om två-tre dagar?
Du nämnde också att du nyligen fått ett kneg och skulle få lön den 25. Är det alltså så att du har ett jobb du går till Måndag till Fredag?

Citat:
Då får du tipsa mig om antingen något jävligt billigt förvaringsskåp (som inte ligger i tjottahejti) eller något annat bra ställe att låsa in, hm, 40x40x80, utan lås och med 8kr.

Citat:
Edit: 1,5) någon lösning på logistiken med min "packning"

Förvaringsskåpen på centralen är för dyra för dig då? I den här situationen hänger ju mycket på hur mycket pengar du får in... Driftar du tillräckligt är det ju "bara" att ta in på hotell ett par dagar i stöten. (Byta hotell då och då så de inte fattar att du är hemlös.)

Är du sämre på att få in pengar så tänk kreativt.
Har du nyckel till källaren i huset du bodde i? Kan du förvara sakerna där?
Byt ev omgivning. Gömma saker om du spatserar runt i city är svårt. Tar du snöret ut till förorterna kan det bli mycket lättare att hitta både ställen att docka saker på och lugnare ställen att sova på.
LITE kriminell kan du gott bli. Planka på tunnelbana/pendeltåg. Olaga intrång på platser där det går att sova. Plocka lite kläder ur en insamlings-container om du behöver.

Containrar och grovsoprum är f ö dina bästa vänner! Kläder, filtar, täcken, madrasser, EUR-pallar att bygga säng och "koja" på lämpligt ställe samt täckmaterial till taket/väggarna på sovplatsen hämtas där. Även brännbart träspill att elda i en enkel kamin av en plåthink eller dylikt för att hålla värmen.
Senast redigerad av Gissa vem 2015-09-08 kl. 04:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in